Achtergrond
Spider-Man

Wat willen we zien in Marvel’s Spider-Man?

Creatieve vrijheid en Insomniacs talent

Geschreven door Lars Cornelis op
Spider-Man-games werden de afgelopen jaren door verschillende ontwikkelaars gemaakt, maar vrijwel niemand slaagde erin om een game neer te zetten die écht recht doet aan deze iconische superheld. De nieuwste game rondom Spider-Man is momenteel in ontwikkeling bij Insomniac Games. Met een beetje geluk laten zij dit jaar wél ons spinnenzintuig op hol slaan.

Marvel’s Spider-Man, zoals Insomniacs iteratie officieel heet, staat helemaal op zichzelf. Dat betekent dat er geen banden zijn met voorgaande games, geen banden met de comics en vooral geen banden met de films. Dat is wel zo fijn, want met Tom Hollands Spider-Man in het Marvel Cinematic Universe, Sony’s eigen Marvel-universum met onder andere Venom en de nog altijd onduidelijke band tussen die twee, vormen de films vooral een mijnenveld. Insomniac mag nu zijn eigen plan trekken en maakt daar dankbaar gebruik van.

Spider-Man

Peter Parker, Mary Jane en Miles Morales

Zo slaan ze voor het gemak het hele oorsprongsverhaal even over. Hoe Peter Parker gebeten werd door een spin weten we inmiddels wel. In Marvel’s Spider-Man is Peter al een aantal jaar een superheld en beschikt dan ook over flink wat vaardigheden. Gelukkig voor de speler is er nog altijd genoeg misdaad om op te lossen in New York. Maar behalve in het rode latexpak rondslingeren laat de game ook Peters menselijke kant van het verhaal zien. Hoe dat uitpakt is interessant om te zien. Insomniac leerde met Ratchet & Clank en Resistance steeds meer hoe het een verhaal moest vertellen, maar werkte nog niet eerder aan een licentiegame.

Uiteraard is er in het verhaal een belangrijke rol weggelegd voor Peters jeugdliefde Mary Jane, die ook nog eens speelbaar is, maar ook Miles Morales heeft een rol in het spel. Dat is opvallend, want in de comics volgde deze donkere jongen Peter juist op als de nieuwe Spider-Man. Wat dat voor het verhaal impliceert laten we even over aan je eigen verbeelding, maar het mag in ieder geval duidelijk zijn dat Insomniac niet bang is om buiten de gebaande paden te treden.

Spider-Man

Sunset Spiderdrive

We zijn vooral erg benieuwd hoe Spider-Man speelt. Spider-Man vecht nu eenmaal met zijn vuisten, kan spinnenwebben schieten en rondslingeren. Van die basisprincipes zal Insomniac waarschijnlijk niet deviëren. Toch hoeft dat niet te betekenen dat Spider-Man als een dertien in een dozijn game speelt. Rocksteady zette in 2009 met Batman: Arkham Asylum een nieuwe standaard neer voor hoe je vloeiend met grote groepen vijanden vecht. Dat systeem hebben we sindsdien bij veel andere games teruggezien. Spider-Man is echter een stuk jonger en atletischer dan de vleermuisman en wat dat betreft is het goed om te weten dat juist Insomniac verantwoordelijk was voor een van de meest acrobatische games van deze generatie: Sunset Overdrive.

Het gevoel van macht en onoverwinnelijkheid dat de Batman-games je gaven, gecombineerd met de snelheid, frivoliteit en energie van Sunset Overdrive; dat zien wij als het ultieme vechtsysteem voor Spider-Man. We willen met evenveel gemak tien straatrovers in elkaar kunnen slaan, als dat we ineens tegen een muur opkruipen en iemand inwikkelen met spinnenweb. Wat dat betreft is Sunset Overdrive een zeer veelbelovend precedent. Want hoewel we in de oudere Spider-Man nog weleens de kluts kwijtraakten, was in Sunset Overdrive juist een van de pluspunten hoe vloeiend al die acrobatische capriolen in elkaar overgingen. Wellicht speelt Marvel’s Spider-Man zelfs nog wel iets vloeiender, omdat Insomniac gebruikmaakt van Quick Time Events als een soort smeermiddel. Niet alleen maakt dat het waarschijnlijk iets laagdrempeliger om te schakelen tussen vechten, slingeren en vijanden in spinnenweb wikkelen, Spidey’s acties zien er ook nog eens spectaculairder uit. We geven deze Quick Time Events daarom vooralsnog het voordeel van het twijfel.

