Column
metoo

Misbruik in de game-industrie: geloof de slachtoffers!

#MeToo in games

Geschreven door Erik Nusselder op
De game-industrie schudde deze week op haar grondvesten door meerdere beschuldigingen van misbruik, al dan niet seksueel. Het gaat om grote namen en het is duidelijk dat er iets goed mis is in onze industrie.

Het begon bij een post van ontwikkelaar Nathalie Lawhead, die haar misbruiker met naam en toenaam noemde. Het gaat om Jeremy Soule, een grote componist die onder andere de muziek maakte voor de The Elder Scrolls-games. Hij zou zijn machtspositie gebruikt hebben om haar te manipuleren en uiteindelijk tot een seksuele relatie te dwingen. Zij wilde alleen vriendschap, maar seks, zo zei hij, was wat zijn muziek dreef, en dus moest en zou hij dat krijgen. Overigens ontkent hij alle aantijgingen, ook de verhalen van andere slachtoffers die daarna werden gedeeld.

In de lange post wordt niet alleen het seksuele misbruik beschreven, maar lezen we ook hoe de ontwikkelaar lange tijd moeilijk deed over betalingen. In meerdere e-mails is te zien dat Nathalie constant moest vechten om betaald te krijgen en uiteindelijk ook te weinig kreeg voor haar werk. Het hele relaas is pijnlijk om te lezen, omdat het zo helder laat zien hoe moeilijk het kan zijn als vrouw (of andere minderheid) in onze industrie.

MeToo

Lawheads blogpost vergaarde veel aandacht en gaf andere slachtoffers de moed om naar voren te treden. Net als tijdens de #MeToo-beweging in de filmindustrie, ontstond er een momentum waardoor veel dappere mensen hun verhaal durfden te doen. Meerdere namen werden genoemd, en er waren ook gelijk gevolgen. Zo verbrak Night in the Woods-ontwikkelaar Infinte Fall alle banden met ontwikkelaar Alec Holowka en een huidig project werd geannuleerd.

De berichten volgden elkaar in rap tempo op en ik vond het soms moeilijk om te lezen. Er zijn niet alleen veel verhalen over seksueel ongepast gedrag, maar ook over mentale mishandeling en manipulatief gedrag. Mannen met macht, die die macht totaal verkeerd gebruiken.

Dit soort mensen snappen niet dat slachtoffers helemaal niks te winnen hebben door zoiets te verzinnen.

Haatreacties

De dappere slachtoffers die naar buiten durfden te komen, kregen veel bijval en positieve berichten. Maar ik vond het pijnlijk om te zien hoeveel troep ze daarnaast moesten verduren. Mensen die ze niet geloven, aan hun verhalen twijfelen, of gelijk in een reflex schieten om hun ‘held’ of ‘grote voorbeeld’ te verdedigen. “Ga dan naar de politie, waar is het bewijs? Je zult het wel allemaal verzinnen. Je wilt alleen maar aandacht.”

Dit soort mensen snappen niet dat slachtoffers helemaal niks te winnen hebben door zoiets te verzinnen. Sterker nog, ze zetten alles op het spel door hun verhaal zo naar buiten te brengen. In een industrie waar alles draait om wie je kent en wat je reputatie is, is niemand zo gek om zoiets te verzinnen. Kijk bovendien naar de troep die ze over zich heen krijgen, met een stortvloed aan haatreacties. Je denkt toch niet dat ze op dat soort aandacht zitten te wachten?

”Ga dan naar de politie”, tsja, was het maar zo makkelijk. Veel mensen in deze positie durven dat helemaal niet, omdat het vaak gaat om een persoon met macht. De genoemde daders kennen veel mensen in de industrie en kunnen er zo voor zorgen dat je geen werk meer krijgt. Sterker nog: dat is ook gebeurd bij sommige vrouwen toen ze niet meer op de avances ingingen. De consequenties voor vrouwen die zich uitspreken, zijn gigantisch. En nu, soms jaren later, is zo’n zaak gewoonweg niet te bewijzen in een rechtszaak. Er zijn geen getuigen en fysiek bewijs is er niet.

Als je een beetje doorleest op social media, zie je bovendien dat meerdere slachtoffers naar dezelfde dader wijzen. Velen hebben ook een verhaal over ongepast gedrag, of zeggen “ik waarschuw nieuwe collega’s altijd voor hem”. Er zijn hele ‘whisper networks’ in het leven geroepen, geheime communicatiestromen die kwetsbare mensen waarschuwen voor mensen die niet in de haak zijn. Dat dit alleen al nodig is, moet toch genoeg zijn om alarmbellen af te laten gaan.

Verandering

Het is duidelijk dat er iets goed mis is. Er moet iets veranderen, en dat houdt niet op bij het buitensluiten van dit soort vuilnismensen. Natuurlijk is dat een goede eerste stap, en door een schijnwerper op de meest ernstige gevallen te zetten, kunnen ze in ieder geval geen nieuwe slachtoffers maken. Maar het gaat ook om de mensen om hen heen, die te lang niets hebben gedaan of gewoonweg niet luisterden of openstonden voor de verhalen van slachtoffers. De werksfeer bij sommige bedrijven blijkt niet zo open te zijn, dat iedereen zijn of haar verhaal durft te doen. Of, als ze dat wel doen, worden juist zij soms het bedrijf uitgewerkt, terwijl de beschuldigde partij mag blijven zitten.

Dus sta open voor elkaar en elkaars gevoelens, en luister. Deze slachtoffers durfden nooit aan de bel te trekken, omdat ze zich niet veilig genoeg voelden in een cultuur waarin ongepast gedrag kennelijk normaal is. Vrouwen en minderheden vertellen nu bijvoorbeeld dat ze nooit naar beurzen of meetings durven te gaan, omdat ze daar in de regel ongepast behandeld worden. Luister naar hun verhalen en bedenk je: hoe kunnen we dat tegengaan? Ze hebben in ieder geval weinig reden om daarover te liegen.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Mario Kart Tour en Yakuza 7 komen eraan Update: Bekijk een kwartier nieuwe gameplay van Cyberpunk 2077
223

Reacties op: Misbruik in de game-industrie: geloof de slachtoffers!

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • armilo-theus

    • 3 september 2019 21:37
    @Gekke Dirkie Jullie snappen het nog steeds niet dus stop maar met reageren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gekke Dirkie

    • 3 september 2019 21:53
    @armilo-theus Jullie snappen het nog steeds niet, dus stop maar met reageren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roolio

    • 3 september 2019 22:01
    @Gekke Dirkie
    Ik ben vast 1 van die 'meelopers'.

    sticks and stones,…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gekke Dirkie

    • 3 september 2019 22:20
    @Roolio Je maakt een schwalbe om iemand een rode kaart aan te naaien.

    Ken je de rest van het 'sticks and stones' gezegde ook?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roolio

    • 3 september 2019 22:32
    @Gekke Dirkie
    Je wilt vast iets zeggen. Zal ik raden? You want to break my bones?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gekke Dirkie

    • 3 september 2019 22:33
    @Roolio Maak het gezegde eens af.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roolio

    • 3 september 2019 22:55
    @Gekke Dirkie
    Weet je wat het is, Martijn_M begon erg geobsedeerd te worden. Hij begon zijn privé gegevens te delen. Hij moest en zou persoonlijker contact met de mensen van deze site. Blijkbaar gingen bezoekers hem ook persoonlijk mailen. Hij wil graag dat we bij hem thuis langskomen.

    Dat is verre van normaal. En als hij dan ook nog begint met termen als kruisigen dan begin ik te denken dat het een goed idee is dat deze persoon even niet meer kan reageren.

    Woorden kunnen mij niet deren, maar het begon over te gaan in meer dan dat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gekke Dirkie

    • 3 september 2019 23:03
    @Roolio Zeg dat laatste dan gewoon, want je quote een half gezegde, waarvan de tweede helft juist belangrijk is: words will never hurt me. Als je vervolgens na wat van die woorden om een ban gaat smeken, dan geef je daarmee aan dat je je juist wél pijn laat doen door woorden. Precies het tegenovergestelde dus van dat gezegde.

    Overigens begrijp ik de frustratie van Martijn wel: constant werden zijn woorden uit hun verband getrokken, en werden zijn woorden (per ongeluk of expres) verkeerd geïnterpreteerd.

    Als zijn woorden expres verkeerd geïnterpreteerd werden, om maar lekker naar iemand te kunnen wijzen als 'het grote kwaad', terwijl men zichzelf op de borst kan kloppen als 'kijk ons eens goed zijn', dan vind ik dat kwalijk.
    Als zijn woorden per ongeluk verkeerd geïnterpreteerd werden, dan maak ik me ernstig zorgen over de leesvaardigheid in Nederland.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Moderator_GNL

    • 4 september 2019 02:28
    @Gekke Dirkie en Roolio

    Dit is meer een ruzie dan een discussie geworden. Misschien is het beter als jullie even niet meer op elkaar reageren.

    Gekke Dirkie heeft niemand bedreigd en de opmerking van Roolio heeft geen invloed gehad op de ban van Martijn_M.

    @Grapjurk

    Met uitzondering van één post (die van 00:56) zijn jouw reacties onder dit artikel behoorlijk trollerig. Voor het trollen en het uitschelden van een bezoeker voor NSB'er krijg je een waarschuwing.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Qinneth

    • 3 september 2019 23:04
    Na een paar drukke dagen maar weer is de tijd genomen om alle nieuwe reacties, die ik gemist had, is goed door te nemen.

    Nu alles gelezen te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat het geen zin meer heeft om verder te gaan met deze discussie, want je merkt dat zowel de redactie als de bezoekers gewoon doodmoe zijn van dit hele debacle en eigenlijk maar in cirkels praten.

    Het enige wat mij nog te doen staat is een link naar een gif te plaatsen wat mijn reactie is op dit allemaal: http://gph.is/1uuztMh

    Allen succes gewenst met waar jullie ook mee bezig zijn, moge het vele malen productiever zijn deze drama.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roolio

    • 3 september 2019 23:41
    @Qinneth
    Amen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr. Guy

    • 4 september 2019 17:13
    Een account maken om iemand dwars te zitten gaat m.i. sowieso tegen de huisregels en goede smaak in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NielsL37

    • 4 september 2019 20:54
    Misschien is op mijn vraag al antwoord gegeven in één van reacties, maar wat wordt er precies bedoeld met 'geloof het slachtoffer'? Als hiermee bedoeld wordt dat de vermoedelijke dader zijn of haar onschuld moet bewijzen dan vind ik dat fundamenteel verkeerd.

    Als hiermee uitsluitend bedoeld wordt dat het verhaal van de vermoedelijk slachtoffer(s) nader onderzocht dient te worden dan denk ik dat iedereen het daar wel mee eens is. Het idee dat bewijslast omgekeerd moet worden met uitspraken als 'geloof het slachtoffer' is in mijn ogen irrationeel en potentieel (heel) gevaarlijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent 4125

    • 4 september 2019 21:18
    @NielsL37 Dag Niels. Leuk dat je er bent. Helaas is het volgens de schrijver van de column niet de bedoeling dat je de vermoedelijke daders zoiets als burgerrechten toekent. Graag de vermeende slachtoffers op voorhand voor de volle 100 procent geloven. Dat uitroepteken achter Geloof de slachtoffers! heeft Erik er niet voor niets neergezet! Dus maak maar weer rechtsomkeert, voordat je van de Moderator nog een trap na krijgt. Of een ban. Op de beschuldiging dat je een hondenfluitje nadoet. Je weet bij hem maar nooit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NielsL37

    • 4 september 2019 21:34
    @Agent 4125 Kan mij niet voorstellen dat Erik bedoelt dat de vermoedelijke daders nu zijn of haar onschuld moet bewijzen. Ik hoop dat bedoeld wordt de aanklacht aanleiding geeft tot grondig onderzoek en dit serieus moet worden opgepakt. Ik heb inderdaad een afwijkende mening, maar ik hoop dat dit geen aanleiding geeft voor een ban.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Agent 4125

    • 4 september 2019 21:48
    @NielsL37 Geloof de slachtoffers! Dat moet hier, anders maak je het jezelf heel lastig. Je denkt misschien op een leuke site over games te zijn beland, helaas, dat is niet zo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 4 september 2019 22:01
    @NielsL37 ha Niels, dank voor je vraag.

    Ik bedoel natuurlijk niet dat elk individuele slachtoffer in elk geval altijd geloofd moet worden. Mijn column gaat over de beweging binnen de gamesindustrie die vorige week op gang kwam. Er zijn tientallen verhalen gedeeld door slachtoffers, en ik zag veel mensen gelijk in de verdedigende reflex schieten: 'maar wat nou als ze liegen', of 'ga dan maar naar de politie'.

    Terwijl ik liever zou zien dat men gelooft dat hier iets ernstigs aan de hand is, dat vrouwen/minderheden niet meer naar meetings durven en fluisternetwerken nodig hebben om elkaar te waarschuwen voor mensen die niet te vertrouwen zijn. Ik schrok van al deze verhalen en wil er alles aan doen om iedereen welkom te laten voelen in de industrie.

    Veel van de slachtoffers hebben hierin bovendien veel te verliezen: ze beschuldigen publiekelijk bekende mensen, die macht hebben, wiens werk gerespecteerd wordt en/of die veel aanzien hebben binnen de community. Daardoor zetten ze veel op het spel: niet alleen hun carrière, maar ook de troep die ze online moeten verduren van fans van deze mensen. Geloof me, op dat soort aandacht zitten ze niet te wachten. Maar ze doen het toch, omdat het voor hen nu de enige manier is om anderen te waarschuwen.

    Zou er 1 iemand tussen kunnen zitten die liegt? Sure. Al laten statistieken zien dat dit soort aanklachten meestal niet nep zijn, en als dat al zo is, gaat het vaak om tieners die ander gedrag proberen te verbergen. Maar dan nog: we hebben hier een beweging van tientallen (zo niet meer) slachtoffers die ons vertellen hoe verrot het is. Laten we naar ze luisteren. Laten we ze geloven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ali3n8tor

    • 4 september 2019 22:56
    @ErikNus "Zou er 1 iemand tussen kunnen zitten die liegt? Sure."

    Volgens mij is de eerste persoon die dit beweerde , of de indruk van wekte ,linea recta gebanned op deze site. en als vrouwenhater neergezet door jullie.

    Ik vraag mij serieus af, of je als columnist of journalist een backgroundcheck heb gedaan op de personen in kwestie , maar zo'n beetje iedereen met internet toegang en een beetje hersens kan dat doen. ik heb dit vannavond eens gedaan en 1 naam bleef er maar uit springen.. Zoe Quinn

    hier een verhaal van Zoe Quinn die haar toenmalige vriend bedroog met 5 andere mannen (allemaal uit het gamedevcircuit) uit 2014. , https://thezoepost.wordpress.com/ 1 groot web van haar leugens

    een tweet uit hetzelfde jaar waarin ze zonder naam te noemen beweerd dat ze een gamedev uit canada (ALEC?) ten gronde gaat richten:

    https://twitter.com/BaciBlack/status/1168973026584645634/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1168973026584645634&ref;_url=https%3A%2F%2Fs9e.github.io%2Fiframe%2F2%2Ftwitter.min.html%231168973026584645634

    nogmaals , ik veroordeel helemaal niemand op dit moment , maar deze vrouw is niet zo onschuldig volgens mij als het op het eerste oog lijkt.

    Een tweet van Alec uit 2016(!) waarin hij aangeeft in therapie te zijn en vreest voor zijn leven omdat iemand uit de indy industrie hem iets wil aandoen laat ik maar even voor wat het is.

    Er hoeft maar 1 rotte appel tussen te zitten die de hele fruitschaal vergiftigd. ofzo. een domme vergelijking wellicht. maar mijn maag is wel een beetje omgekeerd over hoe klakkeloos de algehele media alles overneemt en "van smult".

    Practisch geen enkele publicatie op het internet over alec's dood spreekt van zelfmoord (al heeft eurogamer wel sneaky het nummer van de suicide hotline eronder gezet … https://www.eurogamer.net/articles/2019-08-31-night-in-the-woods-developer-alec-holowka-has-died ) maar het is overduidelijk dat hij dat gedaan heeft.

    Zou de media zelfmoord vermeld hebben dan roept dat de volgende vraag natuurlijk op: waarom dan? hoe dan? nou , iemand die met 1 tweet van zijn baan, vrienden, game beroofd is zonder aanklacht, justitie of vervolging denk ik dan. social lynch mob justice.

    En leg dat maar eens uit. Zwaar verwerpelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • NielsL37

    • 5 september 2019 00:24
    @ErikNus bedankt voor de reactie.

    Ik begrijp het uitgangspunt en het doel wel. Ik ben het alleen oneens met de bewering ‘geloof de slachtoffer(s)’. De redenen hiervoor zijn al in diverse reacties uitstekend verwoord. Overigens denk ik dat de vrouwen (in dit geval) al veel eerder hadden moeten ingrijpen. Uiteraard begrijp ik dat dit lastig zou zijn geweest, maar meer zelfvertrouwen en zelfrespect had hierbij geholpen. Ik hoop dat ze gedurende de jaren wel alles hebben vastgelegd wat er is gebeurd, wanneer, wie, waar etc.

    Overigens wil ik wel melden dat er door de moderator diverse leden zijn beschuldigd van het bijdragen aan een seksistische cultuur. Ik vind dit heel kwalijk en buitensporig om die leden daarvan te beschuldigen (en te bannen?). Allereerst heb ik de reacties doorgenomen en vind er niks verkeerds aan. Daarnaast wordt er geïnsinueerd dat er sprake is van een seksistische cultuur. Mijn mening is er absoluut geen sprake van een seksistische cultuur en dat het bewijs hiervoor overweldigd is. Mijn inziens is de (ideologische) overtuiging van de betreffende moderator gebruikt om leden met een andere mening te verbannen. Of daar lijkt het op

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ragpost

    • 5 september 2019 12:55
    @NielsL37 Mooi gezegd! Verder moet, naar mijn mening, het team van GamerNL eens goed om de tafel gaan zitten. De manier waarop de moderator hier te werk gaat is echt niet OK. @ErikNus heeft al het recht om een sterk georiënteerde column te schrijven, maar dan moet men ook een tegenreactie kunnen dulden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.