Column

Apple versus Epic Games: walgelijk versus walgelijk

Miljardenbedrijf zet kinderen in voor meer miljarden

Geschreven door Ron Vorstermans op
Noem het de Hoekse en Kabeljauwse twisten van de 21ste eeuw: Epic Games versus Apple. Maar laat je niet verleiden tot het kiezen van een kant. Dit gevecht tussen beursgenoteerde bedrijven die stoeien over nog meer miljarden is verrot tot de kern, maar wordt gespind naar een morele kwestie.

Wat is er aan de hand?

Apple en Google eisen dertig procent op van alle omzet in hun appwinkels. Da’s al jaren een doorn in het oog van ontwikkelaars en uitgevers. Het betekent bijvoorbeeld dat dertig procent van afgesloten abonnementsdiensten zoals Spotify en Tinder in de zak van Apple verdwijnt. Da’s stom, vindt eigenlijk iedereen, dus heeft Epic - dat niet geheel toevallig V-Bucks verkoopt in de App Store - maatregelen genomen.

Epic kondigde een korting aan voor iedereen die V-Bucks kocht buiten de App Store en Google Play Store om. Apple en Google reageerden door Fortnite uit hun appwinkels te gooien vanwege het schenden van de betalingsrechten. Epic had zich daar kundig op voorbereid, met name richting Apple, met een parodie op een oude Apple-commercial, 1984. Bovendien kondigde Epic aan Apple voor de rechter te slepen. Google werd iets later gedaagd.

Al snel bleek het geschil met Google minder prominent. Dat komt vanwege het meer gesloten systeem van Apple, maar ook vanwege de geparodieerde commercial. Daarin zegt Epic kort door de bocht dat Apple alles is geworden dat het ooit verafschuwde. Het gamebedrijf roept zijn fans (ergo: uw kinderen) op zich te scharen achter de hashtag #FreeFortnite. Apple zegt op zijn beurt: Epic heeft de regels overtreden en nu volgen de gevolgen.

Sindsdien houdt het gekissebis aan en verschuift de discussie naar randfactoren, zoals de rol van Epics Unreal Engine in de App Store (Apple wil de engine verbieden) en het voortbestaan van ontwikkelaarsaccounts (die Apple wil ontnemen). En dan zijn daar de mensen. De mensen die vinden dat Apple gelijk heeft, en de mensen die vinden dat Epic gelijk heeft.

Goed. Daar gaan we dan.

Moet ik voor Apple zijn?

Nee. Epic heeft namelijk best wel een punt.

Apple levert heel veel diensten voor die dertig procent die het bedrijf in beslag neemt. Apple zorgt voor een werkend ecosysteem met iOS, levert figuurlijk en letterlijk waterdichte draagbare toestellen, levert toolsets waarmee ontwikkelaars gemakkelijk uit de voeten kunnen, zorgt voor moderatie in de App Store en cureert de apps die op het platform verschijnen. Op basis van die diensten rechtvaardigt Apple zijn dertig procent.

Maar ja, dertig procent is best veel. Voor een kleine ontwikkelaar kan dat in de begindagen van een app een extra fte zijn. Bovendien, hoe goed is de dienst van Apple eigenlijk? Op de curatie en moderatie in de App Store valt veel aan te merken. Apple wordt al jaren beschuldigd van vriendjespolitiek bij het samenstellen van toplijstjes. Daarnaast passeren de meeste gekke of gekloonde apps de revue. Het is ergens ook cru dat een dienst niet eens mag zeggen: ”Hey gebruikers, als jullie een abonnement op onze website afsluiten, krijgen we dertig procent meer geld!“ Spotify voegt zich daarom bij Epic.

Het contra-argument is simpel: Apple mag doen wat het wil en staat in zijn recht. Apple laat geen andere winkels toe in zijn gesloten systeem, staat geen andere betaalmethode toe en is nauwelijks transparant of flexibel. En dat mag. Maar het contra-contra-argument is niet veel ingewikkelder: dertig procent is veel geld. Kleine ontwikkelaars zouden enorm met een lager percentage geholpen zijn.

