Column
Halo 2

Halo 2 is een wond die nooit heelt

“Don’t make a gamer a promise if you know you can’t keep it”

Geschreven door Lars Cornelis op
Halo-fans vallen graag over 343 Industries heen, maar laten we vooral niet doen alsof Bungie heilig is. Nadat 343 de ontwikkeling van de serie vanaf Halo 4 overnam, is de kwaliteit van de serie er inderdaad wat op achteruit gegaan. Maar Halo 2 is voor mij een wond die zeventien jaar na dato nog altijd niet geheeld is.

Aanvankelijk was ik zo blij als een kind. Sterker nog: ik wás een kind. Ik zat in de tweede klas van de middelbare school. Het was een andere tijd, toen ‘street dates’ nog niet zo strak nageleefd werden. Er was altijd wel een winkel die games een dagje eerder verkocht. Zo ook door de Dixons in Almere-Stad, die het op 10 november 2004 aan het einde van de dag wel mooi vond geweest en dus Halo 2 in de rekken mikte. Ik kon nog net een uur voor sluitingstijd erheen en speelde diezelfde avond al Halo 2.

Je had de jaloerse blikken van mijn vrienden moeten zien toen ik de volgende ochtend op school triomfantelijk het doosje van Halo 2 uit mijn Eastpak-rugzak haalde. “Ben je die op weg naar school gaan halen?” “Nee man, ik heb gisteravond al de hele tijd zitten spelen!” Dat was ook nog een tijd zonder installatietijden en patches van tientallen gigabytes. Wanneer je een disk in je Xbox duwde kon je meteen gaan spelen. Ik kon dus echt de hele avond van Halo 2 genieten. Wat een tijd leefden we toen in!

Halo 2

Misleidende E3-demo

Maar het was ook een tijd dat de informatievoorziening rondom games minder was. Mijn kennis van Halo 2 ontleende ik aan een of twee previews uit de Power Unlimited. Filmpjes op YouTube? YouTube bestond toen nog niet eens! Nee, ik had een dvd liggen met de aankondigingstrailer, die ik wel 117 keer heb bekeken. Die was net zo gelikt als dat het CGI was, maar toen wist je niet veel beter.

Nog veel erger was de roemruchte E3-demo. In deze demonstratie zien we onder andere verwoestbare omgevingen, Jackals die met hun schilden samen een muur vormen, een vette rit met een Warthog en een Ghost, en lijkt Cortana zelfs dynamisch te kunnen waarschuwen voor naderende vijanden. Die demo slingerde alleen rond op het internet met de videokwaliteit van een aardappel, dus het was moeilijk in te schatten dat Halo 2 in die hoedanigheid wel erg hoog was gegrepen voor een reguliere Xbox. De hype was al geboren. Sowieso: ik was dertien. Wist ik veel. Het zag er vet uit. Ik wou het. 

Teleurstelling in 13 inch

Maar ik kreeg het niet. Groot was mijn verbazing dat juist dát level uit die E3 demo maar niet voorbij kwam. De Halo 2 die ik speelde leek een afgekalfde versie van die trailer. Alles was leger, minder indrukwekkend en niet zo intens. Maar goed, dat epische gevecht zou nog wel komen, toch? Terwijl Chief naar Delta Halo ging en we de avonturen van Arbiter volgden, dacht de dertienjarige Lars dat we nog wel terug zouden keren naar Aarde, voor dat ene gevecht. Misschien is het zelfs wel het einde van de game. Een Halo-game hoort immers te eindigen met een vette Warthog-scène, toch? …Toch?

En toen vroeg Admiral Hood de legendarische vraag: “Mind telling me what you’re doing on that ship?” ”Sir, finishing this fight”, antwoordde Chief. Toen wist ik het zeker. Ik zat er hé-le-maal klaar voor, stuiterend van enthousiasme achter mijn dertien inch Philips-televisie. En toen…. credits. Klaar, afgelopen. Ik bleef verbouwereerd achter. Waar is de rest dan?

De Halo 2 die ik speelde leek een afgekalfde versie van de trailer

Pas jaren later leerde ik dat Halo 2 een moeizame ontwikkeling kende en dat het hele level uit de E3-demo alleen maar voor die show was gemaakt. Digital Foundry heeft deze demo een paar jaar geleden nog uitgebreid ontleedt en aangewezen waaróm de demo zoveel verschilt van het eindproduct. Super interessant en leerzaam, maar wel een paar jaar te laat. Het litteken zit er al en gaat niet meer weg.

Diepe teleurstelling

Dat bleek maar weer toen ik recent alle Halo’s speelde ter voorbereiding op Halo Infinite. Van ieder deel kon ik op een andere manier genieten –ook van Halo 4 en 5. Juist als je games voor de zoveelste keer speelt, en een hele serie in een korte tijdspanne, vallen subtiele details op en waardeer je wat elke game uniek maakt. Maar Halo 2 raakt me nog steeds niet.

Sterker nog: tijdens het spelen van Halo 2 zit ik mij alleen maar te ergeren. Neem bijvoorbeeld die onderwaterlift in Regret, waarbij in de oorspronkelijke versie letterlijk helemaal niets te zien is onder water. Ik kan mij zó opvreten over hoe amateuristisch sommige levels en omgevingen in Halo 2 aan elkaar zijn geplakt. Ik vervloek daarnaast de Jackal Snipers die je op de hogere moeilijkheidsgraden met één schot kunnen doden – en ze zitten óveral in Metropolis. Het allervervelendst vind ik nog dat er een gebrek is aan duidelijke audiovisuele cues als je schild (bijna) leeg is, waardoor je vooral op Heroic en Legendary vaak plotsklaps doodgaat.

