Column
E3

De E3-annulering is de doodsteek van de beurs

Heruitvinden of stoppen

Geschreven door Jacco Peek op
Het hing al een tijd in de lucht, maar halverwege de week was de kogel door de kerk: E3 2020 gaat niet door. Na steeds minder prominente uitgevers op de beursvloer en een groeiende focus op consumenten lijkt het coronavirus de beurs zoals we die kennen definitief te vellen.

E3 is van oudsher een mediabeurs, en daardoor hét moment voor uitgevers om nieuwe games in alle glorie te onthullen. Dat ogenschijnlijk onbereikbare paradijs hield het jaren vol, maar in 2017 opende organisator ESA de deuren voor consumenten. Ondertussen was er een andere trend aan de gang: steeds meer ontwikkelaars kozen voor een eigen podium om hun fanatiekste fans overal ter wereld te bedienen met nieuwe games, presentaties en live gameplaydemonstraties.

EA kwam met EA Play, Microsoft houdt ieder jaar een evenement in hun eigen theater en Sony besloot zich recent zelfs volledig terug te trekken. Tel daar een zeer slordige gegevenslek bij op en de moraal rondom E3 was niet hoog. De beurs zou volgens de industrie steeds minder relevant worden en langzaam sterven. Een fysieke beurs is nu eenmaal ouderwets nu je als thuisblijver de beste ervaring hebt dankzij livestreams.

E3

Stroomversnelling

Met het annuleren van E3 komt deze ontwikkeling in een stroomversnelling. De fysieke beurs bestaat niet meer en alle betrokken partijen worden gedwongen hun aankondigingen digitaal te doen. Zo organiseert Microsoft een livestream, verzorgt Ubisoft een digitaal evenement en volgen zeer waarschijnlijk ook Bethesda, Square Enix en Warner Bros. – die in zijn eerste persconferentie naar verluidt de nieuwe Batman- en Harry Potter-games zou tonen.

Ook E3 belooft een digitaal alternatief aan te bieden, maar in welke vorm is nog onbekend. De rol van E3 doet er eigenlijk ook niet meer toe. Oké, ESA kan alle digitale presentaties in één grote livestream verweven of zelf een presentatie houden met gameplaydemonstraties die anders op de beurs zouden staan, maar waarschijnlijk doet het dat niet. Dat is namelijk helemaal niet nodig. Digitale evenementen zoals Nintendo Directs kunnen op elk moment van het jaar plaatsvinden, niet per se in de week van E3.

E3

Voordelen

Sterker nog, er kleven voor uitgevers veel voordelen aan het kunnen timen van hun eigen presentatie. Ten eerste haalt het in potentie een hoop druk van de ketel voor ontwikkelaars, die vaak overwerken om E3-demo’s op tijd af te krijgen voor presentaties en hands-on-sessies. Uitgevers kunnen namelijk besluiten hun presentatie op een later tijdstip uit te zenden, of misschien wel te wachten op een beurs als Gamescom – mocht die nog doorgaan. Nintendo is momenteel het levende voorbeeld hiervan: al maanden heeft het bedrijf niks naar buiten gebracht en je weet van tevoren nooit wanneer een nieuwe Direct zich aandient.

Daarbij is het vele malen goedkoper om niet naar de beurs te komen en een persconferentie te houden, want met de locatie, accommodatie, opbouw, personeel, apparatuur en elektriciteitskosten kan alleen een booth al tien- tot honderdduizenden euro’s per dag kosten. Laat staan een fysieke persconferentie op een locatie als de Microsoft Theater.

Uitgevers hebben er sowieso baat bij om de aankondigen te spreiden en één voor één in de schijnwerpers te staan, in plaats van een overvloed aan informatie gedurende drie dagen. Zo is er zelfs meer ruimte om de diepte in te gaan omtrent bijvoorbeeld de nieuwe consoles en is het prettiger voor media om niet al het nieuws in twee dagen te hoeven brengen.

E3

Vernieuwing

Digitale alternatieven zijn dus flexibel, goedkoop en potentieel effectiever. Na dit jaar wordt de kans daarom alleen maar groter dat partijen in het vervolg hun eigen plan trekken en enkel nog gebruikmaken van het momentum van de E3. Hoe ‘de E3’ er dit jaar ook uit komt te zien, zal de ESA zich beseffen – of móeten beseffen - dat een fysieke beurs als belangrijkste mediamoment voor de industrie achterhaald is. Het wordt dus tijd voor verandering, tijd om E3 opnieuw uit te vinden of er volledig mee te kappen.

Maar hoe maak je E3 weer relevant? Hoeveel kritiek er ook werd geleverd op de plannen om E3 dit jaar te vernieuwen – die in het water vielen toen ‘creative director’ Iam8Bit zich terugtrok - is deze op consumenten gerichte aanpak wel doeltreffend. Kijk naar de succesvolle PAX-conventies in de Verenigde Staten en Gamescom, die gebouwd zijn rondom een groot publiek en feitelijk een viering betreffen van cosplay, games en streaming. Niet alleen de laatste games spelen, maar ook meet & greets met influencers, cosplaywedstrijden en panels van sterren uit de industrie zouden de beurs voor grote partijen en fans een stuk interessanter maken. De grote aankondigingen kunnen daarnaast worden gedaan middels livestreams om de belangrijkste info direct naar buiten te brengen.

Wat betreft de pers is het een ander verhaal. Videogames blijven een interactief medium, en de beste ervaring krijg je dan ook met de handen op een controller of toetsenbord en muis. Dat is dit jaar des te belangrijker met de komst van de PlayStation 5 en de Xbox Series X. Maar ook daar zijn oplossingen voor te bedenken. Denk aan een uitgebreidere E3 Judges Week, een week met pre-E3-speelsessies voor een select gezelschap om vlak na een persconferentie live te mogen gaan. Zo komt de industrie toch bij elkaar en is er ruimte voor belangrijke zakendeals en de belangrijkste hands-on-sessies.

Het wordt dus tijd voor verandering, tijd om E3 opnieuw uit te vinden of er volledig mee te kappen.
E3

De organisatie van The Game Awards bedacht ook iets interessants om mensen aan de slag te laten gaan met hun games: tijdelijke demo’s. De vraag is of uitgevers dit wel willen – het grote publiek heeft immers geen toegang tot devkits en is minder vergevingsgezind als het gaat om ruwe versies – maar het idee is zeer vooruitstrevend. Demonstraties via livestreams of zelfs cloud gaming die exclusief voor de pers zijn, zouden ervoor kunnen zorgen dat de media helemaal niet meer naar LA hoeft af te reizen.

Dat de media bij E3 betrokken blijft is immers belangrijk voor partijen als Gamer.nl. In juni bezoeken velen de website voor gespecialiseerd gamenieuws en impressies vanaf de beursvloer, met potentieel nieuwe aanwas voor de website. Ieder jaar is het voor de media weer een kans om te groeien, dus het wordt spannend om te zien wat het gebrek aan een echte E3 dit jaar teweegbrengt.

Toekomst

Hoe dan ook: E3 keert niet meer terug zoals we het nu kennen, en dat is jammer. Ondergetekende kan zich de eerste keer nog goed herinneren, en hoe magisch de bijeenkomst van ontwikkelaars, uitgevers en media eigenlijk is. Alle partijen op E3 barsten van het enthousiasme en hebben hun ogen gericht op de toekomst. Helaas voor E3 zelf ziet die er niet rooskleurig uit.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: E3 afgelast en Call of Duty Warzone Monster Hunter World: Iceborne is 5 miljoen keer verscheept
5

Reacties op: De E3-annulering is de doodsteek van de beurs

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • 004

    • 14 maart 2020 10:47
    Jammer dat technologie ons zoveel moois (kan) breng(en)t en ook zover van elkaar (kan) verwijder(en)t.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Colt

    • 14 maart 2020 11:52
    @004 Ik snap waar je vandaan komt, maar de technologie is in dit geval niet de oorzaak. Als er geen Corona was, dan had de E3 doorgegaan en hadden we weer allemaal gezeurd dat het beter moet. Het punt is dat je als ontwikkelaar/uitgever niet het risico wil lopen er niet bij te zijn. Sony toonde dat lef wel, maar kon nog niet echt op volgers rekenen.

    Door Corona worden die partijen genoodzaakt gebruik te maken van technologie om alsnog, tijdens dé periode dat alle ogen op de industrie zijn gericht, om hun aankondigingen te doen. Dat houdt in dat er een grote kans is dat zij gaan zien: 'we hebben die beurs helemaal niet nodig.'

