Column
metoo

Misbruik in de game-industrie: geloof de slachtoffers!

#MeToo in games

Geschreven door Erik Nusselder op
De game-industrie schudde deze week op haar grondvesten door meerdere beschuldigingen van misbruik, al dan niet seksueel. Het gaat om grote namen en het is duidelijk dat er iets goed mis is in onze industrie.

Het begon bij een post van ontwikkelaar Nathalie Lawhead, die haar misbruiker met naam en toenaam noemde. Het gaat om Jeremy Soule, een grote componist die onder andere de muziek maakte voor de The Elder Scrolls-games. Hij zou zijn machtspositie gebruikt hebben om haar te manipuleren en uiteindelijk tot een seksuele relatie te dwingen. Zij wilde alleen vriendschap, maar seks, zo zei hij, was wat zijn muziek dreef, en dus moest en zou hij dat krijgen. Overigens ontkent hij alle aantijgingen, ook de verhalen van andere slachtoffers die daarna werden gedeeld.

In de lange post wordt niet alleen het seksuele misbruik beschreven, maar lezen we ook hoe de ontwikkelaar lange tijd moeilijk deed over betalingen. In meerdere e-mails is te zien dat Nathalie constant moest vechten om betaald te krijgen en uiteindelijk ook te weinig kreeg voor haar werk. Het hele relaas is pijnlijk om te lezen, omdat het zo helder laat zien hoe moeilijk het kan zijn als vrouw (of andere minderheid) in onze industrie.

MeToo

Lawheads blogpost vergaarde veel aandacht en gaf andere slachtoffers de moed om naar voren te treden. Net als tijdens de #MeToo-beweging in de filmindustrie, ontstond er een momentum waardoor veel dappere mensen hun verhaal durfden te doen. Meerdere namen werden genoemd, en er waren ook gelijk gevolgen. Zo verbrak Night in the Woods-ontwikkelaar Infinte Fall alle banden met ontwikkelaar Alec Holowka en een huidig project werd geannuleerd.

De berichten volgden elkaar in rap tempo op en ik vond het soms moeilijk om te lezen. Er zijn niet alleen veel verhalen over seksueel ongepast gedrag, maar ook over mentale mishandeling en manipulatief gedrag. Mannen met macht, die die macht totaal verkeerd gebruiken.

Dit soort mensen snappen niet dat slachtoffers helemaal niks te winnen hebben door zoiets te verzinnen.

Haatreacties

De dappere slachtoffers die naar buiten durfden te komen, kregen veel bijval en positieve berichten. Maar ik vond het pijnlijk om te zien hoeveel troep ze daarnaast moesten verduren. Mensen die ze niet geloven, aan hun verhalen twijfelen, of gelijk in een reflex schieten om hun ‘held’ of ‘grote voorbeeld’ te verdedigen. “Ga dan naar de politie, waar is het bewijs? Je zult het wel allemaal verzinnen. Je wilt alleen maar aandacht.”

Dit soort mensen snappen niet dat slachtoffers helemaal niks te winnen hebben door zoiets te verzinnen. Sterker nog, ze zetten alles op het spel door hun verhaal zo naar buiten te brengen. In een industrie waar alles draait om wie je kent en wat je reputatie is, is niemand zo gek om zoiets te verzinnen. Kijk bovendien naar de troep die ze over zich heen krijgen, met een stortvloed aan haatreacties. Je denkt toch niet dat ze op dat soort aandacht zitten te wachten?

”Ga dan naar de politie”, tsja, was het maar zo makkelijk. Veel mensen in deze positie durven dat helemaal niet, omdat het vaak gaat om een persoon met macht. De genoemde daders kennen veel mensen in de industrie en kunnen er zo voor zorgen dat je geen werk meer krijgt. Sterker nog: dat is ook gebeurd bij sommige vrouwen toen ze niet meer op de avances ingingen. De consequenties voor vrouwen die zich uitspreken, zijn gigantisch. En nu, soms jaren later, is zo’n zaak gewoonweg niet te bewijzen in een rechtszaak. Er zijn geen getuigen en fysiek bewijs is er niet.

Als je een beetje doorleest op social media, zie je bovendien dat meerdere slachtoffers naar dezelfde dader wijzen. Velen hebben ook een verhaal over ongepast gedrag, of zeggen “ik waarschuw nieuwe collega’s altijd voor hem”. Er zijn hele ‘whisper networks’ in het leven geroepen, geheime communicatiestromen die kwetsbare mensen waarschuwen voor mensen die niet in de haak zijn. Dat dit alleen al nodig is, moet toch genoeg zijn om alarmbellen af te laten gaan.

Verandering

Het is duidelijk dat er iets goed mis is. Er moet iets veranderen, en dat houdt niet op bij het buitensluiten van dit soort vuilnismensen. Natuurlijk is dat een goede eerste stap, en door een schijnwerper op de meest ernstige gevallen te zetten, kunnen ze in ieder geval geen nieuwe slachtoffers maken. Maar het gaat ook om de mensen om hen heen, die te lang niets hebben gedaan of gewoonweg niet luisterden of openstonden voor de verhalen van slachtoffers. De werksfeer bij sommige bedrijven blijkt niet zo open te zijn, dat iedereen zijn of haar verhaal durft te doen. Of, als ze dat wel doen, worden juist zij soms het bedrijf uitgewerkt, terwijl de beschuldigde partij mag blijven zitten.

Dus sta open voor elkaar en elkaars gevoelens, en luister. Deze slachtoffers durfden nooit aan de bel te trekken, omdat ze zich niet veilig genoeg voelden in een cultuur waarin ongepast gedrag kennelijk normaal is. Vrouwen en minderheden vertellen nu bijvoorbeeld dat ze nooit naar beurzen of meetings durven te gaan, omdat ze daar in de regel ongepast behandeld worden. Luister naar hun verhalen en bedenk je: hoe kunnen we dat tegengaan? Ze hebben in ieder geval weinig reden om daarover te liegen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Mario Kart Tour en Yakuza 7 komen eraan Update: Bekijk een kwartier nieuwe gameplay van Cyberpunk 2077
223

Reacties op: Misbruik in de game-industrie: geloof de slachtoffers!

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Jumpman

    • 31 augustus 2019 14:34
    @ErikNus ik snap dat jij het in jou artikel over de gevallen hebt die nu op social media worden geuit, dank je.

    Waar ik op doel is, en dat ontgaat jou hier nu net in, hoe jij het slachtoffer bepaald als een zegt, ik wordt seksueel geïntimideerd en de ander zeg, dat heb ik niet gedaan, je probeert me alleen kapot te maken. Zoals ik het van jou nu begrijp kies jij altijd voor dezelfde partij, niet wetend wie nu gelijk heeft. Ik denk zelf niet dat dit de beste aanpak is want het komt dan zo over: diegene die als eerste spreekt heeft gelijk. En ook zoals ik in mijn verhaal al aangaf, dit kan ook gedaan worden voor persoonlijk gewin. Daarom heb ik heel veel moeite een kant te kiezen hierin.

    Daarbij ben ik benieuwd hoe jij aan mijn verhaal opmaakt dat ik beweer dat ze er maar wat van hadden moeten zeggen of dat ze het zo niet bedoelde. Want als ik iets nu net niet doe in zo’n geval is het afwimpelen met dit soort gedachten.

    Jij zegt aan de kant van de slachtoffers te staan maar jij staat volgens mij alleen aan de kant van de ogenschijnlijke zwakkere. Zij heeft minder geld en macht dus is het slachtoffer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 31 augustus 2019 14:43
    @Jumpman deze slachtoffers hebben niks te winnen door hun verhaal te doen, en krijgen eigenlijk alleen een hele hoop shit over zich heen. Er staat geen geldprijs op het aanwijzen van misbruikers.

    Daarnaast: de sluisdeuren vol verhalen openen zich niet voor niks. Je ziet nu heel veel andere mensen zeggen: dit gedrag herken ik in deze persoon.

    Dat laatste was trouwens niet bedoeld om jou woorden in de mond te leggen, maar om mijn frustratie aan te geven dat veel mensen in deze gevallen gelijk voor de beschuldigden opkomen en de slachtoffers eigenlijk de schuld geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 31 augustus 2019 15:18
    @ErikNus Dit is een gevaarlijke uitspraak: Niets te winnen.