Je wilt natuurlijk dat ontwikkelaars krijgen wat ze verdienen (Apple), maar dan hoef je niet meteen te vervallen in de walgelijkste internettactiek denkbaar (Epic).

Dus ik moet voor Epic Games zijn?

Nee. Epic heeft zich walgelijk opgesteld met een weerzinwekkende marketingcampagne.

Sommige ontwikkelaars gaven aan blij te zijn met Epics handelen. Apple neemt immers geld van ze in beslag. Bovendien marchandeert Epic al jaren met een lager percentage om ontwikkelaars tegemoet te komen. Dat was zelfs het grote uithangbord van Epics eigen digitale gamewinkel, de Epic Games Store. In die winkel staan ontwikkelaars maar twaalf procent van de gegenereerde inkomsten af. Bij Steam is dat dertig procent.

Epics eigenaar, Tim Sweeney, klaagt op Twitter al langer over de marge die appwinkels opeisen. Het is zijn pet peeve, zogezegd. Ook dinsdag sprak hij zich tegen de marge uit, met oneliners als ”we vechten voor vrijheid en andere ontwikkelaars”. Dat is een goed idee, het is moeilijk het daarmee oneens te zijn. Helaas staat daar een boel tegenover. Vergeet niet dat Epic een miljardenbedrijf is dat nu strijdt voor nog meer miljarden. Nog belangrijker is de manier waarop. De pr-campagne die Epic heeft gelanceerd is volstrekt krankzinnig.

“Join the fight to stop 2020 from becoming 1984. #FreeFortnite”, zo luidt de slogan. Epic, gooi je marketingteam in een vuilnisbak. Die hashtag alleen al had satire kunnen zijn.

Het is zo’n gewiekst concept. Epic weaponizet zijn achterban met een vieze morele spin: #FreeFortnite. Nee, het ligt anders. Het gaat om geld. Epic wil geen marge afstaan. Fortnite zit helemaal niet gevangen. En nu roept Epic zijn fans op om ”mee te doen aan het gevecht” en Twitter te bestormen onder de vlag van Fortnite. Hoe nobel! En om het dat beetje extra walgelijk te maken, bestaan die fans op mobiele platformen ook nog eens hoofdzakelijk uit kinderen. Epic wist dat zij boos zouden zijn dat Apple ‘hun Fortnite’ had verwijderd. En dus had Epic zijn krankzinnige anti-Apple-filmpje al klaarstaan.

Oh, en Spotify is het dus helemaal eens met Epic. Spotify vindt het ook maar niets, dat marge, die uitbuiting, dat monopolie. Inderdaad, Spotify, ‘s werelds best lopende muziekdienst, die zijn artiesten uitbetaalt in gevulde koeken en AH Bonus-korting. Het is veelzeggend. Je zou er bijna een cynisch dansje van gaan doen. Bijna. Want voor je het weet zit je dansje in Fortnite zonder dat je daar ooit een cent van terugziet.

fortnite

Dus, voor wie moet ik zijn?

Niemand. Laat je niet gebruiken en denk aan je eigen rendement.

Leun achterover in je bureaustoel na het lezen van deze column. Trek een pilsje of een appelsap open. Het gaat om miljardenbedrijven. Roep misschien een keer ”Zo, en nu een Bavaria” als dat je schtick is, maar laat jezelf niet meesleuren in een miljardenonderonsje dat gespind wordt naar een morele strijd voor het rechtvaardige. Je wilt natuurlijk dat ontwikkelaars krijgen wat ze verdienen (Apple), maar dan hoef je niet meteen te vervallen in de walgelijkste internettactiek denkbaar (Epic).

Dat is sowieso goed advies: hang je persoonlijkheid niet op aan een bedrijf. Dat is iets voor kinderen. Helaas weet Epic dat ook.

Elke zaterdag verschijnt er een column op Gamer.nl die ingaat op actuele gebeurtenissen. Lees ook:

Dit artikel delen:

Lees meer

Hoogtepunten: Flight Simulator 2020 review en nieuwe Call of Duty Zo kijk je naar de Suicide Squad- en Batman-onthullingen tijdens DC FanDome
47

Reacties op: Apple versus Epic Games: walgelijk versus walgelijk

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Chrismania

    • 22 augustus 2020 09:07
    @Ron Complimenten voor deze column. Ik denk dat je de spijker op zijn kop slaat. Met name de underdog positie die Epic als eigenaar van een van de grootste game franchises inneemt is belachelijk.

    Wat betreft Apples kant van het verhaal; als eindgebruiker vind ik het dichtgetimmerde karakter van iOs prima. Ik zit helemaal niet te wachten op een wir war van stores. Vanuit de ontwikkelaars kant van het verhaal snap ik het wel. Een bedrijf als Thuisbezorgd staat ook bekend om hun grote marges, zei staan echter wél toe dat je je eigen alternatief voorlegt aan de klant (nu is dit natuurlijk voor hun lastiger/niet te controleren).

    Hoe dan ook; als Epic een serieus statement had willen maken hadden ze destijds iOs aan zich voorbij moeten laten gaan vanwege hun beleid.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 22 augustus 2020 09:21
    Kon niet anders dan dit het onderwerp van de 'weekend column' zou zijn. Ik heb er inmiddels genoeg over gezegd dus neem je advies van harte aan; ik leun achterover en neem nog maar eens een bak koffie (het is nog wat vroeg voor bier).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 22 augustus 2020 09:22
    Haha, wat een onzin allemaal. Er wordt net gedaan alsof iedereen verplicht is om hun game in de AppStore te zetten. Vind je 30% teveel? Ontwikkel je toch niet voor iOS? Wat een entitled gedoe zeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ragpost

    • 22 augustus 2020 09:35
    @denver als mobile developer kun je toch nooit een game succesvol lanceren als je het niet in de app stores zet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 22 augustus 2020 11:56
    Hoe denk je dat ‘mobile developers’ zijn ontstaan?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jurry1984

    • 22 augustus 2020 19:23
    @denver ja wat een goed idee! Ik heb een nieuw soort cola uitgevonden waar ik alle huidige consumenten mee wil bereiken. Dit ga ik doen door met een kraampje voor m’n huis alles te verkopen want de appie en de jumbo vragen teveel marge. Coca cola en pepsi kunnen wel inpakken!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 23 augustus 2020 08:01
    Is dit een vergelijking? Want dan is het geen goede. 🤣

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ragpost

    • 24 augustus 2020 18:29
    @denver Ik vind het best een goeie eigenlijk. Want hoe ga jij je app distribueren op iOS als je het niet via de app store wilt doen? Is een oprechte vraag.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Dylanbob

    • 26 augustus 2020 18:20
    @denver ik vind het oprecht een goede analogie. Je kunt heel principieel een platform mijden omdat je het niet eens bent met het beleid. Gevolg is dan echter wel dat je product niet gaat aanslaan, aangezien je het platform nodig hebt. Dus ja; if you can't beat them, join them.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ragpost

    • 22 augustus 2020 09:33
    Goed geschreven dit Ron. Ben het met je eens!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Omnikon

    • 22 augustus 2020 09:45
    Ijzersterke column Ron, had al zo'n gevoel dat je het even van je af moest schrijven na de podcast :p

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dr-Saint

    • 22 augustus 2020 10:07
    Ik ben nieuw in deze discussie maar snap niet wat epics marketing zo walgelijk maakt. Een parodie van een spotje is geinig verzonnen. Logisch dat het zijn eigen fans aanspreekt. Dat dat toevallig kinderen zijn doet er weinig toe, de marketing richt je op de (potentiële) gebruiker. En dan oproepen berichtjes te plaatsen op Twitter, ik zie het probleem niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dr-Saint

    • 22 augustus 2020 10:10
    @Dr-Saint en wat doet het er toe dat het miljoenenbedrijven zijn? Miljoenenbedrijven hebben ook een grotere overhead. Daarnaast heeft iedereen zijn eigen zeer. Epic is het ergens niet mee eens en is 100% vrij daar een statement over te maken. Net als Apple dat is overigens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DevTrunks

    • 22 augustus 2020 10:36
    @Dr-Saint "Dat dat toevallig kinderen zijn doet er weinig toe, de marketing richt je op de (potentiële) gebruiker. En dan oproepen berichtjes te plaatsen op Twitter, ik zie het probleem niet."

