2012: ik heb er zin in. Veel nieuwe games, veel perstrips in het vooruitzicht, veel nieuwe projecten in de steigers. Twee nieuwe stukken hardware: De Wii U, maar eerst de PS Vita, DICE, E3, Gamescom. Vliegtuig in, vliegtuig uit. Laptop aan, laptop uit, console aan, console uit… heerlijk.

Kijkend naar de zeer royale releaselijst voor 2012, kun je niet anders dan concluderen dat er dit jaar heel veel moois op stapel staat. Misschien nog wel beter dan vorig jaar. Met games als Mass Effect 3, SSX, Assassin’s Creed III, Far Cry 3, Hitman Absolution, Final Fantasy XIII-2, Halo 4, Paper Mario 3DS, Prototype 2, Uncharted: Golden Abyss, Diablo 3, Darksiders 2, The Darkness II, Soul Calibur V, Twisted Metal, en de onvermijdelijke nieuwe delen uit de FIFA-, PES-, Call of Duty- en Medal of Honor-series hoeven we ons de komende 12 maanden niet te vervelen. En dit zijn nog lang niet alle titels die dit jaar om de hand van de gamer dingen. Er komen er nog veel meer.

Toch knaagt er iets.

In bovenstaande lijst staan allemaal vervolgen (of reboots). Ook dit jaar zullen de meeste games weer een 2, 3, 4, 5 of ander cijfer achter hun titel dragen. Op het gebied van nieuwe ip’s wordt 2012 (wederom) een karig jaar. Natuurlijk, er zijn behoorlijk wat reboots en spin-offs die iets anders doen en proberen. BioShock Infinite voelt en oogt als iets totaals nieuws, maar zal vergelijkbare gameplay kennen als BioShock 1 en 2. Syndicate heeft weinig meer van doen met de twee strategische games van weleer. Maar toch, waarom zijn er zo weinig echt volledig nieuwe ip’s?

Sony komt met The Last of Us en met The Last Guardian (hopen we), Bethesda met Dishonored en EA met Kingdoms of Amalur: The Reckoning. Dit zijn vier ip’s waar veel gamers warm voor lopen. Insomniac komt met Overstrike en voor de pc is er The Secret World. Maar beide titels laten me vooralsnog volstrekt koud. Capcom’s Asura’s Wrath kan een miss or hit worden. Deze actiegame oogt larger than life maar kon wel eens te Japans zijn om een groot succes te worden. Inversion en Binoray Domain hebben de potentie leuke third-person cover-based shooters te worden maar zijn, vrees ik, voor de zomer door de goegemeente alweer vergeten.

En dat is het wel zo’n beetje qua nieuwe ip’s dit jaar.

Zelf kijk ik het meest uit naar de eerste vier titels en als ik dan zou moeten kiezen met een pistool gedrukt op mijn slaap, dan gaat het tussen Dishonored en The Last Guardian. Voor de rest wordt het in 2012 dus weer vervolgen wat de klok slaat. Uitgevers zijn bang voor nieuwe ideeën. Het ontwerpen van een complete nieuwe franchise is te risicovol, de miljoenen dollars ontwikkelkosten te kostbaar wanneer een spel niet aanslaat. Liever leunen op bewezen successen dan nieuwe, prikkelende concepten bedenken lijkt het devies. Molyneux’ hart wil een nieuw, raar spel maken, maar zijn verstand zegt ‘nog maar weer een Fable’ (en dan zelfs een Fable voor Kinect!). Nintendo maakt al decennia lang steeds dezelfde games, Pikmin was de laatste grootste vernieuwende titel en dat ging godbetert over wandelende aardbeien in de achtertuin van Miyamoto!

Voor gamers op zoek naar vernieuwing, complete andere speelervaringen, revolutionaire nieuwe inzichten, wereldschokkende en baanbrekende games, wordt 2012 teleurstellend.


Over de auteur: Jan Meijroos is al meer dan vijftien jaar redacteur bij Power Unlimited, het grootste maandelijkse gametijdschrift van de Benelux. Daarnaast schrijft hij onder andere voor de Metro en Veronica Magazine. Volg Jan op Twitter via @janmeijroos