Vooropgesteld: ik wil dolgraag de PlayStation Vita in mijn knuisten vasthouden. Na er een tijd mee gestoeid te hebben, kan ik niet wachten tot het 22 februari is om definitief los te gaan met de nieuwe handheld van Sony. Of de handheld een succes wordt, is gissen, maar ik ben erg enthousiast over de Vita.

En ja, ik ben ook erg benieuwd naar de Wii U. Ik denk dat Nintendo met dit apparaat de mogelijkheid heeft om zowel zijn brede, casual doelgroep alsook de meer doorgewinterde gamer aan zich te binden. Het valt te bezien hoe goed de console gaat scoren, maar ik ben erg toe aan de Wii U omdat ik gewoon niet meer tegen die versimpelde, pixelachtige SD-graphics van de huidige Wii-games kan, een artistiek hoogstandje daargelaten.


Wii U

Waar ik dus nog niet op zit te wachten zijn de next-gen consoles; de PlayStation 4 en de Xbox 720. Iedere dag staat het internet bol van de weetjes, feitjes, roddels, aannames, patentaanvragen die in bepaalde richtingen wijzen, uitspraken van Sony-bobo’s, dubbelzinnige chipmakers, versprekingen van Microsoft-werknemers, retailers die uit de school klappen en analisten die voorspellen dat de nieuwe consoles wel/niet/wel/niet/wel/niet/wel/niet gaan komen.

De waarheid? Niemand weet het nog. Sony en Microsoft weten het uiteraard wel, maar ik denk ook dat er op het allerhoogste niveau nog geen definitief plan ligt voor beide opvolgers.

Zelf ben ik nog helemaal niet klaar met de Xbox 360 en PlayStation 3. Als ik zie hoeveel plezier ik beleef aan Skyrim, als ik bedenk dat ik het kwijl uit mijn mondhoeken moest vegen bij de pracht en praal van Uncharted 3 en als ik besef dat ik onlangs de grafische krachtpatserij van Far Cry 3 op de burelen van Ubisoft zag, dan ben ik zowel uiterlijk als inhoudelijk nog lang niet uitgekeken op de huidige spelcomputers van Sony en Microsoft. En ontwikkelaars blijkbaar ook niet.


Far Cry 3

Daarnaast is het momenteel ook helemaal niet verstandig om met een nieuwe console op de proppen te komen. De ene na de andere uitgever van naam meldt dieprode cijfers, studio’s worden gesloten, ontslagrondes na ontslagrondes dienen zich aan en de winst die wel geboekt wordt, is over het algemeen lager dan de jaren ervoor. Ontwikkelen voor een nieuwe console kost altijd een paar jaar om onder de knie te krijgen, de investeringen ervoor zullen enorm zijn, de ontwikkeltijd zal langer gaan duren en de kosten van het maakproces zullen hoger worden. Een game die redelijk goed verkoopt, wordt bijkans niet meer te permitteren, laat staan wanneer een game flopt.

Natuurlijk mijmer ik zo nu en dan net zo goed over een Killzone 4 met fotorealistische graphics of een Halo die draait op een machine die zes keer sneller is dan de huidige Xbox 360. Maar ernaar smachten of het broodnodig vinden dat die titels en bijbehorende hardware binnen afzienbare tijd voor handen zijn… nee.

Eind 2013, of ergens in 2014 lijkt mij vroeg genoeg. Ondertussen volg ik de weetjes, feitjes, roddels, aannames, patentaanvragen, uitspraken, dubbelzinnige opmerkingen, versprekingen en voorspellingen met veel plezier. Ik schrijf immers niet voor niets over dit wereldje. Maar toch zeker nog de komende anderhalf jaar vermaak ik mij nog kostelijk met de PlayStation 3 en de Xbox 360. Tel daar straks de PS Vita en de Wii U bij op en ik heb mijn handen meer dan vol.


Over de auteur: Jan Meijroos is al meer dan vijftien jaar redacteur bij Power Unlimited, het grootste maandelijkse gametijdschrift van de Benelux. Daarnaast schrijft hij onder andere voor de Metro en Veronica Magazine. Volg Jan op Twitter via @janmeijroos