Achtergrond
Shadow of War

Zo werkt het Nemesis-systeem in Middle-earth: Shadow of War

Een ingenieus stukje gametechnologie

Geschreven door Redactie Gamer.nl op
Middle-earth: Shadow of War is sinds deze week uit en het kloppend hart van deze openwereldactie-rpg is het Nemesis-systeem. Hierin worden de ork-officiers van Mordor verenigd als overzichtelijke legers, die hoofdrolspeler Talion kan afslachten, of domineren en rekruteren. Hoe steekt het Nemesis-systeem precies in elkaar?

Monolith Productions, de ontwikkelaar van Middle-earth: Shadow of War, gebruikt al sinds 1998 haar eigen game engine genaamd LithTech. Deze technologie is qua bekendheid nauwelijks vergelijkbaar met de Unreal Engine, Id Tech of bijvoorbeeld Snowdrop van Ubisoft, maar het heeft wel een aantal grote titels ondersteund zoals de Fear-, Condemned- en No One Lives Forever-series. LithTech is door de jaren heen steeds verder uitgebouwd. Zo kreeg het in 2005, met de LithTech Jupiter EX, de natuurkundige wetten van de bekende Havok Engine erbij en voor Middle-earth: Shadow of Mordor werd de technologie uitgebreid met het Nemesis-systeem. Sinds Middle-earth: Shadow of War verdient deze versie van LithTech zelfs haar eigen naam: de Firebird Engine.

Shadow of War

Geen ork hetzelfde

Als je naar de basis van het Nemesis-systeem kijkt, dan lijkt het op een rollenspel, een bordspel, of in ieder geval iets dat om beurten wordt gespeeld. De speler, in de gedaante van hoofdpersonage Talion, is één deelnemer, het Nemesis-systeem is de ander en neemt eigenlijk de rol van de Dungeon Master aan. Het systeem bepaalt welke orks er aan het spel deelnemen, wie er vervolgens hogere rangen krijgen (Captains, Warchiefs en Overlords) en genereert al deze non-player characters aan de hand van een flinke set regels. Er zijn vaste waarden voor het uiterlijk, de vaardigheden, de stem en het level van de Uruk- en Olog-Hai, maar daarbinnen zijn echt ontzettend veel variaties mogelijk. Het duurt vele uren voordat er enige herhaling optreedt, dus lijkt het lang of elke ork volledig nieuw is.

Jij kunt allerlei dingen veranderen aan de ork-legers die de dienst uitmaken in het spelgebied van Middle-earth: Shadow of War, bijvoorbeeld door ze te doden, of ze sterker te laten worden door ze te helpen met bepaalde missies. Als dit gebeurd is, of als Talion doodgaat, dan is het weer de beurt aan het Nemesis-systeem. Deze laat dan orks binnen de gelederen van het leger met elkaar vechten, waardoor levels veranderen en rangen verschuiven, of zorgt ervoor dat er een nieuwe captain wordt toegewezen in het geval Talion er een gedood heeft. Jij kunt dan vervolgens weer van alles veranderen aan het leger en zo blijf je tegen het Nemesis-systeem strijden, tot het punt in het spel dat Talion zelf orks kan rekruteren.

Shadow of War

Het grootste verschil van het Nemesis-systeem in Shadow of War vergeleken met die van Middle-earth: Shadow of Mordor is het feit dat je er in de nieuwe game veel meer invloed op kan uitoefenen. Talion kan elke Captain en Warchief in zijn macht krijgen, waardoor het systeem in principe dezelfde dingen blijft doen, maar waardoor wel het eindspel verandert: de assault. Dit is een aanval op het kasteel dat centraal staat in elke regio en die je moet veroveren om de ork met de hoogste rang, de Overlord, te kunnen verslaan, om zo het bijbehorende gebied over te nemen. Hoe meer orks Talion in z’n macht heeft, des te makkelijker dit eindgevecht wordt, hoewel jij als speler de Overlord alleen zal moeten verslaan.

Shadow of War

Nemesis, ook buiten Mordor

Het Nemesis-systeem van Middle-earth: Shadow of War is een ingenieus stukje gametechnologie dat een indrukwekkende hoeveelheid berekeningen maakt om de speler het idee te geven invloed uit te kunnen oefenen op een levend Mordor. Het is een kwestie van tijd voordat uitgever Warner Bros. het gaat gebruiken voor andere titels, eventueel zelfs in andere franchises. De mogelijkheden in bijvoorbeeld een maffiagame zijn eindeloos.

Het Nemesis-systeem in actie zien? Bekijk dan deze video van onze zuster-site Power Unlimited.

Dit artikel delen:

Lees meer

Win een prijzenpakket van Ghost Recon Wildlands Mike Laidlaw is vertrokken bij BioWare
18

Reacties op: Zo werkt het Nemesis-systeem in Middle-earth: Shadow of War

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • coola

    • 13 oktober 2017 11:12
    Alleen al omdat het nemesis systeem zo goed uitgewerkt is in shadow of war vergeef ik ze het dat ze lootboxes in de game hebben gestopt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DunkieXL

    • 13 oktober 2017 16:36
    @coola Ik niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 13 oktober 2017 11:15
    Misschien eens een kritisch stukje schrijven over het zieke systeem van lootboxes in shadow of lootboxes in plaats van deze verkapte reclame ? Of vinden de sponsoren dat niet leuk ?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 13 oktober 2017 11:45
    @casualkiller nogmaals ja micro transacties zijn kut lootboxes die je moet openen door micro transacties ook. Lootboxes opzich niet.

    Ik heb geen één micro transacties gedaan en heb nu al aardig wat epic en legendary uruks in m'n leger zitten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 13 oktober 2017 11:49
    @coola wacht maar tot de endgame je gaat hitten..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 13 oktober 2017 13:21
    @casualkiller

    Al van een paar vrienden gehoord dat je die binnen 10 uur gegrind hebt. Ik zal de 100 uur aantikken voor dat ook een fractie voor het neppe eind ben dus dan is tien uur niks

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • The soy sauce

    • 13 oktober 2017 17:01
    Blijf me verbazen over het aantal mensen die doen alsof dit de eerste game OOIT die is uitgekomen waarbij je moet grinden om het einde uit te spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 13 oktober 2017 18:31
    @the-soy-sauce

    Bijna elke J-RPG is een grindfest. Kijk ik snap de aversie tegen micro transacties heel erg maar je hebt ze in deze game totaal niet nodig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 13 oktober 2017 20:58
    @coola en toch zitten ze erin, en is de gameplay aangepast om ze erin te laten passen.


    want anders..

    zaten ze er niet in.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Sander999

    • 13 oktober 2017 21:46
    @casualkiller
    +1

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 13 oktober 2017 22:33
    @casualkiller

    En toch is het goed te doen zonder ook maar één keer een micro transactie te doen dus het is geen obstakel waardoor je de game niet uit kan spelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Skjip

    • 13 oktober 2017 20:16
    In heel veel games moet je grinden, maar als het grinden optioneel wordt dmv real life transacties dan zou je toch bijna het gevoel krijgen dat deze grind secties opzettelijk zijn toegevoegd of verlengd om de microtransacties te stimuleren.

    Ze moeten maar mooi zo doorgaan, de hele industrie vergallen door hebzucht, sterker nog… is dat in een verleden niet al eens gebeurd? 83?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fappingsnake

    • 14 oktober 2017 09:44
    Azijnzeikerds ;) Geniet eens van een game! Grinden is gewoon geworden in games toch ? Elke open wereld game heeft wel een manier van grinden. Als je dat niets vind en dus geen tijd in wil stoppen kan je een loot box aanschaffen. DUS is er niets mis mee, en kan je alle kanten op. Helaas kan niet iedereen op hun wenken bedient worden. Fun above Greed bitches ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 14 oktober 2017 12:32
    @fappingsnake De tijd om te grinden en items op een normale manier te verdienen wordt kunstmatig heel lang, en de rewards laag gehouden en extra uitgesmeerd, en wordt je continue in je reward-screen herinnert om lootboxen te kopen om het te versnellen.

    godverdomme ik moet nog 3 uur grinden voor dit zwaard.. hey! een lootbox voor een euro!
    Oh random reward.. mijn zwaard zit er niet bij.. *trekt portemonnee nogmaals*

    En nee een game die normaal 15-20 uur duurt uitsmeren tot 100 uur met grinding en lootboxes is niet meer iets waar ik vandaag de dag tijd en zin in heb.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 14 oktober 2017 13:11
    @casualkiller

    Normaal 15 uur duurt wut?

    Ik heb shadow of mordor pas na 124 uur uitgespeeld en dat zal met shadow of war niet veel korter gaan zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Skjip

    • 14 oktober 2017 13:32
    @casualkiller Doe geen moeite, we kijken allemaal naar hetzelfde alleen zien hun iets heel anders.

    Ze hebben gewoon niet door wat er om hun heen gebeurd omdat het hun op dit moment niet negatief beinvloed. Het lange termijn gevolg boeit ze niet zoveel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • coola

    • 14 oktober 2017 15:10
    @skjip

    Op het lange termijn gaat het mij ook niet beïnvloeden

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Skjip

    • 14 oktober 2017 16:00
    @coola Jij bent ook een geval apart ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord