In de naam van gamebehoud

In de naam van gamebehoud

De game-industrie zet zwaar in op het digitale aanbod. Sony, Microsoft en Nintendo hebben imposante digitale winkels die games op toegankelijke wijze naar het grote publiek brengen. Wanneer zo’n gigant besluit een digitale winkel te sluiten gaat er echter een hoop content verloren. Als eigenaar van een gamekamer heb ik daar moeite mee.

Het zal weinig mensen ontgaan zijn dat Nintendo volgend jaar de Nintendo eShop sluit op de Wii U en Nintendo 3DS. Je hebt nog een paar weken om eShop-tegoed toe te voegen aan je portemonnee of geld over te maken via een creditkaart, maar in maart 2023 sluit de digitale winkel voorgoed. Dan gaan er een hoop games verloren die exclusief verkrijgbaar zijn via de eShop op beide systemen. Hoewel we vaak zien dat Nintendo games overzet naar de Nintendo Switch, geldt dat niet voor het gros van de beschikbare titels, noch voor de games die ontwikkeld zijn door kleine ontwikkelaars.

Bij mij gaat er dan meteen een alarm af. Zijn er nog games die ik destijds miste? Moet ik mijn spellen nog van updates voorzien? Mis ik bepaalde downloadbare content? Bij het schrijven van deze column bedenk ik me ineens dat ik nog de downloadbare content van Fire Emblem Fates wil downloaden, maar dat betekent dat ik wederom geld moet uitgeven. En op moment van schrijven heb ik al 315 euro uitgegeven aan content die ik nog wilde downloaden of belangrijk vind om te behouden. Want als Nintendo haar games niet conserveert in de naam van gamebehoud, dan doe ik het wel.

Nintendo Switch 2

315 euro

315 euro is een hoop geld. Maar als je rekening houdt met het feit dat dit bedrag verdeeld is over twee systemen die allebei al jaren op de markt zijn, dan had ik het geld natuurlijk net zo goed in de loop der jaren kunnen uitgeven. Waarschijnlijk was ik dan duurder uit, omdat ik nu veel games tegen een gereduceerde prijs kon kopen. Bovendien zitten er games tussen die fysiek niet (meer) verkrijgbaar zijn – en als dat wél het geval is, dan lopen de kosten nog hoger op. Dit was dus de minst kwade keuze van alle opties die ik had. Maar het voelt wel een beetje wrang dat ik die keuze überhaupt moest maken.

Ik snap dat het sluiten van zo’n downloadwinkel een noodzakelijk kwaad is als commercieel bedrijf. Digitale producten vereisen immers onderhoud en onderhoud kost geld. Wanneer mensen nauwelijks gebruik meer maken van zo’n winkel, is dat weggegooid geld. Helaas zijn er ook vrij weinig opties voor het overbrengen van bestaande content, omdat zowel de Nintendo 3DS als Wii U unieke systemen zijn met features die op geen ander platform zijn te vinden. Dit in vergelijking met bijvoorbeeld backward compatibility op Xbox, waar elke console nagenoeg dezelfde controller heeft. Ontwikkelaars moeten dan behoorlijk wat tijd, energie en geld investeren om die content draaiende te krijgen op de Switch; dat is de moeite vaak niet waard.

switch

Onredelijke wens

Het openhouden van de Nintendo eShop op deze systemen is een onredelijke wens. Dat zoveel videogames verloren gaan is desondanks ontzettend zonde. Maar op de vraag hoe Nintendo de games goed kan preserveren, weet ik geen antwoord. Wellicht via externe instituties, zoals de Video Game History Foundation uit de Verenigde Staten of de Game Preservation Society uit Japan. Games bestaan heel simpel gezegd uit code en code kan opgeslagen worden. Het bedrijf kan op z’n minst een poging doen de nalatenschap van haar systemen op deze manier te waarborgen.

Een andere manier is via emulatie. De laatste tijd zet Nintendo meer in op emulatie via Nintendo Switch Online. Met dat abonnement krijg je toegang tot een selectie games die eerder uitkwamen voor de NES, SNES en Nintendo 64. Helaas kun je de games niet kopen; dus als Nintendo de stekker uit zo’n dienst trekt, raak je tevens de toegang kwijt tot al die retrotitels. Vandaar dat ik ook flink investeerde in games die uitkwamen voor oude systemen, mits ik ze niet fysiek in één van de vier Billy-kasten had staan. Dan heb ik in elk geval m’n best gedaan. Tot slot gebruiken sommigen dit probleem om piraterij goed te praten, maar dat is natuurlijk geen oplossing, aangezien het om diefstal gaat. Bedrijven moeten een legale manier bieden om games voor altijd beschikbaar te stellen.

Persoonlijk vind ik het heel belangrijk om oude games toegankelijk te houden voor iedereen. Niet alleen omdat games kunstwerken zijn of omdat je er zelf met een roze bril op kunt terugkijken, maar omdat het interactieve medium nog altijd relatief jong is en in korte tijd grote stappen heeft gemaakt. De oudere titels brengen dat heel mooi in kaart, waardoor het dus een belangrijk stukje geschiedenis is. Iedereen met interesse in die geschiedenis zou zoveel mogelijk toegang moeten hebben tot kennis uit het verleden, net zoals dat gaat met schilderijen, beelden, muziek en films.

Super Mario 3D All-Stars

Nintendo in de toekomst

Voor de toekomst verwacht ik minder grote problemen. De Nintendo-games van nu leunen minder op gekke touchscreen- of bewegingsgevoelige besturingen. Als het volgende Nintendo-systeem gewoon ‘normale’ controllers ondersteunt, dan is de kans vrij groot dat Nintendo dik inzet op backward compatibility, net zoals Microsoft dat al doet. Wellicht dat je in 2035 dan nog steeds Switch-games kunt kopen op het systeem dat dan verkrijgbaar is. In de naam van gamebehoud zou dat heel fijn zijn, want games verliezen aan het verloop van de tijd is eeuwig zonde.

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Hmm, dit geef mij een gedachtespinspeltje. Zouden games niet onder een soort aparte copyright wet moeten kunnen vallen dat, net zoals met muziek, het na een tijdje (dan heb ik het over tientallen jaren) publiek domein wordt? Dat iedereen dan de kans krijgt het aan te bieden. Zo kan je denk ik waarborgen dat oude games in de toekomst niet verloren gaan. Het gebeurt nu toch al, alleen niet legaal.

0
test

@MeneerAert Het vervallen van copyright wordt steeds verlengd in de VS door Disney. Daarnaast is het erg lastig om video games te koppelen aan een eigenaar, zelfs dan zal het buiten onze levens gebeuren dat bekende video games publiek domein zullen worden. In video games zitten extreem veel onderdelen. Code, personages, design, muziek, etc. nog meer dan in films. Ik neem aan dat het dan gaat om de creatieve regisseur, dan zou je moeten denken aan Miyamoto bijvoorbeeld met Mario... ik gun Miyamoto nog minstens 20 jaar, dan zou het nog 70 jaar (zo niet langer, want Disney, Nintendo, etc. lobbyen erop los) duren voordat het publiek domein wordt. Dus reken op zo'n 70 a 100 jaar. Dit is trouwens een complete schatting van de situatie. Daarnaast zal er in de UK de komende 10 a 20 jaar behoorlijk veel gezeik ontstaan tussen de Tolkien Estate en de Britse overheid... dat gaat leuk worden. Zelfde geziek ontstond namelijk rondom Sherlock Holmes.... tja het gaat nu eenmaal altijd om geld.

0
test

Ik behoor tot de groep oudere gamers, ik ben 60 jaar oud en speel nog erg graag videogames. Ik ben pas in 1992 of zo begonnen met het spelen van games, te beginnen met de CD-i. Daarvoor kende ik Pong al, met diverse variaties daarop. Toen er nog geen videogames waren - ik was natuurlijk destijds nog jong - was muziek de grootste hobby; daar sprak je met je vrienden over en kocht je LP's in de platenzaak. Sociale media bestonden destijds niet, laat staan mobiele telefoons. Op een gegeven moment kwamen de CD's op de markt, en werden LP's min of meer verdrongen. De genoemde CD-i van Philips deed zijn intrede, en ik begon Myst (van Cyan) te spelen. En daarna kocht ik een PsOne. Uiteindelijk ben ik aan de Xbox begonnen via de eerste Halo en nu zitten we al in de generatie van de Xbox Series X. De Nintendo DS heb ik zelfs nog, maar ik speel regelmatig op de Switch. Eigenlijk koop ik alle games op gamecard of op disc, het aantal niet-fysieke games kun je bij mij echt op een hand tellen. Ik houd niet zo van uitsluitend digitale games, die kunnen zomaar verdwijnen. Natuurlijk kan een gamebedrijf ook de stekker verwijderen w.b. games die fysiek te verkrijgen zijn, door servers uit te zetten of op te houden content te leveren. Ik vind het eigenlijk maar een rare wegwerp samenleving geworden. Fysieke dingen, muziek op een drager (CD) of games worden vaak als ouderwets beschouwd. Nou dan ben ik maar ouderwets.

0
test

@Hellspawn ik ben 37, ook in 1992 begonnen en net zo ouderwets. Niets mis met een beetje nostalgie. Ik heb de meeste spellen ook fysiek en een zolderkamer met alle games en consoles die ik ooit gehad heb.

0
test

@Smallie ben 39 en waar ik vroeger alles bewaarde en fysiek had, word dat nu steeds minder. Game al sinds 88 en had tot paar jaar terug nog zowat elke console op de atari na wat ik ooit had.

0

Aanbevolen voor jou