#5: Ridiculous Fishing

We beginnen met een pareltje van eigen bodem: Ridiculous Fishing van de Utrechtse studio Vlambeer. Het simpel ogende visspelletje scoort niet alleen bij ons goed, maar gooit wereldwijd hoge ogen. Het werd zelfs door Apple uitgeroepen tot de beste iPhone-game van het afgelopen jaar. Vlambeer had (alweer) de grote pech dat hun game was gekloond voordat ze hem zelf hadden uitgebracht. Maar Ridiculous Fishing is het bewijs dat kwaliteit en originaliteit worden beloond..

De stijl en vormgeving van de Vlambeer-game staat met kop en schouders boven hun concurrent, wat zich uitbetaalde in uitstekende recensies en veel aandacht. Het spel behelst in de kern drie fases. Je gooit je vislijn uit en zorgt dat je de beesten zoveel mogelijk ontwijkt. Zodra je lijn helemaal uit is, of je een dier hebt geraakt, gaat je vishaak naar boven en moet je zoveel mogelijk vissen zien te vangen. Eenmaal boven verdien je dollars door je gevangen vissen uit de lucht te schieten met je geweer. Met dat geld kun je nieuwe upgrades, haakjes en power-ups kopen om je hengel en geweer nog beter te maken. Het is ontzettend verslavend, omdat je steeds weer door wilt blijven spelen en nieuwe speeltjes wilt ontgrendelen.

#4: Device 6

Een van de meest verrassende mobiele titels van het jaar is Device 6. De game is een bijzondere combinatie tussen het lezen van een boek en het spelen van een game. Je scrolt op intuïtieve wijze door een lap tekst heen. De vorm en de richting van die tekst past zich aan het verhaal aan. Soms moet je je tablet of telefoon dus kantelen om verder te kunnen lezen. Daarna ga je op zoek naar antwoorden op allerlei puzzels. Die kunnen in de tekst verstopt zitten, of in interactieve elementen die je hints bieden over de oplossing. Het klinkt misschien niet bijzonder, een lap tekst met interactieve trucjes, maar de sublieme uitvoering daarvan maakt van Device 6 een onvergetelijke ervaring.

#3: Badland

De nummer drie is misschien een stukje minder innovatief, maar daardoor niet minder leuk. In Badland is het aan jou de taak om een legertje zwarte wuppies, Clones genaamd, naar het einde van elk level te loodsen. Dat doe je door je vinger op het scherm te drukken, waardoor je Clones steeds hoger vliegen. Het klinkt simpel, maar door constant nieuwe uitdagingen op je af te vuren houdt Badlands je de hele tijd bij de les. Cirkelzagen, steenkanonnen en ontploffende mijnen maken je het leven zuur. Gelukkig kunnen je wuppies transformeren met verschillende power-ups. Zo veranderen ze in een stuk klittenband, een stuiterbal of gaan ze gewoon heel snel. Badland wordt daardoor een combinatie tussen een puzzelspel en een game die je reflexen tot het uiterste testen.

#2: Sorcery! 2

We hebben op Gamer.nl meerdere malen de loftrompet opgestoken voor Sorcery! 2. Het interactieve boek wist zelfs onze algemene top 25 van het jaar te halen, waarin het tegenover de grootste blockbusters van het jaar stond. Een knappe prestatie en zeker niet onverdiend. Socery! 2 trekt je gelijk het verhaal in met sfeervolle achtergrondgeluiden en een hoop situaties waarin je belangrijke keuzes dient te maken. Ook de personages die je ontmoet zorgen ervoor dat je je helemaal in het verhaal verdiept: zij gedragen zich realistisch en reageren op de keuzes die jij maakt. Bijna elke zet die je maakt met je pion heeft direct invloed op het verhaal, zodat je nooit weet wat er nu weer staat te gebeuren. Net zoals in de beste fantasyboeken, maar dit keer heb je zelf de touwtjes in handen.

#1: Plants vs. Zombies 2: It's About Time

Wat ons betreft was er dit jaar maar één mobiele titel die daar aan kon tippen. Plants vs. Zombies 2 is niet alleen een vervolg waar wij al lange tijd op zaten te wachten. Het weet ook nog eens het origineel te overtreffen in verslavende gameplay, zonder daarbij concessies te doen. Het tweede deel heeft ons dit jaar weer uren aan onze telefoon gekluisterd, terwijl blinkende consoles onder onze televisies stof stonden te vergaren. Het geïntroduceerde microtransactie-model schrikt sommige gamers wellicht af, maar alle content in de game kun je toch echt verdienen zonder geld uit te geven. Het stoort daarom nergens, zoals we dat graag zien in free-to-play games. Belangrijker nog is dat Plants vs. Zombies 2 gewoon erg leuk is om te spelen. Je wilt altijd nog één laatste potje voordat je de ondoden kunt laten rusten.

Eervolle vermeldingen:

2013 had nog meer pareltjes die je gewoon op je mobieltje kunt spelen. Zo waren we erg onder de indruk van Kingdom Rush Frontiers, een tower defense-game met absurde vijanden. Ook Ace Patrol, een mobiele strategietitel van game-legende Sid Meier, vloog tot grote hoogten. De boswandeling die we maakten in Year Walk is ons ook nog bijgebleven, vooral door de opbouwende spanning en opmerkelijke visuele stijl. Ook willen we graag Hundreds genoemd hebben, een spel die je op de meest spannende manier tot honderd laat tellen.

Tot slot waren er nog bekende helden die de sprong naar de mobiele platforms succesvol wisten te maken. Een bekende naam zorgt natuurlijk voor meer herkenning in de overbevolkte App Stores, maar zonder ijzersterke gameplay hadden deze mascottes onze top 100 niet gehaald. Joe Danger Touch is een uitstekende overzetting van de console-versie en komt op telefoons en tablets misschien wel beter tot zijn recht dan ooit. Joe haalt als vanouds weer levensgevaarlijke stunts uit op zijn motor. Dat voelt op het touchscreen heel vloeiend en natuurlijk aan. En dan was er nog Rayman Fiesta Run, dat vooral de snelheid van zijn console-broertjes goed weet te behouden. De endless runner voelt als een complete game en biedt een hoop variatie en uitdaging.

Het afgelopen jaar heeft een hoop volwaardige en unieke games geboden voor gamers die graag met hun tablet of telefoon in de weer zijn. Zolang de kwaliteit en innovatie op deze platformen zo hoogstaand blijft, kunnen wij dat alleen maar toejuichen. Ook het komende jaar houden wij dus onze ogen op de mobiele platformen, want wie die zomaar afdoet omdat ze niet volwaardig zouden zijn, zou zomaar de beste games van het jaar kunnen missen.