Column

Voor de Max Payne-remakes loop ik wél warm

Het werd hoog (bullet-)tijd

Geschreven door Lars Cornelis op
Van de literaire quotes en de duistere muziek, tot de legendarische flapperjas en Max’ blokhoofd; er is zoveel iconisch aan Max Payne. En nu komen er eindelijk remakes van Max Payne en Max Payne 2: The Fall of Max Payne! We hebben er nog niets van gezien, maar toch ben ik oprecht enthousiast. Dat terwijl ik eigenlijk wel een beetje klaar was met dat geherkauw van oude games.

Wat mij betreft zit er namelijk één groot verschil tussen Max Payne en het gros van al die andere remakes en remasters die de markt overspoelen: in dit geval werkt de oorspronkelijke ontwikkelaar - Remedy - aan de remakes. Vaak worden dit soort projecten juist uitbesteed aan minder gekwalificeerde studio’s, maar daar is in dit geval dus geen sprake van. Sterker nog, volgens Rockstar (dat de rechten op Max Payne bezit) was het juist Remedy dat toenadering zocht om deze remakes mogelijk te maken.  

Een bekend gezicht

Dat betekent veel voor mij. Remedy is immers toch een beetje een van de laatsten der Mohikanen. De studio stamt uit een tijd waarin ontwikkelaars nog minder fabrieksmatig te werk gingen en daardoor vaak een onderscheidende stijl hadden. Die stijl heeft Remedy door de jaren heen goed weten vast te houden. Leg Max Payne, Quantum Break, Alan Wake en Control naast elkaar en de vingerafdruk van Remedy is duidelijk zichtbaar. In het bijzonder de vingerafdrukken van Sam Lake, het prominentste kopstuk van de Finse studio. Als schrijver en creative director heeft Lake ongetwijfeld veel invloed heeft gehad op Remedy’s consistente stijl. Daarnaast gaf hij Max Payne letterlijk een gezicht.

Ik heb geen idee in hoeverre Sam Lake betrokken zal zijn bij de ontwikkeling van deze remakes, maar dat de beste man in ieder geval nog altijd in dienst is bij Remedy en bij al hun grote projecten betrokken is, geeft mij goede hoop. Ik zou een remake van bijvoorbeeld Metal Gear Solid veel sceptischer ontvangen, wetende dat geestelijk vader Hideo Kojima en veel andere invloedrijke personen er niet bij betrokken zouden zijn. De kans dat de remakes van Max Payne de juiste snaar gaan raken, neemt ineens behoorlijk toe.

Control

Noodgedwongen iconisch

Zoals ik een tijdje terug al schreef, zijn games immers artistieke werken. Ze worden gemaakt met een bepaalde visie, die vaak deels wordt ingegeven door de (on)mogelijkheden van die tijd. Juist dat soort kaders dwingen ontwikkelaars tot creatieve grepen. Neem nou die graphic novel-filmpjes in Max Payne: die zijn ontstaan uit pure noodzaak. Gewone tussenfilmpjes waren te duur voor de toen nog vrij onbekende studio en daarom koos Remedy voor strippanelen. Om geld te besparen werden overigens ook gezichten van medewerkers en vrienden gebruikt, waardoor Sam Lake dus het gezicht van Max Payne werd.

Uiteindelijk bleken die strippanelen (en Sam Lake’s gezicht) extreem bepalend voor de gehele ambiance van Max Payne 1 en 2. Zelfs al klotst het geld nu tegen de plinten bij Remedy, dan nog hoop ik dat we tussen het leegschieten van Beretta’s gewoon weer die iconische strippanelen terugzien. Net als de zwaarmoedige quotes, de grimmige muziek en de lange leren jas.

Max Payne

Aangezien Remedy zelf aan het roer staat, heb ik er meer vertrouwen in dat begrepen wordt wát Max Payne in zijn tijd zo uniek maakte. Dat is essentieel om een remake te laten slagen. Een remake moet niet een letterlijke kopie zijn van het origineel, want in twintig jaar tijd is er nou eenmaal veel veranderd. Maar een remake moet ook weer niet te veel afwijken van het origineel - het moet immers herkenbaar zijn en diezelfde sfeer uitademen. Een goede remake balanceert dus op een kwetsbare, dunne lijn, maar juist deze Finse studio trekt heel bekwaam een consistente lijn door in al zijn games. Als het zelfs onder deze omstandigheden niet lukt om een goede remake af te leveren, krijg ik er zelf een blokhoofd van.

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: de 10 beste PS5-games, Monkey Island en Returnal Intel Arc-laptops lijken niet echt gelanceerd te zijn
9

Reacties op: Voor de Max Payne-remakes loop ik wél warm

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    obi-twan kenobi

    • 9 april 2022 10:22
    Kan me helemaal vinden in dit artikel. Een remake die ik zelf heel goed gelukt vind, is Resident Evil 2. Het origineel was al een van mijn favoriete games, maar de remake doet het echt eer aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gotcha123

    • 9 april 2022 10:42
    uitstekende games en de bulletimte was ook iconisch, niet zeker of dat bij Max Payne voor het eerst toegepast werd. Ik vond trouwens Max Payne 3 ook lang niet slecht. Die had natuurlijk wel tussenfilmpjes die het verhaal steunden maar die waren wel vaak lang erg lang. Mijn nobrainer remake was de mass effect trilogie en daar had ik zeker geen spijt van.
    Zou ik het kopen? … even afwachten en ingame beelden zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lavalera

    • 9 april 2022 10:53
    Op zich niets mis met remakes en remasters. Maar er zit een boel verschil in kwaliteit in. Zo heb je ordinaire cash grabs als gta trilogy of warcraft 3. Aan de andere kant heb je bijv mass effect legendary edition, Resident evil 2 en 3, nier replicant en vele anderen die het wel goed doen.
    Het is zoals je zegt lastig die grens te vinden tussen moderniseren maar toch de kwaliteit van het origineel te houden. Maar het is het een beetje hit en miss met de re releases. Dus maar even afwachten wat deze wordt. Heb deel 1 alleen gespeeld en wat ik me kan herinneren was dat destijds erg goed maar of ik er nog hetzelfde gevoel bij krijg is even afwachten tot we dichterbij de release zijn en ik de beelden en gameplay zie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tinus Tussengas-1

    • 9 april 2022 19:54
    Ik loop net zo hard met je mee Lars. Deze games hebben een speciaal plekje in m'n hart. Vooral deel 1 en 3 heb ik grijs gespeeld. Ik weet nog dat bij deel 1 m'n computer het amper aan kon. De framerate kakte regelmatig in, maar oh wat heb ik er toch van genoten. Bullet-time, met twee guns tegelijk schieten, het donkere sfeertje, de stem van Max, etc. Puur genieten! En dan deel 3: ook ik had hier nog steeds liever het donkere New York gezien, dit zijn dan ook de beste levels, maar wat heb ik me ook hier toch mee vermaakt. Wat mij betreft heeft deze game echt te weinig waardering gekregen. Hopen dat deze remakes de aandacht krijgen die ze verdienen, dan is het een no-brainer voor mij. Maar ik heb de volste vertrouwen in Remedy.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Akira

    • 9 april 2022 22:18
    Ik zie veel liever een nieuw deel. Al die remasters en remakes vind ik echt jammer. Voelt soms aan als creatieve armoede

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Breadpit

    • 10 april 2022 22:05
    Remakes zijn op zich welkom mits het om games van 10+ jaar gaan. Maar remasters hoeven voor mij in de meeste gevallen niet

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    JustSafety

    • 11 april 2022 08:31
    Ik denk dat ik de hele serie zo een beetje meer dan 10x heb uitgespeeld, en nog eens in het jaar begint het weer te kriebelen om het weer even te spelen. Ik ben erg enthousiast over de remakes & kan niet wachten om meer te zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • andre.hooijer

    • 11 april 2022 10:05
    Max Payne 1 en 2 waren echt iconisch voor hun tijd.
    Ik kan me nog herinneren dat de game reclame maakte met bullet time en men refereerde (terecht) naar de Matrix film die niet zo lang daarvoor was uitgekomen.
    Dat je nu zelf bullets kon 'dodgen' is mij altijd bijgebleven als een van de meest memorabele game momenten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aug

    • 7 mei 2022 20:56
    gameplay is key element in zulke games. zal het ook altijd blijven, graphics zijn de least of my concerns. aka deus ex

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.