Column
death stranding

De bromance tussen Kojima en Keighley is ergerlijk

En mogelijk schadelijk

Geschreven door Erik Nusselder op
Het internet is al jaren gefascineerd door de opmerkelijke vriendschap tussen gamejournalist en presentator/producent Geoff Keighley en de legendarische Japanse ontwikkelaar Hideo Kojima. Tot nu toe vond ik het allemaal wel prima, maar deze week ging het wat mij betreft te ver.

Geoff Keighley is een grote naam in de gamejournalistiek. Hij presenteerde bij GameTrailers en G4 en schreef als freelancer voor veel publicaties. Tegenwoordig is hij bovenal producent en presentator van grote shows als The Game Awards en, sinds kort, de openingsshow van Gamescom in Duitsland. Maar hij lijkt zijn goede naam te grabbel te gooien voor een meme-waardige bromance met Kojima.

Die goede naam is ook maar hoe je het bekijkt. Jaren geleden kreeg hij al de kritiek dat hij te diep in de game-industrie zat om zichzelf nog een kritische journalist te noemen. Velen zullen zich de foto herinneren waarop hij tussen een poster van Halo 4 en een tafel met Dorito’s en Mountain Dew zat, alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

Geoff Keighley

Hoe dan ook, Keighley is een van de meest bekende personen in de industrie en heeft met zijn shows veel gedaan om de zichtbaarheid en acceptatie van games als medium en kunstvorm te vergroten. Ik vind het dan ook extra spijtig om te zien hoe hij zwijmelt bij Kojima.

Heel het internet heeft kunnen zien hoe die vriendschap is gegroeid. Op het podium van The Game Awards vertelde Keighley in 2015 dat Kojima geen prijzen mocht komen ophalen vanwege een juridisch gevecht met uitgever Konami. Er was woede - terecht ook - en het was meer dan logisch dat Keighley het jaar daarop vol trots Kojima op het podium onthaalde. Maar ergens tussen dat moment en nu is die relatie veranderd in een soort tekenfilmachtige buddy movie. Op Gamescom 2019 krijgt Kojima een welkomstfilmpje alsof hij een rockster is en krijgt hij uitgebreid de tijd om over zijn nieuwe game Death Stranding te vertellen (nog altijd zonder precies uit te leggen waar die game nou over gaat).

Stukje afstand

Eigenlijk vind ik dat gamejournalisten helemaal niet zo close moeten zijn met de industrie waar ze over schrijven. Het wekt de schijn van partijdigheid wanneer je Keighley als een schooljongetje naar Kojima ziet zwaaien op de Duitse beursvloer. Hoe kun je ooit nog een kritisch interview van hem verwachten met die man? En dat terwijl er genoeg dingen in Kojima’s oeuvre zijn om kritisch over te zijn. Hoezeer ik hem ook respecteer, de manier waarop vrouwen in zijn games behandeld worden is bijvoorbeeld soms tenenkrommend.

Keighley is natuurlijk lang niet de enige die zich schuldig maakt aan dit soort praktijken. Je hoeft maar wat gamejournalisten op Twitter te volgen, en je ziet de ene na de andere foto van gratis goodies die ze hebben gekregen, selfies met bekende ontwikkelaars, of pogingen om consoles te winnen in een prijsvraag. Het doet mij altijd pijn aan de ogen, want je lijkt zo meer een fan dan een kritische journalist. Door gratis spulletjes aan te nemen en die vervolgens op sociale media te posten, geef je die uitgevers en ontwikkelaars gratis reclame. Dat is nou juist niet de taak van een journalist.

Ik zal niet doen alsof ik zelf heilig ben hierin. Ik heb vast ook weleens een mutsje of beeldje aangenomen, of een foto geplaatst wanneer ik op een mooie locatie was voor een game. We zijn allemaal mensen. Maar ik probeer wel een gezonde afstand te houden tussen mezelf en de industrie, zodat ik me geen zorgen hoef te maken dat ik de gevoelens van een vriend kwets als ik een game een onvoldoende moet geven.

Ik geef jou een 11

death stranding

Als Geoff Keighley een review van Death Stranding zou schrijven, zou ik die in ieder geval niet meer serieus nemen. Al is het maar omdat hij er zelf een rolletje in de game heeft bemachtigd.

Stel je eens voor dat je een kleinere ontwikkelaar bent en met Keighley moet onderhandelen of je game in een van zijn shows getoond kan worden. ”Het moet wel een korte trailer zijn”, zegt hij, “meer dan dertig seconden kunnen we je helaas niet geven.” Hoe voelt het dan om te zien dat hij aan het eind van de show een van zijn vrienden op het podium haalt, hem uitgebreid de tijd geeft om te praten, en daarna onthult dat hij ook nog zelf meespeelt in die game? Hoe blij ben je nog met je dertig seconden zendtijd, als ‘vriend’ Kojima minutenlang uitweidt over het feit dat je kunt plassen in zijn game?

