Column
cyberpunk 2077

De spelwereld is de echte ster van Cyberpunk 2077

Night City wordt mijn nieuwe thuis

Geschreven door Michel Musters op
De memorabele (zij)missies en gevatte dialogen van The Witcher 3: Wild Hunt waren een belangrijk onderdeel van de geweldige ervaringen die ermee heb beleefd. Maar het was de levendige en sfeervolle spelwereld die mijn tijd met het spel onvergetelijk maakte. En dat is ook precies waar Cyberpunk 2077 in uit lijkt te blinken op basis van de presentatie die op Gamescom werd gegeven.

Het was een vergelijkbare demo als tijdens de E3 2019, al was ik daar toen zelf niet bij. Net als vorig jaar toont ontwikkelaar CD Projekt Red de demo tweemaal achter gesloten deuren –op E3 en daarna nogmaals op Gamescom – om vervolgens de week erna de gameplaybeelden op het internet te delen. Dat gebeurt deze vrijdag. Hier kun je meer lezen over de demo van dit jaar.

Voordat je de demo met eigen ogen gaat aanschouwen wil ik alvast een lans breken voor de spelwereld van Cyberpunk 2077. Ik heb er natuurlijk nog niet zelf in kunnen rondlopen, maar alles wat ik tot nu toe van de actie-rpg heb gezien lijkt in dienst te staan van de totale inleving die je ervaart wanneer je Night City zelf verkent.

cyberpunk 2077

Doorleefd

Night City voelt – in ieder geval in de presentaties die we de afgelopen jaren voorgeschoteld hebben gekregen – aan als een echte stad. Dat mag geen verrassing heten, aangezien men jaren de tijd heeft gehad om de setting van de tabletopgame waar het computerspel op gebaseerd is met detail vorm te geven. Toch is het indrukwekkend hoe tjokvol details de spelwereld zit.

Dat viel mij al op tijdens de demo uit 2018, waarin je in één van de zes districten rondloopt: City Center. Vanaf het moment dat je het hoofdpersonage uit zijn of haar appartement ziet lopen en door het flatgebouw ziet wandelen, was ik verkocht. Overal lopen npc’s rond, druk bezig met hun eigen werkzaamheden of andere plannen. Wanneer je de straat bereikt en de neonverlichte gebouwen van de futuristische binnenstad ziet, worden de hoeveelheid details vertienvoudigd. Wat de setting wat mij betreft zo realistisch maakt is de vernieling en verdorvenheid die in haast elk object of gebouw te zien is. Alles oogt oud en gebruikt en tegelijk futuristisch, wat de spelwereld een doorleefd gevoel geeft. Dat past beter bij hoe wij als mensen voor onze omgeving zorgen (of dat eigenlijk nalaten).

cyberpunk 2077

Verrot Santa Monica

De vele details die van Night City een ademende stad maken bleven mij ook het meeste bij tijdens de demo van dit jaar. Deze demo speelde zich in een ander district af, namelijk Pacifica. Dit district ligt aan de kust en staat vol met verlaten wolkenkrabbers en gefaalde toeristische trekpleisters, zoals een pier inclusief reuzenrad en een verlaten megawinkelcentrum. De bedrijven die geld zagen in het toerisme hebben deze regio allang verlaten en criminaliteit heeft de overhand gekregen.

Die unieke combinatie van een vakantieachtige setting en criminele activiteit zorgt voor een uiterst realistische sfeer. Het resultaat is een soort futuristisch Santa Monica. Terwijl het hoofdpersonage buiten rondloopt, zie je hoe gunships in de verte hele appartementen in wolkenkrabbers aan gort schieten en op de straat vinden shoot-outs plaats en slaan politiewagens op de vlucht voor de bendes die in Pacifica de dienst uitmaken. Het eerder genoemde winkelcentrum is overgenomen door zo’n gang en daardoor niet langer een plek om zomaar te bezoeken.

Ik ga mij volgens mij al uren vermaken door maar wat rond te lopen en mijn ogen de kost te geven
cyberpunk 2077

Mijn nieuwe woonplaats

De 2019-demo van Cyberpunk 2077 blinkt vooral uit in het tonen van de talloze kleine en grotere details die je als speler (of in dit geval kijker) in de spelwereld trekken. Bendeleden die aan het boksen en krachttrainen zijn om hun gespierde torso’s zo te houden, een gesprek met een missiegever dat plots wordt onderbroken door een handlanger, een realistische dag- en nachtcyclus die de sfeer op de straten beïnvloedt, de vele verlichte advertenties voor onzinnige, futuristische producten (met een GTA-achtige knipoog richting de huidige maatschappij): ik ga mij volgens mij al uren vermaken door maar wat rond te lopen en mijn ogen de kost te geven.

