Column: Als muziek in mijn oren | Gamer.nl

Column: Als muziek in mijn oren | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Toen ik doorhad dat ik ja had gezegd, kwamen de eerste twijfels boven. Wat kan ik vertellen, wie zijn de andere columnisten en is wat ik te vertellen heb, wel intere ant voor de lezers?

Introductie

Om bij de eerste vraag te beginnen. Wat ik kan vertellen is het reilen en zeilen dat komt kijken bij het oprichten van een bedrijf in een relatief nieuwe bedrijfstak. Maar voordat ik daar verder op in ga, zal ik me eerst even voorstellen. Mijn naam is Hendrik van Iterson, op Twitter te vinden onder de gebruikersnaam @nescio. Begin jaren negentig ben ik in de IT, toen nog zonder C, begonnen als netwerk- en beveiligingsexpert. Na verschillende opdrachten in inspirerende omgevingen zoals KPN, Coca-Cola, HP, ben ik voor een Haags internetbedrijf gaan werken om hun eerste e-commerce-platform op te zetten.

‘Dotcom 1’ was ondertu en in volle gang en één van mijn vrienden wilde met drie anderen een internetbedrijf opzetten. Ze waren op zoek naar een technisch directeur, of zoals dat tegenwoordig zo mooi heet, een CTO: een Chief Technology Officer. We begonnen dit avontuur in de studentenbioscoop Kriterion te Amsterdam met één flashprogrammeur. Een paar jaar later zaten we met vijfendertig jonge mensen in een groot pand op het Rokin. E-commerce sites als Hünkemoller, Bijenkorf en Zonnet.be vonden hun weg van achter onze toetsenborden naar de servers van de klant. Naast deze  opdrachten die geld opleverden, was het ook de tijd van investeren in startups, aandelen en aparte busine modellen, waaronder alles gratis weggeven. Klinkt bekend?

Tijdens deze periode eind jaren negentig werkten we voor één van die startups aan een streaming platform voor trailers en videoclips. Real Networks was de partij die daar de techniek voor leverde in Europa. Microsoft kwam met een nieuw format Windows Media. Wij zijn, als underdogpartner van Microsoft, ingestapt en hebben gezamenlijk Windows Media DRM (Digital Rights Management, oftewel kopieerbescherming) geïntroduceerd. Voor MSN streamden wij videoclips van de grote platenlabels. Door deze contacten kwam ik op het idee een nieuw bedrijf te starten, genaamd Lyzia. Ik stapte uit het internetbedrijf en startte samen met een nieuwe partner een digitaal muziekbedrijf. Ik zal in de komende columns vaak terug refereren naar deze tijd, omdat er veel vergelijkingen zijn met de beginperiode van de digitale muziek en deze mooie tijden van digitale distributie van games.

Ik heb eind 2005 mijn muziekbedrijf verkocht, nadat we het grootste gedeelte van de Benelux-markt in handen hadden en via bedrijven als Sanoma, TMF en Veronica onze catalogus verkochten. Tijdens de volgende twee jaar werkte ik als hoofd van research aan een platform voor het streamen van muziek, film en televisie naar settopboxen, draagbare mediaspelers en navigatiesystemen. Hier kwam de fascinatie naar boven voor wat we nu ‘cloud’ noemen. Door deze baan kwam ik in contact met researchafdelingen van Microsoft, British Telecom maar ook van Technische Universiteiten. In het kort de knappe koppen achter later mooi vermarkte diensten. Na wederom een afscheid ben ik opnieuw aan de gang gegaan als zelfstandig ondernemer: een aanrader. Ik heb, naast het begeleiden van beginnende bedrijfjes in de digitale entertainmentindustrie, ook onderzoek gedaan voor grote partijen in de industrie die start-ups wilden overnemen.

Eén van die partijen was Micromedia, de grootste fysieke distributeur van software en games in de Benelux. Begin 2009 deed ik in opdracht van hen onderzoek naar de techniek van een digitaal distributieplatform. De techniek van het betreffende bedrijf was uiteindelijk niet wat Micromedia zocht. Door de klik met de oprichter van Micromedia, zijn kennis en kunde  en mijn digitale kennis besloten we een nieuw bedrijf op te richten. Dit is Atomblock geworden. We zijn sinds enkele maanden live in Belgie met MSN. In Nederland en Belgie verzorgen wij het platform van Gametron.nl, dat onderdeel is van hetzelfde bedrijf als Gamer.nl, namelijk Sanoma. Ik zal in mijn columns zoveel mogelijk vertellen over het leven in de digitale gamebusine , de hypes, evenementen, contracten, mensen, moeilijkheden gave momenten en reageren op jullie reacties. Er is veel geheimhouding tijdens de onderhandelingen, maar zodra de mogelijkheid er is, zal ik zoveel mogelijk delen.

Nu zijn we aangekomen bij vraag twee, de andere columnisten. Dit zijn mensen uit de gamesbusine zoals journalist Niels, ontwikkelaar Hugo en de mensen van de het Festival of Games. Ervaren gamers dus. Dan kom ik aankloppen met mijn paar jaar game-ervaring op de Commodore 64. Ik heb de columns van Niels en Hugo met veel plezier gelezen en denk dat Gamer.nl een leuke mix van mensen heeft gevonden. Ik  hoop vanuit mijn geheel andere optiek eveneens een positieve inbreng te leveren.

En dan de derde vraag, is het intere ant voor de lezers? Dat is een vraag die ik niet zelf moet beantwoorden, maar jullie. Ik zal hieronder wel lezen wat jullie reactie is!


Over de auteur: Hendrik van Iterson is een digitaal media ondernemer en mede-oprichter van Atomblock, een nieuw en innovatief digitaal distributieplatform voor onder andere games, software en e-books. Atomblock verzorgt onder andere het digitale distributieplatform Gametron. Zijn complete achtergrond valt hier te lezen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou