Column

De volgende generatie consoles is nodeloos ingewikkeld

Waslijst aan zorgen

Geschreven door Erik Nusselder op
Met nog ruim twee weken te gaan tot de nieuwe generatie, begint het enthousiasme op te lopen op de Gamer.nl-redactie. Die zin wordt wel een beetje gedempt door alle onduidelijke nieuwtjes en details rondom de nieuwe consoles. Als ik het als ervaren en gerespecteerde (kuch) gamejournalist allemaal al niet snap, wie dan wel?

Vroeger was de lancering van een nieuwe console nog simpel. Je kocht een nieuw apparaat, daar speelde je nieuwe games op, en dat was het. Een schone lei met een lege console, vol met nieuwe spellen en nieuwe kansen. Als je oude games wilde spelen, moest je je oude apparaat aansluiten. Maar meestal verdween dat ding gewoon in de kast of onder een laag stof.

Dit jaar is de overgang naar een nieuwe generatie ingewikkelder dan ooit. En dat terwijl het juist zo simpel zou kunnen zijn! Met volledige backward compatibility zou je naadloos door moeten kunnen spelen op je fonkelnieuwe console, waar al je oude spellen en savegames op je staan te wachten. Games zouden automatisch de allermooiste versie af kunnen spelen en je niet lastig vallen met keuzestress over frames per seconde of ray-tracing. Wat een mooie wereld zou dat zijn! Maar nee: alles ligt een stuk ingewikkelder.

Spider-Man: Miles Morales

Daar gaan we

Een van de games waar ik het meest naar uitkijk is Cyberpunk 2077. Die ga ik spelen op mijn nieuwe Xbox Series X, maar het is natuurlijk geen next-gen game. Er zullen wel verbeteringen zijn als ik hem op de volgende generatie speel, zoals kortere laadtijden en een stabielere framerate, al is het niet duidelijk wat de voordelen precies zijn. De echte next-gen versie komt pas volgend jaar uit. Ingewikkeld.

De next-gen versie van Yakuza: Like a Dragon komt wel al in november uit. Althans, als je een Xbox Series hebt. PlayStation 5-bezitters moeten nog tot maart wachten om de game in al zijn glorie te ervaren. Grappig genoeg komt het spel wel op de PlayStation 4 uit, en kun je hem dus via backward compatibility op een PlayStation 5 afspelen. Maar dat is natuurlijk niet de next-gen versie. Ingewikkeld.

Mocht ik toch aan de PS4-versie beginnen en in maart op PS5 verder willen spelen, dan heb ik pech. De savebestanden van de PS4-versie van Yakuza kunnen niet worden overgezet naar de volgende generatie. Hetzelfde geldt trouwens voor Dirt 5. Op Xbox kan dat overigens wel. Ingewikkeld.

Cyberpunk 2077

En het is niet alsof het technisch onmogelijk is op de PlayStation 5 om oude opslagbestanden te lezen. Sony bewijst dat zelf met Spider-Man: Miles Morales, waarbij spelers die van de PlayStation 4-versie naar de PS5 overstappen wel hun savegame mee kunnen nemen. Om het nog onbegrijpelijker te maken, geldt dat dan weer niet voor de oude Spider-Man zelf. Savegames van de game uit 2018 werken om de een of andere reden niet in de remaster die bij de Ultimate Edition van Miles Morales zit. Ingewikkeld.

Als ik dan toch Spider-Man ga spelen, moet ik ook nog eens zelf kiezen tussen 60 frames per seconde of ray-tracing en 4K. Collega Ron schreef daar vorige week al over, en het is een keuze waar ook ik liever niet mee wordt lastiggevallen. Devil May Cry 5: Special Edition krijgt zelfs vier verschillende keuzes: 4K/30fps of 1080p/60fps met ray-tracing, of 4K/60fps en zelfs 120fps zonder ray-tracing. Van al die keuzes gaan het me nu al duizelen. Ingewikkeld.

Gebruiksgemak lijkt de achterliggende filosofie van de komende generatie, en toch zit ik met al deze kleine zorgen die daar volkomen haaks op staan.

Grote lijst met kleine problemen

De lijst met kleine ergernissen wordt langer en langer. Die ergernissen zijn maar klein, maar als je ze bij elkaar optelt, begint het toch enorm frustrerend te worden. Ik kan me bijvoorbeeld ook behoorlijk opwinden over de backward compatibility van hardware. Op de Xbox Series X kun je je oude controllers van de Xbox One gebruiken, op PlayStation 5 werken je DualShock 4-controllers alleen als je PS4-games speelt. Dat is een heikel punt, want die krengen zijn niet bepaald goedkoop.

