Veelbelovende indiegames om in de gaten te houden | Gamer.nl

Veelbelovende indiegames om in de gaten te houden | Gamer.nl

The King of Monsters. Die titel verdien je niet zomaar. Die titel krijg je als je daadwerkelijk de koning van de monsters bent, als je van het kaliber Godzilla (Gojira voor intimi) bent. We waren graag wat ouder geweest om zo met knikkende knieën voor een tv te kijken naar de originele Godzilla uit 1954. Toen was een man in een pak die op miniatuurhuisjes stampte nog voldoende om je de stuipen op het lijf te jagen. Anno 2015 is Godzilla meer een culticoon dan daadwerkelijk een angstaanjagend monster. Toch heeft de koning nog altijd een bijzondere aantrekkingskracht, waardoor we toch graag weer heel Japan aan gort trappen in de nieuwste Godzilla-game.

Antichamber (PC)

Ontwikkelaar: Demruth | Release: 2012

Om Antichamber te beschrijven, dekt zelfs ‘bizar’ de lading niet eens. Het is een surrealistische puzzelgame waarin je een doolhof vol niet-euclidische meetkunde moet manipuleren. Alleen al de teaser heeft een hoog ‘what the fuck’-gehalte. Woorden kunnen niet duiden wat voor spel dit is, Antichamber is iets dat je zelf moet ervaren. Dat we hier te maken hebben met iets bijzonders blijkt al aan de hoeveelheid prijzen die deze game op voorhand heeft gewonnen.

Caribbean! (PC)

Ontwikkelaar: Snowbird Games | Release: herfst 2012

We hebben geen idee waarom de ontwikkelaar het nodig achtte een uitroepteken bij de titel van haar nieuwe game te gebruiken, maar desondanks denken we dat Caribbean! een intere ant spel kan worden. Het speelt zich af tijdens de hoogtijdagen van de piraterij in de zeventiende eeuw. Denk aan het enteren van schepen, het aanvallen van forten, gewelddadige zeegevechten en het drinken van veel rum. Hoewel dat laatste mi chien door ons is verzonnen. De ontwikkeling van het spel is in handen van Snowbird Games, de studio die eerder verantwoordelijk was voor Mount & Blade: With Fire & Sword, in samenwerking met TaleWorlds Entertainment, dat de oorspronkelijke Mount & Blade-serie verzorgde. Voor de engine van de game wordt die van With Fire & Sword gebruikt.

FTL (PC)

Ontwikkelaar: Justin Ma en Matthew Davis | Release: augustus 2012

Het sprookje van deze game is mi chien nog wel mooier dan dat van Double Fine Adventure. Waar de mannen maar om een schamele tienduizend dollar vroegen, kregen ze 200.000 dollar toegeworpen van enthousiaste gamers wereldwijd. Het spel speelt zich af in de ruimte, maar in plaats van dat het een 4X-game (explore, expand, exploit, exterminate) zoals de meeste ruimtespellen is, is de gameplay beter vergelijkbaar met de principes van een roguelike (doodgaan is permanent en alles wordt willekeurig gegenereerd). Alles speelt zich af binnen de ruimteschepen en –stations. Je bestuurt je bemanningsleden terwijl ze te maken krijgen met vijandelijke aanvallen en je probeert ze te leren omgaan met mechanische tegenslagen. De beste omschrijving die werd gebruikt voor de game is ‘een kruising tu en Firefly en Spelunky’.

Natural Selection 2 (PC)

Ontwikkelaar: Unknown Worlds Entertainment | Release: zomer 2012

In tegenstelling tot het eerste deel van Natural Selection is Natural Selection 2 een stand-alone game en geen mod voor Half-Life 2. Het ontwikkelteam heeft voor het tweede deel zelf een engine in elkaar geknutseld waardoor de studio definitief op eigen benen staat. In het spel strijden teams van mariniers en aliens tegen elkaar. Van ieder team neemt een persoon de rol van commandant op zich, die de actie van bovenaf ziet en dingen kan bouwen die zijn team ondersteunt, resources verzamelen en onderzoek doet naar upgrades. De rest van het team speelt de game als first-person shooter. Een nieuw element in het spel is een buitenaardse bacterie die door de aliens ingezet kan worden om de omgeving op een dynamische manier te overwoekeren. Hierop kan de commandant bouwen en worden vijandelijke verdedigings- en aanvalswerken op den duur uitgeschakeld.

Pid (PC, PSN, XBLA)

Ontwikkelaar: Might and Delight | Release: augustus 2012

Verdwaald raken is allang niet meer zo angstwekkend als het vroeger was. Bijna iedereen heeft tegenwoordig GPS en internet op zijn telefoon, dus het nemen van een paar verkeerde afslagen boezemt niemand nog angst in. Het is echter andere koek wanneer je naar een andere planeet afgedwaald blijkt te zijn. In Pid kruip je in de huid van een jonge scholier die zijn weg naar huis moet zien te vinden nadat hij op een vreemde planeet terecht is gekomen. Aangezien een TomTom hem hierbij niet ver zal helpen, krijg je de beschikking over een speciale kracht waarmee je objecten, vijanden en de omgeving binnen dit platformspel kunt beïnvloeden. Het ontwikkelteam van de game bestaat uit een aantal mensen die ook aan Bionic Commando: Rearmed hebben meegewerkt, dus wij hebben enorm veel vertrouwen in deze game.

Retro City Rampage (PC, PSN, PSV, WW, XBLA)

Ontwikkelaar: Vblank Entertainment | Release: zomer 2012

We schreven al eens eerder over Retro City Rampage, maar omdat het spel nog steeds geen definitieve releasedatum heeft, mag dit retrojuweeltje niet ontbreken in dit overzicht. De game is al tien jaar in ontwikkeling als hobbyproject van Brian Provinciano en ziet binnenkort dan eindelijk het levenslicht. Het spel begon als een hommage aan Grand Theft Auto III, maar is geëvolueerd tot een verzameling verwijzingen naar spellen en popcultuur van toen en nu. De gameplay wordt continu fris en afwi elend gehouden door de regelmatig variërende spelmechanieken die bij de (zij)mi ies komen kijken.

Starbound (PC)

Ontwikkelaar: Chucklefish | Release: 2012

Starbound wordt - mi chien niet helemaal terecht – afgeschilderd als een kloon van Terraria. Dat is niet zo vreemd wanneer je je bedenkt dat de oprichter van Chucklefish verantwoordelijk was voor de visuele stijl van die game. Starbound is net als Terraria een avonturenspel met actie- en rpg-elementen. Beide games richten zich op het vrij verkennen van de omgeving door de speler, maar Starbound legt de nadruk meer op een verhaalgedreven ervaring. Het is een ruimteavontuur waarin je planeten kunt verkennen op zoek naar rijkdom, goederen of zelfs aliens om te vangen en onderzoek naar te doen, terwijl je werkt om je ruimtestation annex thuisbasis weer op te knappen. Iedere planeet wordt willekeurig gegenereerd waardoor geen enkele speler hetzelfde meemaakt. Doordat de thuisplaneten van spelers allemaal hun eigen coördinaten hebben, kun je andere spelers uitnodigen om met je op avontuur te gaan of om gewoon gezellig op visite te komen.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou