Ik heb een PlayStation 3 en ik ben er heel blij mee. Mooi apparaat, leuke huidige en toekomstige games, en voor iemand zoals ik zonder PS2 is er nog een hoop te gamen. Ik ben tot nu dus best positief over de PlayStation 3, in tegenstelling tot mijn mening over de Wii bijvoorbeeld (maar dit wist de trouwe lezer reeds een tijdje geleden). De publieke opinie over de PS3 is echter ietsje negatiever dan die over de Wii. Dat is nog zacht uitgedrukt, want de haat die het grote, dure, zwarte apparaat teweeg brengt doet menig wenkbrauw fronsen. Als Sony slim geweest zou zijn, was het echter helemaal niet nodig dat de PS3 zulke negatieve reacties teweeg zou brengen. Zelfs met de huidige prijs van € 599 (au!) had Sony er veel en veel meer uit kunnen halen. Simpel gezegd is het zo dat naar mijn mening de top van Sony, of tenminste die van hun game-afdeling, jammerlijk en volledig gefaald heeft. Als ze tenminste vier dingen beter hadden gedaan of, voor zover mogelijk, nu nog gaan doen, dan zou de PlayStation 3 het heel wat beter doen. De games Mensen zonder PS3 doen net alsof het alleen kommer en kwel is met de PS3-games, maar dat is natuurlijk onzin. De twee toppers, Resistance en MotorStorm, worden nog steeds schromelijk onderschat door mensen die ze niet uitvoerig gespeeld hebben. Beide zijn games waar elke gameliefhebber mee weg zou lopen en er komt genoeg leuks aan. Maar het hadden er meer kunnen zijn. God of War II bijvoorbeeld. Welk persoon heeft bedacht om dat spel op een zeven jaar oude machine uit te brengen, terwijl de opvolgende console net uit is en juist die ultieme topgame zo goed kan gebruiken? Eén ding staat vast over die persoon: het was iemand van Sony. Want God of War II is, zoals velen van jullie weten, gemaakt door Sony zelf. Ja, als die game op de PS3 uit zou komen zouden er niet één miljoen voorbestellingen zijn geweest, maar so what? In de vroege begindagen van een console, en al helemaal als je later dan de concurrentie op de markt komt, moet je zo snel mogelijk aanhaken en het gat proberen te dichten. Het is dan ook eigenlijk bizar dat de studio's van Sony, met de PS3 in zicht, vrolijk verder gingen met ontwikkelen voor de PlayStation 2. Dat is puur en alleen kijken op de korte termijn. De PS3, en niet de PS2, moet concurreren met de Xbox 360. Ontwikkelaars moeten over de streep getrokken worden door een groter wordende user base en die user base wordt groter door topgames uit te laten komen. God of War II is niet de enige Sony-game die sinds de launch van de PS3 op de PS2 verscheen. Ook SOCOM U.S. Navy Seals: Combined Assault, MLB 07: The Show en SingStar Pop zijn degelijke, door Sony zelf gemaakte games waarvan de makers hun tijd in de PS3 hadden kunnen stoppen. Natuurlijk, je kunt ze backwards compatible afspelen, maar dat is niet het punt. Het punt is dat de PlayStation 3 games nodig heeft waarvoor je het apparaat koopt. De marketing “This is Living.” Eh, wat is er precies living? Waar gaat die reclame over? Op internet en ook in bioscopen zul je vast wel eens de PS3-reclames gezien hebben, en het staat vast dat ze mensen achter laten met een gevoel van: waar gaat dit nu weer over? Hoe wil je in hemelsnaam iemand overhalen om een apparaat te kopen wanneer je zo'n ultiem vage reclame maakt die helemaal nergens over gaat. Waarom beelden de spotjes de PS3 niet af als een perfect multimedia-apparaat, als een goedkope Blu-Ray speler, als de opvolger van de meest succesvolle console ooit? Laat het apparaat op een stijlvolle manier zien, wek de suggestie dat de games nu al geweldig zijn (ingame beelden van Resistance en Motorstorm), meldt de Blu-Ray speler en de andere multimedia dingen die mij persoonlijk eerlijk gezegd niet zo veel interesseren. Doe alsof je hier niet alleen de volmaakte next-gen gaming machine hebt, maar ook nog eens een multimedia-apparaat voor iedereen. En dat voor 'slechts' € 599! Maar nee, in plaats van directe, functionele marketing is er één of ander vaag spotje bedacht waar we helemaal niets wijzer van worden. Natuurlijk, de PlayStation 2 had dit ook, maar dat was reeds een gevestigde naam die alleen nog een goede sfeer moest oproepen. Het merk PlayStation 3 moet zich opnieuw vestigen en laten zien wat het te bieden heeft tegenover de concurrentie. Dat kun je in het begin alleen doen door inhoudelijke zaken te tonen aan potentiële kopers, en al helemaal omdat het om een flinke investering gaat. Druk zetten Microsoft heeft de touwtjes strak in handen wat betreft eisen stellen aan third parties. Waarom hebben de 360-games volwaardige multiplayer en de PS3-games niet (Virtua Tennis 3 en Tony Hawk's Project 8 hadden helemaal geen multiplayer op de PS3, bij F.E.A.R. en Call of Duty 3 ontbraken spraakondersteuning en die laatste had ook geen puntensysteem). Waarom? Hoe kan het dat Microsoft keiharde eisen stelt en Sony niet? Waarom hebben we tot nu toe praktisch alleen nog maar inferieure 360-ports gehad voor de PS3? Het antwoord lijkt mij, intuïtief gezien, heel simpel. Microsoft zegt tegen ontwikkelaars: “Jullie moeten die en die dingen minstens in jullie spel hebben, anders mag het niet op ons systeem verschijnen.” Sony doet dit niet. Stom, want getuige bijvoorbeeld het geweldige totaalpakket Resistance is een veelheid aan features in een game wel degelijk een enorm pluspunt. Het is verbazingwekkend dat vrijwel elke multiplatform game (in meerdere of mindere mate) op de PS3 duidelijk minder is dan op de Xbox 360. De grootste wanprestaties werden door Tony Hawk en Virtua Tennis 3 gezet door het volledig ontbreken van online multiplayer, en door F.E.A.R. met de schandalig lelijke graphics vergezeld met framedrops. Maar eigenlijk is dit een wanprestatie van de Sony-top, die kennelijk geen bindende afspraken met third parties maakt over dergelijke kwaliteitseisen. De enige eis die er lijkt te zijn is die van SIXAXIS-besturing, maar gezien de vaak povere uitwerking daarvan kan dit niet als een kwaliteitsvermeerderende toevoeging gezien worden. En dan heb ik het nog niet gehad over het standaard verschijnen van demo's op Marketplace en niet op PSN, een ander teken aan de wand. Een ander element van druk zetten mag Sony doen middels het gigantische succes van de PS2. Als uitgevers nu nog games voor de PS2 willen maken, wat relatief zeer goedkoop is en heel veel geld kan opleveren, moet Sony zeggen: “Goed, maar dan wordt je volgende game voor de PS3.” Het is een logisch en handig drukmiddel. Sony's andere business

Sony is één van de, zoniet dé grootste elektronicagigant van de wereld. Camera's, fototoestellen, televisies, telefoons, stereo's, films: alles wordt door Sony gemaakt. Je zou echter niet zeggen dat Sony zo'n imperium bezit, omdat de PlayStation 3 het niet goed doet in de huidige console-oorlog. Mijn vraag is dan ook: waarom schakelen de mensen van Sony's game-afdeling niet de rest van Sony in om de PlayStation 3 in de markt te zetten. Enkele voorbeelden: wanneer Sony HD-tv's aanprijst, prijs dan de PS3 aan als bijbehorende Blu-Ray speler. Prijs bovendien de compatibiliteit tussen andere Sony-apparaten en de PS3 aan. En daarmee bedoel ik: wanneer je als Sony zijnde een willekeurig apparaat verkoopt aan een onwetende klant, zeg er dan bij dat het ding met het 'geweldige multimedia-apparaat' PlayStation 3 compatibel is. En dan, ook niet onbelangrijk: waarom verschijnen de licentiegames van Sony Pictures niet exclusief op Sony's apparaten? Dat lijkt me niet zo moeilijk te regelen en het zou een slimme samenwerking zijn tussen de verschillende onderdelen van Sony. Want nu staat de PlayStation 3 helemaal alleen terwijl het Sony-imperium de helpende hand zou kunnen toesteken. Deze vier algemene zorgen spoken hopelijk al lang rond in het hoofd van de Sony-top, want anders voel ik mij als PS3-bezitters flink genaaid als het apparaat uiteindelijk door Sony's schuld faalt. Ik mag hopen dat er een stel knappe koppen zitten aan de top van Sony's game-afdeling om dergelijke beleidswijzigingen gaan uitvoeren, maar gezien een reeks uitgelekte berichten over Sony's bedrijfsvoering vrees ik dat dat niet het geval is. Maar het kan sowieso niet anders dan dat de ogen van de Sony-top geopend zijn na de oneindige reeks aan negatieve opinies over de PlayStation 3. Hopelijk resulteert dit in een fijne toekomst voor de PS3-bezitters.