    Een normaal, rationeel functionerend mens zou dit kunnen zeggen. In de moderne tijd waar rechtszaken en smartegeld vaak eerst in de media opgewarmd worden is dat standpunt helaas niet meer altijd waar.

    In plaats van te stellen dat er niets te winnen is, moet je je juist PER GEVAL afvragen wat er nu te winnen is. En dat is de moeilijkheid: dat leert alleen de toekomst.

    Raar eigenlijk: SupMatto wordt keihard aangevallen om van diverse kanten omdat hij zich als "slachtoffer" zou profileren. Maar bij dit soort zaken is de sociale tendens juist om "slachtoffer" te zijn totdat het tegendeel bewezen wordt.

    Ik denk dat naîviteit aan de ene kant en Alpha-gedrag aan de andere kant zorgen dat dit gebeurd en ook blijft gebeuren. "Kansen pakken" en "cariere maken" betekend vaak dat je je in een slangekuil gaat begeven.
    Als je dan uit angst om het voor jezelf te verprutsen niet direkt die eerste tik geeft dan laat je duidelijk merken dat je slechts "voer" bent.
    Sorry, zo zitten beestjes nu eenmaal in elkaar. Helaas zijn mensen ook maar gewoon beestjes.

    En nogmaals: "Niets te winnen"… Daar gaan we het nog eens over hebben als alle claims en rechtszaken afgehandeld zijn. Niet dat ik niet geloof in zijn schuld, maar dat betekend niet dat het slachtoffer per definitie onschuldig is.
    Deze dame graag met dezelfde maat meten als SupMatto.
    Beide hebben namelijk te maken met intimidatie en DAT gedrag is inherent aan de grote boze wereld waar in ze hun weg hebben gezocht.

    Het doel van de intimidatie was welliswaar verschillend, maar de grondslag hetzelfde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 31 augustus 2019 16:16
    @ErikNus dus bij jou staat altijd op voorhand al vast wie de dader is…..

    Ik ben bang dat je erg vast zit in een eigen beeld en moeilijk tot niet open zal staat voor andere mogelijkheden of uitkomsten.

    Denk je nu werkelijk dat er nog nooit een vrouw is geweest die heeft geprobeerd haar baas te verleiden en bij een afwijzing hem heeft zwart gemaakt? Dat daardoor een heel gezin door kapot wordt gemaakt, onterecht? En jij denkt dat er niets te winnen valt? Ik vindt het erg zat dat er mensen misbruikt worden of worden geïntimideerd op het werk maar nog erger is dat dit vanuit 2 richtingen komt en je daar totaal blind voor lijkt te zijn.

    Hoe dan ook zal ik het antwoord op mijn vraag niet van jou gaan krijgen, dat is me ondertussen wel duidelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 31 augustus 2019 16:51
    @Jumpman het voorbeeld dat jij noemt is toch heel iets anders dan het onderwerp van deze column…

    Ik vind het erg jammer dat als er een beerput aan verhalen over misbruik in de industrie open gaat, vol ernstige verhalen, sommige mensen gelijk komen met 'ja maar die beschuldigden dan'. Het is niet alsof het hier om 1 iemand gaat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 31 augustus 2019 17:04
    @ErikNus Het onderwerp van deze column is een breed maatschappelijk onderwerp. En in die contex is de reactie van @Jumpman niet eens heel erg misplaatst.

    De enige reden dat ik nu niet roep "Waarom moet dit op een game site"? is dat ik het wel tijd vind dat iedereen gaat beseffen dat wij ons niet in een Utopia moeten wanen "omdat het maar een spelletje is".

    Dit is gewoon een uitwas van onze samenleving die overal aanwezig is. Niet enkel in gaming, niet alleen in de showbiz. Maar ook niet alleen de echte slachtoffers, we kunnen hier net zo goed met de attentie geile "kijk mij nu ook eens" slachtoffers" te maken krijgen als in om het even welke andere industrie.

    Daarom is zijn voorbeeld niet zo heel anders als jou onderwerp.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ragpost

    • 31 augustus 2019 18:14
    @Jumpman eens!!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 31 augustus 2019 15:08
    @ErikNus Weet ik. En de schuld ligt altijd als eerste bij de machtsmisbruiker. Maar het is daarom juist des te belangrijker dat (vooral) zulke vrouwen zich veel sterker bewust zijn van hun intrinsieke menswaardigheid, dat zij leren voor zichzelf op te komen en het zelfvertrouwen te creëren dat je sowieso in het leven nodig hebt.
    Dat zij zich beseffen dat er belangrijkere dingen in het leven zijn dan een roemrijke carriére, voordat ze zich dat veel te laat doen. Dat je besluit dat je nog liever in bittere armoede sterft, dan dat zo'n smeerlap met zijn poten aan jou zou mogen zitten.

    Heel veel relaties met huiselijk geweld bijvoorbeeld los je ook niet enkel op door de geweldpleger aan te pakken, maar ook het slachtoffer te leren zichzelf weerbaarder op te stellen, hem niet steeds heel naïef 'weer een kans te geven' en na de zoveelste geweldsrelatie misschien ook eens een júíste partner te kiezen.
    Het slachtoffer moet dus net zo goed 'aangepakt' worden en misschien soms eens wél een schop onder de kont krijgen.
    Want veel vrouwen die met zulk geweld te maken krijgen, trekken door hun onzekerheid of soms ook verwijtbare naïviteit juist zulke partners aan, die vaak ook weer een eigen verleden kennen van geweld en misbruik, en blijven soms zelf heel lang het geweld vergoeilijken. En die vicieuze cirkel moet doorbroken worden.

    Mijn verhaal moet je dan ook niet lezen in de context van schuld of geen schuld, maar in de context van 'die vrouwen hebben net zo goed zelf ook hulp nodig om dit in de toekomst te voorkomen.'
    Want niet alles is te voorkomen, maar veel wel, door namelijk al vanaf het begin aan te geven dat dit soort gedrag onacceptabel is. Desnoods met een fatsoenlijke klap in het gezicht.

    Dat is zeker niet de makkelijkste weg, net zoals het doen van aangifte bij echte aanranding of verkrachting dat ook niet is. Maar de beste weg is zelden de makkelijkste weg en moet wél bewandeld worden als je onrecht echt duurzaam wil aanpakken. En dat begint altijd bij jezelf, of je nu dader bent of slachtoffer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 31 augustus 2019 15:22
    @Robert-Frans nah, ben ik het gewoon niet mee eens. Als je aangerand of verkracht wordt, is dat altijd de schuld van de aanvaller. Slachtoffers hoeven niks te leren, mannen moeten gewoon eens een keertje normaal doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 31 augustus 2019 16:37
    @ErikNus Aanranding en verkrachting is een ander verhaal inderdaad. Maar het wel of niet ingaan op oneerbare voorstellen of avances om je baan te behouden of om wat voor onbelangrijkere reden ook, daar komt wel degelijk ook initiatief vanuit de vrouw bij kijken.
    Want dan kun je als vrouw áltijd nee zeggen en weglopen. En zo niet, dan heb je écht hulp nodig en sowieso een fatsoenlijke kijk op jezelf en je lichaam.

    Soms kun je namelijk wél echt beter weten, soms kun je wél verwijtbaar naïef zijn. Als vrouw of als man.
    Dat erkennen is echt heel belangrijk, om die spiraal van misbruik tegen te gaan. Misbruikers moeten aangepakt en berecht worden, maar (potentiële) slachtoffers moeten waar mogelijk wel degelijk voorkomen dat ze (wederom) in zo'n val lopen.
    En daar zal vaak hulp bij nodig zijn; hulp in zelfverdediging, zelfrespect en zelfvertrouwen.

    Voorbeeld: ook het meest roemrijke modellenbureau heeft modellen nodig. Stel nu dat de directeur ervan sollicitantes of pas aangenomen modellen oneerbare voorstellen doet, omdat hij weet dat zij heel graag bij hem willen (blijven) werken.
    En stel dat elk model hem dan consequent klap in het gezicht geeft, zegt dat ze nog liever putjesschepster wordt en andere aspirant-modellen in haar netwerk direct voor hem waarschuwt.
    Denk je dat die kerel dan nog modellen gaat vinden? Dat zijn roemrijke bureau dan nog werk zal krijgen?
    En denk je dat de cultuur bij dat bureau dan niet héél snel ten goede zal veranderen, misschien als eerste door het ontslag van die kerel?

    Dat bedoel ik dus te zeggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 31 augustus 2019 16:57
    @Robert-Frans laat ik het versimpelen.

    100en vrouwen op social media: dit heb ik meegemaakt, een situatie waarin ik misbruikt ben.

    Ik: jee, dat is wel heftig, er zit iets goed mis in deze industrie.

    Jij: vrouwen moeten zichzelf wapenen en zo iemand gewoon slaan! Soms nemen ze zelf initiatief!

    Zie je waar ik vind dat het fout gaat?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 31 augustus 2019 17:20
    @ErikNus Zo redeneer ik echter niet en anders ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Sta me daarom toe het iets aan te passen:

    100en vrouwen op social media: dit heb ik meegemaakt, een situatie waarin ik misbruikt ben.

    Jij: jee, dat is wel heftig, er zit iets goed mis in deze industrie.

    Ik: absoluut, laten we daarom zowel die smeerlappen aanpakken en waar mogelijk berechten, als de slachtoffers helpen wanneer die door gebruik aan zelfvertrouwen en of zelfrespect in zulke situaties (dreigen te) belanden, om zo het probleem duurzaam aan te pakken.

    Daar kun je het toch wel mee eens zijn, of niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 31 augustus 2019 18:34
    @Robert-Frans met weerbaarheidstraining is an sich natuurlijk niks mis.

    Maar ik vind het raar om te suggereren dat niemand meer misbruikt zou worden, als ze maar wat meer zelfvertrouwen hadden.

    Bovendien leg je (een deel van) de oplossing nog steeds bij slachtoffers, die er meestal zelf juist niks aan kunnen doen dat ze slachtoffer worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Robert-Frans

    • 31 augustus 2019 19:11
    @ErikNus Dat wil ik beslist niet suggereren! Want allereerst moeten daartoe schadelijke machtsstructuren binnen vele organisaties en overheden doorbroken worden, moeten misbruikers worden berecht en moeten samenlevingen hervormd worden in hun kijk op seksualiteit, welzijn en menswaardigheid.
    En dan nog kun je nooit helemaal voorkomen dat het gebeurt, dat er slachtoffers vallen.

    Bij huiselijk geweld hebben vaak ook zowel de dader als het slachtoffer hulp nodig om de cyclus te doorbreken.
    De dader om zelfbeheersing te leren en te begrijpen dat hij of zij écht kwaad handelt, het slachtoffer om verder geweld te voorkomen, al dan niet in een nieuwe relatie, en zich weerbaarder op te stellen.
    Bij seksueel misbruik is dat vaak eigenlijk niet veel anders.

    Kwetsbare mensen trekken vaak, zonder dat ze het willen of zich er bewust van zijn, meer machtmisbruikers aan, waardoor die hun gang kunnen gaan.
    Natuurlijk moeten die misbruikers gestopt worden, maar zolang ze er nog zijn, moeten kwetsbare mensen wel de signalen leren herkennen van latent misbruik jegens zichzelf, waar nodig enige naïviteit moeten afleren en zichzelf op volle waarde leren schatten.

    Niet omdat het slachtoffer het moet oplossen, of omdat zij schuldig zou zijn, maar om te voorkomen dat ze wederom in zo'n situatie verzeild en om te voorkomen dat daders de kans krijgen het bij een nieuwe vrouw (of man) te proberen.
    Het is dan ook heel wel mogelijk dat veel daders daarvan net zo goed óók hulp nodig hebben, omdat zij misschien ook niet anders hebben gekend in hun leven.

    In de ideale wereld is met het opsluiten van de laatste misbruiker het probleem definitief opgelost. Maar daar leven wij (nog) niet in.
    Dus moeten we er zoveel mogelijk aan doen om nieuwe misbruikers zo weinig mogelijk kans te geven slachtoffers te maken. En dat is iets wat ons allen aangaat, niet enkel de machthebbers.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grubbelt

    • 3 september 2019 18:38
    @Robert-Frans Je maakt een goed punt. Als het slachtoffer herhaaldelijk in situaties terecht komt waar hij/zij slachtoffer wordt dan is het ook goed om het slachtoffer te helpen met weerbaarheid, zelfrespect, zelfvertrouwen, mensenkennis, enz.

    Als iemand niet kan zwemmen, iedere keer in het water valt en gered moet worden dan is die persoon zwemles of hulpmiddelen zoals zwembandjes geven misschien ook niet zo'n gek idee.

    Dat ErikNus jouw argument verdraait naar 'victim shaming' en 'tegen het slachtoffer / voor de dader' vind ik eerlijk gezegd nogal… vreemd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 31 augustus 2019 11:18
    Jammer dat je nu net dit geval gebruikt om je punt te maken. Dom wicht denkt dat haar carriere heel belangrijk is en een zak die daar gebruik van maakt.
    Heel triest maar ze had ook weg kunnen lopen voor dat ze het uit de hand liet lopen.
    Jammer voor de carriere maar die kan je ook ergens anders opbouwen.

    Bekijk het nu eens vanaf een andere kant: Wat is er nodig om aan de top te komen?
    Dit kan heel positief zijn: Een heel goed idee, gedreven door een ideaal. Voer dat dan ook nog eens goed uit en je hebt het gemaakt.
    Vaak is het echter enkel de ambitie om "de beste" te zijn. Een enorme geldingsdrang. "The winner takes it all"…

    In het eerste geval start je waarschijnlijk je eigen zaak en groei je naar de top. Of je wordt gevraagd om jouw geweldige visie uit te dragen in een bedrijf vanuit een topfunctie.
    Het tweede geval is helaas veel normaler. Je kiest de bedrijfstak waar jij de makkelijkste toegang hebt (door skills of netwerk) en mannipuleerd je zelf even flink omhoog. Dit spelletje wordt geaccepteerd en helaas zelfs gerespecteerd omdat de meeste in je omgeving exact het zelfde doen.

    In het laatste geval is het dan ook niet vreemd dat de top regelmatig de fout in gaat omdat de mentaliteit die je daar brengt je snel het gevoel geeft onschendbaar te zijn. Of het nu om het overnemen van een concurent gaat, het naaien van je klanten of het nemen van je ondergeschikte, de mentaliteit er achter is erg vergelijkbaar.

    En helaas worden dat soort "foutjes" je snel vergeven "omdat je het verder zo goed doet".

    Dus gaan we nog jaren het rijtje bankdirecteuren, topdiplomaten, CEO's, assistent managers, geldschieters, presidenten, voetballers en andere zien groeien die zich aan dit gedrag schuldig maken.

    En de slachtoffers? Die zijn er zeker, die verdienen steun. Maar we moeten ALLEMAAL beseffen dat dit een cultuur is die we zelf hebben gecreëerd. Zolang een voetballer het privelege krijgt om zijn straf voor het doodrijden van anderen tot na een belangrijk toernooi uit te stellen en andere "toppers" zich ook niet publiekelijk hoeven te verantwoorden creëeren we afgoden.

    En kijk de geschiedenis eens terug waar goden mee weg zijn gekomen!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Moderator_GNL

    • 31 augustus 2019 21:50
    @Martijn_M

    Jouw beschuldigende vinger wijst als eerste naar het slachtoffer en dan pas naar de dader, alsof het net zo goed haar eigen schuld is. In een andere post beweer je ook nog eens dat valse beschuldigingen vaak voorkomen. 1 +1 = laatste waarschuwing.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 31 augustus 2019 22:10
    @Moderator_GNL duidelijk. objecieviteit niet gewaardeerd.
    kritiek al helemaal niet.

    wel jammer dat "begrijpend lezen" schijnbaar laag op je takenlijstje staat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 1 september 2019 08:27
    @Moderator_GNL
    Nou ja, waar slaat dit nou weer op? Hij mag toch gewoon zijn mening geven? Wat een onzin om hier een waarschuwing voor te geven zeg.

    Ik ben het ook pertinent niet met hem eens maar ik lees werkelijk niks wat een waarschuwing waard is, laat staan een ‘laatste’. Echt veel te kort door de bocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 1 september 2019 11:46
    @Moderator_GNL Erg jammer dat meningen die het niet eens zijn met de volledige strekking van de column, maar gauw moeten worden onderdrukt d.m.v. een waarschuwing. Heel erg twitter van jullie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.