En waarom wordt er zo geheimzinnig gedaan over PlayStation VR? De virtual reality-headset zou straks volledig moeten werken op de PlayStation 5, maar er zitten nogal wat haken en ogen aan. Zo werkt de nieuwe camera van de PS5 niet met de vr-headset en moet je dus je oude PS4-camera aansluiten. Daar heb je dan weer een apart verloopstukje voor nodig, die volgens Sony gratis te krijgen is. Hoe en waar je die kunt halen, is voorlopig nog onbekend. En dan zit je dus met twee camera’s in één console te hannesen. Echt handig is het niet.

PlayStation VR

Gemak

De volgende generatie draait voor mij voor een groot deel om gemak. Consoles starten straks sneller op en laden games in razend tempo, zodat ik niet hoef te wachten. Op Xbox kan ik mijn spellen op console, pc of telefoon opstarten en verder gaan waar ik was gebleven. Het menu van de PlayStation wil mijn gebruiksgemak aan alle kanten verbeteren, bijvoorbeeld met kaarten waarmee ik een bepaald deel van een game opstart of die aangeven hoe lang ik over een level ga doen.

Gebruiksgemak lijkt de achterliggende filosofie van de komende generatie, en toch zit ik met al deze kleine zorgen die daar volkomen haaks op staan. Het zijn allemaal overgangsproblemen, die na een paar maanden ongetwijfeld als sneeuw voor de zon verdwijnen. Als ik eenmaal gewend bent aan mijn nieuwe consoles, maakt het me waarschijnlijk niks meer uit of ik mijn savegames wel of niet kan overzetten. Maar al die losse eindjes zorgen er wel voor dat ik iets onrustiger naar de volgende generatie toeleef. Ik vind het maar ingewikkeld.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook de vorige columns:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Review Oculus Quest 2 en PS5-ventilator Ubisoft betaalt 1 miljoen euro voor aankomende trailer
46

Reacties op: De volgende generatie consoles is nodeloos ingewikkeld

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • mhnl1979

    • 24 oktober 2020 08:05
    Nouja, bij de Xbox is het dus eigenlijk simpel. Als behalve Kinect werkt. PlayStation is hier de complexe partij. De rest is grafische keuze. Valt wel mee dus

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aquemini

    • 24 oktober 2020 08:32
    PC + PS5 = makkelijk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Barton

    • 24 oktober 2020 08:38
    XSX is de minder ingewikkelde console van de twee, dat is een conclusie die ik uit je tekst trek. Vorige generatie was het bij launch precies andersom, toen had Sony de zaakjes beter op orde.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Omnikon

    • 24 oktober 2020 09:03
    Ik denk dat het bij vorige generaties net zo moeilijk was geweest als die in deze tijd waren uitgekomen. Sony is gewoon slecht in communiceren en in een tijd waar de gamers (sowieso de maatschappij) vocaler en meer entitled (kunnen) zijn dat ooit zie je dat Sony worstelt. Overigens hebben veel bedrijven en overheden hier op dit moment opvallend veel moeite mee naar da's wellicht te ver off-topic

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Barton

    • 24 oktober 2020 09:23
    @Omnikon

    Dat en een heel erg reactieve en afwachtende stijl. Ze hebben (voor het gevoel in ieder geval) erg de kat uit de boom gekeken en hebben Microsoft overal het voortouw gegeven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Omnikon

    • 24 oktober 2020 11:06
    @Barton je hebt helemaal gelijk. Alleen is dit niet anders dan bij de vorige generaties. Het valt alleen nu meer op.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 oktober 2020 06:55
    @Omnikon dit komt omdat er dit jaar geen e3 was. Waar vorige gen xbox de aftrap nam en Sony een dag later kwam lagen alle kaarten op tafel. En nu had je geen e3 en we kregen steeds tipjes van sluier en Sony die dus ook maar weinig liet zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Omnikon

    • 25 oktober 2020 10:34
    @hulstpower ja goed punt, dat maakt een groot verschil. Sony doet ongeveer hetzelfde als altijd maar dat is zonder E3 gewoon niet voldoende, het komt bovendien arrogant over.

    Daar komt bij dat ik me de afgelopen jaren wel meer ben gaan irriteren aan dat mensen zich online allemaal rechten ontlenen. Uiteindelijk komt Sony arrogant over maar ze zijn ons feitelijk niks verschuldigd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    xeros

    • 24 oktober 2020 09:33
    Moet het niet zijn ?
    De volgende generatie PlayStation is nodeloos ingewikkeld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Barton

    • 24 oktober 2020 09:36
    @xeros

    Dat gevoel had ik ook, inderdaad. Zal wel zijn om de PlayStation-liefhebbers niet tegen de borst te stuiten?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 28 oktober 2020 11:41
    @xeros Jep, maar dat zou Fanboy-haat tot gevolg hebben. Echter omdát het zo ontzettend vanzelfsprekend is, krijg je nu dus 3 pagina's aan reacties, wat precies de bedoeling is, want dan scoor je hoog in google.

    Nodeloos trol artikel, dit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Footy

    • 24 oktober 2020 10:54
    Bij Xbox is backwards compatibility heel simpel: alles wat werkt op een One, werkt op een Series S/X. Alles. Games, alle accessoires, maakt niet uit. Het is Playstation die het ingewikkeld maakt met savegames en die game werkt wel perfect en die niet en die misschien.

    Maar ook bedrijven als EA maken het ingewikkeld met hun upgrade model en savegames. Ook op Xbox kan het niet daar terwijl het technisch makkelijk kan. Zal wel zijn om het gelijk te trekken met Playstation. Bedankt Sony…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Footy

    • 24 oktober 2020 10:59
    Betere titel is trouwens: De PlayStation 5 is nodeloos ingewikkeld. Zowat alles wat je noemt is alleen Playstation.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 24 oktober 2020 11:01
    En precies om deze redenen ben ik blij met m'n PC. Alles op 144 FPS en ultra instellingen, geen gedoe met save games, geen gedoe met framerate vs kwaliteit en absolute vrijheid in hoe ik wil spelen. Cyberpunk ga ik spelen met keyboard + muis maar wel met m'n Xbox One Elite Controller vlak voor m'n neus, en als ik een auto instap pak ik de controller op.

    Ander dingetje is dat als je een PC hebt, je ook geen Xbox meer nodig hebt dankzij Game Pass. Alles wat Microsoft uitbrengt op de Xbox komt ook naar PC. Echt heerlijk. Dus als de PS5 straks over 1 a 2 jaar een leuke verzameling exclusives heeft koop ik die erbij. Mis nog een echte system seller nu.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Footy

    • 24 oktober 2020 11:08
    @Djobba007 Maar wel constant tweaken van settings om het net wat beter te laten lopen. Soms gezeur met drivers of andere missende bestanden. En dan nog maar niet te spreken over de aanschaf en upgrade kosten.
    Ben 15 jaar geleden overstapt op console en nog geen moment spijt. PC had veel meer ergernissen en kosten voor mij

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 24 oktober 2020 11:27
    @Footy precies als er iets ingewikkeld en kostbaar is dan is het up-to-date houden van je systeem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    oropher

    • 25 oktober 2020 00:02
    @Footy
    Dat soort futiliteiten zijn al lang geen hersenkrakers meer op het PC platform.
    Simpel medium settings 1080p kan altijd op een PC van 1000 euro.
    Als je dan een graphics whore bent, geef je meer geld uit.
    Los daarvan is gezeur met drivers in de huidige tijd echt alléén van toepassing als je het IQ hebt van een stoeptegel.
    Zelfde voor overige basale technische vereisten.
    Ik zou zelf nooit een console kopen, vind het vervelende apparaten; zielloos en veel te beperkend.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 25 oktober 2020 07:00
    @oropher helemaal mee eens maar ultra settings en 144fps ben je goedkoper uit ps5 en series x te kopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Footy

    • 25 oktober 2020 08:04
    @oropher €1000 voor 1080p of €500 voor 4k. Hmm, moeilijke keuze….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Djobba007

    • 25 oktober 2020 12:42
    @Footy Dat constant tweaken vind ik persoonlijk leuk. Dat doe je dus om de perfecte balans (voor jou) tussen kwaliteit en performance te behalen. Een beetje PC speelt elke game op hogere kwaliteit en performance ten opzichte van wat voor console dan ook. Dat is geld waard.

    Als je weet hoe je met een PC om moet gaan en als je echt weet hoe het allemaal werkt heb je geen gezeik met driver of missende bestanden. Weet niet waar je dat vandaan haalt?

    Hogere kosten snap ik ook niet. Een PC kan meer dan alleen spelletjes spelen. Ik werk er ook op en hoef geen aparte machine te kopen om op te werken. Ik geef gewoon 2500 euro uit en heb een apparaat waar ik alles mee kan voor 5 jaar. En het kan ook voor minder. Voor 1200-1300 euro heb je al een apparaat waar je alles op kan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.