Voordat we kijken wat er nu met het spel aan de hand is, draaien we de tijd even terug. Het is april 2009 en op een persevenement in San Francisco laat Konami vol trots de titel Six Days in Fallujah zien. Waar oorlogsgames over het algemeen in een ver verleden of de toekomst plaatsvinden, gooit Atomic Games het over een andere boeg. Niet alleen snijdt de ontwikkelaar een thema aan dat nog steeds vers in het geheugen gegrift staat, maar daarnaast baseert het zich ook op waargebeurde evenementen. Namelijk het conflict in de Irakese stad Fallujah. Eén van de meest bloederige gevechten in de recente Amerikaanse geschiedenis.

Het gevecht dat aan het einde van 2004 plaatsvond, was niet het eerste directe conflict in de stad. In april 2004 probeerde de Amerikanen zonder succes Fallujah te bestormen na de dood van vier Amerikaanse huurlingen. In de meest heftige strijd in Fallujah verloren duizenden Irakezen hun leven evenals tweehonderd militairen aan zowel Amerikaanse als Britse zijde. Het was dus geen verrassing te noemen dat Six Days in Fallujah voor oproering zorgde. Niet alleen komen schietspellen er vaak al te best vanaf bij mainstream media, maar vooral het verhaal en relevantie voor de hedendaagse wereld maken het een controversieel onderwerp.

Peter Tamte, president van Atomic Games, vindt de ophef niet helemaal terecht en vergelijkt games met films. “Als het mogelijk is de impact van een oorlog over te brengen met een film, waarom zouden games dan een andere behandeling moeten krijgen?” Hij voegt daar aan toe dat juist computerspellen mensen dichterbij de ervaring kunnen brengen. Ook Amerikaanse oorlogsveteranen verdedigen het spel. Zo beargumenteerde Casey J. McGeorge, een ervaren Amerikaanse sergeant, dat het spel voordelig kan zijn voor veteranen en de oorlog in het algemeen, mits het realistisch wordt gepresenteerd.

 

Jammerlijke beslissing

De negativiteit rondom de aankondiging van de game bleek echter sterk genoeg om de toekomst van de game in zwaar weer te brengen. Amper drie weken na de aankondiging trok Konami zich terug als uitgever van het spel. Een beslissing die bij de ontwikkelaar als donderslag bij heldere hemel kwam. Tamte zei hierover dat de ontwikkelaar alle mogelijke steun van Konami kreeg tot de fatale beslissing. “Er waren letterlijk geen onenigheden tussen Atomic en Konami’s Amerikaanse team. We zagen Six Days in Fallujah allemaal op dezelfde manier. Het was de directie van Konami’s moederbedrijf in Japan die schrok van de controverse.”

Het is een beslissing die Tamte vooral als heel erg jammer beschouwt. Vooral omdat hij Six Days in Fallujah als een spel ziet dat videogames in een nieuw licht had kunnen zetten. “Konami had kunnen profiteren van de enorme steun die we kregen voor Six Days in Fallujah toen mensen begonnen na te denken over nieuwe ideeën over wat een videogame kan zijn. Dit kost tijd.” Tamte duidt hiermee op het feit dat videogames ook serieuze onderwerpen kunnen aansnijden en wellicht voor meer begrip kunnen zorgen. Of Fallujah hiervoor het juiste thema was, is een lastige vraag. Hoe dan ook bleek Atomic Games sterk in het spelconcept geloven.

En nu?

In 2010 ontstonden er berichten dat Six Days in Fallujah af zou zijn en nog alleen een uitgever nodig had om daadwerkelijk naar de winkels te komen. Een maand later werd dit bericht ontkracht en verklaarde Peter Tamte dat alle levels klaar waren, maar dat er nog steeds aan het grafische gedeelte en aan de kunstmatige intelligentie gesleuteld moest worden. Dat deze klus nog steeds niet geklaard is, blijkt uit het feit dat meer dan twee jaar later het spel nog steeds niet in de winkels ligt. Ondertussen heeft de ontwikkelaar niet stilgezeten. Zo heeft het gewerkt aan Breach, een multiplayerspel dat begin 2011 werd uitgebracht, maar inmiddels een langzame dood lijkt te zijn gestorven. Hierna werd het stil rondom Atomic Games.

Hoe het nu met Six Days in Fallujah is blijft hierdoor enigszins vaag. Studiobaas Tamte gaf in september van dit jaar aan dat het slechts aan adequate financiële steun ontbreekt om het spel af te maken. De focus ligt volgens hem dan ook niet op het vinden van een uitgever, maar op het vinden van investeerders. Hoe serieus Peter Tamte is over het toekomstperspectief van de game valt te betwisten. Het feit dat hij een nieuw bedrijf is gestart gericht op software voor mobiele telefoons en tablets, geeft aan dat de ontwikkeling van Six Days in Fallujah geen grote prioriteit heeft. Hoewel Atomic Games ongetwijfeld nog veel passie heeft voor het project, lijkt een snelle release uitgesloten. De oorlog is misschien formeel afgelopen, maar het conflict ligt nog steeds erg gevoelig. Investeerders zullen dus niet staan te springen om geld in het spel te steken. Het is een bittere constatering voor de vele veteranen die energie in de game gestoken hebben en voor Tamte zelf, die nog steeds heel erg in het verhaal gelooft.