Review: Game of Thrones Cluedo | Gamer.nl

Speelgoedgigant Hasbro houdt er van om zijn bordspellen voortdurend in een nieuw jasje steken. Met de overdaad aan bronmateriaal die uit moderne media te halen valt tappen ze uit een bodemloos vat. Populaire videogames en tv-series vormen een prima basis om vertrouwde klassiekers als Monopoly of Cluedo een nieuw gezicht te geven. Game of Thrones zit boordevol met moord en intrige, dus een Cluedo-variant van deze hitserie kon haast niet uitblijven.

Net zoals bij het kla ieke Cluedo draait deze versie om het oplo en van een moord, waarbij iedere speler mogelijk de dader is, maar niemand precies weet wie. Het doel is om door middel van deductie de eerste te zijn die zowel de dader, het moordwapen als de moordlocatie weet te ontdekken. Door slimme vragen te stellen kun je steeds meer mogelijkheden uitsluiten, tot je uiteindelijk nog maar één of enkele combinaties overhoudt en het spel kan winnen.

In deze variant speelt het drama zich af in de grauwe wereld van Westeros. En dat betekent dat waar je voorheen Profe or Plum ervan beschuldigde Mr. Black in de studeerkamer te hebben vermoord met de loden pijp, je nu de schuld in de schoenen van Tyrion Lannister steekt. In koning Tommen's slaapkamer, met de kruisboog. Of was het toch Daenerys met het vergif?

Cluedo

Scherp zijn loont in Cluedo

Game of Thrones Cluedo is een spel waarbij je scherp moet zijn. Het vereist dat iedereen goed oplet en zoveel mogelijk informatie probeert te halen uit alles wat er om hen heen gebeurt. Daardoor zijn ook de beurten van andere spelers ontzettend belangrijk. De informatie die een speler tijdens zijn of haar beurt verzamelt, heeft vaak ook invloed op de kennis die andere spelers hebben. Het is als een mentale puzzel die stap voor stap wordt ingevuld, maar wel een waarbij spelers elkaar flink dwars kunnen zitten. Cluedo is op z'n leukst wanneer spelers elkaar expres naar bepaalde locaties dwingen of met hun geruchten hun tegenstanders op het verkeerde spoor zetten.

De regels zijn simpel en laten zich eenvoudig uitleggen, waardoor iedereen het mee kan spelen. Als je het spel echter slim speelt, gaat het wel degelijk verder dan simpelweg wat gokken. Voor fanatieke spelers is deze variant van Cluedo dan ook een spel vol listen en tactiek; voor spelers die puur voor de gezelligheid spelen is het een laagdrempelig spel dat de mogelijkheid biedt die nare Littlefinger zelf eens van een moordcomplot te beschuldigen.

Game of Thrones Cluedo

Pa end thema

Hasbro heeft er bij het ontwerp van Game of Thrones Cluedo voor gezorgd dat alle facetten van het spel zijn voorzien van een bijpa end likje Westeros-verf. Als verdachten spelen enkele van de bekendste personages uit Game of Thrones de hoofdrol, waaronder Tyrion Lannister, Sansa Stark en Daenerys Targaryen. De locaties op het spelbord komen rechtstreeks uit het bronmateriaal en de moordwapens zijn eveneens verwijzingen naar herkenbaar wapentuig uit de tv-serie. Daarbij hebben de ontwerpers toestemming van HBO verkregen om de gelijkeni en van acteurs uit de serie te gebruiken, waardoor bekende gezichten als Peter Dinklage en Lena Headey op de speelpionnen pronken.

Deze thematisering is aardig bedacht en maakt vaak goed gebruik van de mogelijkheden die de Game of Thrones-franchise biedt. Het bord bevat tevens een verschillend speelveld op beide zijden, waarbij er een gebaseerd is op de Red Keep in King's Landing en de andere op Meereen. Afhankelijk van de versie zijn ook de verschillende spelelementen aangepast, waarbij voor elke setting bijbehorende locaties en personages gekozen zijn. Vooral voor liefhebbers van de serie bieden deze aanpa ingen een feest van herkenning. Hoe dan ook is het weer eens wat anders dan dat oude vertrouwde Cluedo-bord dat lag te verstoffen op zolder.

Game of Thrones Cluedo
Game of Thrones Cluedo

Pijnlijk gebrek aan vernieuwing

Helaas blijft het voornamelijk bij die thematisering. Wel zijn er zogeheten Intrigue-kaarten toegevoegd. Deze kaarten kunnen spelers tijdens het spel verzamelen om bijvoorbeeld extra acties te verkrijgen of een van de kaarten van andere spelers te bekijken. Daarnaast heeft ieder personage een unieke vaardigheid die het spel in zijn of haar voordeel kan beïnvloeden. In eerste instantie lijken deze toevoegingen nog een voorzichtige poging om wat vernieuwing toe te voegen, maar zelfs dit is niet origineel. Ze komen namelijk stuk voor stuk uit de moderne versies van Cluedo (bijvoorbeeld Cluedo: Discover the Secrets) en zijn daarbij ook nog eens nauwelijks naar het bronmateriaal aangepast.

Het aanbieden van twee verschillende speelvelden zou een goede manier geweest kunnen zijn om variatie in het spel te brengen, maar jammer genoeg lukt ook dat niet helemaal. In de Red Keep zijn meer geheime gangen aanwezig, terwijl Meereen lijkt op het traditionele spelbord van Cluedo. Maar welke kant van het bord je ook gebruikt, het spelverloop is exact hetzelfde. Natuurlijk zijn de moordlocaties en personages anders, maar dat is vooral cosmetisch en heeft nauwelijks invloed op het spel. Het enige voordeel dat de zijde van Meereen biedt, is dat de vakjes op het bord veel duidelijker zijn dan het alternatief, maar dat zegt meer over het matige ontwerp van het Red Keep-speelveld.

Het spelbord is niet het enige onderdeel dat het wat betreft productiewaarde af laat weten: veel van de spelelementen zijn voorzien van simpele aan Game of Thrones gerelateerde afbeeldingen om zo te voldoen aan de thematisering van het spel. Met uitzondering van de miniatuurwapens is dit allemaal niet zo bijzonder. Het is best jammer dat er niet meer moeite is gestoken in de teksten en afbeeldingen op bijvoorbeeld de Intrigue-kaarten. Wat dat betreft had er met een thema als Game of Thrones veel meer in gezeten.

Een fan van George R.R. Martin's fantasy-reeks kan deze nieuwe vormgeving waarschijnlijk wel waarderen, maar voor de meeste bordspelliefhebbers is Game of Thrones Cluedo niets nieuws onder de zon. Het is wel vermakelijk, maar op geen enkele manier probeert het spel iets vernieuwends of onverwachts te doen, en dat is vooral enorm zonde. Een moordmysterie met Game of Thrones heeft veel potentie, maar in het eindresultaat ontbreekt helaas creativiteit. Daar hebben veel varianten van kla ieke Hasbro-spellen last van, of het nou om Cluedo, Risk of Monopoly gaat. Het bedrijf houdt daarbij net te veel vast aan bekende formules en is van mening dat er niets aan de oorspronkelijke spellen mag worden aangepast. Het eindresultaat is dat veel van deze thematiseringen maar weinig toevoegen. Game of Thrones Cluedo is daar geen uitzondering op.

Pluspunten:

• Game of Thrones thema is
  • Twee verschillende speelvelden