Wii 2 geeft spelers gevoel via haptische feedback? | Gamer.nl

Wii 2 geeft spelers gevoel via haptische feedback? | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Eén van de eerste geruchten over de nieuwe console van Nintendo, die we voor het gemak maar even Wii 2 noemen tot we op E3 begin juni mogelijk de echte naam te horen krijgen, was dat er op de controller een groot scherm zit. De vraag is echter: waarom? Volgens websites als IGN mi en we nog een deel van de puzzel, waardoor we niet zien wat de meerwaarde van zo’n scherm is. Mogelijk wordt dat dus haptische feedback.

Tenminste, als we de geruchten van de Zweedse website Loading tenminste mogen geloven. Dit is de website van het grootste gametijdschrift van Zweden en zou dus niet zomaar ongefundeerde geruchten plaatsen. De redactie van de website geeft echter wel aan dat ze het van een anonieme bron hebben, dus zoals dat gaat bij geruchten, valt er nog niets met zekerheid te zeggen.

Haptische technologie

De console, die Loading ‘Nintendo Feel’ noemt (het is niet duidelijk of ze deze naam zelf hebben verzonnen of ook van hun bron hebben vernomen), zou – aansluitend op eerdere geruchten – inderdaad een controller met een scherm hebben. Dit scherm zou echter haptische technologie bevatten. Nu is deze vorm van technologie heel breed: zo valt force feedback (bijvoorbeeld in een stuurwiel, of simpelweg de rumble-optie in controllers) hier ook onder. Denk ook aan mobiele telefoons met een touchscreen die gebruikers het gevoel geven dat ze echt op een knop drukken.

De toepa ing van haptische feedback die Loading aanhaalt is echter nog niet eerder op grootschalige wijze toegepast in games. Haptische feedback laat spelers hun vinger over een scherm heen schuiven en ze verschillende oppervlakten voelen. Zo kun je bijvoorbeeld het gevoel hebben dat je echt zand aanraakt, of dat je hout of metaal aanraakt. Dit kan op verschillende manieren bewerkstelligd worden: bijvoorbeeld via trillingen of kleine elektrische schokjes die direct op de zenuwen in je vingers werken. Bekijk de video’s in dit artikel om een beeld te krijgen van hoe de technologie werkt – en houd er rekening mee dat de video’s uit 2009 stammen, dus dat deze technologie al een flinke tijd in ontwikkeling is.

Volgens Loading werken diverse bedrijven, waaronder Apple en Toshiba, al geruime tijd aan de technologie. Nintendo staat bekend om het feit dat het vaak bestaande technologie pakt en het vervolgens als eerste in mainstream gaming toepast – denk aan bewegingsgevoelige controle via de Wii-controller en een touchscreen op de Nintendo DS. Mogelijk denkt het bedrijf er over dat ook met haptische technologie te doen.

Past perfect

Het past perfect bij Nintendo: het is weer iets dat opvalt bij het grote publiek (we zien kranten al ‘Nintendo maakt eerste game voor blinden’ inkoppen – theoretisch kan haptische technologie immers gebruikt worden om een game louter op gevoel te spelen). Maar daarnaast voelt het ook als de logische volgende stap voor het bedrijf. Het begon bij force feedback met de Rumble Pack op de Nintendo 64, ging daarna door naar touchscreen-besturing op de DS en bewegingsgevoelige besturing op de Wii. Om vervolgens een controller uit te brengen waarmee spelers echt kunnen voelen wat ze in de game zien, lijkt te logisch om te laten liggen.

Overigens sluiten deze geruchten het gebruik van knoppen op de nieuwe controller helemaal niet uit. Nintendo’s president Satoru Iwata gaf tijdens een gesprek met investeerders vorige week al aan dat het bedrijf het belang van knoppen niet onderschat. Een ‘normale’ controller met een scherm in het midden behoort dus absoluut tot de opties. Het haptische feedbackscherm zou dan als ‘extra’ element kunnen dienen die spelers in bepaalde situatie betere controle geeft, of ze juist nog meer in de spelwereld betrekt door bepaalde fysieke gevoelens te simuleren.

Zoals gewoonlijk geldt ook nu weer: op E3 2011, van 7 tot en met 9 juni, komen we pas echt te weten wat Nintendo van plan is met hun nieuwe console. Houd Gamer.nl in de gaten voor het laatste nieuws.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou