The Game Awards is een fantastische manier om veel reclames te kijken

The Game Awards is een fantastische manier om veel reclames te kijken

The Game Awards is uitgegroeid tot een gamefestijn om naar uit te kijken. Natuurlijk om een jaar aan games te vieren met prijzen in allerlei categorieën, maar toch vooral in de hoop dat er vette trailers van nog onaangekondigde games voorbij komen.

En die hoop is niet zonder reden. De afgelopen jaren zijn er grote aankondigingen gedaan tijdens de productie van Geoff Keighley, met als ultieme hoogtepunt de allereerste onthulling van een next-gen console. Vorig jaar zagen we tijdens de Awards voor het eerst hoe de Xbox Series X eruit zou komen te zien. Genoeg reden om de stream aan te slingeren, ook al wordt het op een voor Nederland haast ondoenlijke tijd uitgezonden.

Dat de Game Awards allang niet meer om de Awards draait, lijkt Keighley als geen ander te weten. Het uitreiken van de prijzen neemt een steeds kleiner deel van de tijd in beslag. Voor grote categorieën als beste regisseur en beste game werd afgelopen donderdagnacht nog wel wat tijd ingeruimd, maar de rest passeerde snel de revue. De awards werden er met vijf tegelijk doorheen gejast, zodat al die prijzen niet teveel in de weg zaten van het trailerfestijn.

 

En dan nu: reclame

Op zich is het fijn dat de show het tempo er goed in hield. Dat had tot een lekker compact en beknopt programma kunnen leiden. Toch lukte het de Awards om, zonder de pre-show mee te tellen, bijna drie uur vol te krijgen. Het is het grootste kritiekpunten dat je op de show kunt hebben: het duurde veel en veel te lang. Het zat zichzelf constant in de weg met allerlei uitstapjes en vooral reclames, héél veel reclames.

Meer dan ooit werd er tijd ingeruimd voor heuse reclameblokken, die vol zaten met trailers voor games. Aangezien de rest van de show ook al vol zat met trailers voor games, was het soms moeilijk om te zien wat nou een reclame was en wat niet. Het enige verschil was dat de betaalde reclames gingen over games die al uit zijn gekomen.

Naast die blokken waren er ook promotiefilmpjes van Facebook, die belangrijke initiatieven binnen de industrie uitlichtten. Op zich kun je daar weinig op tegen hebben, behalve dat Facebook zo een goede naam probeert te scoren en het tempo compleet wegzakte uit de show. Net als door de cringy promoties en oproepjes om Woopers te vangen in Pokémon Go, gamefilters te gebruiken op Instagram of Twitch-extensies in te schakelen.

Game Awards

Lalala geld

Kort gezegd: The Game Awards is een gigantische reclameshow waar veel geld in omgaat, omdat uitgevers weten dat er ontzettend veel gamers kijken. Het is een ultiem moment om je game in de spotlight te zetten, en dat ook nog eens vlak voor kerst. Maar er moet toch een reden zijn dat al die mensen alsnog naar die reclameparade zitten te kijken?

Ja, die is er zeker, en die stelde ook dit jaar niet teleur. Je weet gewoon dat The Game Awards een aantal verrassingen in petto heeft. Sommige van die verrassingen worden vooraf al aangekondigd om je aan te sporen om te kijken, zoals de onthulling van Dragon Age. Een game die er overigens prima uitzag, maar waar we twee jaar na de eerste onthulling nog steeds frustrerend weinig van weten. Andere onthullingen bleven een geheim tot ze in de stream voorbij kwamen.

 

Get hyped

Er waren absoluut een paar gigantische hype-momenten aan te wijzen die het doorstaan van alle promotie de moeite waard maakten. Met kop en schouders steekt daar de onthulling van Perfect Dark bovenuit. Er gingen al lange tijd geruchten dat Microsofts nieuwe studio vol ervaren ontwikkelaars aan een reboot van de serie werkte, maar deze bevestiging was een geweldige klapper. Het spel van The Initiative is nog vroeg in ontwikkeling, maar dit kan zeker een belangrijke game worden voor Microsoft. Een moderne versie van een heldin als Joanna Dark is precies wat Xbox als merk nodig heeft.

Het andere moment waar veel over na zal worden gepraat, is de onthulling van een nieuwe Mass Effect. Dat EA verder aan een nieuwe game werkt was al bekend, maar dat ze dat ook een eerste trailer toonden was verrassend. Na Andromeda lijken ze bovendien terug te willen gaan naar wat Mass Effect ooit populair maakte, getuige de verwijzing naar de N7. En was dat niet het geliefde personage Liara T’Soni aan het eind? Natuurlijk moeten we nog ontzettend lang wachten tot de game het levenslicht ziet, maar deze belofte over de roots van de serie is een goede eerste stap.

Toch heb je na drie uur vooral het gevoel dat je naar een lang reclameblok hebt gekeken. Het is niet eens duidelijk waar de reclames ophielden en de show begon.

-

Wakker blijven

Verder zat de show vooral vol met kleinere dingen, precies genoeg om wakker te blijven. Sephiroth die naar Smash Bros. Ultimate komt, Vin Diesel die voor een dinosaurus vlucht in Ark 2 en een game rond cult-klassieker Evil Dead.

Toch heb je na drie uur vooral het gevoel dat je naar een lang reclameblok hebt gekeken. Het is niet eens duidelijk waar de reclames ophielden en de show begon. Mocht Fortnite drie verschillende trailers tonen omdat het de grootste game ter wereld is, of hebben ze daar ook voor betaald?

Het zal de neutrale kijker waarschijnlijk weinig boeien, want er zaten precies genoeg krenten in de pap om het de moeite waard te maken. Er zijn toch weer een hoop nieuwe games bijgekomen om naar uit te kijken. En o ja, er zijn ook nog prijzen uitgedeeld!

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees meer columns:

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

Leuke column, ik kijk dit soort streams bewust niet. Ik laat de krenten de in pap er vakkundig uit lepelen door de mensen van gamer.NL, scheelt mij weer kostbare uren slaap. Dus bedankt Eric met een K

0

Aanbevolen voor jou