Column
controller

Videogames kunnen wel degelijk kwaad

Net zoals boeken, films en tv

Geschreven door Harry Hol op
Het was weer zover. Een aantal bloedige, door racisme gemotiveerde schietpartijen schokten de Verenigde Staten. En uiteraard werd na dit drama onmiddellijk duidelijk wat hier de oorzaak van was. Videogames.

Niet de ongebreidelde verkoop van zware wapens. Niet de racistische retoriek van de president. Niet de vergroting van het verschil tussen arm en rijk door de conservatieve partij. Nee, uiteraard lag het aan spelletjes.

Hoewel deze conclusie natuurlijk absurd is en de meeste weldenkende mensen deze ook verwerpen, zijn er nog steeds een boel mensen die geloven dat games, net zoals andere media, schadelijke gevolgen kunnen hebben voor kinderen. Ik ben één van die mensen.

Ik kan mij nog heel goed herinneren dat ik een jaar of 10 oud was en een vriendje van mij de film An American Werewolf in London op videoband had. Of ik wilde komen kijken? Ja, natuurlijk. Spannend! Stoer! Mijn vriendje woonde aan de overkant van het plantsoen, honderd meter van onze voordeur, en om een uur of vier ging ik naar hem toe om de film te kijken. En wat een film: de weerwolftransformatie was enorm indrukwekkend. En dan was er nog dat andere personage dat gedood was door de weerwolf, maar niet echt dood kon dankzij een vervloeking, en steeds weer opdook met een verder vergaan zombielichaam.

werwolf

Het was tijd om naar huis te gaan. Inmiddels was het donker. En in de herfstige kou was een flinke mist op komen zetten die inmiddels over het plantsoen dreef. Na een paar stappen buiten besefte ik dat er achter élk bosje eventueel, in theorie (dus absoluut zeker) een weerwolf en/of zombie zou kunnen zitten. Er was maar één optie: rennen. De daarop volgende nachten durfde ik niet te slapen en hield ik mezelf bewust wakker om maar geen nachtmerries te krijgen. Of erger: in mijn slaap overvallen te worden door een weerwolf.

Uiteindelijk is deze ervaring ook de reden dat ik inmiddels een seriemoordenaar ben en…

Nee, natuurlijk niet. Dat is ook helemaal niet wat mensen bedoelen wanneer ze zeggen dat media schadelijk kan zijn voor kinderen. Wie ooit jong is geweest, weet hoe het is om wakker te liggen van iets engs. Daar hoef je geen jarenlange studie voor te hebben gedaan. Als ik naar mezelf kijk: op die weerwolf-episode na, heb ik lange tijd met een rozenkrans om mijn nek geslapen na het zien van Dracula en heb ik een hele poos met mijn hand op mijn hart geslapen omdat ik bang was dat anders Mola Ram uit Indiana Jones and the Temple of Doom mijn hart uit mijn borstkas zou rukken.

Ik heb er goed geld voor over om te wedden dat iedereen die dit leest soortgelijke herinneringen uit zijn of haar jeugd heeft van momenten waarop je dingen zag of las waar je jonge brein eigenlijk niet heel goed mee overweg kon.(Tim Curry als Pennywise, inderdaad – redactie)

mola ram

Als we het over de schadelijkheid van games hebben, gaat het niet over de angst dat het kinderen laat opgroeien tot psychopaten, maar over het feit dat spellen inmiddels net zo geavanceerd zijn als film en tv. En dat de inhoud van spellen daarom ook wel degelijk nare gevolgen kan hebben, of een boodschap kan overbrengen waar een kind niet aan toe is.

Games zijn volwaardige media geworden, vol met beelden, gebeurtenissen, personages en boodschappen. Dat is aan de ene kant geweldig: het medium is volwassen aan het worden. Net als elke kunstvorm zijn spellen niet alleen puur vermaak, maar zeggen ze iets over de wereld van nu, over onze denkbeelden en ook hoe de maker zelf over de wereld denkt. Die steeds geavanceerdere inhoud met steeds realistischer beelden zorgt er echter ook voor dat spellen allang niet meer allemaal geschikt of bedoeld zijn voor kinderen.

