Wat zijn lootboxes eigenlijk? | Gamer.nl

Wat zijn lootboxes eigenlijk? | Gamer.nl

De laatste tijd is in de game-industrie veel discussie over lootboxes in games. De Nederlandse Kansspelautoriteit is zelfs een onderzoek gestart naar deze systemen. Maar wat zijn lootboxes eigenlijk? In dit artikel wordt het uitgelegd.

Lootboxes, ook wel bekend als lootcrates, zijn virtuele dozen in spellen waar digitale spullen in zitten die te gebruiken zijn in de desbetreffende game. Loot betekent dan ook letterlijk 'buit'. Met lootboxes breidt een speler dus zijn digitale bezit uit in het spel. Deze kunnen vaak verdiend worden door opdrachten uit te voeren, maar kunnen meestal ook via microtransacties met echt geld gekocht worden. In Overwatch kunnen bijvoorbeeld twee lootboxes aangeschaft worden voor 2 euro.

Er zijn veel games die gebruikmaken van een dergelijk lootbox-systeem. Denk hier bijvoorbeeld aan Call of Duty: WW2, Heroes of the Storm, Overwatch en de aankomende Star Wars: Battlefront 2. Wat voor spullen precies uit de lootboxes te halen is is per game verschillend. Soms gaan het alleen om cosmetische hebbedingetjes, maar in andere spellen kan de inhoud van de lootboxes effect hebben op je prestaties in een spel, zoals een krachtig, zeldzaam wapen.

Wat voor spullen spelers uit een lootbox krijgen is wel ongeveer, maar nooit precies bekend. Zo weten spelers van deze games dat er bijvoorbeeld kans is dat een lootbox een nieuw kostuum bevat voor zijn favoriete personage. Als die speler dan een lootbox opent, heeft hij de kans om dit artikel te krijgen, maar zeker weten doet hij het nooit. Lootboxes openen is dus vergelijkbaar met het openen van een pakje Pokémon-kaarten of voetbalplaatjes.

Lootbox

Wat is het probleem?

Waar de Kan pelcommi ie zich in Nederland zorgen om maakt, is dat lootboxes in games eigenlijk een vorm van gokken is. Spelers zijn vaak op zoek naar bepaalde inhoud, maar of zij dit ook krijgen is nog maar de vraag. Je neemt dus een gok door een lootbox te kopen om dat ene wapen te krijgen dat je wilde hebben.

Het lastige aan deze kwestie is dat je wel altijd iets krijgt. Is het dan te zien als een kraslot dat altijd prijs geeft, of toch meer als Pokémon-kaarten? Dat is waar de Kan pelcommi ie nu naar kijkt in een onderzoek naar dit fenomeen. De Kan pelcommi ie maakt zich in dit geval vooral zorgen voor minderjarigen, omdat zij onder sociale druk makkelijker meer geld uitgeven. 2 euro lijkt weinig geld te zijn om een keer uit te geven, maar als je dit vaak doet kan het bedrag al snel hoog oplopen.

Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou