Hoe vaak komt Nederland voor? Als je niet op nationalistische wijze de spellen van eigen bodem meetelt, kom je uit op een level in Hitman Contracts (Rotterdam; bestaande uit een paar generieke betonnen gebouwen in een haven), een level in Resistance: Retribution (Rotterdam; bestaande uit stereotype Oostenrijkse huisjes) en de Nederlandse factie in Empire: Total War (met prima Nederlandstalige voice-actors voor de eenheden).

Daarnaast komt Nederland expliciet enkel voor in een aantal Tweede Wereldoorlog-shooters, met als hoogtepunt Brothers in Arms: Hells Highway. Een paar succesjes dus, maar we vinden het een vrij karig aandeel dat wij Nederlanders hebben tot nu toe. Nederland is niet enkel boeiend als voetveeg van de nazi’s. We zijn misschien maar een klein landje, maar hoeven echt niet onder te doen voor een Frankrijk, Engeland of Italië als mogelijke inspiratiebron. Bij deze een aantal redenen waarom internationale gamedesigners zich meer in ons zouden moeten verdiepen!

1. Amsterdam
Laten we beginnen met de beroemdste locatie van ons land. Amsterdam is niet alleen internationaal bekend, maar ook een perfecte inspiratiebron voor leveldesigners. Onze hoofdstad ziet er opmerkelijk uit met zijn mix van oude gebouwen, grachtengordels en bruggetjes. Het is, zeker voor Amerikanen van nu, een bijna middeleeuwse look en biedt een origineel alternatief voor de zoveelste shooter in New York of Kabul. Voor zo’n klein gebied heeft het een ongekende variatie.

Voorbeeld: In Call of Duty X: Blackest Ops wordt Amsterdam ingenomen door terroristen. Met een groep soldaten vecht je je een weg vanaf het Centraal Station richting het Amstel Hotel waar de burgemeester is gegijzeld. Onderweg duik je tussen de sniperkogels door de grachten in, blaas je een paar glazen ramen op in het Red Light District, gebruik je de trams als schild en bespring je een losgeslagen leeuw uit Artis. Meest originele level van de serie.

2. Rare cultuur
Hoe normaal wij onszelf ook vinden, voor Amerikanen zijn we net zo merkwaardig als de gemiddelde Chinees. En gamedesigners en schrijvers zoeken constant zulke opvallende perspectieven; unieke ‘hooks’ voor het verhaal en afwisselende thema’s voor levels. Wij zijn nog steeds een van de meest liberale volken ter wereld en staan bekend om onze tolerantie van drugs, prostitutie, abortus en het homohuwelijk. We vreten kilo’s aan onsmakelijke drop, stroopwafels en kroketten, terwijl we massaal op houten schoenen en met ‘blackface’ rondlopen tijdens Sinterklaas. Oh ja, en we worden nog geregeerd door een aristocratische familie.

Voorbeeld:  In Deux Ex 3: Human Devolution wordt de Verenigde Europese Unie anno 2047 sterk beïnvloed door de liberale Dutchmen-beweging, een groep Nederlandse politici die zoveel ongelimiteerde vrijheden nastreven dat alle moralen en controlerende instanties verdwijnen. Het is aan jou de taak om in het Binnenhof binnen te dringen en deze Dutchmen het zwijgen op te leggen… We hoeven ook niet altijd de held te zijn van het verhaal.

3. Schilders en andere kunstenaars
Nederland heeft bijzonder veel bijgedragen aan de kunstgeschiedenis en als er iets inspirerend en origineel kan zijn voor een spelconcept…is het wel kunst. Hierbij denken we vooral aan de indiescene, niet zozeer de blockbuster-makers. Denk eens aan een Epic Mickey-achtige actiongame geïnspireerd door Rembrandt van Rijn dat draait om licht en donker effecten, een puzzelgame met de vierkante vormen van Piet Mondriaan’s Victory Boogie-Woogie of Gerrit Rietveld’s Red and Blue Chair.

Voorbeeld: Een LittleBigPlanet- lookalike voor op de Wii U waarin je komt vast te zitten in een magische versie van het Rijksmuseum. Spring van schilderij naar schilderij om daar in prachtige, op de historische werken gebaseerde levels, puzzels op te lossen met hulp van de kleurrijke kwasten van Van Gogh.

4. De Gouden Eeuw/Zeevaart geschiedenis
Natuurlijk leent onze Tachtigjarige Oorlog zich prima voor een aflevering van Assassin’s Creed. Met Willem van Oranje als Desmonds mentor, vrijheidsstrijder (verplicht onderwerp voor Amerikaanse publiek) en lokale leider namens de Brotherhood en Balthasar Gerards als Templar, hebben we een perfecte setting. Maar we willen een nog betere suggestie doen: pak een van de verhalen uit onze zeevaartgeschiedenis, die zó te gamificeren zijn.

Voorbeeld: Voor een gewelddadige 18+ game stellen we de Batavia-schipbreuk voor, een onvoorstelbaar brute gebeurtenis waar een 17de eeuwse Far Cry 3 in zit. Geen zin in die warmte en nog niet genoeg gehad van Tomb Raider’s survival? Probeer dan te overleven op Nova Zembla als Willem Barentz tussen de ijsberen. Of reis in dezelfde klassieke periode naar het wildvreemde Japan, waar wij Nederlanders als énige (technisch geavanceerde!) Westerlingen tussen de samoerai mochten lopen. Wie daar niet de perfecte set-up voor een spel in ziet…

5. Iedere andere vreemde plek in Nederland
Er zijn nog zoveel plekken aan te wijzen in Nederland die een tof level zouden kunnen vormen, zoals het Keukenhof voor de Pikmin of Anton Piecks gebouwen uit de Efteling. Of locaties waar je een horrorversie van kunt maken met wat mist erbij, zoals Kinderdijk (Childrens Dyke, Silent Hill met molens) of de Wadden-eilanden (Alan Wake vlucht ’s nachts over de stranden naar het licht van de bekende vuurtorens).

We horen graag nog meer suggesties van jullie. Welk onderdeel van de Nederlandse geschiedenis of cultuur moet eens gebruikt worden in een internationaal spel? Of is er een plek in de buurt die zó 1-op-1 in een spel past? Laat het ons weten in de comments!