Trainen in Zuid-Korea | Gamer.nl

Trainen in Zuid-Korea | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Koreaanse spelers hebben een andere werkinstelling dan Westerse spelers. Dat betekent niet dat Westerlingen lui zijn, maar dat Koreanen net dat stapje extra zetten. Nick Rumas, Koreaanse filmmaker en schrijver, zegt in een interview met Kotaku dat dit te maken heeft met het feit dat Koreanen snel verslaafd raken aan activiteiten of spellen waarin vaardigheden en reactievermogen worden getest. Vandaar ook dat er door veel spelers zo veel tijd is geïnvesteerd in het spelen van StarCraft.

"Over het algemeen zie je [het verschil tu en Koreaanse en Westerse spelers] in de uitvoering en creativiteit", legt Grubby uit, die onlangs zelf een kleine drie weken in West-Seoel verbleef, in een interview met Gamer.nl. "Koreanen laten zeer weinig steekjes vallen wanneer je hen in hun eigen comfortzone laat spelen. Ze hebben scherpe timing, goed uitgevoerde aanvallen en een bloeiende economie." Volgens hem zijn Westerse spelers wellicht wat minder efficiënt, "maar compenseren dat met creativiteit, aanpa ingsvermogen en soms zelfs krankzinnigheid. Dit zijn algemene verschillen en generaliseringen - uitzonderingen bestaan natuurlijk altijd."

Snel opgepikt

De voorsprong in vaardigheden hebben Koreaanse spelers echter niet enkel te danken aan hun eigen capaciteiten en werkinstelling, maar ook aan het feit dat de Koreaanse regering veel sneller inzag dat er geld was te verdienen aan de nieuwgeboren competitieve sport. Waar in de Westerse wereld nog met een frons werd gekeken naar het competitieve uitoefenen van spellen, reageerde de Koreaanse regering snel op deze nieuwe trend door organisaties en toernooien op te richten. Westerse spelers vochten feitelijk tegen het pe imisme van hun naasten, terwijl Koreanen juist werden aangemoedigd om meer te spelen. Daarnaast hebben we al eerder gezien dat Korea sneller innovatie oppikte en StarCraft diep in de geschiedenis en cultuur verweven zit.

In de Brood War-tijd was het een eer om als Westerse speler naar het mekka van StarCraft te mogen reizen om daar in de Koreaanse StarCraft-divisies en toernooien deel te mogen nemen, om zo niet alleen qua vaardigheden te groeien door de agre ieve en innovatieve Koreaanse speelstijl te leren, maar ook om als persoon te groeien. Team Liquid en Evil Geniuses hebben al spelers naar Korea gestuurd om daar ervaring op te doen.

Doelgericht

Een reis naar Zuid-Korea maak je niet zomaar. Voor sommigen is het de persoonlijke groei die spelers naar Zuid-Korea trekt, voor anderen is het deelnemen van een toernooi het doel. Zo ook voor Grubby, die als voornaamste reden had deel te nemen aan het International eSport Federation-kampioenschap. Ter voorbereiding op dit toernooi is hij drie weken eerder naar Zuid-Korea, om precies te zijn West-Seoel, gereisd om in het oGs-teamhuis te verblijven.

Wanneer je naar Korea gaat verandert ook je werkschema. Op de vraag hoe zijn dagelijks schema eruit zag in Korea antwoordt Grubby dat "een paar uur per dag besteed werd aan rust, eten en tijd doorbrengen met mijn vrouw die ook mee was". Drie uur per dag werd besteed aan het reizen naar het oGs-teamhuis en de rest van de dag, tu en de 7 en 12 uur, ging op aan training. Ondanks het verschil van tijdsindeling en omgeving vertelt hij echter geen problemen te hebben gehad met het ver van huis zijn. "Zolang mijn vrouw meereist, ben ik thuis. Het reizen bevalt mij goed," legt Grubby uit, "maar terug naar Nederland komen is ook altijd leuk."

Beloond

Uiteindelijk wordt een soortgelijke reis succesvol gezien wanneer het leerrendement hoog is. Grubby wist uiteindelijk de tweede plaats te behalen op het International eSport Federation-kampioenschap, wat volgens hem ook te maken had met zijn uitgebreide voorbereiding in Zuid-Korea en de positieve interactie met de andere spelers van het oGs-teamhuis. Sinds zijn terugkeer naar Nederland vertelt hij een verschil te hebben geconstateerd. "Mijn resultaten en zelfvertrouwen zijn sterk naar boven geschoten, dit voelde ik echter pas toen ik terugkwam", legt hij uit.

Daarnaast was een niveauverschil te constateren. "Wanneer wij Koreanen tegen Koreanen zien spelen in de GSL (Global StarCraft League), de moeilijkste competitie ter wereld die zich bevindt in Zuid-Korea, dan ziet het er een stuk makkelijker uit dan het in werkelijkheid is." Uiteindelijk bleek de reis het waard geweest te zijn en vertelt hij, "indien mogelijk, zeker weten" terug te keren naar Korea voor een tweede training e ie. Vooralsnog ziet hij het echter ook zitten om gewoon in Nederland te blijven. "Het bevalt me in Nederland ook prima. StarCraft II is over de hele wereld mogelijk, omdat zo veel mensen het spelen", vertelt hij.

De instelling om comfortabel te zijn met het trainen in zijn eigen land en Zuid-Korea minder belangrijk te vinden, is pas sinds kort ontstaan. Eén van de redenen is dat op Koreaanse servers trainen een mogelijkheid is, ook al lijden spelers dan onder vertraging in acties, maar ook omdat het verschil in vaardigheden inmiddels kleiner is geworden omdat ook Westerse spelers serieuzer met het spel omgaan. Maar zolang er een verschil bestaat, zal Zuid-Korea het mekka van StarCraft blijven.


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou