Voorspel: Lhbtq+-personages konden in 2020 ook helden zijn

Voorspel: Lhbtq+-personages konden in 2020 ook helden zijn

Aan het eind van het jaar kijkt Voorspel terug naar de manieren waarop lhbtq+-personages een rol hadden in de games die we speelden. Zo zien we of er vooruitgang merkbaar is en wat er beter kan.

Toen we een jaar geleden terugkeken op 2019, viel op dat de lhbtq+-personages in games dat jaar voornamelijk verborgen waren. "Hopelijk is dat in 2020 anders", schreven we. Nu kunnen we concluderen dat dit inderdaad het geval is.

Het gebeurt in populaire cultuur niet vaak dat queer personages de held zijn en de game-industrie loopt daar nog het meest in achter. Maar dit jaar gebeurde er iets bijzonders: de grootste hits van het jaar hadden lhbtq+-personages in de hoofdrol.

Ellie

Dat begon met The Last of Us: Part 2, waarin de lesbische Ellie de held is. Haar relatie met Dina vormt een rode draad in het verhaal. Dat Ellie het moeilijk vindt om uit de kast te komen bij Joel is tevens een belangrijk motief.

In de game heeft ook het nieuwe personage Lev een grote rol. Deze transgender jongen wordt verbannen uit zijn gemeenschap, waarna hij helaas alleen maar meer ellende meemaakt. In onze Voorspel over The Last of Us: Part 2 schreven we al: "Het lijkt alsof populaire cultuur eerst het lijden van queer personages moet behandelen, voordat deze personages gewoon kunnen bestaan."

In diezelfde categorie viel Tell Me Why dit jaar, van de makers van Life is Strange. Transgender man Tyler heeft hierin de hoofdrol, samen met zijn tweelingzus. Als je de juiste keuzes maakt, kun je een fijne relatie aangaan met een andere man in de game. Maar net als Lev is het verhaal van Tyler gevuld met lijden door zijn identiteit.

The Last of Us Part 2

Hades

Waar dat in ieder geval niet het geval is, is in de heerlijke game Hades. De goden waar de personages op gebaseerd zijn, hadden het al niet zo op heteroseksualiteit. In de game wordt dat ook overduidelijk. Bijvoorbeeld in de relatie tussen Achilles en Patroclus, maar bovenal in die van hoofdpersonage Zagreus met de hunk des doods Thanatos. Ze kunnen met elkaar in bed belanden, al moet je daar wel echt wat voor doen.

Hades is sowieso een opvallende game voor Voorspel dit jaar. Iedereen in die game is namelijk sexy en dat gebeurt niet vaak. Meestal worden vrouwen hyper geseksualiseerd en krijgen mannen voornamelijk gespierde borstkassen. Het is duidelijk dat er in het team van Supergiant Games mensen werken die (ook) op mannen vallen, want niets anders kan die dijen van Dionysos verklaren. Of hoe in de geanimeerde trailer van Hades, Zagreus sensueel uit de poel des doods klimt.

Deze games laten niet alleen zien dat queer personages goede helden kunnen zijn, maar ook dat het niet altijd een negatief effect heeft op het succes van de games. Zowel The Last of Us: Part 2 als Hades waren succesvol en hebben een hoop prijzen in de wacht gesleept.

Voorspel

Talking about Bugsnax

Een game waar het ook opvallend goed ging dit jaar was Bugsnax. Juist deze game heeft verschillende queer relaties waarin het eens niet draait om het overkomen van ontberingen, maar gewoon personages die gelukkig met elkaar zijn in een vrolijke wereld.

Zo zijn Chandlo en Snorpy een fantastisch stel, met een jock en een nerd die enorm van elkaar houden. De game maakt zelfs de 'ze waren huisgenoten'-grap, maar maakt daarna extra duidelijk dat ze een relatie hebben.

Gay in Destiny 2

Ook in andere games doken er queer personages op. Vooral opvallend is Destiny 2. Robert Brookes, een van de schrijvers van de game, vertelde op Twitter dat hij lang niet wist dat hij biseksueel was door ontbrekende educatie. Daarom is representatie in populaire cultuur zo belangrijk en daarom wilde hij duidelijk maken dat de personages Saint en Osiris homo zijn en een relatie hebben.

Hij maakte zich zorgen dat de community hem zou beschuldigen van queerbaiting. Dat is als games - of andere populaire cultuur - hinten naar de queerness van bepaalde personages zonder het te bevestigen. Daarmee denken ze de queer gemeenschap te bedienen, zonder andere mensen tegen het hoofd te stoten door het concreet te maken. Maar Brookes schrijft: "Het is geen geheim, geen punt om over te speculeren, en niet een puzzel om op te lossen door de community. Het is hun. Dus ja, Saint en Osiris zijn gay. Dat zijn ze altijd al geweest."

Assassin's Creed: Valhalla doet het juist wat rustiger aan. Een paar jaar geleden waren we erg te spreken over Assassin's Creed: Odyssey, omdat je niet alleen met allerlei mensen het bed kon delen, maar de wereld ook nog eens gevuld was met beelden van naakte mensen. Odyssey was horny. Valhalla voelt alsof Assassin's Creed een koud bad heeft genomen. Ergens toepasselijk vanwege het Britse weer, maar ook jammer.

