Het stelde ons ook in de gelegenheid om de Wii U GamePad, al stevig in onze handen geklemd, aan zijn twee analoge sticks te voelen. Michel kwam vorig jaar tijdens de E3 tot de conclusie dat de controller verrassend licht is. Daar is met het redesign in ieder geval niets aan veranderd. Bovendien voelt het niet alsof je een kolossaal gevaarte vast hebt; alle knoppen zijn goed te bereiken en je loopt geen risico dat het ding uit je handen glipt als je de gyroscoopfunctie gebruikt. Ook Nintendo voorziet hiermee geen problemen, de uitgever levert geen polsbandje mee, zoals het wel deed bij de Wii-remote.

De controller is op zichzelf een degelijk ding, het scherm is helder en scherp genoeg om een losstaande spelervaring te bieden.. Sterker nog, het is behoorlijk aanlokkelijk om gewoon naar beneden te staren als je de GamePad in je handen hebt, in plaats van naar de tv. Dat terwijl er bij een aantal games vrijwel exact hetzelfde beeld te zien is, zoals bij Trine 2 of Tanks! Tanks! Tanks!

"Het zijn dit soort games die de Wii U GamePad bestaansrecht geven"

Niet bij alle titels natuurlijk; de meerwaarde van de Wii U laat zich pas echt zien bij spellen die op de GamePad andere informatie weergeven dan wat op het grote scherm getoond wordt. Een goed voorbeeld hiervan is de Luigi’s Mansion-minigame die bij Nintendo Land geleverd wordt. Het spel was vorig jaar al speelbaar, maar heette toen nog Chase Mii, en was een veredelde vorm van tikkertje. Dat is het nu nog steeds, maar een jaar later heeft de minigame een Luigi’s Mansion-sausje gekregen. Je speelt het spel met vijf spelers, waarvan er een een Wii U GamePad-gebruikt.

De andere vier gebruiken een Wii-afstandsbediening en hebben een zaklamp vast. Hiermee moeten ze een geest die in het level rondzweeft, oftewel de vijfde speler, proberen uit te schakelen. De geest tracht op zijn beurt hetzelfde te doen. Een groot verschil tussen de groep van vier en de enkeling: wie als geest speelt ziet op zijn kleine scherm precies waar de anderen zich bevinden. Andersom is dat niet het geval. Wel trilt de Wii-remote van de vier ghostbusters als de geest in de buurt komt.

Het zijn dit soort games die de Wii U GamePad bestaansrecht geven; deze vorm van asynchrone coöp of competitieve multiplayer kun je gewoonweg niet nabootsen op één scherm, aangezien iedereen dan altijd over dezelfde informatie en beelden beschikt. Dat de Luigi’s Mansion-spin-off als minigame misschien wel het meest enthousiast ontvangen werd van alle Nintendo-games op de stand, is hier tekenend voor.

De Wii U GamePad kan ook op een andere manier heel nuttig zijn, dat bewijst ZombiU wel, de exclusieve survivalshooter van Ubisoft. In plaats van asynchrone coöp kent die game een single- en multiplayer die wisselt tussen de twee schermen. Gebruik je een scherpschuttergeweer, dan moet je bijvoorbeeld door je GamePad turen. Ook wanneer je je inventory bekijkt, zul je dit via de tablet doen. En ondertussen loopt het spel gewoon door, waardoor je het risico loopt dat er een zombie in je nek springt. Tot slot heb je soms een omgevingsscan nodig om in het donker bepaalde objecten te spotten, wat wederom via de GamePad verloopt. Als extraatje wordt je overlevingskans weer een stukje kleiner, omdat je enkele seconden stil moet staan.

Je zou het bijna vergeten, maar de Wii U GamePad wordt ook geleverd met een stylus. Het stilletjes aangekondigde Game & Wario, ongetwijfeld een referentie naar de Game & Watch, laat zien dat er ook met een pennetje met de Wii U gespeeld kan worden. Een van de minigames in het spel laat je de tablet als een e-reader vasthouden. Er komen mini-wario’s aangelopen en je moet ze met pijlen op afstand houden. Je spant de boog door de stylus naar je toe te halen, met de gyroscoop bepaal je vervolgens het traject van de pijl. Dit is niet de meest briljante toepassing, maar de Wii U haalt ermee wel stilzwijgend de functionaliteit van zijn handheldbroertje in huis, de (3)DS. Een game als Scribblenauts Unlimited maakt hier al gretig gebruik van.

De drie bovenstaande voorbeelden laten zien dat de Wii U GamePad een enorm veelzijdige controller is. Nintendo heeft tijdens de E3 gelukkig flink zijn best gedaan om dit aan zoveel mogelijk mensen duidelijk te maken. Hopelijk klinkt dit als gevolg bij meerdere ontwikkelaars door, zodat de volledige potentie van het apparaat benut wordt. De Wii U is namelijk veel meer dan een nieuwe console met HD-graphics, het is ook een gloednieuwe en veelbelovende controller. .