Hoewel 2004 een uitstekend gamejaar was, met meer toptitels dan welk jaar dan ook, ben ik toch enigszins teleurgesteld. Elk van deze toptitels zag ik namelijk al op voorhand aankomen, want ze baseerden zich op een voorloper die het succes van het concept reeds lang geleden bewezen heeft. Verrassing was dan ook ver te zoeken. Op Far Cry, Psi-Ops, Fable en Killzone na, waren het vooral de opvolgers die me dit jaar bezig gehouden hebben. Opvolgers zijn leuk, maar nog leuker zijn nieuwe, frisse games die minstens zo goed, leuk en verslavend zijn als de opvolgers op grote titels. Maar helaas, die waren dit jaar dun gezaaid.

Gelukkig lijkt het komende jaar daar verandering in te gaan brengen. Alle grote reeksen hebben in 2004 hun opvolgertje gehad en het lijkt erop dat voor 2005 de hoop is gevestigd op originele, nieuwe intellectual property. Hoewel elke uitgever wel wat originele games in aantocht heeft, is een groot deel hiervan niet bepaald innovatief: oude wijn in nieuwe zakken. Vooral games die een nieuw universum schapen, zijn erg zeldzaam. Eén uitgever vormt echter een uitzondering. Ubisoft? Electronic Arts? Capcom? Activision? Nope, geen van allen! Het Amerikaanse Majesco steelt de show.

We kunnen moeilijk beweren dat Majesco tot op heden veel bijzonders heeft afgeleverd. Het grootste succes van de uitgever is de vampiersgame BloodRayne. Ook titels als BlowOut, Drake en Bomberman Kart konden ons niet echt warm krijgen. Maar de toekomst belooft veel goeds. Majesco heeft namelijk heel wat games op stapel staan die uitblinken vanwege de originele verhaallijn, aparte grafische stijl of het unieke universum.

Zo stond Majesco als eerste in de rij om Psychonauts op de pikken toen Microsoft deze uit haar Xbox line-up gooide. Een spel dat voor een gigant als Microsoft vanwege het originele thema een te groot risico vormde. Nee, daar liet men liever de tijdreizende poes Blinx opnieuw opdraven, want het origineel daarvan was al zo briljant. Gelukkig bestaat Majesco, want Psychonauts is één van de meest verfrissende games in jaren. Aan het roer staat niemand minder dan Tim Schafer, het brein achter Grim Fandango en Day of the Tentacle. Psychonauts biedt je de kans om in de dromen van andere mensen te reizen, met rare, surrealistische omgevingen tot gevolg.

En dan is er de Advent Trilogy. Een nieuwe gamereeks die zich afspeelt in een volledig nieuw universum, gecreëerd door sciencefictionschrijver Orson Scott Card. De wereld wordt bevolkt door aliens en de laatste mensen hebben zich goed verscholen. De buitenaardse wezens zien de veel intelligentere mensheid namelijk als een bedreiging. Majesco introduceert ons dit universum met zowel een Xbox/PC game, als een PSP titel, die ongeveer tegelijk zullen verschijnen. Een gewaagd en hoogstwaarschijnlijk duur project, maar enorm lovenswaardig.

Maar Majesco heeft meer in petto. Zo kondigde het onlangs Raze's Hell aan. Hoewel we nog niets van dit spel gezien hebben, klinkt het idee van slachtingen van schattige beestjes, ons als muziek in de oren. Ook pikte Majesco het spel Phantom Dust op, dat net als Psychonauts door Microsoft gedumpt werd. Het spel is nota bene ontwikkeld door Microsoft Japan! Daarnaast is Majesco ook al helemaal klaar voor de volgende generatie consoles, met The Darkness van Riddick ontwikkelaar Starbreeze Studios, dat in 2006 op Xbox 2 zou moeten verschijnen.

Het enige wat Majesco's succes nog in de weg kan zitten, is de consument. De consument wil namelijk geen fris, origineel universum. De consument wil hevig geadverteerde opvolgers op ongeïnspireerde racegames, met een ongetalenteerde brunette, een overdosis aan advertenties en stoere straattaal. Dus mocht je nog een goed voornemen zoeken voor 2005, kies er dan voor de games van Majesco eens goed in de gaten te houden!