De vampier zoals wij hem kennen werd geschapen in 1897 in Dracula, een boek van Bram Stoker. In 1922 werd het fenomeen vampiers geïntroduceerd op het witte doek met de film Nosferatu. De echte doorbraak volgde enige jaren later in 1931 met de verfilming van Dracula. Een eerder stuk over de opkomst van de vampierenmythe binnen de gameswereld vind je hier.

Staak er in? Sindsdien zijn regisseurs en spelontwikkelaars nauwelijks van het originele concept afgeweken: angst voor kruizen, knoflook, zonlicht en een good ol' staak door het hart, blijven terugkerende kenmerken. De vampier is er wel moderner op geworden; denk aan Blade, Buffy, Angel of Interview With a Vampire.

Filmmakers hebben zich dan wel aan het prototype vampier opgehangen, maar hoe zou een film zijn die nieuwe regels binnen het bloedzuigende genre stelt? Een vampier die niet tegen het nachtelijke donker kan.. of enkel om zeep gebracht kan worden door middel van een welgeplaatste balpen (De Cock en de moord op...).

Waarschijnlijk ontkomt geen film aan een regen van negatieve kritieken, of het moet een product als Scary Movie worden, waarin ongeveer alle principes op de hak genomen worden. Wie er op een nieuw Scary Movie deel zit te wachten is een tweede..

Zoals iedereen weet (of het overgrote deel van jullie hoort te weten na een aantal jaar middelbare school..) groeien onder andere je haar en nagels door wanneer je al aan de verkeerde kant van het gras ligt. Kennis over het verrottingproces ontbrak nog: bij het doorsteken van het lijk komen er ontstane gassen vrij waardoor het lichaam kan 'spartelen'. Alsof je een ballon lek prikt.