Vijf beste WarCraft-mods buiten DotA - Waarom zijn deze games geen hype geworden? | Gamer.nl

Vijf beste WarCraft-mods buiten DotA - Waarom zijn deze games geen hype geworden? | Gamer.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Bij deze een selectie van 'custom games' die net zo tof zijn om met je vrienden te spelen. Uitgevers, verspil je geld niet aan de MOBA-hypetrain en kijk eens naar deze spelconcepten voor je aankomende free-to-play game:

5. Footman Wars/Footmen Frenzy

Waarschijnlijk de meest chaotische strategiegame die ooit is bedacht, maar het speelt lekker weg als je een half uurtje over hebt. In een arena vechten vier teams, van ieder twee of drie spelers, een rechttoe rechtaan deathmatch uit. Iedere speler ontvangt per seconde een gratis unit, de footmen uit de titel. Je kunt wachten tot je een ma ief leger hebt opgespaard, of zo snel mogelijk het gevecht met je buren aangaan in het centrum van de kaart.

Wachten en sparen is lekker veilig, maar knokken levert goud op, wat handig is om je mannetjes mee te upgraden voor de volgende aanval. Omdat je met minstens acht man speelt, is gevoel voor timing en controle in de chaos een belangrijke eigenschap. Voor je het weet ben je je hele leger kwijt. Daarnaast is het gewoon leuk om enorme aantallen mannetjes te zien imploderen. Vooral op een LAN-party is het heerlijk om tegen elkaar te kunnen schreeuwen vanwege tijdelijke allianties en geniepige aanvallen tot het laatste leger overeind staat.

4. Uther Party

''It's hammertime!'', roept iedereen in koor over de voicechat aan het begin van Uther Party. Het populairste gezelschap pel (4 tot 8 spelers) van Battle.net begint altijd met een gameshow-achtig introductiefilmpje, waarna iedereen direct los gaat. Het basisconcept doet denken aan Mario Party of WarioWare, waarin je een lading minigames achtereen voltooit zonder enige uitleg. Wie de meeste potjes wint, is kampioen.

Uther Party is het absolute bewijs van de veelzijdigheid van de WarCraft III editor en haar vrijwillige makers. Er zitten een stuk of honderd minigames in met allemaal een andere insteek. De meeste zijn gebaseerd op de unieke krachten van WarCrafts units. Bijvoorbeeld een zwaardgevecht tu en razendsnel teleporterende Blademasters (denk aan Dragonball Z's instant-teleportation gevechten) of hide-and-seek tu en onzichtbare Elven Archers. Maar ook originelere spelletjes als ''Bomb Baldwin'', waarin je als eerste een mannetje genaamd Baldwin moet vermoorden in een arena vol klonen genaamd Not Baldwin. Op welke game je ook klikt, alles is panisch en hilarisch. 

3. Pokemaul Tower Defense

Er is één custom mod naast DotA die wel degelijk even opleefde buiten WarCraft III: Tower Defense. Spelers moeten door middel van het plaatsen van torens een eindeloze stroom vijanden afschieten, voor deze kunnen doorlopen naar het einddoel. Het genre drong zelfs door tot in A a in's Creed: Revelations. De beroemdste stand-alone versie is uiteindelijk Plants versus Zombies geworden, dat EA op ieder bedenkbaar platform succesvol heeft uitgebracht. Maar al deze games zijn gebaseerd op de meest simpele WarCraft III Tower Defense mod, Wintermaul.

De leukste Tower Defense-game op Battle.net was Pokémaul (meestal de Red/Ruby-variant). In plaats van de speler op te zadelen met een vaste selectie torens, geeft Pokémaul je de keuze uit een stuk of tien verschillende bouwers met ieder hun eigen gespecialiseerde verdedigingswerken: de Water-Ice Trainer kan vertragende torens plaatsen, Fire doet veel schade, de Gra -torens schieten snel, et cetera. En in plaats van alleen speel je in een team van negen man en kun je met een goede verdeling van specialiteiten de hele kaart volbouwen met een perfect ingewikkelde route. Vooral dit vrije mazen is een geniale feature die nog steeds niet is gebruikt in de spin-offs van grote uitgevers (consoles kunnen die vrijheid niet aan ofzo...meh).

2. BattleShips

Uitgevers proberen momenteel op allerlei manieren aan te geven dat ze het anders doen dan League of Legends en DotA, maar houden telkens krampachtig vast aan de uitgemolken formule. Niemand die er in trapt, dus spelers blijven lekker bij de eerder genoemde topgames hangen. Bizar, want als ze zo graag een alternatief willen maken dat dezelfde spirit heeft maar het toch anders doet, waarom heeft dan nog niemand DotA's zeevaardige zusje BattleShips uitgewerkt? Gat in de markt.

BattleShips kun je vrij simpel beschrijven als DotA met piratenschepen (Pirates of the Caribbean was populair toen deze mod werd ontwikkeld). Wat anders is, is dat je niet van te voren een held kies zoals in DotA, maar je je simpele bootje kunt uitbouwen met wapens en skills die bij jouw speelstijl pa en. Het verdere creeps killen, ganken en torens mollen is hetzelfde als in DotA. Erg spannend is de veranderde rol van de jungler: in BattleShips is dit een smokkelaarscheepje dat hout moet zien te transporteren zonder ontdekt te worden door de tegenstanders. Een toffe rolvariatie en BattleShips is een echte teamgame die zelfs pro-gamers kunnen waarderen.

1. Enfo's Team Survival

Blizzard heeft lang zitten twijfelen over de gameplay van Heroes of the Storm en eerlijk gezegd lijken ze er nog niet helemaal uit te zijn. We hadden graag tijdig bij de ontwikkelaar aangeklopt en naar binnen geschreeuwd: ''waarom maken jullie er in vredesnaam geen Enfo's van?!'' Enfo's Team Survival en haar variant Hero Line Wars behoren tot van de meest gewaardeerde custom games van WarCraft III online. Als je op Battle.net zat en even geen zin had in de competitiviteit van DotA, dan kon je een uurtje relaxen met Enfo's.

In tegenstelling tot DotA is Enfo's in de eerste plaats een game tegen de creeps en in de tweede plaats pas een Team versus Team-spel. De twee teams (vijf heroes versus vijf heroes) krijgen ieder een aparte arena op de kaart. Ze slachten net als bij Tower Defense een bijna eindeloze lading monsters af voor deze het centrum van hun basis kunnen bereiken. Ondertu en levellen de helden door tot goddelijke hoogten. Op de zwaarste momenten kunnen de teams elkaar het leven extra zuur maken door met magische spreuken de monsters van de tegenstander nog eens een flinke boost te geven. Paniek in de tent, vechten om te overleven; heerlijk. Vrijwilligers proberen de mod al na te maken voor Valve's DotA 2, dus wie weet laat Blizzard weer een genre uit handen vallen als ze niet snel handelen...

Zijn er nog mods van WarCraft III die jullie graag terug willen zien? Laat het weten in de comments!


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou