Joran: "hee Peter, er komt nu toch een gaaf spel uit, dat word weer kopen geblazen"

Peter: "wat dan ? "

Joran: "kijk maar, het staat in dit blad, het krijgt een 9,5"

Peter: "ja dat ziet er allemaal wel ok uit"

Peter: "wat is de titel ook alweer?"

Joran: "Conquest Earth..."

Een week later hadden we het spel gekocht, wat een afgang. Alles was er bijna fout aan.

Ik kon het niet geloven, het werd zo mooi voorgesteld en had zelfs een 9,5 gekregen. Het zou dus een topper moeten zijn maar flopper kwam dichter in de buurt. Later kwam ook in het blad te staan dat sommige redactieleden het niet met het hoge cijfer eens waren. Maar toch, het kwaad was al geschied. Honderd gulden weg en ook het geloof in een magazine, en dan vooral het waarde hechten aan een cijfer, was weg.

Cijfers zeggen niets, het zijn slechts figuren en mensen proberen daar een gevoelswaarde aan te koppelen. Het geluid krijgt bijv. een 8. Wat is je referentie vraag ik me dan af, muziek is zo persoonlijk als het maar zijn kan. Hoe kan iemand een cijfer geven aan iets wat niet af te meten valt. Er is geen richtlijn voor muziek wat mooi is en niet mooi.

Hetzelfde geld eigenlijk voor de graphics. Sommige mensen houden van eenvoudige textures en spelen in een resolutie van 640x480x16 terwijl sommige zweren bij 1280x1024 en 32bits. Allemaal verschillende smaken, hoe moet je nu wijs worden uit een cijfer. Ik blijf me hier over verbazen.

Je gaat er toch van uit dat iemand objectief probeert te zijn in zijn/haar beschrijving maar dan op het einde met een cijfer aankomt, subjectiever kan het niet.

Dat het uiteindelijk allemaal doorgestoken kaart is bleek wel uit een praatje wat ik had met iemand van een grote software keten die vertelde dat de meeste bladen gesponsord worden. Maar ook de games zelf maken er gebruik van. Hoe vaak zie je niet een doos met een sticker waarop staat dat in dit spel in blad A een 9 kreeg. Mooie wederzijdse reclame met de gamer als dupe.

Niet dat ik magazines en sites beschuldig van duistere praktijken, sommige magazines en sites blinken uit in het geven van slechte cijfers. Maar het zijn steeds die cijfers waar ik een vraagteken bij zet.

Intern hebben we hier ook wel eens een discussie over gehouden en dan word er gezegd dat mensen graag cijfers zien. We hebben er geen poll over gehouden, maar als het zo is verbaasd mij het toch behoorlijk. Wat zijn dan de criteria waar mensen op besluiten om een game te kopen. Iemand anders' mening? Het lijkt mij toch dat de meeste gamers een eigen smaak hebben.

Zelf ben ik voorstander van de uitgebreide conclusie. Mensen die willen weten wat ze kunnen verwachten lezen toch niet de hele review door en hebben dan meer baat bij een duidelijke conclusie.

De uiteindelijke conclusie? Die is er niet. Er zullen altijd voor- en tegenstanders blijven. Met en zonder argumenten. Hoe dan ook ik ga maar weer eens Conquest Earth proberen…..er moet toch wel iets goed zijn aan het spel, het kreeg tenslotte een 9,5….aah ik zie het al, de uninstall optie.