Column
Halo Infinite

De buik vol van openwereldgames

Genoeg is genoeg

Geschreven door Michel Musters op
Ik zit dicht tegen een openwereld-burn-out aan. De ene na de andere openwereldgame ‘die je niet mag missen’ komt uit, zelfs binnen franchises die voorheen juist bekendstonden om hun lineaire spelwerelden. In de nabije toekomst wordt die trend hoogstwaarschijnlijk onverminderd doorgezet. Tijd voor een klaagzang van iemand die helemaal geen tijd heeft voor al die openwereldgames.

Afgelopen december speelde ik Halo Infinite, een nieuw deel in een reeks die voorheen weinig met open spelwerelden van doen had. In de eerste paar Halo-games zaten natuurlijk ook uitgestrekte gebieden waarin je lekker kon rondcrossen met je Warthog, maar het waren uiteindelijk vooral lineaire ervaringen waarin je een vooraf bepaald pad richting het volgende level volgde.

Halo Infinite

Spider-Chief

Halo Infinite biedt daarentegen een daadwerkelijk open spelwereld. En hoewel de hoofdmissies nog steeds erg lineair zijn ontworpen, kun je in de spelwereld gaan en staan waar je maar wil. Bewegen door die wereld is een genot dankzij de grapple hook, waardoor Infinite verrassend genoeg veel wegheeft van sterke first-person Spider-Man-game. Ondanks dat ik mij daardoor met veel plezier over Zeta Halo heb verplaatst, voelde het vaak wel een beetje nutteloos.

Ik heb alle FOB’s en vijandelijke basissen bevrijd, alle doelwitten uitgeschakeld en alle Spartan Cores verzameld. Buiten de endorfine die vrijkwam toen ik de bijbehorende Achievements in beeld zag verschijnen, heeft mij dat verder bar weinig opgeleverd. Ja, een aantal leuke gevechten met de Banished, maar die hadden ook tijdens lineaire missies kunnen plaatsvinden. Hoewel ik mij kostelijk heb vermaakt en de open wereld van Infinite godzijdank niet overdreven groot is, vroeg ik mij achteraf wel af wat het nut ervan was.

Halo Infinite

Zeg nee tegen tierelantijnen

Na het uitspelen van Halo Infinite vond ik het tijd voor een zogenaamde palate cleanser: even iets compleet anders om mijn game-ervaring mee te resetten. Ik had het van tevoren natuurlijk kunnen weten, maar Forza Horizon 5 bleek daar niet de juiste kandidaat voor. Hoewel ik ook uit deze game veel plezier haal – vooral dankzij de uiterst fijne besturing en prachtige graphics – spelen de Forza Horizon-games zich natuurlijk af in open spelwerelden.

Wederom vraag ik mij tijdens het spelen constant af waarom dat dan is. Is het echt zó leuk om pakweg vijf minuten naar de volgende race te rijden en ondertussen random borden aan de kant van de weg kapot te rammen? Persoonlijk had ik liever een alternatieve versie van de game gezien, waarin verschillende raceparcoursen elkaar op een ouderwetse manier opvolgden. Dat levert een pure ervaring op met de kern van de gameplay nog intact, zonder allerlei extra tierelantijnen of een constant gevoel van keuzestress.

Forza Horizon 5

Het houdt niet op

De rest van het jaar volgen er nog veel meer openwereldgames waar ik weer tientallen uren voor moet uittrekken om ze te doorlopen. Alleen al in februari krijg ik het aan de stok met Horizon Forbidden West en Elden Ring, wederom twee spellen die vast uitpuilen van de kwaliteit. Laatstgenoemde komt uit de koker van FromSoftware. Hoewel hun eerdere games alles behalve lineair waren, is het voor het eerst dat ze een volledige open spelwereld neerzetten. Ook zij gaan dus overstag. En later dit jaar verlies ik vast weer honderden uren in Starfield en het vervolg op Zelda: Breath of the Wild.

Ik hoor je denken: wat zeur je nou? Je kunt die spellen toch gewoon niet spelen? Het probleem is dat het hoogstwaarschijnlijk allemaal geweldige games zijn en ik ze dus niet wil missen. Ik denk alleen dat het overgrote deel van die openwereldgames nóg beter zou zijn wanneer ze een kortere, meer gefocuste ervaring zouden bieden. Echt niet elke game hoeft een open spelwereld te bevatten. Alleen maar omdat het kán, wil niet zeggen dat je het als ontwikkelaar ook moet doén.

De rest van het jaar volgen er veel meer openwereldgames waar ik tientallen uren voor moet uittrekken om ze te doorlopen.
Horizon Forbidden West PS4

Episch obstakel

Tegelijkertijd besef ik dat ik vanuit een ivoren toren praat. Als fanatieke gamer en redacteur voor een gamesite speel ik bijna elk jaar tientallen games. Ik verdien genoeg om er veel te kopen en krijg zo nu en dan ook een gratis code toegereikt. Veel games thuis hebben liggen betekent ook dat je altijd uitkijkt naar het volgende spel op die stapel. Een openwereldgame is dan soms niet een epische ervaring, maar een episch obstakel.

Vergelijk dat met iemand die om wat voor reden dan ook – een hand op de knip of een druk gezinsleven bijvoorbeeld – maar een paar games per jaar koopt. Voor die persoon kan een openwereldgame waarin je letterlijk honderd of meer uren in kunt steken juist het perfecte product zijn. Wanneer die persoon Assassin’s Creed Valhalla koopt, is hij of zij meteen een halfjaar of langer zoet. Over waar voor je geld gesproken!

Assassin's Creed Valhalla

Koppijn van kaarten

Ik pleit er ook niet voor openwereldgames compleet af te schaffen. Ik hoop alleen maar dat de game-industrie er niet te ver in doorschiet. Er zijn genoeg liefhebbers van gefocuste ervaringen, verhalen die een uur of vijftien à twintig duren alvorens de aftiteling over het scherm rolt. Vergeet die gamers alsjeblieft ook niet voordat elke game niets meer is dan een verzameling icoontjes op een gigantische kaart.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die (meestal) ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: PSVR2, nieuwe Kojima-titel, Fallen Jedi Order 2 Wat spelen we dit weekend? 8 en 9 januari
51

Reacties op: De buik vol van openwereldgames

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    chefry

    • 8 januari 2022 08:17
    Ik heb niets tegen open wereld games. Bij gears 5 werkt het prima. Bij sommige need for speed spellen ook en bij andere weer niet. Crysis games vind ik goed vanwege de vaste patronen.
    Leuk artikel trouwens

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Akira

    • 8 januari 2022 19:21
    @chefry
    Gears 5 mag je dan ook zeker geen open wereld noemen.
    Daar zijn 2 acts waarbij je iets meer vrijheid hebt.
    Maar dat zijn twee van elkaar losstaande zones.
    De game is nog steeds 85% Lineair.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ulysses

    • 8 januari 2022 08:35
    Ik heb de buik vol van gamer die hardnekkig het onvermijdelijke VR negeert. Ongelooflijk wat een pannenkoekjes er op de redactie van gamer zitten. Vanaf nu dikke vinger naar jullie.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mrakd

    • 8 januari 2022 08:42
    @Ulysses stel je niet aan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 8 januari 2022 08:47
    @Ulysses
    Buh bye! Don't let the door hit you on the way out. Jankerd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Smallie

    • 8 januari 2022 10:14
    @Ulysses Dat is onaardig.
    En respectloos. En onnodig.
    En wellicht ook niet iets wat je in de offline wereld tegen iemand zou durven zeggen.
    En, mocht je zelf werk hebben, vertaal het eens naar je eigen werk.
    Dat er een niet betalende klant of gebruiker op deze manier omgaat met mensen die een dienst leveren, snap ik echt geen hol van.

    En het gekke is dat het door sommige mensen mondig of assertief genoemd wordt. Volgens mij is het nog steeds asociaal.

    OT nabrander: ik heb gewoon geen tijd meer om epische avonturen te spelen met 10 verhaallijnen. Ik verlies het overzicht, heb geen zin om te grinden en maak het vervolgens niet af.
    Even snel van checkpoint naar checkpoint red ik precies tussen het moment dat mijn kinderen naar bed gaan en ik naar bed ga. De hele map doorlopen voor dat ene ding voor die ene sidequest heeft een te lage tijd/beloning voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheRock

    • 8 januari 2022 12:07
    @Ulysses
    The Rock snapt niet waar dit vandaan komt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jurry1984

    • 8 januari 2022 17:12
    @Ulysses zeurpiet, nog steeds een nichemarkt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Akira

    • 8 januari 2022 19:22
    @Ulysses
    Dan ga je toch opzoek naar een website waarbij vr meer aan bod komt.
    Ik heb zelf ook een vr en vind her geweldig.
    Maar als ik dan dingen voor vr zoek is er genoeg te vinden online.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mrakd

    • 8 januari 2022 08:45
    Helemaal eens met de column. Volgens mij gaat het mis als een spellenmaker extra uren speeltijd wil toevoegen aan een game door de open wereld constructie. Ik heb liever een intense ervaring. En zelfs een lineaire game als Sekiro heeft geen open wereld nodig om een vrij gevoel te geven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 8 januari 2022 08:49
    Ik ben nog steeds een fan van open wereld games, mits het iets toevoegd. Een schoolvoorbeeld hoe het niet moet, althans voor mij, is Final Fantasy XV. Mijn god, wat een verschrikkelijke game was dat. Lege open wereld met onvoorstelbaar saaie side quests. Wat mij betreft is CDPR nog steeds heer en meester op dat gebied, al moet ik toegeven dat Ubisoft het ook goed doet als ze maar eens stoppen met miljard objectives. Less is in dat geval toch echt more.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Roy36NL

    • 8 januari 2022 08:56
    Leuke column !. Ik vind open wereld games nog steeds leuk om te spelen al moet ik ook wel toegeven dat het een tijdrovend iets is. Enige waarmee ik het oneens was is dat als je Valhalla koopt je een half jaar zoet bent . Ik was na 10 uur behoorlijk klaar met het saaie gebeuren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • lightyears

    • 8 januari 2022 09:19
    Ik ben het hier zelf niet mee eens en helemaal voor open wereld games. Nog beter is open wereld games in VR. Ik hou vooral van de vrijheid en dat er ook nog genoeg te doen ia als je een keer niet langs die eindbaas komt. Bij lineaire games loop je dan vaak vast.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 8 januari 2022 09:20
    Ik kan deze statement begrijpen. Maar toch ik ben voorlopig echt niet open wereld moe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Minoesh

    • 8 januari 2022 10:03
    Je lijkt vooral moeite te hebben met de lengte van games. Dat staat los van een open wereld mijns inziens. Ik speel amper open wereld spellen en toch speel ik bijna al m'n spellen die ik leuk vind 70+ uur. Sommige wel honderden uren de afgelopen jaren.

    Mij maakt het persoonlijk niet uit of een spel een open wereld heeft of niet. Het gaat erom of ik het spel echt zou spelen en het kwa prijs in vergelijking staat tot hoeveel ik het ga spelen.

    Ik heb niet zoiets van: oh dit is er allemaal nog en dat moet ik ook allemaal spelen. Die fomo doe ik niet aan mee.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 9 januari 2022 09:35
    @Minoesh het gaat er meer om dat ontwikkelaars een game kunstmatig rekken door een open wereld te gebruiken en te vullen met saaie side quests en nutteloze collectables.
    Echt goeie open wereld games zoals The Witcher zit vol met boeiende side quests en lore, maar de games van de studio die erom bekendstaat overal dezelfde formule op los te laten gebruikt het om jouw tijd in die game kunstmatig te rekken. Die games voelen meer als werken voor mij. Ben nu weer BotW aan het spelen en ben gewoon op onderzoek uit gegaan, de game verveelt geen moment. Alles wat je vindt kun je gebruiken en is niet onderdeel van een lijstje wat de immersive breekt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    CHILLOZZ

    • 8 januari 2022 10:05
    ik ben blij met juist open wereld games.. Lekker los en zelf ontdekken. En dan tussendoor missies doen. Stel je voor dat een forza dat niet zou hebben… Dan is heel de vibe van die game weg. Daarbij zou je bij een bijv. forza kunnen kiezen om te fast travelen/teleporten. Dan zie ik geen probleem met een OPEN wereld game.
    GTA zelfde liedje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Lavalera

    • 8 januari 2022 10:07
    Ik heb precies het tegenovergestelde. Voor mij kunnen er niet genoeg open wereld games zijn. Mijn favoriete games die ik gespeeld heb afgelopen jaar zijn bijna allemaal open wereld. Nier replicant tales of arise en lost judgment bij staan allemaal in mijn top 5 van afgelopen jaar. Ik vind juist dat er teveel bedrijven weg komen door 70 euro te durven vragen voor een game van een uur of 15 zoals resident evil en zo. Dat vind ik echt zonde van mijn geld.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Footy

    • 8 januari 2022 12:59
    @Lavalera
    Ik heb hetzelfde. Ben fan van open world en vind kleine games wel leuk maar vooral te duur voor hoelang ze zijn

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 8 januari 2022 13:53
    @Lavalera Ik heb liever een game die kort is maar op geen enkel vlak verveeld dan een lege open wereld game gevuld met duizenden collectibles om de game maar langer te maken. Meer uur is voor mij is zeker niet beter.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.