Prince of Persia: The Sands of Time blonk al uit op het gebied van bewegingen, met de opvolger gooit Ubisoft er nog een flinke schep bovenop. Vooral op het gebied van vechten zijn de mogelijkheden van de prins in Warrior Within flink uitgebreid, maar ook de acrobatische toeren reiken verder dan hetgeen we in Sands of Time te zien kregen. Wij lichten alvast een tipje van de sluier op van het spektakel dat Warrior Within ons te bieden heeft.

Nagenoeg alle moves uit The Sands of Time zijn in Warrior Within opnieuw van de partij. De prins kan dus nog steeds tegen muren op rennen, aan randjes hangen en aan stokken slingeren. Een van de nieuwe moves is het omlaag glijden via gordijnen en doeken. Door tegen een gordijn te springen of er via de muur langsop te lopen, zal de prins langzaam naar de grond af kunnen dalen. Hij doet dit door zijn zwaard in het gordijn te steken, welke dan in tweeën gespleten zal worden. Gelukkig maakt dit het gordijn niet meteen onbruikbaar voor een volgende afdaling.

Verder vinden we op het gebied van normale bewegingen vooral veel bekende moves terug. Op dit vlak viel in het originele spel dan ook niet al te veel aan te merken. De grootste vernieuwingen heeft men doorgevoerd in het vechtsysteem. Men heeft zoveel vernieuwingen doorgevoerd, dat men het vechtsysteem zelfs een nieuwe naam heeft gegeven: Free Form Fighting System, kortweg FFFS. Met Free Form doelt men op de mogelijkheid om zelf de verschillende vechtbewegingen vloeiend aan elkaar te rijgen. Zo kun je in één vloeiende beweging over een tegenstander heen springen, hem beet pakken en hem met je zwaard vakkundig de nek door snijden.

Het vast kunnen pakken van tegenstanders is één van de vernieuwingen in Warrior Within. Dit doe je door de secundaire aanvalsknop eventjes ingedrukt te houden wanneer je dicht in de buurt van de tegenstander staat. Eenmaal je je tegenstander beet hebt, kun je hem eenvoudig van het leven of zijn wapen beroven. Dit gestolen wapen kan je vervolgens als secundair wapen gebruiken, waarmee de schade die je aanricht tijdens het vechten vergroot wordt. Ook kun je ervoor kiezen om je tweede wapen richting je tegenstander te gooien. Je hoeft niet perse een tegenstander vast te grijpen om aan z'n wapen te komen. Je kunt immers ook gewoon de wapens van gesneuvelde tegenstanders van de grond rapen.

Sommige combo's zorgen voor bloederige 'fatalities'.

Vechten kan dus zowel met één of twee wapens, en in beide gevallen staat er een geheel nieuw pakket combo's tot je beschikking. Door de twee aanvalsknoppen in verschillende sequenties na elkaar in te drukken, zal de prins andere bewegingen uitvoeren. Het zal, vooral bij de taaiere tegenstanders, belangrijk blijken een aantal handige moves uit je hoofd te kennen. Gelukkig weet Ubisoft dat we nog wel eens combo's vergeten, en daardoor krijg je regelmatig de verschillende combinaties opnieuw onder in beeld te zien, meestal op het moment dat ze erg goed van pas kunnen komen.