Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord
Achtergrond

Vrijmimod: De beste mods voor Kerbal Space Program

Na hemelvaart komt ruimtevaart

Geschreven door Wilbert Meetsma op
Je moet het Jezus nageven. Terwijl wij gewone stervelingen tonnen brandstof, een gecontroleerde explosie en een flinke dosis geluk nodig hebben om ergens te komen, stijgt de zoon van God moeiteloos tot grotere hoogtes. Aan de andere kant valt er meer te lachen met het vrolijke gestuntel van Kerbal Space Program. Als je de avonturen van de onverschrokken Jebediah Kerman en co naar een hoger plan wilt tillen, lees dan vooral verder.

Kerbal Space Program is sinds april officieel uit, maar al tijdens de early access-fase is er rond de ruimtevaartsimulator een levendige mod community opgesprongen. De lijst van beschikbare mods voor Kerbal Space Program is indrukwekkend lang, maar we hebben een aantal modificaties uitgekozen die de game significant uitbreiden of verdiepen. Mods die compatibel zijn met de meest recente versie van KSP hebben onze voorkeur, maar er is veel veranderd met de sprong van 0.90 naar 1.0. Sommige van de onderstaande mods werken functioneren daarom nog niet voor de volle honderd procent, maar we hebben er vertrouwen in dat dit binnen enkele weken is verholpen.

De installatie van mods voor Kerbal Space Program is in principe altijd hetzelfde. Download de mod via de link in de tekst en plaats de inhoud in \Kerbal Space Program\GameData\. Je kunt daarna direct aan de slag.

MechJeb

Een belangrijk onderdeel van Kerbal Space Program is het zelf besturen van exploderende ruimtegevaartes en zo jezelf naar een ander hemellichaam slingeren. Het idee is heel simpel – werp jezelf de lucht in en probeer de grond te missen – maar de uitwerking laat vaak te wensen over. Als je er echt niet uit komt, of je hebt het al zo vaak gedaan dat het geen uitdaging meer is, kun je met MechJeb de automatische piloot aanzetten. Als je ontwerp een beetje deugt, krijgt MechJeb hem in een perfecte baan rond Kerbin. Bovendien geeft de mod je menu’s vol nuttige informatie over je ruimteschip – bijvoorbeeld het exacte gewicht en hoeveel je nog kunt versnellen. Daarnaast is MechJeb intelligent genoeg om lastigere manoeuvres uit te voeren, zoals een rendez-vous met een ander schip en zelfs docken. Volgens forumgebruikers gaan die laatste twee zaken met de huidige versie nog wel eens fout sinds 1.02, maar de mod wordt regelmatig bijgehouden.

Outer Planets

Je hebt inmiddels elke uithoek van het bekende Kerbol-systeem verkend en elke in krater van belang heb je een vlag geplant met de kreet “Jeb was here!”. Uitgespeeld? Nog lang niet. De planeten in Kerbal Space Program corresponderen grofweg met de klompen steen en gas in onze eigen uithoek van het heelal, tot aan Jupiter. De Outer Planets-mod maakt het systeem compleet met de evenknieën van Saturnus, Uranus, Neptunus en Pluto, inclusief hun manen. Eeloo, die in KSP de rol van Pluto speelde, is gedegradeerd tot Kerbal-Enceladus. Deze nieuwe planeten zijn een stuk lastiger om te bezoeken en zijn daarom geschikt voor de spelers die op zoek zijn naar een uitdaging.

Near Future Technologies

Stel dat je naar een van die toegevoegde planeten wilt, maar je krijgt niet genoeg brandstof in je raket gepompt. Nu bevat KSP al de meest geavanceerde motoren die momenteel in gebruik zijn, maar Near Future Technologies kijkt verder dan vandaag. De mod is opgedeeld in vijf delen, waarvan Near Future Propulsion het meest tot de verbeelding spreekt. Deze motoren op basis van gassen als argon of waterstof verbruiken genoeg elektriciteit om hele steden van stroom te voorzien, maar zijn extreem efficiënt en daarom uitermate geschikt voor lange reizen door het luchtledige. Naast nieuwe motoren en brandstoffen biedt Near Future Technologies ook andere onderdelen om je droomvlucht mee te verwezenlijken, waaronder de broodnodige nucleaire reactors en accu’s. Mooi meegenomen is dat de vormgeving van de tientallen nieuwe onderdelen naadloos bij het standaardtuig past.

Op het moment van schrijven is de mod nog niet helemaal gereed voor de meest recente versie van KSP, waardoor veel onderdelen nog niet naar behoren werken. Near Future Propulsion en Electrical zitten nog op 0.90, maar Solar, Construction en Spacecraft zijn al up-to-date.

Kerbal Inventory System

Wellicht een herkenbaar scenario: met pijn en moeite probeer je netjes te landen op de Mun en het serene moment dat je landingsgestel zachtjes contact maakt met de grijze stofbodem wordt bruut verstoord door het feit dat je precies op de rand van een krater landt, drie keer over de kop gaat en je raketmotor op explosieve wijze afscheid neemt. Je zit vast. Met de Kerbal Inventory System is er geen man overboord. Deze knappe mod geeft Kerbals een eigen inventory-scherm en – nog mooier – gereedschappen om in het veld onderdelen aan elkaar te bevestigen. Met een elektrische boor in de hand kan een Engineer uit een container een kleine raketmotor halen en je landingsvoertuig repareren. Met deze mod kun je zelfs ter plekke een complete maanrover in elkaar zetten.

Het gebruik van KIS lijkt ingewikkeld, maar de handleiding legt alles goed uit. Een prachtig detail is dat de handleiding ook als werkend object in KSP zit. Als je ook de Kerbal Fun Pack installeert, kunnen de groen gekleurde astronauten een hapje eten of ter ontspanning een functionerende gettoblaster op de schouder nemen. Als je \Kerbal Space Program\GameData\KIS\Parts\fun_ghettoblaster\part.cfg met kladblok opent, kun je dan bij de regel ‘sndPath’ zelf een muziekbestand kiezen om af te spelen, mits het om een .ogg-bestand gaat. Tijd om wat David Bowie op te zetten.

Gamer.nl gaf Kerbal Space Program een 10. In de review lees je waarom.

Gamer.nl behandelt elke vrijdagmiddag populaire, interessante en bizarre mods. Eerder aan de beurt:

De drie beste Crusader Kings 2-mods
De vijf beste Star Wars-mods

Dit artikel delen:

Lees meer

Het nieuws van de week: AC Syndicate verschijnt op 23 oktober Star Wars Battlefront bevat Fighter Squadron-modus
3

Reacties op: Vrijmimod: De beste mods voor Kerbal Space Program

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Buffalo Bill

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Mechjeb haalt imho echt alle skill uit het vliegen en maakt de game meer een management game dan een simulatie (voor zover je het een simulatie kan noemen).
    Kerbal Engineer geeft de juist info waar het nodig is zonder het vliegen totaal over te nemen

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Swieb

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Ik ben het persoonlijk helemaal met je eens dat MechJeb een groot en belangrijk deel van de game te makkelijk maakt. Op een knopje drukken geeft niet dezelfde voldoening als zelf een (niet perfecte, maar nog steeds prima) gravity turn uitvoeren. Daarentegen heb ik wel respect voor wat de mod doet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Rex2

    • 2 jaren, 7 maanden geleden
    Exact wat buffalo bill hierboven benoemt. Mods als mechjeb nemen teveel controle over. Zelf blijf ik trouw aan de vanilla ksp al is het puur om m'n prestaties aan andere duidelijk te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.