    Dit doet er alles toe. Kinderen zijn gemakkelijk te manipuleren door het soort scheve berichten dat Epic de wereld instuurt zoals "#FreeFortnite". Als het bij volwassenen gebeurt is het al smerig omdat Henk en Ingrid plotseling het gevoel krijgen het te moeten opnemen voor een miljoenen bedrijf. Kinderen zijn totaal onbekend met dit soort praktijken en zien enkel dat hun geliefde spel wordt benadeeld. Dat Epic daar op deze wijze gebruik van maakt is misschien wettelijk legaal, maar moreel verwerpelijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Dr-Saint

    • 22 augustus 2020 10:45
    @DevTrunks weer dat "miljoenenbedrijven" argument. Het lijkt hier wel joop.nl. Wat is er mis met het steunen van een miljoenen bedrijf, als je achter hun mening staat? Of je nou kind bent of volwassen. Reclame maken voor kinderspeelgoed mag toch ook gewoon? Daar worden ook miljoenenbedrijven mee gesteund.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • 004

    • 22 augustus 2020 13:09
    @Dr-Saint Dat iets mag of kan wil nog niet zeggen dat het ethisch is om te doen. Ik kende iemand die een lange tijd terug bij Habbo Hotel werkte in de marketing en trots vertelde over een nieuw marketingsplan waar hij en zijn team erg enthousiast over waren. In het kort werden kinderen aangespoord om de creditcard van hun ouders te pakken en gewoon aankopen te gaan doen. Briljant vond hij het en als je winst vergroten om de aandeelhouders tevreden te houden je uitgangspunt is dan zit je goed. Alleen de kinderen krijgen vervolgens op hun donder van hun ouders, de ouders komen mogelijk financieel in de problemen en vertrouwen word geschaad. Onvoorstelbaar dat sommige mensen zo denken.

    Kinderen zijn de meest beinvloedbare groep, reclames voor Sinterklaas of youtubers die jongeren vertrouwen eerlijk en oprecht te zijn die pretenderen vanuit eigen interesse producten te promoten waar ze hun geld mee verdienen waarbij de grootste baathebbers de bedrijven zijn.

    Reclame of verkoop, als je een winkel binnenkomt dan verwacht ik van een goede verkoper mij zo goed mogelijk te informeren over een product het liefst met een glimlach op zijn/haar gezicht. Alleen manipulatieve verkoop/reclametrucs of dingen anders verkopen dan ze zijn zorgt voor een veel grotere schade dan alleen die ene aankoop die op valse basis word gedaan. Het schaad het vertrouwen van mensen onder elkaar en rara wie daar weer baat bij heeft. Een bepaalde doelgroep mensen die veelal alleen maar dollartekens zien. Dus marketing is in mijn ogen afgezien van degene die het inzetten voor goede ontwikkelingen of het op een eerlijke en open manier doen een slechte zaak, en al helemaal gericht op kinderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • ebiker

    • 22 augustus 2020 10:32
    Apple heeft het hele systeem met iOS en de Apple store, en houdt dit up to date en goed werkend etc omdat ze anders uberhaupt geen devices verkopen. En omdat er anders niemand voor hun software ontwikkeld.
    Op basis van deze diensten verkopen ze hun toestellen, maar praat niet de 30% goed (dit is gewoon dubbelop). De winst op de toestellen dekt de effort van het actueel houden van de app store.

    En Epic doet nu precies hetzelfde als wat Apple destijds tov IBM deed. Koekje van eigen deeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Vogeltje

    • 22 augustus 2020 10:59
    Tja, kinderachtig zijn kent geen leeftijd. Alles draait om geld en de rest doet er niet toe. En om geld te verdienen verlenen ze bepaalde diensten die mensen graag willen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    NrFive

    • 22 augustus 2020 11:12
    Geweldige column :)

    Ik ben zelf fan van beide bedrijven, dus het is prima popcorn verdrijf!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    denver

    • 23 augustus 2020 08:02
    “Ik ben zelf fan van beide bedrijven”

    LOL 🤣🤦🏼‍♂️

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.