Nederland twee dagen het middelpunt van de Europese game-industrie | Gamer.nl

Nederland twee dagen het middelpunt van de Europese game-industrie | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Het congres is het moment waarop de basis wordt gelegd voor internationaal zaken doen, mede doordat meer dan de helft van de bezoekers uit het buitenland komt. De congresorganisatie werkt daarvoor samen met Gamer.nl en Gamesindustry.biz, aangezien journalisten altijd precies weten wat intere ant is voor zowel lezend als discu iërend publiek. Althans daar gaan we vanuit. Het publiek zal achteraf natuurlijk zelf moeten bepalen of die aanname klopt en met een finaal oordeel komen.

Ook is dit het moment waarop velen een carrièreswitch overwegen, zoals grafisch designers, programmeurs en projectmanagers uit de ICT-wereld. Voor sommigen is dit het einde van een ICT-klus bij een verzekeringsmaatschappij of bank: zij treden in gesprek met toekomstige werkgevers op de carrièrebeurs en zetten daarmee de eerste stap in deze hippe industrie.

Momenteel zijn er veel vacatures bij grote bedrijven zoals Gamepoint of Guerrilla, dat net Killzone 3 heeft gelanceerd. Ook zijn er banen in het buitenland, bij Bigpoint of Innogames in Duitsland. Als je wat meer met serious gaming bezig wil zijn kan je aan de slag bij een bedrijf als E-semble, of als vertaler bij U-TRAX.

Wat betekent dit voor de gamer zelf? Dat hangt ervan af. Een gamer consumeert een game, speelt ’em en haalt daar lol uit. Ik zie het spelen van een spel als het eten van een boterham: een belangrijke levensbehoefte. Zolang het mijn honger stilt en lekker smaakt hoef ik er niet meer van te weten. Wat kan mij het schelen hoe die boterham gemaakt is, laat staan dat ik de ambitie heb om bakker te worden. Maar het lijkt wel alsof ik daarin één van de weinigen ben.

Steeds meer vrienden en familie willen juist precies weten wat er in het brood gaat, of het wel biologisch is en of de bakker wel klimaatneutraal zijn brood bakt. En dat geldt ook voor veel gamers. Ze willen niet alleen een spelletje spelen, maar zijn ook benieuwd naar wat er achter die game zit en hoe het verhaal tot stand is gekomen. Sommigen zijn zelfs zo enthousiast dat ze daadwerkelijk van hun hobby hun beroep besluiten te maken. Zelf ben ik vooral heel benieuwd naar het verhaal achter Leisure Suit Larry door Al Lowe, en ik denk dat eind volgende week met mij een hoop enthousiastelingen opnieuw in de collegebanken plaatsnemen. Zij gaan er daar eens goed voor zitten om een lesje geleerd te krijgen van de “goden” van de game-industrie. Wil je er ook bij zijn, de laatste congreskaarten zijn nog te koop op de website van Festival of Games.


Over de auteur: Seth van der Meer is (mede-)grondlegger van het Festival of Games, Dutch Game Garden, Pitch & Match, Brands & Games en Dutch Game Masters. Voor de branchevereniging Dutch Game A ociation zit hij in de stuurgroep 2g@there die verantwoordelijk is voor internationale representatie van de Nederlandse game-industrie. Als ondernemer van Sandfire bedenkt en bouwt hij diverse applied games voor internationale opdrachtgevers.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou