Opvallend is dat vooral de spellen voor de deze maand gelanceerde PlayStation Move aan de onderkant van het cijferspectrum te vinden zijn. Het enige spel dat er terecht genadig vanaf komt, is Sports Champions met een mooie zeven. In de negenzone zijn het vooral vervolgen op populaire franchises die het goed doen. And Yet It Moves is in dat opzicht de vreemde eend in de bijt tussen het gamegeweld van Halo: Reach, Civilization V en FIFA 11.

And Yet It Moves 9

“Wat beweegt een ontwikkelaar om een spel te maken dat er uitziet als een samenraapsel van plaatjes uit kranten en tijdschriften? Wij hebben ook geen idee, maar toch is daar And Yet It Moves, en we zijn er nog ondersteboven van geraakt ook. Het knip- en plakwerk is origineel, de tweedimensionale puzzels zijn duizelingwekkend. Laten we er niet langer omheen draaien, And Yet It Moves is een klein kunstwerkje geworden.”

Civilization V 9

“We kunnen niet anders dan vol lof zijn over Civilization V. De game is nog niet perfect, maar is wel een schoolvoorbeeld van hoe je een reeks laat evolueren tot perfectie. De verbeteringen zijn geweldig en voelen aan alsof ze al jaren aanwezig zijn. Een must-buy voor de fans en de ideale manier voor nieuwkomers om nu eens eindelijk aan de slag te gaan met een goede turn based-game.”

FIFA 11 9

“FIFA 11 vindt het voetbalwiel niet opnieuw uit. Het spel is gebaseerd op het fundament van de afgelopen jaren en doet eigenlijk niets anders dan daarop voortborduren. Alleen is dat fundament zo sterk en voegen de (op het eerste gezicht kleine) aanpassingen zoveel toe aan de spelervaring dat je bijna niet meer om FIFA 11 heen kunt. Het 'beste' voetbalspel tot dusver? Misschien. Een fantastische titel om het voetbalseizoen mee door te komen? Zonder twijfel.”

Halo: Reach 9

“Hoewel hype altijd als een zware factor meeweegt bij de anticipatie van bigbudgetgames als Halo, lijkt alle marketingrumoer ditmaal moeiteloos te worden gerechtvaardigd. De jarenlange ervaring die Bungie met Halo heeft opgedaan lijkt de serie naar een nieuw hoogtepunt te hebben getild. Halo: Reach zal nooit dezelfde impact op het shootergenre hebben als de eerste Halo ooit had. In die zin is Reach ook niet enorm vernieuwend. Als het echter op kwaliteit en kwantiteit aankomt, gaat deze nieuwste telg in de serie moeiteloos over al zijn voorgangers heen. We pinken een traantje weg bij de wetenschap dat Bungie de serie definitief achter zich laat, maar een beter afscheidscadeautje hadden we ons eigenlijk niet kunnen wensen. Halo: Reach is zonder twijfel de beste Halo-titel ooit.”

Dead Rising 2: Case Zero 8

“Case Zero is een zeer appetijtelijk voorafje in aanloop naar Dead Rising 2. Het spel geeft je inzicht in de gebeurtenissen voordat Chuck in Fortune City belandt en geeft je een uitstekend beeld van wat je te wachten staat wanneer je straks twijfelt of je de volledige game in huis moet halen.”

F1 2010 8

“F1 2010 is de gewenste terugkeer van de topklasse van de autosport. Er zijn wat foutjes ingeslopen en het ‘leven naast de baan’ komt niet helemaal tot z’n recht, maar van het racen an sich valt zelfs Michael Schumacher stil.”

Flight Control HD 8

“Flight Control HD is een kleine en onschuldige download, met een simpel, maar ontzettend verslavend spelconcept. De game is makkelijk op te pakken en het regelen van luchtverkeer en het laten landen van vliegtuigen geeft een voldaan gevoel. Als tussendoortje is deze PSN-game dan ook een meer dan bewuste keuze.”

Kingdom Hearts: Birth By Sleep 8

“Kingdom Hearts: Birth By Sleep zet een hoop dingen recht. Het verhaal is weer lekker licht verteerbaar en legt de focus op het ontdekken van nieuwe Disney-werelden. Het vechtsysteem is het meest uitgebreide in de franchise tot nu toe. De game houdt je een hele tijd zoet en doet op audiovisueel gebied niet onder voor een PS2-game.”

Metroid: Other M 8

“Metroid: Other M is een game met twee gezichten. Aan de ene kant is de presentatie verre van perfect. De tussenfilmpjes zijn een opeenstapeling van clichés en grafisch kan de game niet opboksen tegen de Prime-serie. Maar de nieuwe gameplay, een onverwachte mengelmoes van de verschillende Metroid-games uit het verleden, weet indruk te maken en blijkt uiteindelijk het kloppende hart van deze game. Het maakt van Metroid: Other M een game die zich langzaam maar zeker als een Metroid in je hoofd nestelt, om er vervolgens in te blijven hangen tot de game is uitgespeeld.”

R.U.S.E. 8

“Het verhaal van R.U.S.E. mag dan niet interessant zijn en de actie iets te traag, het spel zit vol indrukwekkende strategische elementen, wat van R.U.S.E. een diepe en spannende game maakt.”

Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 8

“Tom Clancy’s H.A.W.X. 2 overtreft het eerste deel op bijna alle fronten. De sterke variatie in missies en uitdagende luchtgevechten maken het dan ook tot het beste dat het genre momenteel te bieden heeft, maar er zijn nog wel wat puntjes van kritiek. Vooral het ontbreken van meer competitieve modi en een lomp lobbysysteem vallen wat tegen. Het neemt niet weg dat concurrenten een zware dobber hebben om een aanval op de troon te kunnen doen.”

Naast achten, hebben we de afgelopen maand ook redelijk wat zevens uitgedeeld. Dead Rising 2, Spider-Man: Shattered Dimensions, Sports Champions, UFC Undisputed 2010 voor de PlayStation Portable en Youda Farmer kenden we stuk voor stuk dit cijfer toe. De besturing van EyePet: Move Edition laat wat te wensen over en is mede door de vraag of Move nou wel zo’n toevoeging is voor dit spel debet aan een zes als eindcijfer. Tetris Party Deluxe biedt uiteindelijk weinig nieuws ten opzichte van zijn voorganger en komt ook niet hoger dan een zes uit. De gameplay van Shank mist de nodige diepgang, wat voorkomt dat het spel er met een voldoende vandoor gaat. Het overzicht wordt afgesloten met een drietal lanceertitels voor de PlayStation Move. Bij Start the Party! zijn we al snel uitgefeest met een schamele vijf, Arcade Sports komt niet hoger dan een vier en aan Kung Fu Rider hoeven we geen woorden vuil te maken te worden, de drie spreekt voor zich.

De kat die we na vorige maand losgelaten hebben op de ware muizenplaag die de Gamer-redactie teisterde, heeft zijn werk goed gedaan. Deze maand zijn we geen enkele muis tegengekomen. September stond op het gebied van hardware vooral in het teken van de lancering van de PlayStation Move. Naast de bewegingsgevoelige hardware voor de PlayStation 3 namen we ook de Thrustmaster Wireless GT Cockpit onder handen, een vrij prijzig, maar daardoor niet minder goed stuur voor de PC en PlayStation 3. Ter afsluiting verwennen we onze oren met de SteelSeries Siberia Full-Size Headset.

Thrustmaster Wireless GT Cockpit

“Wie echter houdt van racen met een goed racestuurtje en het best kan doen zonder wat extra trillingen, doet met de aankoop van de Thrustmaster Wireless GT Cockpit 430 Scuderia Edition een goede zet. De nauwkeurigheid, solide uitvoering, draadloze functie en de algehele look en feel zorgen daar wel voor. Dat het geheel wat log en zwaar is en Force Feedback zeker wel gemist gaat worden, zal sommige gamers afschrikken, evenals de prijs van rond de 250 euro. Niettemin zullen gamers ongetwijfeld heerlijk racen met dit stuurtje, en daar draait het uiteindelijk om.”

PlayStation Move

“Al met al heeft Move enorm veel potentie, die deels al waar wordt gemaakt in een game als Sports Champions. Of spellen als deze een aanschaf bij de lancering al waard maken, lees je in de aankomende recensies van deze spellen, maar technologisch gezien heeft Sony al een heel knap product afgeleverd. Jammer dat het een klein beetje wordt tegengehouden door de verouderde PlayStation Eye, maar een nieuwe versie zou dit snel op kunnen lossen. Wij zijn in ieder geval vrij enthousiast over het apparaat. Nu de games nog.”

SteelSeries Siberia Full-Size Headset

“De SteelSeries Siberia full-size headset is een erg sterk product. Het pakket is zeer compleet en geeft je vele verschillende aansluitmogelijkheden. Door de veelzijdigheid krijg je echter wel te maken met een behoorlijke kabelbrij. Daar staat tegenover dat de geluidskwaliteit voor een koptelefoon van deze prijs zeer goed is en het apparaat erg lekker op je hoofd zit. Ook de kwaliteit van de microfoon is goed en kan volledig los van de koptelefoon gebruikt worden.”

Is het niet direct ondersteunen van de Nederlandse taal bij de lancering van Kinect voor de Xbox 360 een grove fout van Microsoft of een logische keuze? Redacteur Gijs gaat in zijn column in op dit vraagstuk. Vanuit de nabije toekomst reist redacteur Marcel terug naar het heden om ons te waarschuwen dat ieder spel per definitie als lineair kan worden beschouwd en legt hij in zijn column uit waarom. In een eerdere column vertelde redacteur Gerard al over de ochtend van de eerste dag van de Game Developer Conference in Keulen. In zijn vervolgcolumn komt ook het middagprogramma aan de beurt. De verjaardag van Mario kan niet geruisloos voorbij worden laten gegaan en daarom maakte redacteur Marcel een top drie met dingen die wij zo bijzonder vinden aan Mario. Harry Hol, redactiechef van Control-online.nl, komt tijdens het spelen van Halo: Reach tot de conclusie dat games meer op auto’s lijken dan op kunst. Hij hoopt dan ook dat bedrijven meer risico durven te nemen en er meer innovatie gaat plaatsvinden in de game-industrie.

In aanloop naar de release van Metroid: Other M doken we dieper in op wat deze nieuwe titel nu laat verschillen van de voorgaande delen in de Metroid-serie, buiten een andere ontwikkelaar. GoldenEye brengt voor veel gamers mooie herinneringen naar boven. Dit jaar verschijnt een remake van deze klassieker en dat was een mooie aanleiding om even terug te blikken op dit schietspel voor de Nintendo 64. Naast GoldenEye blikken we ook terug op het falen van de big budget-titel Trespasser uit 1998 en kijken we naar de strijd op shootergebied in 1999 tussen Quake 3 Arena en Unreal Tournament, waarbij we onze aandacht op de laatste titel vestigen. Gamejournalistiek, een term die de lading dekt of vinden ‘wij redacteuren’ onszelf beter dan dat het overgrote gedeelte daadwerkelijk is? Het artikel ‘Gamejournalistiek: het vuile woord’ duikt dieper in het onderwerp. Dat de markt in software voor de Nintendo DS al jaren lijdt onder de verkoop van flashkaarten en de daarbij horende piraterij van software moge inmiddels wel duidelijk zijn. In een onderzoek onder bezoekers van Gamer.nl komt naar voren wat de motivatie van veel mensen is om een flashkaart in bezit te hebben. Daarnaast laten we in ons artikel ook personen uit de industrie aan het woord over het probleem. En zoals elke maand behandelden we de verschenen downloadbare content van de afgelopen maand in onze roundup.

In onze reportage over 3D-gaming komt naar voren dat dit fenomeen pas daadwerkelijk tot zijn recht gaat komen met de lichting games die op dit moment specifiek voor dit doeleinde in ontwikkeling zijn. Denk hierbij aan Gran Turismo 5, Motorstorm: Apocalypse en Killzone 3. Niet alleen 3D-gaming, maar ook de PlayStation Move komt aan bod in onze reportage waarin we een aantal van onze bezoekers kennis laten maken met beide nieuwe toepassingen. Ze steken hun mening niet onder stoelen of banken. Tijdens de lancering van FIFA 11 in de Amsterdam ArenA zijn Urby Emanuelson, Vurnon Anita en Siem de Jong aanwezig om de verzamelde pers onder de virtuele grasmat te schoffelen en alvast weg te dromen bij een perfecte gelijkenis van hun eigen persoon in toekomstige delen van de voetbalserie.

De games van september zijn waarschijnlijk nog niet eens allemaal uitgespeeld of zitten zelfs nog gedeeltelijk in het plastic, maar de potentiële toppers van oktober staan alweer voor de deur. Met de steeds verder dalende temperaturen lijkt het weer tijd te worden om lekker warm binnen te zitten. Een mooi moment om de stapel spellen niet verder te laten groeien, maar de controller of muis in de hand te nemen. Wij blikken alvast vooruit op twee titels waarvan wij de nodige verwachtingen hebben.

Star Wars: The Force Unleashed II

Star Wars: The Force Unleashed was een gigantisch verkoopsucces en daarmee werd een vervolg vrijwel onvermijdelijk. Ondanks dat Starkiller doodging in het eerste deel (afhankelijk van welke keuze je als speler aan het einde nam), keert hij terug in dit tweede deel. Hij blijkt echter een kloon te zijn in een reeks klonen en ontsnapt uit de handen van Darth Vader om zelf op avontuur te gaan. The Force Unleashed II lijkt voornamelijk de nadruk op spektakel te gaan leggen met groots opgezette gevechten en brute aanvalsmogelijkheden. Verder lijkt het spel zich weinig te onderscheiden van zijn voorganger. Het Star Wars-universum blijft mensen van over de hele wereld intrigeren en zeg eerlijk, wie wil er nu niet spelen met al die force-powers?

Sonic The Hedgehog 4: Episode 1

In september moet het toch echt gaan gebeuren: Sonic maakt een tweedimensionale comeback op de consoles. Het is alweer even geleden dat we voor het laatst op de bank neer hebben kunnen ploffen om een tweedimensionale Sonic op de televisie te spelen. Na Sonic & Knuckles besloot onze stekelige vriend de sprong naar de derde dimensie te wagen, maar vanaf het flitsende debuut op de Dreamcast met Sonic Adventure, begon de egel langzaam maar zeker zijn glans te verliezen. Zijn wankelende franchise heeft duidelijk behoefte aan een brandstofinjectie om weer op volle kracht vooruit te kunnen. Waar Mario als loodgieter nog wel een manusje-van-alles is, moet Sonic het immers toch echt van zijn snelheid hebben. We kijken dan ook uit naar Sonic 4, waarin de snelheidsduivel weer mag doen waar hij het beste in is: van links naar rechts sprinten.