Het deed mij in ieder geval denken aan die vorige game van CD Projekt Red, The Witcher 3. Ook daarin genoot ik het meest van de ervaring wanneer ik op Roach maar wat aan het galopperen was. Niet per se bezig met een missie maar puur de spelwereld aan het verkennen, waarbij ik me daadwerkelijk Geralt of Rivia voelde en – zoals het in een rollenspel hoort – onderdeel van de spelwereld. Alles wijst er op dat Cyberpunk 2077’s sterkste wapenfeit zo’n soortgelijke ervaring wordt. De shooter-mechanieken zien er niet bijster modern uit en ook het verhaal en de dialogen wankelen tot dusver tussen spannend en (vermakelijk) cliché. Maar die verrekte spelwereld met al zijn details, daar is het mij om te doen. Ik kan niet wachten om mij een paar weken op te sluiten in huis en van Night City mijn nieuwe woonplaats te maken.

Cyberpunk 2077 is vanaf 16 april 2020 beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One,en pc. De Google Stadia-versie heeft nog geen releasedatum. Aanstaande vrijdag verschijnt een video met daarin de gameplay die op E3 en Gamescom achter gesloten deuren aan de aanwezige pers is getoond.

Dit artikel delen:

Lees meer

The Dark Pictures: Little Hope aangekondigd De multiplayermaps in Gears 5 in beeld
11

Reacties op: De spelwereld is de echte ster van Cyberpunk 2077

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • The soy sauce

    • 29 augustus 2019 09:39
    ''Cyberpunk 2077 is vanaf 16 april 2020 beschikbaar ''

    Zullen we het tot die tijd maar gewoon even in de ijskast zetten!? Duurt nog wel een tijdje.
    En ik denk dat vrij wel iedereen naar deze game uitkijkt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 29 augustus 2019 10:02
    In zo'n wereld kan je je eigen film maken!
    Eigenlijk zit ik nog steeds te wachten op iets minder mooie kritiek. wordt er bijna bang van dat dat niet te vinden is!
    Iets met "te mooi om waar te zijn" ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ebiker

    • 29 augustus 2019 10:51
    Tja, moeilijk… Kopen voor de PS4 of wachten op de PS5 remake …

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Millman7

    • 30 augustus 2019 07:41
    @ebiker en jij gaat er van uit dat die er komt omdat?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 30 augustus 2019 15:45
    @Millman7 Ik meen dat CDPR al ergens had laten vallen dat ze iedeeën had om het 1 jaar later remastered uit te brengen, dat zal waarsschijnlijk de PC versie zijn.

    Maar dankzij de upgrade manier van Pro en X, zou het zo maar kunnen zijn dat de game automatisch mooier wordt op next gen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Martijn_M

    • 2 september 2019 13:17
    @ebiker Gewoon kopen. En mocht het tegen die geen patch of update worden voor Next Gen dan heb je in ieder geval zoveel interesse dat hij zijn geld dubbel waard is toch? ;)

    Gezien de downward compatible verwachting denk ik niet dat ze zo graaierig gaan worden om een remaster zo ver uit te melken. Op zijn best een betaalbare DLC voor de "oude" klanten hoop ik.

    Ander vallen ze wel met een hele grote klap van dat voetstuk waarop ze door ons zijn geplaatst.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vogeltje

    • 29 augustus 2019 11:56
    Als je al die vele gebouwen ook in kunt, dan is het helemaal te gek voor woorden wat betreft de grote van de game.
    Als dit dan ook allemaal waar gaat zijn, dan ben ik waarschijnlijk nog nooit zo blij geweest om gewoon compleet verdwaald te zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TommyVercetti

    • 29 augustus 2019 13:15
    Daar kan GTA nog wat van leren bijna geen enkele interactiviteit met gebouwen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hooper

    • 29 augustus 2019 16:58
    @TommyVercetti
    Je bedoelt GTA 5 uit 2013?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TommyVercetti

    • 29 augustus 2019 17:29
    @Hooper

    Nee alle GTA's

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Krytuun

    • 30 augustus 2019 16:07
    De demo die vandaag getoond wordt is een 15 min cut van de Gamescom gameplay.
    De Gamescom demo was echter niet exclusief voor pers.

    Gamers konden de 25 minuten versie van de demo aanschouwen, het publiek kon daarin lichtelijk deelnemer door aan te geven of je Netrunner (Stealth en Hacking) of Solo Soldier (Action en Strength) wilde spelen.

    De pers kreeg echter een gameplay demo (dezelfde demo) van bijna 55 minuten te zien. dus er is ongeveer 30 min exclusief materiaal aan per geshowed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.