Spider-Man

New York als speeltuin

We willen nog wel meer vanuit Sunset Overdrive doorgetrokken zien worden naar Marvel’s Spider-Man. Waar veel games met een open wereld beloven dat die wereld een speeltuin is, was Sunset City écht een speeltuin, vol klimtoestellen en trampolines vermomd als gebouwen, bankjes en parasols. In Sunset Overdrive kon en mocht alles. Met diezelfde vrijheid slingeren we straks graag door de straten van New York. Een belangrijk verschil is natuurlijk wel dat in Sunset Overdrive de wereld is overgenomen door energiedrankzombies en plunderaars, terwijl Spider-Man juist het gewone volk moet zien te beschermen tegen het kwaad. Daar zien we dus een mooie uitdaging voor Insomniac liggen: evenveel vrijheid en daarmee lol bieden, terwijl tegelijkertijd New York wel realistisch en bewoond moet overkomen.

Het wordt juist op dat punt interessant hoe Insomniac met de licentie omgaat. Waar de collega’s van Sucker Punch nog volledige vrijheid genoten bij hun eigen superheldengame inFamous, waarin je niet per se rekening hoeft te houden met de gewone bevolking met alle gevolgen van dien, zien we Spider-Man toch niet snel niets ontziend te werk gaan in een drukke straat van New York. We hopen dat de vrijheid niet wordt gekortwiekt door Spidey’s goede inborst, maar zijn tegelijkertijd benieuwd hoe Insomniac weet te voorkomen dat spelers die vrijheid misbruiken om kwaadaardige dingen te doen. Of vertrouwen ze erop dat je dan telkens terugdenkt aan de wijze levenslessen van Oom Ben?

Spider-Man

With great power comes great responsibility.” Dat lijken de betrokken partijen bij deze game zich ook wel te beseffen. Een Spider-Man-game maken, een volledig eigen Spidey-game nota bene, is een grote eer voor Insomniac. Het was immers Marvel dat Sony benaderde om een Marvel-game te maken en deze met dezelfde zorg te behandelen als ‘eigen’ games. Met de makers en de engine van Sunset Overdrive lijken Marvel, Sony en Insomniac een hele goede match in elkaar gevonden te hebben, die veelbelovend is maar waar nog wel wat uitdagingen liggen. Of Insomniac dan eindelijk die studio is die een game maakt die recht doet aan de legendarische erfenis van Spider-Man, zien we binnenkort.

Marvel’s Spider-Man verschijnt in de loop van 2018, exclusief op PlayStation 4.

Dit artikel delen:

Lees meer

Registratie wijst op nieuw handelsmerk voor GTA Online Geheim Kojima Productions-bericht in Metal Gear Survive gevonden
5

Reacties op: Wat willen we zien in Marvel’s Spider-Man?

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Aquemini

    • 26 februari 2018 10:39
    geen quick-time-events….ooh wacht

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SevenEight

    • 26 februari 2018 12:08
    @Aquemini Jup.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • obi-twan kenobi

    • 26 februari 2018 18:33
    @Aquemini
    Met quick-time-events is niks mis als het op een goede manier wordt toegepast. Bijvoorbeeld alleen bij grote spektakel stukken, zoals in de God of war reeks, die anders minder indrukwekkend zouden zijn. Het lijkt er op dat ze voor die aanpak hebben gekozen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quorumz

    • 26 februari 2018 11:28
    jammer dat deze exclusief is..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Apetjoek

    • 26 februari 2018 13:19
    Lootboxes! Pay 2 Win! Spiderman zelf pas te unlocken na 1100 uur spelen! Paid DLC op de disc!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord