Dames en heren, kinderen en ouderen en ander potentieel gamepubliek, vorige week heeft er een gebeurtenis plaatsgevonden die levens zal veranderen, waar mensen over 100 jaar nog steeds over praten en die mensen elke keer weer opnieuw in vervoering zal brengen. "Het" was namelijk zover. Als een klein kind dat zijn moeder roept om zijn bruine roestige sheriff ster te laten schoonpoetsen sprak id Software de magische woorden "It's done." Ja mensen, Doom 3 is klaar en de wereld zal het weten. Weet u het al, dat Doom 3 klaar is, hallo, HALLO, DOOM 3 IS KLAAR. Voor iedereen die het nog steeds niet door heeft, Doom 3 ligt over een aantal weken in de winkel en zo'n gebeurtenis mag aan geen enkele levende ziel voorbij gaan. Tenslotte wordt Doom 3 zelfs met de wederkomst van Christus himself vergeleken. Doom 3 kan dan ook als de blijde boodschap gezien worden en Activision gaat hem verkondigen.

De uitgever zal een waar mediaoffensief lanceren waarbij de Amerikaanse presidentsverkiezingen niets zijn. Flyers in bejaardentehuizen, stickers op couveuses en kortingsbonnen bij crematies, niks is te gek, want Doom 3 is niet zomaar een spel. Het is een spel waarbij je monsters moet neerschieten en monsters moet neerschieten en deuren moet openen...o..ja...het is dus gewoon een computerspel. NEE gij ongelovige!, Doom 3 is de meest naar uitgekeken en engste titel allertijden, althans, als we de marketingcampagne mogen geloven. Een marketingcampagne die zijn weerga niet kent. Doom 3 TV reclames, Doom 3 magazine advertenties, instore Doom 3 marketing, een speciale Doom 3 editie en natuurlijk niet te vergeten websites, radiospotjes en algemene bladen waar de Doom 3 discipelen hun boodschap gaan verkondigen. Je zou misschien denken dat Doom 3 een hardcore titel is, maar niets is minder waar, want iedereen wordt als marketinggroep gezien.

Nu is er niets mis met een beetje reclame, je wil toch je produkt aan iedereen verkondigen. Zeker een titel als Doom 3 moet miljoenen opleveren en dan wil je geen kans onbenut laten. Ik ben alle Doom 3 reclame en artikelen een beetje zat aan het worden. Ik wil gewoon het spel spelen, zonder gezeur. Nu hoor je vaak dat uitgevers al maanden van tevoren een spel hypen. Maar de laatste drie weken onder een barrage van mediageweld bedolven worden is ook geen pretje. Hetzelfde als iemand drie weken lang je alleen met hamburgerreclames bestookt. "Wij hebben de grootste burger," "onze tomaat is nog roder," en ga zo maar door. Zelfs interviews met mensen die hamburgers maken, ze verpakken en verkopen. Je zou na drie weken geen hamburger meer kunnen zien. Activision, websites en magazines moeten dan ook uitkijken voor een Doom 3 overkill. Je zou toch niet willen dat een van de hoofdgerechten van dit jaar door teveel voorafjes straks niet meer smaakt.

Mijn smeekbede is echter tegen beter weten in. De Doom 3 groupies zullen zich massaal op het geloof van id storten en geen ziel die deze mensen kan tegenhouden. Het is me dan ook opeens duidelijk. Doom 3 is de Messias, Id de Vader, Activision de heilige geest en Half-Life 2 Satan, die over een aantal weken met zijn eigen marketingcampagne zal beginnen om zoveel mogelijk zieltjes te winnen.