40. Superhot

Ontwikkelaar: Superhot Team | Releasedatum: Juni 2015

Platform(s): pc, Mac, Linux, Xbox One

Superhot is op dit moment met recht één van de ‘heetste’ indiegames in ontwikkeling. In 2013 werd de first person shooter in zeven dagen ontwikkeld en als browsergame online gezet, maar het kleine team achter de titel werkt nu hard aan een volledige release die rond de zomer van 2015 moet verschijnen.

Dit is geen standaard shooter. Ja, je moet vijanden uitschakelen door op ze te schieten - voordat ze jou te pakken krijgen - maar de tijd tikt alleen door wanneer jij in beweging komt. Dat betekent dus dat vijanden en kogels alleen bewegen wanneer jij iets doet. Zie het als een virtueel potje kiekeboe met kogels in plaats van onschuldige kinderogen. Dit concept levert in theorie enorm veel potentie voor toffe puzzels op. Stiekem zien we Superhot dan ook als de nieuwe Portal. Nu moet de ontwikkelaar het nog waarmaken!

Superhot

39. RollerCoaster Tycoon World

Ontwikkelaar: Pipeworks Software | Releasedatum: Q1 2015

Platform(s): pc

Achtbanen bouwen, bezoekers toelaten en vervolgens toekijken hoe ze hun maaginhoud eruit kotsen of zelfs van de rails gelanceerd worden. Herinneringen aan de RollerCoaster Tycoon-games bezorgen de Gamer.nl-redactie een warm hart, zelfs wanneer we terugdenken aan RollerCoaster Tycoon 3. Alleen het ‘free’-to-play RollerCoaster Tycoon 4 Mobile liet een smerige nasmaak achter die zelfs de stinkende braakadem van de bezoekers van onze parken heeft overtroffen.

Het relatief onervaren Pipeworks Software werkt aan een échte nieuwe RollerCoaster Tycoon-game, en ook al hebben we alleen maar een paar screenshots gezien, de drang naar deze simfranchise is zo groot dat we RollerCoaster Tycoon World terugvinden op de 39e plek. We weten in ieder geval dat je naar hartelust je eigen attracties kunt bouwen en er geen microtransacties aan te pas komen, al hopen we wel dat we genoeg vrijheid houden om het uiterlijk van ons park tot in de kleinste details naar onze hand te zetten. Nieuw in de reeks is een online multiplayer: je kunt nu de parken van andere spelers bezoeken en in hun attracties plaatsnemen. We houden ons hart vast omdat een nieuwe ontwikkelaar aan de franchise werkt. Kom op, we verdienen een nieuwe, goede RollerCoaster Tycoon-game!

 

38. Fable Legends

Ontwikkelaar: Lionhead Studios | Releasedatum: 2015

Platform(s): Xbox One

Deze fabelachtige gamereeks begon ooit zo ambitieus: een levende wereld waarin alles wat je doet invloed heeft op de spelwereld. Hak een boom om en twintig jaar later kun je de stronk nog terugvinden. Van dat concept bleef uiteindelijk weinig over, maar de betoverende omgevingen van Fable en Fable 2 spraken geheel terecht een schare groep gamers aan. Alleen Fable 3 leek veel fans niet te kunnen bekoren, vooral omdat het spel veel van zijn open karakter verloor.

Fable Legends moet de heruitvinding van de franchise worden. Een groep van vier ‘helden’ neemt het in Legends op tegen één slechterik. Deze rollen worden vertolkd door vijf verschillende spelers, vergelijkbaar met 2K’s aankomende shooter Evolve. Hoewel de gehele game ook door één speler is te doorlopen, is de coöperatieve multiplayer duidelijk de insteek waaraan deze nieuwe titel gehangen wordt. En dat vinden we best spannend: we hebben geen idee of dit echt goed gaat uitpakken en of de magie en de droge humor uit eerdere Fable-games behouden blijft. Tegelijk zien we dankzij de Unreal Engine 4 in ieder geval betoverende graphics op het beeldscherm verschijnen en werd het wel eens tijd dat de serie een make-over kreeg. Met gezonde spanning heeft Fable Legends dan ook positie 38 verdiend.

Fable Legends

37. Splatoon

Ontwikkelaar: Nintendo EAD Group 2 | Releasedatum: Q2 2015

Platform(s): Wii U

“Nintendo maakt nooit nieuwe IP’s!”, schreeuwde het internet. Toegegeven, negen van de tien keer komen een Mario of Link opdraven in een nieuw spel van Nintendo, maar het bedrijf doet wél vaak nieuwe dingen met zijn iconische personages. Voor iedereen die toch echt liever met frisse gezichten aan de slag gaat, verschijnt volgend jaar Splatoon op de Wii U.

Splatoon is daarbij Nintendo’s antwoord op de team-based shooter. Een stel vrolijke meiden annex inktvissen neemt het tegen elkaar op in kleurrijke arena’s. Het doel is zoveel mogelijk van de omgeving met verf kleuren. En dan wel de kleur van jouw team dus. Dat brengt een origineel gameplay-element met zich mee, want deze personages kunnen ‘in’ de verf springen die op de vloer of aan de muur kleeft en zich zo voortbewegen. Op die manier kun je op plekken komen waar je door te lopen of te springen nooit zou geraken. Naast de multiplayer, die sinds de aankondiging op E3 al tot enorm verslavend wordt bestempeld, krijgt de game ook een uitgebreide singleplayermodus. Onze verwachtingen zijn hoog!

 

36. Monster Hunter 4 Ultimate

Ontwikkelaar: Capcom | Releasedatum: Q1 2015

Platform(s): 3DS

Ultimate is eigenlijk niets meer dan de benaming voor de westerse release van Monster Hunter 4. De game is vorig jaar namelijk al uitgekomen in Japan en net zoals voorgaande delen wederom immens populair in het thuisland. Blijkbaar kunnen ze geen genoeg krijgen van het jagen op monsters, en met Monster Hunter 3 op Wii U en 3DS heeft Nintendo ook in het westen deze franchise op de kaart gezet. Tijd om dat uit te breiden met het vierde deel.

Nieuw in dit deel is dat er veel beter gebruik wordt gemaakt van de drie dimensies van de spelwereld. Het is veel gemakkelijker om je voort te bewegen over de vele bergen en door de talloze meren die de game rijk is. Dat brengt natuurlijk ook een hoop watermonsters met zich mee. Ook is het nu mogelijk om je vast te klampen aan vliegende monsters en ze in de lucht een kopje kleiner te maken. Tot slot heeft de game ook een volledige online multiplayer. Waar je in voorgaande games alleen in bepaalde gebieden andere spelers tegen kon komen, daar kun je ten alle tijden het avontuur met vrienden aangaan. We kijken hier naar uit, maar vragen ons tegelijk af of dit niet vooral meer van hetzelfde wordt.

35. Project CARS

Ontwikkelaar: Slightly Mad Studios | Releasedatum: 20 maart 2015

Platform(s): pc, PS4, Xbox One, Wii U

Spelcomputerbezitters met een voorliefde voor autosport zullen wel eens met enige jaloezie naar hardcore pc-gamers hebben gekeken. Natuurlijk bieden Gran Turismo en Forza Motorsport een mooie race-ervaring op respectievelijk de PlayStation en de Xbox, maar échte racesimulatie met uitgebreide keuzevrijheid vind je alleen op de pc, getuige diepgaande spellen als rFactor en GTR Evolution. Project CARS is een game volgens diezelfde gedachtengang, waarin je auto's met een zeer sterk gesimuleerd rijgedrag bestuurt op uiteenlopende circuits. Maar in tegenstelling tot zijn spirituele voorgangers komt Project CARS ook naar PlayStation 4 en Xbox One – op termijn zelfs naar de Wii U!

Ontwikkelaar Slightly Mad Studios sleutelt nog hard aan het spel, maar onze eerste indrukken zijn al zeer positief. Onder meer omdat Project CARS je niet dwingt een uitgebreide carrièrestand af te werken, maar je gelijk aan de slag laat gaan met waar jij in wilt rijden: beginnen in supersnelle GT3-wagens, of toch gewoon in karts? Wat je wilt. Bovendien zijn er ijzersterke physics, indrukwekkende belichting en de mogelijkheid om met een grote groep spelers tegelijkertijd online te racen. Die combinatie is door andere racegames op spelcomputers zelden zo geboden.

 

34. Mighty No. 9

Ontwikkelaar: Comcept | Releasedatum: April 2015

Platform(s): pc, Mac, Linux, PS3, PS4, 3DS, Vita, Wii U, Xbox 360, Xbox One

Mega Man is door de jaren heen veel van zijn aantrekkingskracht kwijtgeraakt. Waar de games op de NES en Super NES garant stonden voor bikkelharde platformactie, daar stelt de held in het blauwe harnas tegenwoordig weinig meer voor, al is met Mega Man 9 en 10 weer wat terrein gewonnen. Mega Man-bedenker Keiji Inafune heeft een nieuw personage verzonnen, Beck, dat in alles lijkt op Mega Man. Zijn nieuwe game Mighty No. 9 werd ruimschoots gefinancierd via Kickstarter.

Zoals je van Mega Man gewend bent, is ook Mighty No. 9 een tweedimensionale actie-platformer waarin je je door de ene na de andere uitdaging schiet en springt. De graphics combineren 2D en 3D en dat levert erg mooie plaatjes op. Leuk is dat je wapens en krachten van vijanden kunt stelen. Daardoor kan Beck zelf in allerlei vormen veranderen, wat de gameplay lekker gevarieerd moet maken. Wel hopen we dat de game niet teveel leunt op nostalgie, want hardcore platformactie en skills van vijanden ‘opzuigen’ kennen we wel uit de klassiekers van weleer. Waar is dat unieke aspect dat van Mighty No. 9 een moderne klassieker maakt?

33. Mortal Kombat X

Ontwikkelaar: NetherRealm Studios | Releasedatum: 14 april 2015

Platform(s): PC, PS3, PS4, Xbox 360, Xbox One

Mortal Kombat was ooit de meest brute en stoere fighter die je maar kon spelen, maar nu het genre an sich al niet meer springlevend is, en Ed Boon’s liefdeskind door titels als Tekken, SoulCalibur en Killer Instinct is ingehaald, verdwijnen nieuwe titels in de reeks weer even snel als dat ze uitkomen. Toch weet een nieuwe Mortal Kombat ons dusdanig te prikkelen dat we de game terugvinden op positie 33, niet in de laatste plaats omdat de makers van het uitstekende Injustice: Gods Among Us er aan werken. Daarnaast hebben ze met het in 2011 verschenen Mortal Kombat bewezen wel raad te weten met de serie.

Nieuw in dit deel is de mogelijkheid om de omgeving van de arena’s in jouw voordeel te gebruiken. Zo kunnen er gedeeltes van de omgeving gepakt worden en vervolgens af wapen gebruikt worden, of kan de omgeving dienst doen als manier van je tegenstander ontwijken. Vergelijkbaar met Injustice dus, waar dit al prima werkte. Ook de spectaculair in beeld gebrachtte X-Ray moves keren weer terug, waarbij je wel heel letterlijk ziet hoe je de botten van je tegenstander vermorzelt. Laat de Mortal Kombat-gekte maar weer beginnen!

 

32. Deep Down

Ontwikkelaar: Capcom Online Games | Releasedatum: 2015

Platform(s): PS4

Toen Deep Down tijdens de onthulling van de PlayStation 4 werd getoond, gooide de game hoge ogen. Via een prachtig filmpje werd getoond hoe een koene ridder het tegen een immense draak opnam. Maar het maakte verder niet veel uit wat er in het filmpje gebeurde: vooral de graphics waren onwaarschijnlijk mooi.

En het was niet voor niets onwaarschijnlijk: zo mooi als in dat eerste filmpje is Deep Down nooit meer geworden. Maar in plaats daarvan is er wel ruimte gekomen voor een interessant concept. De game wordt namelijk free to play en laat tot en met drie spelers een coöperatieve multiplayer spelen in automatisch gegenereerde kerkers, waardoor geen sessie hetzelfde moet worden. Spelers komen daarbij lijken van andere spelers tegen, die vervolgens geloot kunnen worden. Ook het verhaal wekt interesse: De game speelt zich af onder het New York van 2094, waarin spelers terugreizen in de tijd en in de huid van ridders kruipen. Een beetje Assassin’s Creed, een snufje Dark Souls, en onze interesse is gewekt.

Deep Down

31. Wild

Ontwikkelaar: Wild Sheep Studio | Releasedatum: 2015

Platform(s): PS4

Dat we Wild op de 31ste positie terugvinden, is een stukje verwachting en een hele grote portie bluf. We hebben namelijk geen idee of de kwaliteit van deze titel onze verwachtingen gaat waarmaken, aangezien we nog maar één trailer van de game hebben gezien. Maarja, wanneer het hoofd van het project Michel Ancel, de bedenker van Rayman en Beyond Good & Evil is, zijn de verwachtingen nou eenmaal hooggespannen.

Ancel maakt Wild niet met zijn oude vertrouwde team, maar met zijn nieuwe indiestudio Wild Sheep Studio. De PS4-exclusive is een survivalgame die zich tienduizend jaar geleden afspeelt. Spelers kunnen in de huid kruipen van een mens, maar ook van elk willekeurig dier in de game, waaronder wolven, wilde zwijnen en adelaars. En het doel van het spel? Die ontgaat ons ook nog. Maar de potentiële vrijheid die wordt geboden is genoeg om ons wild te maken.

30. Mario Maker

Ontwikkelaar: Nintendo | Releasedatum: 2015

Platform(s): Wii U

Toen we nog kinderen waren, speelden we Super Mario Bros. tot onze duimen bloedden. Als je ons toen had verteld dat we ooit onze eigen levels hadden kunnen maken, waren we waarschijnlijk helemaal gek geworden. Mario Maker maakt het mogelijk! Je eigen levels maken dus, in de stijl van Super Mario Bros., maar bijvoorbeeld ook met de graphics van Super Mario World en New Super Mario Bros. Voeg on the fly obstakels, gapende gaten, vijanden of items toe met de GamePad en speel lekker verder, of nog leuker: laat een vriend je level uitproberen.

Wel hebben we nog een kanttekening van jewelste. Nintendo heeft vooralsnog niet bevestigd dat levels ook online zijn te delen. Dat is jammer, want games als LittleBigPlanet, die hetzelfde principe toepassen, hebben die mogelijkheid wel. Mario Maker heeft pas écht een lang leven beschoren als we schier oneindig veel levels kunnen downloaden die anderen hebben gemaakt, en random mensen kunnen pesten met onze eigen creaties. Toegegeven, de reactie van een vriend zien wanneer hij je level speelt is natuurlijk erg leuk, maar online je levels delen is echt een must. Kom op, Nintendo, maak er werk van!

 

29. Soma

Ontwikkelaar: Frictional Games | Releasedatum: 2015

Platform(s): pc, Mac, Linux, PS4

Horrogame Amnesia was een onverwachte indiehit. De gameplay, de in de basis ogenschijnlijk simpel was, werd zo goed ontvangen door de enorme spanning. Je wist nooit zeker wat zich in de schaduwen verschool, en rennen was altijd de beste optie. Het zorgde voor een hele opleving van het horrorgenre in die indiescene. Het mindere vervolg, A Machine for Pigs, werd door een andere studio ontwikkeld, waardoor we des te meer rijkhalzend uitkijken naar de volgende titel van Frictional Games.

Soma kan, afgaand op de eerste gameplaybeelden, het beste worden omschreven als Amnesia op een Alien-set. De science fictiongame is al drie jaar in de maak en bevat net als Amnesia geen echte gevechten. Ook zouden tussenfilmpjes geheel worden weggelaten. De game draait om machines die langzaam menselijke trekjes vertonen. Het klinkt allemaal nog wat vaag, maar we willen dan ook pas meer weten wanneer we de game zelf spelen, om zo de beste ervaring te krijgen.

Soma

28. Yoshi’s Woolly World

Ontwikkelaar: Good-Feel | Releasedatum: Eerste helft 2015

Platform(s): Wii U

Nintendo’s studio Good-Feel gaf Kirby op de Wii al een wollig uiterlijk, maar nu moet ook Yoshi er aan geloven. Dat vinden we niet erg: met de haarscherpe HD-graphics van de Wii U oogt alles in deze 2D-platformer überschattig. Het wol krult figuurlijk van je beeldscherm en gedraagt zich ook echt natuurlijk in de game.

Maar naast de prachtige graphics weet je waarschijnlijk op voorhand al wat je kunt verwachten: platformlevel na platformlevel, waarin je met Yoshi vijanden inslikt en bollen wol gooit (in plaats van eieren). De originaliteitspreis gaat Yoshi’s Woolly World dan ook niet winnen, maar we zijn met deze game wel aardig verzekerd van de typische kwalitatief hoogstaande Nintendo-gameplay, inclusief een coöpmodus voor twee spelers.

 

27. Kirby and the Rainbow Curse

Ontwikkelaar: HAL Laboratory | Releasedatum: Tweede helft 2015

Platform(s): Wii U

Terwijl Yoshi een wollige trui krijgt, wordt Kirby in Kirby and the Rainbow Curse uit klei geboetseerd. Grootste wapenfeit van de game is dat het een vervolg is op Kirby’s Canvas Curse, één van de beste DS-platformers die beschikbaar is. Je tekent lijntjes op het scherm, waar een bolvormige Kirby getrouw overheen rolt. Dat leverde in Canvas Curse al veel pleziere platformlevels op en aangezien de Wii U ook een touchscreen en een stylus heeft, verwachten we van The Rainbow Curse hetzelfde.

Net als in Yoshi’s Woolly World, voelt de hele spelwereld ‘echt’ aan. Alles is van klei gemaakt en dat ookgt zo natuurgetrouw dat we niet anders kunnen dan onze ogen de kost geven. Daarbij ondersteunt de game ook de Amiibo-figuurtjes en bevat het een cöperatieve modus voor vier spelers. Net als bij Yoshi’s Woolly World hebben we nog niet genoeg van de game gezien om echt unieke aspecten te herkennen, maar de kwaliteit straalt er absoluut van af.

26. Star Citizen

Ontwikkelaar: Cloud Imperium Games | Releasedatum: 2015

Platform(s): pc, Linux

De man achter games als Wing Commander en Starlancer maakt een ruimtesimulatie waarin spelers er op los kunnen vechten en handelen. Vanwege een succesvolle crowdfundingcampagne heeft Chris Roberts letterlijk miljoenen dollars opgehaald om dit epische project werkelijkheid te maken. Wat heet; een vroege versie van de game is zelfs al speelbaar en we hopen in 2015 de uiteindelijke versie te spelen. Al moeten we eerlijk zijn: dit is een project dat waarschijnlijk nog jaren bijgeschaafd wordt.

Star Citizen bestaat uit twee hoofdelementen: ruimtegevechten in een mmo-setting en een coöperatieve multiplayercampagne genaamd Squadron 42. Belangrijk aspect van de game is de in-game economie, waar spelers veel invloed uit op kunnen oefenen door te kopen en te verkopen. Star Citizen is zó episch en groots dat we bijna niet kunnen geloven dat het spel daadwerkelijk in ontwikkeling is, ware het niet dat er zoveel geld voor is opgehaald en hij voor veel gamers al speelbaar is. De uiteindelijke versie zou eind 2015 best wel eens bovenaan veel toplijstjes kunnen pronken.

Star Citizen

Kom morgen terug op Gamer.nl voor de nummers 25 tot en met 11 uit de Top 100 van 2015!

De Top 100 van 2015 is samengesteld en geschreven door heel de Gamer.nl-redactie. De bijbehorende video is geschreven door Marcel Vroegrijk, ingesproken door Eric van Horssen en gemonteerd door Gillian de Nooijer.