Vijf Xbox-games die een remake verdienen | Gamer.nl

Vijf Xbox-games die een remake verdienen | Gamer.nl

Het Xbox-merk is inmiddels niet meer weg te denken uit de game-industrie. Niet lang nadat Sega de handdoek in de ring gooide en uit de consolerace stapte stond Microsoft klaar om de leegte die Sega had achtergelaten op te vullen. De originele Xbox wist zich staande te houden in de consolerace met de innovaties die Xbox Live met zich meebracht en een grote hoeveelheid fantastische games. Games die we vandaag de dag graag weer zouden willen ervaren in een nieuw jasje.

Jade Empire

Kort na oprichting in 1995 ontpopte BioWare zich als een van de meest prominente ontwikkelaars van uitstekende rpg’s. Ma Effect, Baldur’s Gate en Star Wars: Knights of the Old Republic doen bij velen een belletje rinkelen. Een game die helaas doorgaans over het hoofd gezien wordt is Jade Empire, de rpg die naar eigen zeggen het droomproject was van BioWare-oprichters Ray Muzyka en Greg Zeschuk. Jade Empire kwam in 2005 aanvankelijk exclusief op Xbox uit en kon rekenen op een hoop lovende kritieken.

De game speelt zich af in een wereld dat gebaseerd is op de Chinese oudheid en begint in het vredige dorpje genaamd Two Rivers, waar de protagonist wordt getraind door Master Sun Li. Nadat het dorpje wordt aangevallen door de Lotus A a ins, besluit Master Sun Li de protagonist te vertellen dat hij een van de laatste Spirit Monks is. Dit vormt het begin van een mythisch verhaal waarin het hoofdpersonage vastberaden is om Sun Hai eens en voor altijd te stoppen. Met Jade Empire brak BioWare deels met de traditionele gameplaymechanieken van het rpg-genre door actie-elementen te implementeren. Daarmee was de game voor zijn tijd een vooruitstrevende hoogvlieger. Jammer genoeg is er, ondanks de welwillendheid van BioWare-oprichters Muzyka en Zeschuk, nooit een vervolg verschenen. Mocht dit nooit gebeuren, dan hopen we in elk geval ooit een remake te zien van deze bijzondere rpg.

Jade Empire

Jet Set Radio Future

De Jet Set Radio-franchise lijkt een ondergeschoven kindje te zijn van Sega. Wellicht dat dit met de verkoopcijfers van de games te maken heeft, maar ook de platforms waar de titels op verschenen zat het niet mee. De Dreamcast en Xbox hebben het namelijk moeten ontgelden in de strijd tegen de PlayStation 2. Door het relatief lage aantal eigenaren gingen veel kla iekers de boeken in als commerciële tegenvallers. Zo ook Jet Set Radio Future. Het tweede deel is mi chien wel het beste wat er uit deze geweldige serie is voortgekomen.

De exclusieve Xbox-game verscheen in 2002 en was het vervolg op Jet Set Radio dat op de Dreamcast verscheen. Net als dat deel speelt Future zich af in een futuristische Tokio waarin vrijheid van meningsuiting verboden is. De speler bestuurt een skatende graffitiartiest die het werk van rivaliserende bendes bedekt met eigen graffiti, rondskate in Tokio en danst op een onvergetelijke elektronische soundtrack. De serie werd helaas nooit een megasucces en na een nieuwe versie op de Game Boy Advance en een remaster op de vorige generatie consoles is het stil gebleven rondom de serie. Aangezien het eerste deel al een remaster heeft gehad zou een remake (of op z’n minst een remaster) van het tweede deel niet mi taan.

Jet Set Radio Future

Project Gotham Racing 2

Voordat Forza Motorsport een van de paradepaardjes van de Xbox werd was daar Project Gotham Racing om racefans met een Xbox in huis in hun snelheidsbehoeften te voorzien. Project Gotham Racing deed dit met succes en al snel volgde een nieuw deel. In 2003 kwam Project Gotham Racing 2 en het werd al snel de ultieme arcaderacer op de console. In tegenstelling tot de meeste racegames is het in PGR2 niet simpelweg de bedoeling om als eerste over de finishlijn te razen. De vereisten zijn onder meer het behalen van snelheidsdoelstellingen en genoeg Kudos-punten, door op hoge snelheid bochten te maken en zo andere racers te slim af te zijn.

Dit was niet het enige wat Project Gotham Racing 2 zo goed maakte, want in de in-game garage bevond zich een minigame die zou uitgroeien tot een cultkla ieker. Geometry Wars werd zo populair dat het een op zichzelf staande serie werd. Na Project Gotham Racing 2 volgden er nog twee delen in de raceserie. Echter ging ontwikkelaar Bizarre Creations na deel vier in zee met Activision, alwaar men besloot de ontwikkelaar op te doeken na de tegenvallende verkoopcijfers van Blur. Hoewel Microsoft momenteel haar handen vol heeft aan de Forza Motorsport- en Horizon-series willen we graag weer eens genieten van die kla ieke arcadegameplay van Project Gotham Racing 2.

Project Gotham Racing 2

Star Wars: Knights of the Old Republic

Zoals eerder aangegeven, maakte ontwikkelaar BioWare furore met een reeks legendarische rpg’s. Zo ook met het in 2003 verschenen Star Wars: Knights of the Old Republic. Om een verhaal te vertellen dat een plek in het Star Wars-universum verdiende, stelde uitgever LucasArts voor om een game te maken dat gekoppeld zou zijn aan Episode 2 - Attack of the Clones, of een game dat zich vierduizend jaar voor de prequels afspeelt. BioWare koos voor de tweede optie en het resultaat is een epos dat zich tot de beste in het universum mag rekenen.

Vierduizend jaar voor de vorming van de Galactic Empire, besluit Darth Malak de Republic aan te vallen met behulp van zijn Sith-leger. Zoals gebruikelijk is het aan de protagonist (een Jedi) om korte metten te maken met de Dark Lord en de Republic van de ondergang te redden. Wat echter ongebruikelijk was voor die tijd is dat BioWare spelers de mogelijkheid gaf om het pad van de Dark-side te bewandelen. De mogelijkheid om niet alleen als held, maar ook als slechterik te eindigen is iets wat we veelvoudig terug zien komen in latere BioWare-games. In die zin is Knights of the Old Republic niet alleen een van de beste games die BioWare tot nu toe heeft ontwikkeld, maar heeft het ook de weg geëffend voor de kenmerkende manier van verhaalvertelling en filmische stijl die we tegenwoordig gewend zijn van de ontwikkelaar. De game verdient wat dat betreft dan ook dubbel en dwars een remake.

Knight of the Old Republic

Panzer Dragoon Orta

Panzer Dragoon is een van de vele series waarmee Sega liet zien dat ze de kunst van het ontwikkelen van games serieus namen. Titels als Shenmue, Jet Set Radio en Yakuza zijn voorbeelden van de moed die Sega bezit om games uit te brengen die weten te imponeren, terwijl het commercieel gezien niet altijd kaskrakers zijn. De Panzer Dragoon-serie was wat dat betreft geen uitzondering op die regel. De railshooters werden keer op keer goed ontvangen en met Panzer Dragoon Orta nam Sega waardig afscheid van de serie.

Orta is ontwikkeld door ontwikkelaar Smilebit, dezelfde studio achter de geliefde Jet Set Radio-franchise. Spelers besturen hoofdpersonage Orta, een tiener die levenslang vastzit, maar op wonderbaarlijke wijze wordt gered door een mysterieuze draak. Samen gaan ze op pad om een eind te maken aan de tirannie van een kwaadaardig rijk. Visueel zag Panzer Dragoon Orta er voor zijn tijd schitterend uit en in combinatie met een subliem verhaal en verslavende gameplay is het met gemak een van de meest intere ante Xbox-exclusives ooit. Hoewel Orta het einde voor de serie markeerde, verscheen er in 2013 een spiritueel vervolg in de vorm van Crimson Dragon. Die game heeft helaas weinig indruk gemaakt, maar een remake van Panzer Dragoon Orta zien we graag verschijnen.

Panzer Dragoon Orta

Momenteel is Microsoft druk bezig met het backwards compatible maken van originele Xbox- en Xbox 360-games. Dat kunnen we alleen maar toejuichen, aangezien zo steeds meer games in hun originele staat gespeeld kunnen worden. Desalniettemin zijn er door de jaren heen genoeg kla ieke Xbox-titels verschenen die absoluut een remake waard zijn. Hopelijk zien we deze vijf games en meer ooit weer terug met een verfijnde besturing en in een haarscherpe 4K-resolutie.

Lees ook: Vijf PlayStation-games waar we remakes van willen zien


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou