Gevraagd: reactie van stuurlui aan wal | Gamer.nl

Gevraagd: reactie van stuurlui aan wal | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Nu is nieuwsgierigheid mij totaal vreemd *proest*. Ik had gelukkig slechts een paar creatieve zoekwoorden in één van mijn favoriete zoekmachines nodig om het artikel te vinden dat overeenkwam met wat ik op het beeldscherm van mijn buurman zag.  Terug in Nederland nam ik wat meer tijd - ik was ten slotte offline geweest voor een aantal dagen - en las ik het volgende artikel op Gamer.nl.

Angry Birds-maker: 'Console-gaming sterft uit'
Het huidige model voor spelcomputergames is "stervende". Dat beweerde Peter Vesterbacka, CEO van Angry Birds-ontwikkelaar Rovio.

Nu hebben wij thuis iPhones, een Android, Wii, PlayStation 3, Xbox 360 en een iPad2 op komst, en wat navraag bij de andere gamers in huis (de kinderen) leerde mij dat zij niet bereid waren deze apparaten af te staan. Hoe prikkelend ik de uitspraak zelf ook vind, bij mij kan hij evenmin landen. Ik vind het echter te makkelijk om te zeggen: ‘wat een onzin’. Dit onder meer omdat ik mijzelf niet als een hardcore gamer zie, maar meer als een liefhebber. Toen ik tien tot vijftien jaar geleden - mijn C64-tijd even daargelaten - met blind typen niet verder kwam dan ‘qwerasdzxc’ en ‘spacebar’, had ik zo een mening kunnen geven. De console-differentiatie was op dat moment nog ver te zoeken. Nu laat ik als liefhebber het commentaar graag over aan de experts.

Alsof de consolemarkt nog niet genoeg te verduren heeft gehad, kwam er ook nog een bericht vanuit EA. Via Facebook werd ik op de hoogte gebracht van het bedrijf zijn uitspraken, die ons bedrijf Atomblock gunstig gezind waren. PC-games zijn helemaal booming, zo stelde EA’s Frank Gibeau. Waar ik in gesprekken met potentiele partners vaak de vraag krijg waarom we geen console-games als download kunnen aanbieden (zucht...), preek ik zelf al twee jaar dat het PC platform een geweldig platform is en weer gaat worden.

”De groep gebruikers is gigantisch”, zo vervolgde Gibeau zijn verhaal. “Retail mag dan een groot probleem zijn voor de PC-markt, de downloadbare spellen zijn fantastisch. De marges zijn een stuk hoger en we zijn niet gebonden aan regels met betrekking tot de goedkeuring van first parties. Vanuit ons perspectief is de PC een enorm gezond platform, en is het goed mogelijk dat het in de toekomst onze grootste afzetmarkt wordt.”

En toen was het 15 maart en kreeg ik een herinneringsmail van de Gamer.nl-redactie, over dat mijn column de 17e weer online mag komen.

De twee bovenstaande artikelen riepen bij mij de vraag op welke mening ik daar zelf over zou willen ventileren. Na het lezen van de reacties op verschillende websites van onder andere gamer.nl was het voor mij wel duidelijk dat ik geen ‘beste stuurlui aan wal’ wil of kan zijn. Vandaar dat ik onder deze column graag jullie reacties zou willen lezen en zo deze eer bij de echte gamer neer kan leggen. Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Vaar uit en gooi je tro en los!


Over de auteur: Hendrik van Iterson is een digitaal media ondernemer en mede-oprichter van Atomblock, een nieuw en innovatief digitaal distributieplatform voor onder andere games, software en e-books. Atomblock verzorgt onder andere het digitale distributieplatform Gametron. Zijn complete achtergrond valt hier te lezen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou