Momenteel weten we eigenlijk heel weinig over Mirror's Edge 2. De afgelopen jaren hebben we flarden informatie gekregen, maar niets concreets. Zo lijkt het erop dat hoofdrolspeelster Faith een centrale rol blijft spelen, als het aan DICE ligt in ieder geval: "We love Faith. We love the property. It's really about how and when do you bring it back?" Ook weten we dat Mirror's Edge 2, net als Battlefield 3, op de Frostbite 2-engine zal draaien. Het is niet veel informatie, maar het geeft ons in ieder geval iets om over na te denken.

Wat kunnen we verwachten?

Als we in de eerste plaats kijken naar de mogelijkheden van de Frostbite 2-engine, zijn er een aantal logische aannames te maken. Een belangrijk onderdeel van de Frostbite-engine is het zo mooi mogelijk vertonen van vernietiging. Gebouwen moeten bijvoorbeeld zo realistisch mogelijk in elkaar storten. Het is zonde om die technologie te hebben, maar niet te benutten. In Mirror's Edge 2 zal een dynamisch veranderend parcours, waarbij de witte flats uit het origineel instorten, dus een vanzelfsprekende keuze zijn. Toch? Laten we het hopen.

Een tweede belangrijk punt van de Frostbite-engine is schaal. De Battlefield 3-maps zijn gigantisch en het is geen gek plan om de levels in Mirror's Edge ook lekker groot te bouwen. Levels hoeven dan niet meer opgebroken te worden in losse delen en door de grote wereld te combineren met een dynamischere omgeving zou een minder lineaire game kunnen ontstaan. Iets waar het origineel eigenlijk om schreeuwde.

Naast de Frostbite 2-engine, zet ontwikkelaar DICE (en EA) tegenwoordig altijd in op een complete multiplayer-ervaring. Mirror's Edge mist een (echte) multiplayer terwijl de uitgebreide competitiesystemen als Battlelog en Autlog direct toepasbaar zijn op de game. Er waren leaderboards waarin je elkaars tijden kon verbeteren, maar echt originele multiplayermodi waren niet aanwezig. Je kunt Mirror's Edge zien als een racegame, maar dat werd nooit bevorderd door originele multiplayermodi. Dat is dus een belangrijk verbeterpunt voor een deel twee.

 

Wat willen we?

Mirror's Edge was een vrij unieke ervaring. Niet het schieten, maar het acrobatisch afleggen van het parcours was het belangrijkste. Je kon wel schieten, maar dat was meestal af te raden en ook niet het interessantste. De hagelwitte gebouwen, de rode en blauwe obstakels en heldere lucht staan nog steeds op ons netvlies gebrand. Met Mirror's Edge deed DICE dus iets nieuws, maar hoe gaat het ons opnieuw imponeren zonder dat het te bekend aanvoelt?

We denken niet dat DICE moet afstappen van freerunning, maar het juist moet uitvergroten. Wat we in ieder geval willen zien, is meer flow in de game. Lekker doorrennen dus. In Mirror's Edge werd je nog te vaak tegengehouden door wachttijden en obstakels terwijl je eigenlijk gewoon door wilde lopen.Het spel moet spelen als een razende achtbaanrit en met de Frostbite 2-engine moet dat geen enkel probleem zijn.

In het origineel was ook nauwelijks progressie. Je had een aantal vaardigheden en moest het daar tot het einde mee doen. Dat is als een kracht van het spel te zien, maar om nu nog een keer met dezelfde vaardigheden rond te lopen, zou saai zijn. We willen zien dat Faith zich heeft ontwikkeld en veel meer kan. Basejumpen, wingsuits en een pogo stick staan hoog op ons verlanglijstje.

Van de stijl verwachten we ten slotte ook een twist. In het eerste deel ziet alles er haast perfect en steriel uit. Dat is mooi, maar in deel twee willen we iets nieuws. Uiteraard speelt alles zich dan nog steeds af in de stad, maar dan duisterder en grilliger. De originele wereld moet herkenbaar zijn, maar op een andere manier. In combinatie met de vernietiging, die we van de Frostbite 2-engine verwachten, zien we een stad voor ons die langzaam in elkaar stort. Perfectie wordt juist destructie en dat is een ideale wereld om als een bezetene doorheen te rennen.

Willen we wel een vervolg?

Eigenlijk moet Mirror's Edge dus alles van het origineel in zich hebben, maar dan meer over the top, grootschaliger en vooral dynamischer. Uiteraard willen we ook multiplayer, coöp en een bizar goed verhaal, maar DICE hoeft het concept niet opnieuw uit te vinden. Het was namelijk al goed. Het moet het concept gewoon perfectioneren. De vraag is daarom dan ook of het origineel niet gewoon goed genoeg was? Het vervolg gaat nooit zulke hoge ogen gooien als Mirror's Edge deed en uiteindelijk borduurt het voort op een idee dat al prima uitgewerkt was. Misschien is het daarom beter om de game te laten zoals het nu is?

Een vervolg is dan ook nog niet officieel aangekondigd door DICE. De ontwikkelaar geeft aan dat het een spel is dat ze hoog in het vaandel hebben staan, maar de drang om een vervolg te maken lijkt er nog niet. Misschien ziet DICE in dat een Mirror's Edge 2 helemaal niets toevoegt en houdt het liever bij een game die al erg goed was. Desalniettemin hopen wij op een vervolg dat ons opnieuw kan verbazen door iets volledig unieks neer te zetten. Makkelijk zal dat niet zijn.