Westwood, Origin en Bullfrog zijn maar enkele van de ooit gerenommeerde studios die zijn overgenomen door EA. Elk van deze studio's kreeg binnen de gelederen van de gigantische uitgever een paar jaar de kans om onder zijn eigen naam door te ploeteren, om niet veel later op te gaan in één van de vele anonieme studio's die EA rijk is. EA maakt weliswaar nog regelmatig gebruik van het intellectueel eigendom van deze ontwikkelaars, met name in het geval van Command & Conquer, en er zal vast nog wel een enkeling van de vroegere studio's werkzaam zijn bij EA, maar voor de consument heerst toch het gevoel dat van deze ooit zo geliefde namen niets meer over is. En toen kwam gisteren het bericht dat de Origin en Bullfrog van het nieuwe millennium, in de hoedanigheid van BioWare en Pandemic, ook onderdeel gaan uit maken van de EA-machine. Gezien de geschiedenis van EA zijn er maar weinig gamers die dit van harte toejuichen. Toch is er volgens Electronic Arts zelf weinig reden voor paniek. De studio's zullen namelijk beiden onafhankelijk gaan opereren en hun eigen naam en identiteit behouden. De reden dat EA juist Pandemic en BioWare ingelijfd heeft, is om het gat in het portfolio van de uitgever te dichten. EA is in veel genres acties, maar qua RPG's en free-roaming‑titels kan de uitgeefgigant nog wel een boost gebruiken. De expertise van Pandemic en BioWare heeft EA hard nodig, dus de studio's ontmantelen om het talent de vrije loop te laten, is wel het laatste wat EA zal doen. De vraag is echter hoe EA hier over pakweg vijf jaar tegenover staat. Westwood, Origin en Bullfrog hebben namelijk ook een aantal jaren redelijk vrij onder EA kunnen opereren, voordat ze door andere EA studio's geannexeerd werden of al het talent de biezen had gepakt. Of BioWare dit ook te wachten staat, is misschien te achterhalen door te kijken hoe het er nu voor staat met de wat recentere aankopen van Electronic Arts, namelijk Digital Illusions en Criterion. Digital Illusions, bekend van de Battlefield-reeks, bestaat nog steeds en draagt ook nog zijn eigen naam. Wel is een studio in Canada gesloten, direct op het moment dat Digital Illusions door EA overgenomen werd. Wat ook opvallend is, is dat Digital Illusions sinds de overname louter Battlefield-producten op de markt gebracht heeft. Toch lijkt het erop dat Digital Illusions geen sequelmachine zal gaan worden, zoals Westwood en Bullfrog in hun natijdagen waren. Men heeft namelijk ook het veelbelovende Mirror's Edge in ontwikkeling, waaruit blijkt dat EA zijn overgenomen studio's nog wel creatieve vrijheid wil geven. De andere recent overgenomen studio, Criterion, is misschien wat meer een sequelmachine geworden. Behalve Black, dat voor de overname door EA al in ontwikkeling was, heeft Criterion alleen maar Burnout-games geproduceerd. De studio was in de laatste Burnout-game daarnaast ook al omgedoopt tot EA Guildford. Ook is van één van Criterion's grootste troeven, zijn eigen Renderware-engine, sinds de overname van EA nog maar weinig over. Was Renderware eerder veruit de meest gebruikte middleware-technologie op consoles, inmiddels heeft de Unreal 3-engine dat stokje overgenomen. De vraag is dus nog maar wat EA met Criterion doet, wanneer het publiek de Burnout-games beu is. Want spellen als Sub Culture en Redline Racer weer van stal halen, zal ook niet veel zoden aan de dijk zetten. Uit de gang van zaken bij Criterion en Digital Illusions valt natuurlijk niet direct af te leiden wat BioWare en Pandemic te wachten staat, maar het zijn wel mogelijke scenario's. Het verschil is wel dat zowel BioWare als Pandemic veel meer en veel sterker intellectueel eigendom hebben. Zo komen met de overname onder andere Mass Effect, Jade Empire, Full Spectrum Warrior en Mercenaries in het bezit van EA. Ook zijn BioWare en Pandemic grotere studio's dan bijvoorbeeld Criterion, met meerdere teams die tegelijk aan verschillende projecten kunnen werken. Wanneer EA beide studio's de vrijheid gunt om te maken wat ze willen en hetgeen ze mee op de proppen komen op de markt brengt, dan zijn BioWare en Pandemic misschien een langere toekomst gegund dan Bullfrog en Westwood. Wanneer echter van ze wordt verwacht dat ze de ene sequel naar de anderen maken, dan ziet het er iets minder rooskleurig voor ze uit.