Console-lanceringen zijn altijd bijzonder. En hoewel het mysterie rondom de Xbox One er een beetje van af is (je kunt een Duitse versie van de Xbox One makkelijk in het wild oppikken), blijft het toch een betekenisvol moment. Er staat namelijk een ‘new challenger’ op in de Nederlandse spelwereld die Sony op dit moment met zijn krachtige console vrijwel in zijn eentje domineert.

Gedeelde aandacht

Naast de Xbox One als krachtig apparaat krijgt Sony straks ook te maken met de Xbox One als middelpunt van een gelikte marketingmachine. Met de ervaring die Microsoft over de grenzen heeft opgedaan bij de initiële Xbox One-lancering, de ruime voorbereidingstijd die de vertraging opleverde en de nodige deals met ontwikkelaars en uitgevers zal het Amerikaanse concern sterk uit de startblokken komen. Sony zal dus flink aan de bak moeten om in de schijnwerpers te blijven staan, want hoewel het Japanse bedrijf tijdens de GamesCom bekendmaakte al meer dan tien miljoen PlayStation 4’s te hebben verkocht, en ondertussen vrijwel in elke uithoek van de wereld de consolemarkt stevig in handen heeft, is dit allerminst reden om eens lekker achterover te hangen.

Microsoft kent met zijn meest recente fase in het lanceringstraject namelijk een geleidelijke opbouw die steeds meer begint uit te monden in een geloofwaardige propositie. Behalve het opbouwen van een serie sterke games, lijkt Microsoft vooral geleerd te hebben van de fouten die het maakte tijdens de begindagen van de initiële Xbox One-lancering. Kinect is losgelaten, evenals het always online-gedeelte en ook ligt de nadruk weer veel meer op games. Het zijn zaken die het leven van de marketingafdeling een stuk gemakkelijker maken. Ondertussen heeft Sony zijn eigen probleempjes te pakken.

EA Access

Wanneer het gaat om het proberen van nieuwe dingen, krijgt het Japanse elektronicaconcern er met de Xbox One als concurrent een flinke vrijdenker bij. Niet alleen was Microsoft er vroeg bij om zaken als online gaming, digitale televisie en Kinect hard naar voren te schuiven; ook zet het nu de deur wagenwijd open voor experimentele diensten van derde partijen als EA: de games-on-demand-service EA Access wordt straks realiteit voor Xbox One-bezitters, terwijl PlayStation 4-fans slechts kunnen toekijken.

Sony is op het gebied van zaken die niet direct met games te maken hebben een stuk terughoudender. Een houding die tijdens de beginperiode van de PlayStation 4 en Xbox One overigens wonderbaarlijk sterk uitpakte. Waar Microsoft in al zijn enthousiasme struikelde over zijn geforceerde toekomstvisie, hoefde Sony slechts ‘niets geks’ te doen om glansrijk de overwinning te pakken. Een charmeoffensief bij de indie-ontwikkelaars en het schetsen van enkele mooie droombeelden (Remote Play met de Vita, PlayStation Now) deden vervolgens de rest.

EA Access

Nu lijkt deze zelfde PlayStation Now-service wel eens een loden last op de schouders van Sony te kunnen worden. Zoals collega Ron al beschreef in zijn artikel, zal Sony EA Access vooral tegenwerken om zijn eigen PlayStation Now naar voren te schuiven. Als grote uitgevers als Ubisoft, Take Two en Activision hetzelfde pad als EA inslaan kan het gesloten en vooralsnog peperdure PlayStation Now het lastig krijgen. Ongeacht of dit scenario daadwerkelijk tot wasdom komt, krijgt Sony er met de Xbox One dus in ieder geval een concurrent bij die andere keuzes durft te maken. En dat is misschien wel het meest interessant.

Commerciële knaller

Tot dergelijke services straks echt in de lucht hangen, is het voor Microsoft eerst zaak om de Xbox One aan de man te krijgen. In het buitenland moet de Microsoft-console het steevast afleggen tegen zijn Japanse concurrent. In Nederland hoopt Microsoft na een eerste lancering voor de fans die de console al een tijdje in de pre-order hebben staan zijn slag vooral in de tijd richting de feestdagen te gaan slaan. Met een aantrekkelijk instappakket voor de mainstream gamer zal het Amerikaanse bedrijf zonder twijfel de nodige zieltjes weten te winnen. De Xbox One gaat namelijk zonder Kinect, maar met Call of Duty: Advanced Warfare, een grotere harde schijf (1 Terabyte), een headset en een custom controller over de toonbank.

Satya Nadella

Alle indie-toppers van Sony ten spijt, een Call of Duty-pakket en een tijdelijk exclusieve nieuwe Tomb Raider-game zullen gamers mogelijk richting de Xbox One trekken. Met een nieuwe map-pack wordt Titanfall daarnaast ook nieuw leven in geblazen. Hiermee kan de Xbox One een commerciële knaller van jewelste worden die meteen een flink gamesaanbod biedt en eventuele teleurstellingen die PlayStation 4-bezitters hebben opgedaan wegens de enorme schaarste aan leuke games de laatste maanden handig vermijdt.

Herhaling van zetten?

Hiermee heeft Microsoft het in theorie goed voor elkaar en kan Sony zich dus opmaken voor een lekker felle strijd. Duidelijk is in ieder geval dat de lancering van de Xbox One in Nederland geen herhaling van zetten wordt van de eerdere Xbox One-lanceringen. Allereerst is er geen sprake van een gelijktijdige lancering, daarnaast was de Xbox One al semi-verkrijgbaar, en maakt Microsoft niet dezelfde fouten als die het maakte in de tijd van de initiële lancering.

Deze nieuwe lanceringsperiode wordt dus een uiterst interessante testcase. Hoe bokst de PlayStation 4 op tegen een Xbox One die niet de PR-mislukkingen van een jaar geleden met zich meedraagt? Tegen een Xbox One die geen Kinect als een molensteen om zijn nek heeft hangen? Tegen Xbox One die opeens een zeer geloofwaardig alternatief biedt aan gedesillusioneerde PlayStation 4-bezitters? De eindejaarstrijd tussen de twee mastodonten is daarom interessanter dan ooit. Wat betekent de lancering van de Xbox One voor de PlayStation 4? Het betekent dat Sony erg op zijn hoede moet zijn, want underdog Xbox One heeft plannen.