Dit soort minpunten zijn niet eens per se voorbehouden aan Halo 2. De levels in Halo 4 bijvoorbeeld hangen nog veel meer met ductape aan elkaar. Maar bij al die andere delen ben ik misschien vergevingsgezinder. En dat allemaal door die ene E3-demo, door die valse hoop die Bungie creëerde. De teleurstelling zit nog steeds zo diep dat mijn minst favoriete Halo toch echt nog altijd Halo 2 is.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Rockstar verwijdert 'onbedoelde bestanden' uit pc-versie GTA Trilogy 'Beyond Good & Evil 2 zit in ontwikkelcrisis'
11

Reacties op: Halo 2 is een wond die nooit heelt

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 13 november 2021 09:37
    Enige wat ik minder vond was het einde maar daar door was deel 3 een episch launch, ik had geen hoge verwachting van halo 2 maar dat je twee guns kon vast houden werd dacht ik toen bijna niet gedaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MissMeNL

    • 13 november 2021 09:41
    Bij mij ging het heel anders. Ik kreeg in die tijd mijn eerste eigen game console(voorheen speelde ik op die van mijn broer). De crystal Xbox inclusief Halo 2. In die tijd keek ik nog geen trailers of filmpjes. Dus had ook geen teleurstelling van halo 2.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Draven

    • 13 november 2021 10:57
    De MP was natuurlijk wel fantastisch.
    De eerste fatsoenlijke shooter op Xbox Live die ook goed werkte.
    Grijs gespeeld destijds.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Masterchief

    • 13 november 2021 11:00
    Ik had een omgebouwde Xbox. Als fan van het eerste uur heb ik de vroege versie gedownload (later gekocht). Ik kon het niet houden. Alle tussenfilmpjes waren in het Frans maar dat boeide niet. Alles uitgespeeld samen met een maat, wat was het vet… Wat jij schetst staat mij niet bij, alleen de stukjes met the Arbiter vonden we minder…

    New Mombassa man man man wat een tof level was dat, zucht…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DaFixer83

    • 14 november 2021 08:22
    @Masterchief Ja klopt, ik had toen ook een omgebouwde Xbox.
    Als ik het goed heb, was de Franse versie 2 a 3 maanden te vroeg gelekt.
    Ik heb de een tijde de Franse versie gespeeld, maar ik vond het niet zo goed. Later de US versie nogmaals geprobeerd, maar na vond het niks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mightybundy

    • 13 november 2021 12:39
    Wel indrukwekkend om te lezen wat voor verwachtingen trailers kunnen geven. Destijds was ik weinig op de hoogte van de Halo franchise ondanks dat ik wel een OG Xbox op launch had. Pas toen mijn neef me Halo 2 liet zien, leerde ik Halo pas echt kennen. In zo'n situatie was het juist boven mijn verwachtingen en was ik positief verast.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    WitcherTheSwitcher

    • 13 november 2021 14:26
    En toch was Halo 2 onder de fans en community de beste en ergens zie ik dat wel maar voor mij was halo 3 beter geweldige story gameplay en een open einde.

    Halo infinite is een stap in de goede richting en voelt als hoe een halo hoort te zijn!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vinnyboiiiii

    • 14 november 2021 07:51
    Ik kan mij die demo nog heel goed herinneren, het was en is nog steeds de beste demo die ik ooit heb gezien. Het is echt een doodzonde dat dat level niet in het spel is gekomen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DaFixer83

    • 14 november 2021 08:28
    Ja ik was toen 20 of 21 jaar, die eerste Alpha demo op het strand weet ik nog goed.
    Toen de gelekte Franse versie (3 maanden voor release datum) zitten spelen, maar ik vond het niks.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DasScar

    • 14 november 2021 10:41
    Ha, ik heb hetzelfde overgehouden aan Halo 2, maar wel om een heel andere reden. Ik vond dat het spel op geen enkel vlak in de schaduw kan staan van zijn voorganger.

    Halo 1 zag er beter uit, had meer ruimte voor eigen aanpak in de open werelden, en wisselde beter af tussen soorten omgevingen. Er was natuurlijk die enorme verrassing van de Flood, het verhaal was een stuk duidelijker, maar bovenal: het standaardpistool was de beste uitrusting die je standaard meekreeg in een shooter ooit.

    Het gericht kunnen neerschieten van alle vijanden op middellange afstand, gaf de eerste Halo in de singleplayer en multiplayer een spanning, een bijzondere manier van spelen die in Halo 2 in zijn geheel overboord werd gegooid. Wat je ervoor terugkreeg? Close-combat erwtenschieters. Ik kan er nog steeds niet bij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    SmartTies

    • 15 november 2021 08:04
    @DasScar ja de pistol was echt heerlijk in de eerste Halo.
    Wat de eerste ook mee had was juist dat missen van een beweegreden van de vijanden. Dat maakte het voor mij een veel epischer geheel. En dan opeens The Flood… 1 van de beste midgame veranderingen ever! In het tweede deel bijna 1 op 1 hetzelfde gedaan en dus bijna geen impact.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.