Iets wat je mi chien niet zou vermoeden is dat de oorsprong van Volition terug gaat naar 1995, waar het bedrijf toen nog onder de naam Parallax games maakte. In dat jaar bracht Parallax het spel Descent uit, een shooter die het toenmalige genre flink op de kop plaatste ..... letterlijk!
Descent, het shooter genre op z'n kopIn Descent maakte je namelijk een enorm stelsel van ondergrondse tunnels onveilig met een zwaarbewapende ruimteshuttle. Voor de eerste keer in het shooter genre had je daarbij beschikking over 360 graden bewegingsvrijheid en werd je navigatievermogen flink op de proef gesteld. Ondanks dit kleine probleem was Descent één van de toptitels die uitgever Interplay dat jaar had gereleased. En met een enorm succes ook!
De twee Descent's naast elkaar (I en II)
Reden genoeg voor Parallax om een opvolger te maken. Dit keer werd het probleem van de navigatie van het orginele Descent gelukkig opgelost en werd de guidebot geintroduceerd. Dit hulpje kon de weg wijzen naar de te voltooien doelen in het spel, iets wat de gameplay al een hoop ten goede kwam.
Natuurlijk moest het succes van deze tweede Descent resulteren in een mi ionpack, The Infinite Aby . Met de opkomst van een nieuwe generatie games (en de verouderde graphics van Descent 2) kreeg deze addon helaas niet de aandacht die het had gehoopt en werd het even doodstil rond de saga.
Het einde van Parallax..het begin van VolitionDit was ook direct het einde voor Parallax als gamedeveloper. In december van 1997 werd namelijk een opsplitsing van het bedrijf aangekondigd in 'Outrage' en 'Volition'.
Toch ging development van games door en werden Descent: Freespace en Descent 3 aangekondigd. Deze eerste titel zou door Volition worden ontwikkeld en zou de grootste verandering zijn in het concept van Descent.
Outrage maakte alsnog het derde deel van Descent.