    Waarom tonnen steken in een stand en presentatie op de beursvloer, als je het publiek met een (relatief) goedkope video ook benadert?

    Waar ik me wel zorgen om maak, is de hoeveelheid deals die partijen mislopen. Het blijft commercie en er is een hele wereld achter de schermen waar wij ons niet mee bezighouden. Een wereld waar uitgevers deals maken met bijvoorbeeld retailers. De E3 was juist dé plek om die deals te maken, aangezien de hele industrie aanwezig was.

    Maar als er één groep mensen hier wel een oplossing voor weet te vinden, dan is het die van sales-tijgers :P

    Nogmaals, ik snap waar je vandaan komt, maar het romantische beeld wat wij hebben van de E3 is inmiddels hopeloos achterhaald en sta dan ook achter de stellingen van de auteur. Ik ben in ieder geval heel benieuwd naar wat de toekomst brengt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 15 maart 2020 00:56
    @Colt Technologie is zelf niet de oorzaak alleen in onze samenleving heeft het wel dit effect helaas.
    Ik bedoel dit niet respectloos alleen ik bedoel iets anders dan waar je over schreef.

    Ik begrijp de logica, ik heb een groot deel van mijn leven in de sales gewerkt. Commercie en sales tijgers zijn over het algemeen geen goede zaak. Ik begrijp ook dat we commercie nodig hebben in onze huidige maatschappij alleen over tijd gaan we eraan onder door wat al vaker bijna gebeurd is. Daarnaast is het zeer slecht voor mensen zelf in elk opzicht behalve van de mensen die er rijk van worden wat een zeer beperkte groep is.

    Een kort voorbeeld: Het internet verbind ons allemaal, alleen online contact is niet hetzelfde als contact als face to face waarbij biologische processen getriggerd worden in ons lichaam waar we bijv. geluk bij ervaren. Er zijn nog talloze en veel ingrijpendere voorbeelden dan dit wat terug te leiden is naar een manier van handelen en leven waar als we mee doorgaan niet lang in vrede zullen leven met de huidige globalisatie die gaande is.

    Technologie verwijdt op het moment alleen maar de kloof tussen mensen ipv ze dichter bij elkaar te brengen door bijv. arm en rijk en mensen met en zonder werk, onontwikkeld en ontwikkelde mensen etc. etc.

    Daarnaast heeft technologie ons luxe gebracht waar we te weinig bij stilstaan en dankbaar voor zijn en net zoals jij kijk ik ook graag uit naar wat de toekomst ons zal brengen met hopelijk andere gevolgen dan technologie tot nu toe grotendeels heeft gehad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Colt

    • 15 maart 2020 09:22
    @004 Ik ben het met je eens. Technologie heeft ons inderdaad meer afstandelijk gemaakt. Ik las jouw comment alleen als reactie op de column, niet als reactie op de samenleving.

    Ik denk wel dat de technologische ontwikkelingen juist beter gaan zijn voor de industrie. De E3 staat erom bekend journalisten en ontwikkelaars enorm gestrest te maken. De overstap naar een digitale boodschap, met een minder strakke deadline, geeft hopelijk wat rust, wat weer belangrijk is voor de mentale gezondheid van die mensen.

    Aan de andere kant heb ik ook mooie mensen ontmoet via internet die ik ook persoonlijk spreek. Zoals met vele dingen gaat het om het vinden van balans ;)

    Ik merk dat je zelf niet heel trots bent over het vakgebied wat je hebt beoefend? Ik begrijp je punt, maar sales-mensen zijn, hoewel niet mijn soort mensen, wel nodig. In alle industrieën. Ik probeer altijd met respect een gesprek aan te gaan met die sales-tijgers, maar ik realiseer me ook dat ze maar één doel hebben. Ook hier draait het om de balans.

    Leuk om jouw input te hebben gelezen. Dankjewel voor je reactie!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lord Ganon

    • 16 maart 2020 13:05
    Als tiener wilde ik er altijd al eens heen, maar helaas is de E3 niet meer wat het was. Ik stond dit jaar wel voor het eerst voor het convention centre in LA, dus dat was dan wel weer gaaf. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.