Net zoals geen enkele weldenkende ouder zijn kind van 10 porno laat kijken, zou dat ook moeten gelden voor games met een leeftijdsaanduiding van boven de 16. Niet omdat je van porno een verkrachter wordt, maar omdat het beelden zijn waar je op jonge leeftijd niet mee overweg kan en waarvan je een totaal onrealistisch beeld van seksualiteit krijgt.

Net als elke kunstvorm zijn spellen niet alleen puur vermaak, maar zeggen ze iets over de wereld van nu, over onze denkbeelden en ook hoe de maker zelf over de wereld denkt

Dat is ook de reden dat spellen, net zoals films en tv, voorzien zijn van een leeftijdsadvies. Dat is (nogmaals) niet omdat het spelen van Grand Theft Auto 5 er voor zorgt dat je uiteindelijk in het echt prostituees in elkaar gaat slaan, maar omdat er scènes in het spel zitten waarvan je als ouder gewoon niet wil dat je kind ze voor ogen krijgt.

Nog afgezien van enkele zeer schokkende beelden (zoals de martelscène waarin Trevor een ‘verdachte’ aan het praten moet krijgen), zit er ook een bepaald wereldbeeld in het spel waar je (te) jonge kinderen niet aan wil blootstellen. Je wil immers bijvoorbeeld niet dat je als kind gaat denken dat het normaal is om met vrouwen om te gaan zoals dat in GTA5 mogelijk is.

Nee, er is geen reden om aan te nemen dat je door op te jonge leeftijd GTA te spelen een slecht mens wordt. Maar games hebben nou eenmaal net zo’n grote invloed op hoe we de wereld bekijken als andere media dat hebben. Regels zoals de PEGI-leeftijdsaanduiding op spellen en het verbod op de verkoop van spellen (en films) met een rating van 16 jaar aan kinderen onder die leeftijd zijn niet voortgekomen uit de hysterische en opportunistische roeptoeters zoals in de VS, maar op basis van het simpele feit dat het voor ouders al lastig genoeg is om hun kinderen op te voeden in een niet aflatende tsunami van media.

gta 5

Deze heel simpele feiten dreigen helaas wel een beetje te verdrinken in de discussie die regelmatig rond games oplaait. Juist als mensen met een agenda (zoals conservatieve wapenlobbyisten) deze weer aanzwengelen, is de reflexmatige reactie van de meeste gamers dan ook: ”wat een onzin!” En dat (begrijpelijke) sentiment als mensen uit kwaadaardige motivatie een kunstvorm aanvallen met belachelijke onzin, maakt het lastig om de serieuze en aantoonbaar aanwezige negatieve effecten van media nog een beetje rationeel te bespreken.

Dus nee, je wordt geen moordenaar van Call of Duty. Je wordt geen psychopaat van Fortnite. En niemand is van plan om jouw spellen te verbieden. Maar om nou te zeggen dat games geen kwaad kunnen? Dat is onjuist.

De enige manier waarop we kunnen voorkomen dat extreme, onzinnige denkbeelden over games uiteindelijk ook bij ons weer voet aan de grond krijgen, is door op dezelfde manier met spellen om te gaan als dat we met andere media doen. Heel eenvoudig eigenlijk. Als we games net zou zouden behandelen als films, zou niemand daar van wakker hoeven liggen. Behalve na het zien van An American Werewolf in London.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Bizar duur wapen in Apex Legends en Spelunky 2 vertraagd Kanaal van Borderlands 3-Youtuber verdwijnt
60

Reacties op: Videogames kunnen wel degelijk kwaad

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • mhnl1979

    • 17 augustus 2019 08:09
    Helemaal mee eens. Hoeveel ouders hun kids hun kroost GTA of CoD laten spelen omdat vriendjes het ook mogen.. terwijl in CoD heftige thema's voorkomen. Veel ouders hebben geen idee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Voci

    • 17 augustus 2019 08:37
    Je stelt dat games geen kwaad kunnen. Maar dat ze wel kwaad kunnen. Goed verhaal.

    Overigens is deze “nieuwe” discussie puur politiek. Alle pro-Trump media ging vol voor games-zijn-slecht. Het is pure afleiding van de wapen-discussie. Typisch Amerikaanse politiek.

    Deze column heeft verder geen nut. Dat games geen effect hebben is al jaaaren geen punt van discussie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 17 augustus 2019 09:10
    @Voci lastig he, lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 17 augustus 2019 09:26
    @Voci Fijn dat je meepraat, maar het lijkt nu echt alsof je mijn column niet hebt gelezen. Je reageert op iets wat ik niet zeg en noemt letterlijk een punt dat in mijn tekst staat alsof ik het niet behandel. Misschien even lezen en dan kijken of je het er al dan niet mee eens bent? Ik reageer hier nu even op om te voorkomen dat de discussie meteen ontspoort.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 17 augustus 2019 11:03
    @Voci Dat de discussie politiek is, ben ik het wel met je eens. Alleen om hele andere redenen. Dat deze column een goed verhaal is ben ik het ook met je eens.

    Maar je conclusie? Tja… As je stelt dat games an sich geen nut hebben dan volgt daar automatisch uit dat deze hele site geen nut heeft. En dan is ieder woord dat jij en ik er aan besteden ook nutteloos.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • PhydomiR

    • 17 augustus 2019 09:02
    Beetje een open deur. Games kunnen inderdaad net zo'n trigger zijn als porno, boeken, muziek of een YouTube video. Om Scream maar eens te quoten: "Movies don't create psychos. Movies make psychos more creative!". Zelfde geld voor games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 17 augustus 2019 10:11
    @PhydomiR Het gaat niet over een 'trigger'. Want dat is de theorie dat je van een normaal mens opeens via media een slecht mens kan maken.

    Met de schadelijkheid van games wordt bedoeld dat het kinderen angstig kan maken, of beelden kan bevatten waar het kind niet mee om kan gaan.

    Het klinkt misschien als een open deur, maar het is voor heel veel mensen echt nieuws als ze horen dat spellen hun kinderen nachtmerries kunnen bezorgen.

    Vooral omdat als ouders al iets over schadelijkheid hebben gehoord, ze eerst denken aan verslaving en het vermeend veroorzaken van gewelddadig gedrag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oropher

    • 17 augustus 2019 22:23
    @PhydomiR
    Ik moet zeggen dat ik het als kind verrekte grappig vond om oude vrouwtjes te vermorzelen in Carmageddon.
    Misschien ben ik dan toch een psychopaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Undefused

    • 17 augustus 2019 09:45
    Wat een wijsheid man in dit artikel, vooral de eerste 3 zinnen in de 1e alinea. Jij weet kennelijk precies waar de oorzaak ligt van de schietpartijen, het ligt allemaal natuurlijk wel wat genuanceerder dan wat jij hier beweert.
    Lekker geloofwaardig ook dat je een rozenkrans zou hebben gedragen na het zien van een film…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 17 augustus 2019 09:50
    @Undefused Ik ben Katholiek opgevoed. Natúúrlijk had ik een rozenkrans. Het is niet alsof je daar een vergunning voor moet hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • N0rthstar

    • 17 augustus 2019 10:03
    @HarryHol @Undefused Ik vind dat inderdaad erg logisch klinken een rozenkrans. Ikzelf had altijd een krachtveld om me heen verzonnen omdat mijn dekentje 3 wensen gaf (waarvan ik er elke avond 1 gebruikte om ontelbaar meer wensen mogelijk te maken). Het krachtveld hield spoken tegen, en spinnen en inbrekers zodat iedereen in ons huis veilig was. Dus een rozenkrans is echt niet zo ver gezocht.
    Verder ben ik het wel eens met deze column, hoewel ik zelf veel vrijer met de leeftijdsgrens opgevoed ben en er vaak genoeg met mijn vrouw discussies over heb voor onze kinderen. Het is gewoon een feit dat kinderen tot 6 jaar bijvoorbeeld nep en realiteit gewoon niet uit elkaar kunnen houden. Alles wat ze zien op tv/computer dat bestaat "echt". En zelfs daarna is het af en toe lastig om het brein te overtuigen dat iets niet echt kan, want het was maar een film of een game. Zelfs als ze/we rationeel kunnen beseffen dat het nep is, kan het gevoel het nog steeds als echt bestempelen en dit kan een grote impact hebben…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 17 augustus 2019 10:06
    @N0rthstar Wat sowieso al tof is, is dat jullie er bewust mee omgaan met jullie kinderen. Je weet zelf zeer waarschijnlijk ook heel goed waar je kind wel of niet tegen kan. En zo lang je daar maar over blijft praten en blijft checken of iets alsnog niet te eng was, is er ook niks aan de hand.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • revanius

