Vraag aan tien mensen wat de grootste restaurantketen ter wereld is en ongetwijfeld zullen de meeste "McDonalds" antwoorden. De formule van Big M is simpel: goedkope maaltijden, een (meestal) snelle levering en een smaak waar we beter niet over kunnen beginnen, maar laten we het erop houden dat het vult. Giet het geheel in een leuke verpakking dat door een of andere labiele clown wordt aangeboden, en je hebt een instant hit.

Nu worden games vaak met eten vergeleken. Helaas zijn de meeste games, ondanks hun belabberde smaak nog lang niet op het niveau van digitaal fastfood. Als ik een spel koop ben ik ongeveer de prijs van een vijfgangen diner kwijt, wat me ook nog eens minimaal tien uur kost om ervan te genieten.

Een goede maaltijd, zoals Half-Life 2 of Fable, smaakt op zijn tijd prima. Mijn maaginhoud en tijd zijn echter beperkt en ik heb dan ook niet altijd zin om urenlang door een jungle te hollen en eindeloos mensen, robots of zombies af te schieten. Ik wil digitaal fastfood: Games die goedkoop zijn, snel worden geleverd en eventjes vullen. En heb ik trek in meer, dan moet ik gewoon eenvoudig kunnen bij bestellen. De klant is tenslotte koning.

McDonalds heeft voor zover ik weet voorlopig geen plannen om ook online te beginnen. Toch is digitaal fastfood geen illusie en zal het eerder geserveerd worden dan veel mensen denken. "Streaming" technologie is namelijk in opkomst en zal het leveren, spelen en beleven van games drastisch gaan veranderen. Met 'streaming' download je het hele spel of een gedeelte hiervan op je hardeschijf. Tijdens het spelen kan de rest gedownload worden, zodat ook mensen met een minder snelle verbinding niet lang hoeven te wachten. Een van de grote voordelen is dat streaming ervoor kan zorgen dat games sneller en goedkoper geleverd worden.

Wil je bijvoorbeeld een spel uitproberen, dan stream je de versie met de eerste paar levels. Bevalt het spel en wil je meer levels, dan kun je die gewoon direct streamen. Zo worden ontwikkelaars gestimuleerd om vanaf het begin uitdagende en interessante levels te ontwikkelen en geeft het gamers die niet veel tijd hebben of een spel na een paar levels zat zijn, niet het gevoel dat ze een smak geld hebben weggegooid.

Een andere manier waarop streaming helpt bij het aanbieden en leveren van goedkopere games, is door het overslaan van de detailhandel. De ontwikkelaars kunnen via een technologie als bittorrent of hun eigen servers, afhankelijk van de aanwezige middelen, hun games direct bij de consument afleveren. We kunnen dan ook meteen gedag zeggen tegen de DVD hoesjes. Vroegâh had je nog kartonnen dozen en was ik altijd een fervent tegenstander van het DVD formaat. Om gamers niet af te schrikken werd er gezegd dat de games hierdoor makkelijk verscheept konden worden, wat de prijs uiteindelijk ten goede zou komen. Nu wil ik niet als een rasechte Nederlander overkomen, maar games zijn de afgelopen jaren niet echt goedkoper geworden.

Het is dan ook te hopen dat streaming snel zijn intrede doet en een einde aan alle misstanden in de game-industrie zal maken. Nu klink ik misschien wat verdwaald, maar was het niet Martin Luther king die zei "I have a stream".