Door: Joran Polak

Vandaag is het eindelijk zover, de lancering van de nieuwe Gamer.nl. Inmiddels zijn er vier poolkappen gesmolten, is de aarde al twee keer vergaan en is het plaatsen van first posts nog altijd populair, maar dan heb je ook wat. In de afgelopen jaren is er veel veranderd op gamegebied. Toen we eind 1999 begonnen was gaming nog iets voor puisterige nerds zonder vriendin, die verstopt in een donkere kamer aan het "gamen" waren. Een tijd dat Westwood nog bestond en Duke Nukem Forever al klaar had moeten zijn. Je spelletjes in kartonnen dozen kocht en 3dfx nog een bekende naam onder gamers was. Inmiddels gamed iedereen. Of het nu je zus, je moeder of zelfs je opa is.

Digitaal entertainment is big business geworden, en dat hebben we gemerkt. Games moeten een zo groot mogelijke doelgroep aanspreken, maar zijn ze daardoor ook leuker? Is gaming sowiezo leuker dan 7 jaar geleden? Inmiddels is dit de 132ste column, en hebben anderen en ik zich dit de afgelopen jaren vaak genoeg afgevraagd.

Niet alleen games, ook gamingsites en magazines zijn explosief gegroeid. Had je eind jaren negentig nog een handjevol gamesites en bladen, tegenwoordig heb je voor elk platform een telefoonboek aan interactieve en papieren media. Net als gaming is ook de commercie tot gamesites en gamemagazines doorgedrongen. Was een banner vroeger nog reden tot allerei boze e-mails, vandaag de dag vindt iedereen zelfs de meest excentrieke reclame uitspattingen die je TFT vullen gewoon.

De nieuwe Gamer.nl ziet er misschien anders uit, het team erachter bestaat nog steeds uit hobbyisten en professionals, en dat is een ijzersterke combinatie. Verwacht dus ook de komende jaren weer de nodige grappen en trucs. Weer herinnert zich nog de uitgebrande jeep van Jimmy, de aanslag door Xbox-fanboys en al die andere "rellen"? Ondanks alle overnames en nieuwe websites zijn we er nog steeds en we zijn nog lang niet van plan om weg te gaan.