Ik snap het wel, echt waar. Sommige mensen bewonder je gewoon heel erg, en dat kun je niet altijd verhullen als je ze ontmoet. Ik heb ook wel eens een interview gedaan dat meer geschikt was voor een fanblog dan een journalistiek product. Daar probeer ik vervolgens van te leren. Want normaal gesproken moet je je persoonlijke gevoelens toch even aan de kant schuiven en een persoon professioneel benaderen. Dat is bij Keighley en Kojima in ieder geval ver te zoeken.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen.

Laatste columns op Gamer.nl:

Dit artikel delen:

Lees meer

Nieuws van de week: Gears Pop! niet naar Nederland en Xbox luistert mee Hands of the Gods: SMITE Tactics houdt ermee op
40

Reacties op: De bromance tussen Kojima en Keighley is ergerlijk

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Robert-Frans

    • 24 augustus 2019 09:52
    Kan me ook voorstellen dat voor een journalist die balans bewaren best lastig kan zijn. Enerzijds wil je graag de nieuwste nieuwtjes en primeurs ontvangen en als gamesjournalist ook zo vroeg mogelijk de games kunnen reviewen, maar anderzijds mogen daarvoor gesloten vertrouwensrelaties met je bronnen niet de schijn van partijdigheid opwekken.
    Vooral in netwerken of culturen waar je vrijwel alleen door het aangaan van vriendschappelijke vertrouwensrelaties je nieuws krijgt, kan het moeilijk zijn om je journalistieke integriteit te bewaken.

    Zo'n openlijke, uitgebreide vriendschap lijkt mij echter inderdaad ook te ver gaan. Ook als het 'maar' een marketingstunt zou zijn, lijkt mij dat niet iets voor een journalist om aan mee te werken.
    Ik vraag me dan af wat deze journalist hier nu eigenlijk mee wil bereiken. Wil hij nog serieus games blijven reviewen, of wil hij liever persoonlijke verhalen over zichzelf vertellen/creëren en daarom dus ook die 'bromance' aanhouden?
    In het laatste geval zou hij zichzelf dan eigenlijk geen journalist moeten noemen, maar gewoon een mediapersoonlijkheid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 24 augustus 2019 10:02
    Zijn we jaloers jongens? Jezus.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 24 augustus 2019 10:40
    @MikkelR1 is dat wat je uit m'n tekst concludeert?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Markus88

    • 24 augustus 2019 11:37
    wat is nu precies het probleem dat ie daar zit met een paar zakken doritos? omdat hij kritisch hoort te zijn maar doritos tegelijkertijd promote of zo? snap het eerlijk gezegd echt niet wat er "erg" aan is maar ik zie wel dat er veel kritiek op is maar kan er niet uit halen WAT nou het probleem is

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 24 augustus 2019 11:48
    @Markus88 Als jij als journalist je verhaal doet en om je heen liggen producten die alleen daar liggen als reclame, ben je dus reclame aan het maken voor deze producten. En dan is de vraag heel terecht: krijgt deze journalist betaald om Doritos in beeld te leggen?

    Ik snap dat dit voor veel mensen niet als een probleem overkomt, net zoals heel veel mensen niet doorhebben dat youtubers hetzelfde doen, en er geld voor krijgen.

    Op het moment dat je geld krijgt voor het maken van reclame ben je niet meer onafhankelijk.

    Dit gaat niet over reclame op een website of iets dergelijks. Als een site advertenties toont, is het heel duidelijk dat het gaat om advertenties. En een goede website maakt naar buiten toe en intern verschil tussen redactionele en commerciele inhoud.

    Op het moment dat dat verschil niet meer duidelijk is, kun je ook niet meer met zekerheid zeggen dat de informatie die je krijgt onafhankelijk en dus betrouwbaar is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • MikkelR1

    • 24 augustus 2019 12:02
    @HarryHol Gamer zit ook vol met ongewenste advertenties bij de verhalen. Mensen moeten ook nog geld verdienen.

    En @ErikNus, ja dat haal ik er inderdaad uit. Er is geen gegronde reden om je er aan te irriteren behalve wat "wat als" scenario's.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 24 augustus 2019 12:06
    @MikkelR1 Wij als redactieleden staan echter totaal los van de reclames en houden ons daar nooit mee bezig. Degene die de games reviewt, is dus nooit dezelfde persoon die over geld moet onderhandelen met bedrijven.

    Als een journalist te dichtbij het onderwerp staat waar hij over moet schrijven, is dat toch een probleem? Althans, wel als je waarde hecht aan onpartijdige meningen.

    Ik bedoel, daar hoef je het dan weer niet mee eens te zijn. Maar ik hoop dat uit het stuk duidelijk wordt dat dat mijn mening is, en niet dat ik jaloers zou zijn (waarop precies?)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 24 augustus 2019 12:19
    @MikkelR1 Waarom lees je niet?

    Ik schreef:

    "Dit gaat niet over reclame op een website of iets dergelijks. Als een site advertenties toont, is het heel duidelijk dat het gaat om advertenties. En een goede website maakt naar buiten toe en intern verschil tussen redactionele en commerciële inhoud."

    En zoals Erik ook zegt: als recensent heb je niets te maken met de afdeling die de reclame verkoopt. En de afdeling reclame komt ook niet even tegen een redacteur zeggen dat het cijfer hoger moet omdat er nu eenmaal een advertentie op de site staat.

    Hier is overigens een truc om eens objectiever naar deze kwestie te kijken:

    Haal 'games' er even uit.

    Stel dat journalist A bevriend is met de maker van product B. Vervolgens is journalist A enthousiast over product B.

    Wat denk je dan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Markus88

    • 24 augustus 2019 13:11
    @HarryHol Dank. Tenminste helemaal duidelijk nu haha!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 24 augustus 2019 15:39
    @Markus88 Fijn!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 25 augustus 2019 12:05
    @HarryHol Waarom zou je geen reclame kunnen maken voor Doritos en tegelijkertijd een onafhankelijke gamejournalist kunnen zijn? Of ben je bang dat Doritos Crash Course een onredelijk positieve recensie krijgt?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • HarryHol

    • 25 augustus 2019 20:50
    @denver omdat je dan de indruk wekt dat wat je vertelt niet jouw onafhankelijke verhaal is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 24 augustus 2019 12:21
    IK erger me dus een beetje aan al die mensen hier die blijkbaar vinden dat je niet kritisch mag zijn, of dat dat altijd met een reden moet zijn.
    "Kritiek op een andere journalist? je zal wel jaloers zijn"
    "Kritiek op Microsoft? Sony fanboy"
    "Kritiek op consoles? Masterrace"
    Ik vond dit wel een aardig artikel en ben het er ook wel mee eens.
    Maar een hoop mensen zien dus niet het verschil tussen reclame in een blad of op een website, en een persoon die zichzelf leent om reclame te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 24 augustus 2019 12:34
    @darkmanwls
    HA! Dat is grappig zeg. En als mensen kritisch zijn op de Switcher dan zijn het snobs en azijnpissers. Met 2 maten meten much?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 24 augustus 2019 13:30
    @Sander999 Het feit dat jij dat voorbeeld ziet als een reden van mij om de switch aan te prijzen of iets dergelijks maakt precies mijn punt.
    Bovendien was het helemaal niet gericht op de switch maar op het werk wat gedaan is om het mogelijk te maken.
    Maar dat is dus precies wat ik bedoel, je zegt wat en wordt gelijk in een hokje gedrukt, oh dat zal er wel zo een wezen.
    Ik had precies hetzelfde gezegd als iemand zat te zeuren dat de pc versie mooier is dan de console versies.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 24 augustus 2019 13:52
    @darkmanwls
    Je begrijpt me verkeerd. Jij hebt het over mensen in hokjes plaatsen maar dat is precies wat je doet. Mensen hebben (terechte) kritiek op de Witcher 3 voor de Switch en jij zet ze gelijk weg als azijnzeikerds. Niemand had de verwachting dat het er ook maar een beetje in de buurt zou komen van de PC/PS4/Xbox en dan nog steeds zijn ze teleurgesteld over het resultaat. Dat mag toch? Je mag toch kritisch zijn zonder meteen een zeikerd te zijn? Dan is het nogal hypocriet om te zeggen dat je je er aan ergert dat je hier kennelijk geen kritiek mag hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • darkmanwls

    • 24 augustus 2019 14:21
    @Sander999 Ik had het over de mensen die echt specifiek zeggen dat het er niet uit ziet in vegelijking met de andere versies, Lees de reacties, die zitten er tussen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 24 augustus 2019 18:53
    @darkmanwls
    Dan begreep ik je verkeerd. Ik voelde me nogal aangesproken. Net als jij irriteer ik me er aan dat je nooit eens kritisch mag zijn zonder azijnzeiker genoemd te worden. Gamers zijn inderdaad een (soms te) kritisch volkje maar dat is ergens wel terecht. Ik denk dat er geen consumentengroep zo vaak en hard genaaid wordt als gamers dus een kritische houding is in dat opzicht wel te verklaren en naar mijn mening terecht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ErikNus

    • 24 augustus 2019 12:37
    @darkmanwls thanks!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 24 augustus 2019 12:35
    Interessant artikel. Moet eerlijk zeggen dat die liefde tussen Kojima en Keighley me totaal ontgaan was. Sterker nog, tot Kojima ‘m in Death Stranding stopte wist ik geen eens wie het was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.