Column
pokemon

Pokémon zorgt altijd voor ophef, maar dat maakt kennelijk niks uit

Poké-monsterlijke verkoopcijfers

Geschreven door Erik Nusselder op
Pokémon stond in mijn hoofd lange tijd gelijk aan gegarandeerd vermaak. Het verzamelen van een steeds groter wordende reeks monsters, een lichte rpg met koddige personages, het vechten in gyms om de allerbeste te worden: je wist waar je aan toe was. Dat is eigenlijk nog steeds zo, maar toch hangt er steeds vaker ophef rondom de serie.

Deze week onthulde Nintendo meer details over Pokémon Home, de app waarmee je via je telefoon of Switch al je pokémon uit verschillende games kunt bewaren en beheren. Laten we zeggen dat de nieuwe informatie niet met gejuich werd ontvangen. Vooral de prijs is opvallend: je moet maar liefst 17,99 euro per jaar neerleggen om je beestjes in de cloud te mogen bewaren. Er is wel een gratis versie, maar die heeft maar plek voor 30 pokémon, en dat is natuurlijk helemaal niks. Het is een belachelijke prijs om zo’n 3 MB aan data (meer kan het toch niet zijn?) op de servers van Game Freak op te slaan. Het is zelfs ruim drie keer zo duur als de Pokémon Bank, die 3DS-spelers trouwens óók nog nodig hebben om al hun zakmonsters te kunnen beheren.

pokemon

#Ophef

Pokémon zit al langer middenin de ophef, sinds de release van Sword en Shield. Waar fans gewend waren dat alle bestaande pokémon hun opwachting maakten in een nieuwe game, werd er dit keer flink gesneden in het aantal beschikbare monsters. De National Dex ontbrak en je kon niet al je vriendjes meenemen die je in vorige delen had gevangen. De #Dexit was geboren.

Ik ga hier niet beweren dat je niet teleurgesteld mag zijn in deze franchise. Sterker nog: ik vind veel van de kritiek hartstikke terecht. De prijzen die nu gevraagd worden voor een abonnement op Home, rieken naar uitbuiting. Om de volledige Pokémon-ervaring te beleven, moet je niet alleen de game en aankomende dlc kopen, maar ook nog een jaarlijks abonnement afsluiten. En natuurlijk mag je het jammer vinden dat er zoveel monsters ontbreken in een game waar je naar uitkeek. Ik ben het ook eens met wat collega Jacco eerder al schreef: de kritiek is terecht, al gaan sommige fans veel te ver door ontwikkelaars de hele tijd te bestoken via social media.

Ontwikkelaars luisteren wel naar klachten van spelers op forums, maar ze luisteren pas écht wanneer ze minder geld verdienen.

Warme broodjes

Nee, ik wil je aandacht graag ergens anders op vestigen: de verkoopcijfers van de nieuwste Pokémon-games. Na al die klachten en al die fans die om het hardst riepen dat ze er helemaal klaar mee waren en de game zeker niet zouden kopen, zou je verwachten dat de verkopen tegen zouden vallen, toch? Niets is minder waar. Volgens de nieuwste cijfers van Nintendozijn Sword en Shield (tot 31 december) gezamenlijk al ruim 16 miljoen keer over de toonbank gegaan. Lees dat nog even goed, want die cijfers zijn absurd hoog. 16 miljoen exemplaren in zo’n anderhalve maand tijd! Even ter vergelijking: dat is nog maar 7 miljoen minder dan de bestverkochte game op de Switch, Mario Kart 8 Deluxe, en al bijna evenveel als de veelgeprezen lanceringsgame Zelda: Breath of the Wild.

Ondanks alle ophef verkoopt Pokémon nog altijd als een tierelier. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij Pokémon Go. Je hoort vaak dat er niet genoeg te doen is, of dat een of ander event zo tegenvalt, maar 2019 was het meest winstgevende jaar ooit voor de mobiele game. Inderdaad, het leverde meer geld op dan toen het uitkwam in 2016 en iedereen die je tegenkwam op straat pokémon stond te vangen.

pokemon go

Klagen, klagen, maar wel kopen

De conclusie is dus dat we graag klagen over dingen waar we van houden, maar er uiteindelijk toch te veel van houden om het helemaal links te laten liggen. Als je echt ontevreden bent en wilt dat er iets verandert, kun je het beste met je portemonnee stemmen. Pas als een game plotseling dramatisch slecht verkoopt, zal een ontwikkelaar de boodschap echt begrijpen. Kijk bijvoorbeeld naar Ubisoft: na teleurstellende verkopen van The Division 2 en Ghost Recon: Breakpoint hebben ze hun toekomstige games uitgesteld om het roer om te gooien. Ontwikkelaars luisteren wel naar klachten van spelers op forums, maar ze luisteren pas écht wanneer ze minder geld verdienen.

Natuurlijk mag je nog altijd klagen over aspecten van een game nadat je hem hebt gekocht. Geen enkel spel is perfect. Maar laten we ook eerlijk zijn en vaststellen dat Shield en Sword gewoon hartstikke leuke spellen zijn, ook zonder een complete Pokédex. Er zijn vast dingen waar je minder tevreden mee bent, maar laten we niet doen alsof de wereld vergaat. En mocht je écht zo boos zijn, koop dan vooral de volgende game niet, of sluit geen abonnement af op Pokémon Home. Alleen zo komt je boodschap over.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Doom Eternal voorlopig geen ray tracing en meer De Wouter (én stagiairs)-afscheidsstream
5

Reacties op: Pokémon zorgt altijd voor ophef, maar dat maakt kennelijk niks uit

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Robert-Frans

    • 1 februari 2020 08:43
    Is het dan bij dit soort spellen misschien niet zo dat de (luid roepende) 'hardcore gamer' ze vrij massaal links laten liggen, maar de 'casual gamer' ze vrij massaal koopt? Waardoor de verkoopcijfers alsnog door het platfond schieten?

    Zelf heb ik het idee dat voor zulke uitgevers de hardcore gamer (allang) niet meer de voornaamste doelgroep is, maar ze zich liever meer richten op (jonge) casual gamers. Die zijn wellicht minder kritisch en meer bereid om geld uit te geven voor allerlei extraatjes.
    Met name kinderen zijn daartoe een dankbare doelgroep.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dokter Caspari

    • 1 februari 2020 09:16
    Ik keek enorm uit naar deze titel, en was bereid hem bij launch te halen voor 60 ballen (dit is voor mij uitzonderlijk). Maar toen ik zag wat ze ervan gebakken hebben is deze instelling behoorlijk veranderd.

    Mijn punten om deze game links te hebben laten liggen;

    1. Erg kort voor zoveel geld.
    2. Veel te gemakkelijk qua niveau.
    3. Grafisch weinig indrukwekkend en soms zelfs leeg en kaal.
    4. Heeft niet de vernieuwing waar ik op had gehoopt.
    5. Online uitbuiterij.
    6. De algemene exp. Share

    En zo zijn er vast nog wat dingen die ik vergeet. Laten we hopen dat GF van de volgende games wel wat vernieuwends, baanbrekende en loyaliteit naar haar fans laat zien. Al gok ik van niet. Geef de franchise maar aan een andere ontwikkelaar. GF oogt Pokemoe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Minoesh

    • 1 februari 2020 13:11
    Ik heb Sw&Sh niet gehaald en daar sta ik nog steeds achter. Zeker nu in de DLC dingen komen die naar mijn mening in het basisspel mistte.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Millman7

    • 1 februari 2020 16:41
    De enige reden dat ik mijzelf niet erg druk maakte om alle ophef en dingen rondom SwSh was omdat ik sinds Platinum op de DS geen enkele Pokemon gespeeld had.

    Goed ik heb wel eens kort op pc met een emulator omega ruby geprobeerd maar dat is hem niet helemaal voor mij. Platinum is al weer 10+ jaar geleden dus het was voor mij gewoon mooi dat ik weer een pokemon spelen door dat ik een Switch heb. En dan ook nog op de bank voor een TV!

    Dat gezegd te hebben moet ik ook wel eerlijk zeggen dat het wat kaal en simpel aanvoelde. Beide Gen 4 en Gen 3 was heel veel te doen en werd je wel zeker minder het handje vast gehouden t.o.v. SwSh.

    Wel moet ik zeggen dat de kleine quality of life verbeteringen het nog steeds wel een prettige(re) ervaring was. Ik kijk uit naar de DLC. Dat het in het spel had moeten zitten in de eerste instantie valt te discussieren maar toch liever dit dan een "SwSh 2" voor de volle mep en weer opnieuw (moeten) beginnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • lavadragonista

    • 2 februari 2020 14:33
    Beetje rare redenen wat ik hierboven lees. Sun en moon waren ook kort en slechter dan sword en shield met het kahuna systeem daarbij vind ik de wild area leuk alleen jammer dat je niet kan interacte met de mensen maar goed nintendo ligt qua online nog ver achter gezien ik bij resident evil 5 nog niet eens iemand uit mn vriendenlijst een invite kan sturen dit kon destijds op de 360 wel maar dat terzijde.

    Het enige echte minpunt vind ik Sonia en de 100e keren dat je haar tegen komt en perse moet praten plus al het andere gepraat met npc buiten dat vond ik de gym challenge een van de beste toevoegingen en vooral het vechten in een stadion.

    Edit: Oja en het feit dat cloud opslag niet werkt vind ik zeer vervelend gezien ik een van de mensen ben die ook graag op de switch lite speelt en zo weer opnieuw moet beginnen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.