Voorspel
Voorspel

Zoveel haat

Het was dus een redelijk jaar voor lhbtq+-personages in games. Ze waren soms helden, konden leven zonder dat hun identiteit een reden was voor pijn en ze hoefden zelfs niet allemaal dood.

Dat er nog een hoop werk te doen is, wordt wel duidelijk uit de reacties die bovenstaande personages hebben losgemaakt. Dat je in The Last of Us: Part 2 een lesbische vrouw speelt, was voor veel gamers teveel. Net als het nieuws over de twee homoseksuele personages in Destiny 2. En dan hebben we het nog niet eens over de Cyberpunk 2077-fans die de transfobe marketing van de game koste wat het kost verdedigen.

Deze games laten niet alleen zien dat queer personages goede helden kunnen zijn, maar ook dat het niet altijd een negatief effect heeft op het succes van de games.

-

Iedereen mag een mening hebben, hoe achterhaald die ook is. Maar waar ben je mee bezig als je vervolgens niet alleen jezelf het plezier van een goede game ontzegt, maar ook nog eens je haat online brengt naar de mensen die de games maken en spelen?

Over Cyberpunk 2077 gesproken: met al die berichten over piemels die uit broeken barsten, een overmaat aan dildo’s en mannen die per ongeluk seks hebben met andere mannen, heeft Voorspel nog een hele kluif aan deze game.

In de rubriek Voorspel kijken we naar de verschillende manieren waarop seks en seksualiteit behandeld worden in games, via specifieke voorbeelden, trends uit de game-industrie en interviews. Lees ook eerdere afleveringen:

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!

"Het lijkt alsof populaire cultuur eerst het lijden van queer personages moet behandelen, voordat deze personages gewoon kunnen bestaan." Ik vind dat eigenlijk helemaal niet zo gek, als je als blanke hetero-sexuele man, zoals ik, totaal geen ervaring hebt met de dingen waar een homo-sexueel of anders-sexueel iemand dagelijks mee te maken krijgt dan kun je je daar echt geen voorstelling van maken. Ik had het er ten tijde van de BLM-demonstraties met een Surinaamse vriend een discussie en pas toen drong tot mij door hoe naar dit allemaal is. Wij denken, ach een racistisch grapje wat maakt dat uit. Ach zwarte piet wat maakt dat uit. Maar als je dit werkelijk iedere dag dit te horen krijgt dan is dat echt niet leuk meer. Als er iedere dag een grap wordt gemaakt vanwege je overgewicht dan komt dat wordt het heel lastig dat als grapje te blijven zien. Kortom, ik vind het dus goed dat dit in games zit, zo krijgen mensen eigenlijk een goed idee waar mensen allemaal mee te dealen hebben en hoe heftig dat kan zijn. Het afdoen als mensen moeten zich niet zo druk maken is in ieder geval veel te makkelijk en je kan je er pas een voorstelling bijmaken als je het zelf maakt denk ik.

0
test

@fonsrutte Amen!

0
test

@fonsrutte Yes!

0

@fonsrutte Het probleem is dat een deel van de mensen niet het verschil weet tussen een grapje maken op zijn tijd over iets ipv het constant te doen. Ook is de intentie van de grap belangrijk. Zolang mensen dit verschil niet kunnen maken zal er druk worden gezet om niks meer te zeggen over bepaalde dingen waardoor een andere groep zich onder druk gezet voelt dat ze niks meer mogen zeggen en weer het tegengestelde effect oplevert. Ondertussen heb je een andere groep die echt een agenda hebben die hier gebruik van maakt. Ik irriteer me er zelf kapot aan dat je zo weinig meer kan zeggen en ook aan de mensen die intentioneel andere kwetsen. Als gevolg kan niemand hier meer wat zeggen en ga hier niet in mee.

0

@004 Nee de intentie van de grap is niet belangrijk, iedere dag dezelfde grap over iemand zijn overgewicht komt hard aan. Ook al is het 'zo kwaad niet bedoeld'

0
test

@004 Ik ben lang en ik ken alle grappen over lengte in alle talen die ik spreek. En de intentie is altijd goed! Het is heel heel zelden dat iemand een kut opmerking maakt om je te kwetsen, dan moet je eerst al ruzie hebben (en dat heb ik bijna nooit met vreemden). Het onbenullige is dat de mensen die het goed bedoelen denken dat ze leuk zijn of orgineel en dat mijn reactie altijd fout is. Als ik mee lach ben ik een watje als ik het negeer een zeikerd en als ik boos zou worden dan kan ik nergens tegen. Let wel, het doet me al heel klang totaal niks meer dus ik negeer het en als iemand denkt dat ik een zeikerd ben dan boeit me dat evenmin. Mijn punt is dat het "goed bedoeld" zijn een non-argument is. Je moet een grapjes maken over blanke mannen dan krijg je pas een hoop gezeik over je heen van mensen die vinden "dat er tegenwoordig niks meer kan" en dat alles "politiek correct moet zijn". Veranderen in denken is moeilijk.

0
test

Kansloos ik had een "normale reactie" Maar mijn post contains too many offensive words. Stond er geen een in. In combinatie met dit artikel *facepalm. PC to the max!

0

Aanbevolen voor jou