    • 18 augustus 2019 12:53
    @HarryHol katholiek opgevoed. Nou we het toch over schadelijke dingen hebben. De kerk is toch honderden keer erger dan gaming.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 18 augustus 2019 13:03
    @revanius Als ik niet Katholiek was opgevoed, had ik geen rozenkrans gehad en was ik absoluut zeker door een vampier aangevallen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 17 augustus 2019 10:44
    Met enige regelmaat komt er, vaak vanuit de states, weer een nieuwe politiek/sociale hype overwaaien. Waar het voorheen muziek en later films waren, zijn het nu de games.

    Niet verrassend: Games zijn momenteel de film industrie in waarde al lang voorbij gestreefd. Dus waar is nu het meeste geld via lobbyisten uit te slepen?
    De wapen industrie is nog steeds vertegenwoordigd waar alcohol en tabak langzaam verdwijnen. En games kunnen dat financiele gat prima opvullen!

    Iedere industrie onder vuur levert een lobby op. Gezien de waarde die games vertegenwoordigen heeft het nog lang geduurt voor ze echt serieus genomen worden.
    Of ze goed of slecht zijn doet niet eens terzake. Kassa!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 17 augustus 2019 13:26
    Ik werk al bijna 10 jaar als manager in een game winkel. Ik ben altijd eerlijk en informeer de ouders bij elke aankoop. Kinderen, veelal vol smoesjes en opmerkingen als "maar ik ga alleen maar auto rijden in GTA V" steken altijd de kop op.

    Ik attendeer kind en ouders op de content van het spel dat ze willen kopen, en reageer steevast altijd op het bovengenoemde smoesje met: als het je enkel gaat om auto rijden, kun je beter Gran Turismo/ Forza / Burnout Paradise / The Crew 2 kopen.

    Geregeld merk ik dat ouders TOTAAL niet op de hoogte zijn van het geen, hun kroost wil spelen. 70 - 80% van de ouders waardeert mijn eerlijkheid.

    Er is echter ook een deel van de ouders die het werkelijk geen bal uit maakt, zolang hun kids ophouden met zeuren. Op zo'n moment ga ik het ook niet weigeren, het is immers mijn broodwinst en de verantwoordelijkheid van de ouders, maar zorgelijk is het zeker.

    Kijk, er is in mijn optiek wel verschil tussen 16+ en 16+. Zo staat een game als Assassins Creed minder dicht bij onze realiteit dan GTA om maar een voorbeeld te noemen.

    Een game als Far Cry heeft daarbij ook nog een extra psychologisch effect (Vaas die op de speler inpraat). Daarnaast zit er in mijn optiek een verschil tussen 6-10 of 15 jaar en over 4 maanden 16.

    Wij als winkel hebben echter, en terecht, een verantwoordelijkheid. Wij verkopen geen 16+ games onder de 16 jaar. Nu zie je veel games die een 18 aanduiding hebben, maar volgens Nederlandse regels is het 16+.

    Soms worden kinderen boos, of zelfs agressief tegen mij of hun ouders als ze het betreffende spel niet krijgen, dat is in mijn optiek reden te meer om het spel niet aan zo'n kind mee te geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 17 augustus 2019 13:39
    @Krytuun Respect. Een te vaak misbruikt woord maar nu verdient!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 17 augustus 2019 14:45
    @Martijn_M Dank.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 17 augustus 2019 14:14
    @Krytuun mooi hoe je hier als verkoper mee omgaat en ben het verder ook met je eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 17 augustus 2019 14:53
    @obi-twan kenobi Dank, het is in mijn optiek om als verkoper, etisch verantwoord te blijven. Ik zal zeker niet ontkennen dat ik als klein ventje ook 16+ content heb geconsumeerd en daar, zoals Harry opmerkt, wel angst door heb gehad.

    Ik ben ook goed terecht gekomen, daarnaast zag alles er een stuk minder realistisch uit in die tijd, maar Doom en Wolfenstein waren toen wel echt oorzaken dat ik meerdere nachten wakker heb gelegen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.