Column
metoo

Misbruik in de game-industrie: geloof de slachtoffers!

#MeToo in games

Geschreven door Erik Nusselder op
De game-industrie schudde deze week op haar grondvesten door meerdere beschuldigingen van misbruik, al dan niet seksueel. Het gaat om grote namen en het is duidelijk dat er iets goed mis is in onze industrie.

Het begon bij een post van ontwikkelaar Nathalie Lawhead, die haar misbruiker met naam en toenaam noemde. Het gaat om Jeremy Soule, een grote componist die onder andere de muziek maakte voor de The Elder Scrolls-games. Hij zou zijn machtspositie gebruikt hebben om haar te manipuleren en uiteindelijk tot een seksuele relatie te dwingen. Zij wilde alleen vriendschap, maar seks, zo zei hij, was wat zijn muziek dreef, en dus moest en zou hij dat krijgen. Overigens ontkent hij alle aantijgingen, ook de verhalen van andere slachtoffers die daarna werden gedeeld.

In de lange post wordt niet alleen het seksuele misbruik beschreven, maar lezen we ook hoe de ontwikkelaar lange tijd moeilijk deed over betalingen. In meerdere e-mails is te zien dat Nathalie constant moest vechten om betaald te krijgen en uiteindelijk ook te weinig kreeg voor haar werk. Het hele relaas is pijnlijk om te lezen, omdat het zo helder laat zien hoe moeilijk het kan zijn als vrouw (of andere minderheid) in onze industrie.

MeToo

Lawheads blogpost vergaarde veel aandacht en gaf andere slachtoffers de moed om naar voren te treden. Net als tijdens de #MeToo-beweging in de filmindustrie, ontstond er een momentum waardoor veel dappere mensen hun verhaal durfden te doen. Meerdere namen werden genoemd, en er waren ook gelijk gevolgen. Zo verbrak Night in the Woods-ontwikkelaar Infinte Fall alle banden met ontwikkelaar Alec Holowka en een huidig project werd geannuleerd.

De berichten volgden elkaar in rap tempo op en ik vond het soms moeilijk om te lezen. Er zijn niet alleen veel verhalen over seksueel ongepast gedrag, maar ook over mentale mishandeling en manipulatief gedrag. Mannen met macht, die die macht totaal verkeerd gebruiken.

Dit soort mensen snappen niet dat slachtoffers helemaal niks te winnen hebben door zoiets te verzinnen.

Haatreacties

De dappere slachtoffers die naar buiten durfden te komen, kregen veel bijval en positieve berichten. Maar ik vond het pijnlijk om te zien hoeveel troep ze daarnaast moesten verduren. Mensen die ze niet geloven, aan hun verhalen twijfelen, of gelijk in een reflex schieten om hun ‘held’ of ‘grote voorbeeld’ te verdedigen. “Ga dan naar de politie, waar is het bewijs? Je zult het wel allemaal verzinnen. Je wilt alleen maar aandacht.”

Dit soort mensen snappen niet dat slachtoffers helemaal niks te winnen hebben door zoiets te verzinnen. Sterker nog, ze zetten alles op het spel door hun verhaal zo naar buiten te brengen. In een industrie waar alles draait om wie je kent en wat je reputatie is, is niemand zo gek om zoiets te verzinnen. Kijk bovendien naar de troep die ze over zich heen krijgen, met een stortvloed aan haatreacties. Je denkt toch niet dat ze op dat soort aandacht zitten te wachten?

”Ga dan naar de politie”, tsja, was het maar zo makkelijk. Veel mensen in deze positie durven dat helemaal niet, omdat het vaak gaat om een persoon met macht. De genoemde daders kennen veel mensen in de industrie en kunnen er zo voor zorgen dat je geen werk meer krijgt. Sterker nog: dat is ook gebeurd bij sommige vrouwen toen ze niet meer op de avances ingingen. De consequenties voor vrouwen die zich uitspreken, zijn gigantisch. En nu, soms jaren later, is zo’n zaak gewoonweg niet te bewijzen in een rechtszaak. Er zijn geen getuigen en fysiek bewijs is er niet.

Als je een beetje doorleest op social media, zie je bovendien dat meerdere slachtoffers naar dezelfde dader wijzen. Velen hebben ook een verhaal over ongepast gedrag, of zeggen “ik waarschuw nieuwe collega’s altijd voor hem”. Er zijn hele ‘whisper networks’ in het leven geroepen, geheime communicatiestromen die kwetsbare mensen waarschuwen voor mensen die niet in de haak zijn. Dat dit alleen al nodig is, moet toch genoeg zijn om alarmbellen af te laten gaan.

Verandering

Het is duidelijk dat er iets goed mis is. Er moet iets veranderen, en dat houdt niet op bij het buitensluiten van dit soort vuilnismensen. Natuurlijk is dat een goede eerste stap, en door een schijnwerper op de meest ernstige gevallen te zetten, kunnen ze in ieder geval geen nieuwe slachtoffers maken. Maar het gaat ook om de mensen om hen heen, die te lang niets hebben gedaan of gewoonweg niet luisterden of openstonden voor de verhalen van slachtoffers. De werksfeer bij sommige bedrijven blijkt niet zo open te zijn, dat iedereen zijn of haar verhaal durft te doen. Of, als ze dat wel doen, worden juist zij soms het bedrijf uitgewerkt, terwijl de beschuldigde partij mag blijven zitten.

Dus sta open voor elkaar en elkaars gevoelens, en luister. Deze slachtoffers durfden nooit aan de bel te trekken, omdat ze zich niet veilig genoeg voelden in een cultuur waarin ongepast gedrag kennelijk normaal is. Vrouwen en minderheden vertellen nu bijvoorbeeld dat ze nooit naar beurzen of meetings durven te gaan, omdat ze daar in de regel ongepast behandeld worden. Luister naar hun verhalen en bedenk je: hoe kunnen we dat tegengaan? Ze hebben in ieder geval weinig reden om daarover te liegen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Mario Kart Tour en Yakuza 7 komen eraan Update: Bekijk een kwartier nieuwe gameplay van Cyberpunk 2077
223

Reacties op: Misbruik in de game-industrie: geloof de slachtoffers!

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • DevTrunks

    • 1 september 2019 13:19
    @Qinneth Deze column heeft nu ruim 80 reacties, de meeste betreffen een discussie. Ga niet lopen jammeren dat je het niet eens mag zijn met de column. Martijn begint zijn bericht met "Dom wicht denkt dat haar carriere heel belangrijk is en een zak die daar gebruik van maakt.
    Heel triest maar ze had ook weg kunnen lopen voor dat ze het uit de hand liet lopen.
    Jammer voor de carriere maar die kan je ook ergens anders opbouwen."
    Dit is nou precies het probleem dat de column aankaart.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 1 september 2019 18:49
    @DevTrunks
    100% mee eens maar is dat een laatste waarschuwing waard? In mijn ogen absoluut niet. Het is zijn mening. Dat die kortzichtig en domweg onjuist is doet daar niet aan af. Het is niet discriminerend of hatelijk, waarom dan gelijk met gestrekt been moderaten en iemand monddood maken. Mogen we geen eigen mening meer hebben?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 1 september 2019 20:17
    @DevTrunks Als iemand een goed onderbouwd tegen-woord als reactie achterlaat, zonder het op de man te spelen, of beledigend te zijn, en gebanned wordt voor de moeite, dan 'jammer' ik inderdaad.

    Je kan het oneens zijn met Martijn (ik ben het ook niet met alles eens en hoe hij het verwoord), maar ik vind wel dat hij de ruimte en kans moet krijgen om zijn standpunt te uiten. Ook al kan dat polariserend zijn met de mening gepresenteerd in de column.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 31 augustus 2019 12:27
    Een goed geschreven en nobel artikel, en zoals robert-jan hierboven beschrijft, zo denk ik er ook over.

    Maar er is in dit artikel totaal geen andere mogelijkheid dan dat het waar is, want het stond op twitter, geen politie rapporten, geen aangiftes, geen rechters die een uitspraak hebben gedaan. Het stond op internet, dus het is waar.

    er zijn kanttekeningen die ik plaats bij al deze beschuldigingen, want alle 3 de vrouwen zijn connected met elkaar , kennen elkaar van gamergate en what not, en komen met deze beschuldigingen 1 dag voor Anita Sarkeesian haar gloednieuwe gaming #metoo campagne start (doneer geld!), .. die Zoe quinn heeft een rijkelijk verleden van mannenhaat (en leugens waar ze op betrapt is)

    dus.

    Ik zal het zo zeggen: ik hoop dat alle beschuldigingen waar zijn en dat de schuldigen gestraft worden, want als er helemaal niets mee gebeurd veranderd er ook nooit iets. deze mannen moeten onderzocht worden , er moet keihard bewijs komen en ze moeten indien waar daarvoor berecht worden. //

    Want anders is de echte schade voor echte verkrachtingsslachtoffers vele malen groter als dit allemaal nep blijkt te zijn, verzonnen door een paar feministen die met 1 tweet iemands levenom zeep hebben geholpen voor hun eigen gewin.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • nicster

    • 31 augustus 2019 15:24
    @casualkiller eens! Heel mooi gezegd!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 31 augustus 2019 17:14
    @casualkiller Heel netjes verwoord. Vervang de absolute stelling "ze heeft hier niets bij te winnen" door een objectieve vraag.

    Wat heeft ze hierbij te winnen?

    Helaas kan dat antwoord zijn:
    Hetzelfde wat enkele Twich- en Twitter prostituee's met uit verband gerukte clickbait post hebben: Aandacht. Want aandacht is in die wereld geld waard.

    Alleen de toekomst kan die vraag beantwoorden maar we mogen hem niet negeren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Moderator_GNL

    • 31 augustus 2019 21:55
    @casualkiller

    Geband voor de beschuldiging dat de slachtoffers het voor hun eigen gewin doen. Je hebt eerder een laatste waarschuwing gehad. Mijn geduld is op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 31 augustus 2019 22:36
    @Moderator_GNL MODERATOR!
    lees dat comment nog eens even heel goed door! Als dit comment jouw reden voor een ban is hoor jij geen moderator te zijn!
    Hij plaatst op zeer gegronde redenen KANTTEKENINGEN, dat zijn geen beschuldigingen. Wel een suggestie.
    Maar zijn conclusie is toch echt anders als hoe jij het leest.

    En heeft zijn laatste post omtrent de ,zeer waarschijnlijke, zelfmoord niet een heel klein beetje het gevaar van de STELLING IN DE COLUMN bevestigd?

    Doe mij die ban dan maar want zo zijn jullie echt niet meer serieus te nemen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 1 september 2019 08:30
    @Moderator_GNL
    Gast, je slaat echt door. Wat is dit voor onzin zeg. Misschien moet je je eigen regels nog eens doorlezen want als je hier als voor geband wordt dan mag je mij er inderdaad ook één geven. Censuur ten top.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 1 september 2019 08:33
    @Moderator_GNL ik raad je aan om terug te komen op je beslissing. Wat casualkiller stelt is namelijk compleet terecht en ook wat ik in mijn posts probeer duidelijk te krijgen, hoe haal je de slachtoffers en de gelukzoekers uit elkaar. Als jij net als Eriknus alles perse eerst negatief wil oppakken of verkeerd moet lezen dan is dat iets wat bij jou ligt maar daar kan je niet iemand voor bannen. En als je Casual bant omdat hij stelt dat mogelijk niet ieder vrouwelijk slachtoffer een slachtoffer is moet je Erik ook bannen want die doet precies hetzelfde bij de andere helft van de groep door te stellen dat zij allemaal schuldig zijn. Zij behoren namelijk ook tot de groep van de slachtoffers want er worden namelijk ook mensen vals beschuldigd. Ooit gehoord van het gezegde: waar er twee vechten hebben er twee schuld? Kan dat gezegde volgens jou dan nooit opgaan?

    Casual heeft met zijn post helemaal niet gesteld dat alle slachtoffers het voor eigen gewin doen maar dat het zeker mogelijk kan zijn dat sommige dat juist wel om die rede doen, en daar ben ik ook bang voor. Wanneer dat soort personen worden ontmaskerd valt voor veel slachtoffers direct de steun weg want mensen denken dan dat ze het allemaal voor eigen gewin doen.

    Ik heb heel vaak bij casual zijn reacties en opmerkingen zoiets van: als je niks aardigs kan zeggen zeg dan helemaal niks. Ikzelf probeer altijd on-topic met positiviteit te reageren en op een normale en respectvolle manier een discussie te voeren en was zelfs verrast dat dit casual in dit geval ook gedaan had (en niet verrast dat hij dat kan maar zie t m weinig doen maar dat terzijde). Wat mij in de comments het meest stoort is dat het lijkt dat Erik bewust het negatief of verkeer wil lezen, alles voor de zwakkere groep die jullie hebben gecategoriseerd als eerlijk sprekende slachtoffers. Dat doet hij niet alleen in mijn posts maar ook in die van andere. Daarom heeft met hem hier verder over te discussiëren totaal geen enkel nut. Maar met andere woorden doelde ik op precies hetzelfde als casual aankaartte. Net als casualkiller hoop ik ook dat zij de waarheid spreken en verdienen ze niet alleen onze steun maar is het onze verplichting om ons als een dicht fort achter ze te staan en te steunen waar dat kan. Maar zodra het eerste slachtoffer een gelukzoeker blijkt te zijn (want er is wel degelijk wat voor ze te winnen, helemaal in Amerika) dan stort alles als een kaartenhuis in. Juist om hier voor te waken moet je goed weten welke mensen je steun verdienen en het onderscheid hierin maken is lastig, volgens Erik is dat altijd de zwakkere, de vrouw of de werknemer en is de dader altijd diegene met macht en geld. En t ergste is dat hij t nog geloofd ook. Maar de wereld is nu eenmaal niet zwart en wil. Er is ook nog een grijs gebied (en gelukkig wat kleur)

    Dus of kom terug op je beslissing en anders kan je mij nu meteen m’n allereerste, meteen m’n tweede en direct m’n laatste waarschuwing geven en ban mij ook maar direct. Want als je in een onderwerp wat zo zwaar is en op voorhand verwacht dit soort reacties te krijgen je alleen maar je zelfbeeld blijft verkondigen als de waarheid dan is discussiëren hier niet mogelijk of wenselijk voor jullie. Wanneer je hier teveel op je tenen moet gaan lopen haal je juist een gezonde discussie onderuit. Dat Erik niet open kan staan voor andere mogelijkheden wil niet zeggen dat andere dat niet kunnen of mogen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 1 september 2019 09:51
    @Jumpman
    Spijker op z’n kop. Helemaal mee eens.

    Als Casualkiller hiervoor geband wordt/blijft dan is dit mijn laatste post want op een website die zo’n dubbel/dictatoriaal beleid toepast wil ik niks meer posten. En dat is geen dreigement van ‘geef me mijn zin want anders…..’ maar een statement.

    Ik post hier al jaren. Toegegeven, niet altijd even genuanceerd maar volgens mij (bijna) altijd wel inhoudelijk en weloverwogen. Wat ik hier de laatste tijd zie gebeuren schuurt gevaarlijk dicht tegen censuur aan. En nu komen jullie ongetwijfeld met ‘dit is onze website en we hebben regels en daar heb je je maar aan te houden’ maar als je die regels op een dusdanige losse manier toepast dat ze alleen maar gelden als het jullie uitkomt dan ben ik dus weg. Dat is jammer want ik kom hier met veel plezier en ik discussieer ook graag met bezoekers en crew, maar ik vind dit zo schandalig dat het dan maar zo is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ikbeneedn

    • 1 september 2019 21:09
    @Sander999 hier ben ik het mee eens. Ik heb met jou ook weleens een discussie gehad maar dat is allemaal prima. Verschillende meningen mogen… Nou ik moet zeggen 'mochten'.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 1 september 2019 11:49
    @Jumpman Mee eens, goed verwoord.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Moderator_GNL

    • 1 september 2019 15:34
    @Jumpman

    Dank je voor je reactie en ik begrijp je zorgen, net als die van Sander999 en Qinneth. De bezwaren van Martijn_M neem ik minder serieus (maar daar kom ik later op terug). Ik kan me voorstellen dat de waarschuwingen en de ban van Casualkiller als extreem overkomen, maar ik zal proberen uit te leggen waarom ik in dit soort gevallen streng handel.

    Ik heb daar momenteel even weinig tijd voor, maar ik zal deze reactie later vandaag uitbreiden.

    [Edit] De post werd nogal lang en zou onleesbaar worden als ik hem hier plaats. Het geheel staat momenteel op de zevende pagina.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ikbeneedn

    • 1 september 2019 21:09
    @Moderator_GNL
    Daar is geen reden voor te bedenken. Zoals ik eerder zei, als iemand het niet eens is met de kant van 'gamer' wordt die gelijk geband of gewaarschuwd. Dit is precies de reden waarom ik een tijd geleden gestopt ben met het bezoeken van deze site. Blijkbaar niet lang genoeg. Ik raad anderen aan om deze site ook te vermijden want de dictatuur cultuur die hier hangt is ronduit zorgwekkend

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 1 september 2019 11:49
    @Moderator_GNL Totale onzin en helemaal niet het punt wat Casualkiller maakt. Graag wil ik bij deze Gamer.nl vragen om in gesprek te gaan met de persoon achter dit Moderator_GNL account op het moment van schrijven en bepalen of hij/zij nog wel geschikt is voor de functie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Markus88

    • 31 augustus 2019 13:04
    sorry maar… doordat het te lang duurde geen bewijs en het is zo moeilijk blablabla.. sure, als het waar is dan is het een klootzak en verdient die alles wat op hem afkomt……..maar WIE zegt dat het waar is? ik zie alleen een paar vrouwen die ook nog eens met elkaar gelinked zijn komen met de zelfde verhalen op hetzelfde moment precies..bedoel wat nou ALS blijkt dat die vrouwen dus wel inderdaad onzin praten (2019.. zijn mensen die veel doen voor aandacht tegenwoordig) dan sta je ook lekker voor lul toch als je de man beschuldigt en alles zonder bewijzen? (geld niet alleen voor de dames maar ook mensen die artijelen er over schrijven en beweren dat hij het inderdaad heeft gedaan)

    en zeggen dat die vrouwen de slachtoffers zijn… als het waar is ja, maar nogmaals, wie zegt dat het waar is?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 31 augustus 2019 13:27
    @Markus88 het overovergrote deel van dit soort beschuldigingen, is niet vals.

    Er is nu een grote beweging gaande waarin vrouwen en minderheden hun ervaringen vertellen. Hoe ze zich onveilig voelen, naar behandeld worden, en ja, misbruikt worden.

    Dat je eerste reactie dan is 'ja maar wat als het niet waar is', laat denk ik vooral zien dat je niet wíl dat het waar is. Wat ik met de column wil zeggen, is: luister naar deze ervaringen en verhalen, en probeer te begrijpen wat mensen die niet in onze bevoorrechte schoenen staan allemaal meemaken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Markus88

    • 31 augustus 2019 15:31
    @ErikNus niet wilt dat het waar is? we hebben het over deze gozer toch en niet die andere? :P
    ik zeg alleen innocent till proven guilty. dat ik eerst bewijs nodig heb om iemand te beschuldigen ipv alleen een paar woorden betekend niet gelijk dat ik een klootzak ben, toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 31 augustus 2019 15:43
    @Markus88 nou ja, als er een beerput aan verhalen opengaat over nare ervaringen in de industrie, vind ik het wel jammer dat je kennelijk eerst bewijs wilt zien (wat er niet komt, want dat is er niet), voordat je lusitert en gelooft dat er iets flink mis is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.