Infamous 2 (PS3)
Ontwikkelaar: Sucker Punch | Uitgever: Sony | Release: 2011

Wat is het: De elektrisch geladen superheld/schurk Cole McGrath keert terug in Infamous 2. In een zoektocht om sterker te worden na een pak slaag te hebben gehad van 'the Beast' verruilt Cole de hoogbouw van Empire City voor New Marais, een stad die veel weg heeft van New Orleans. Ontwikkelaar Sucker Punch belooft veel vernieuwingen voor het tweede deel, zoals vernietigbare omgevingen en een flink verbeterde mêlee-gevechten. Cole krijgt mogelijk naast elektriciteit ook beschikking over ijs als natuurkracht. Daar werd in ieder geval stevig naar gehint in de eerste trailer van het spel, al bleef het daarna verdacht stil omtrent deze toevoeging. 

Waarom wel: Superheld of -schurk spelen blijft leuk. Een vernietigbare omgeving vergroot het gevoel van kracht.
Waarom niet: Met verbeterde mêlee-mogelijkheden lijkt Sucker Punch daar ook meer de nadruk op te gaan leggen, maar daarin lag niet de kracht van de gevechten in de eerste Infamous.

Mortal Kombat (PS3, X360)
Ontwikkelaar: NetherRealm Studios | Uitgever: Warner Bros. Interactive Entertainment | Release: 2011

Wat is het: Mortal Kombat is terug van weggeweest en brengt spelers een vechtgame vol gruwelijkheden. De botten die je kraakt worden zichtbaar en dat is waar Ed Boon, de creatieve geest achter de serie, het meest mee pronkt. De negende Mortal Kombat bevat een nieuwe grafische engine, een online multiplayer en een diepe verhaalmodus, naast de coöperatieve modus, offline multiplayer en tag-team-spelvariant voor vier spelers.

Waarom wel: Een stoot op de kaak van je tegenstander legt hem echt in gruzelementen en dat wordt uitvoerig in beeld gebracht. Het speelt als vanouds soepel. 
Waarom niet: De tijden van samen op de bank elkaar tot pulp slaan zijn grotendeels voorbij. Kan NetherRealm Studios met een solide online multiplayer komen die het speelplezier niet in de weg staat?

Ghost Trick: Phantom Detective (DS)
Ontwikkelaar: Capcom | Uitgever: Capcom | Release: 14 januari 2011

Wat is het: Een bijzondere game over een man, Sissel, die tot de conclusie komt dat hij is overleden. Als geest probeert hij andere mensen voor datzelfde lot te behoeden. Hij kan vier minuten terug in de tijd reizen en daar als geest bezit nemen van levenloze voorwerpen. Door objecten te manipuleren kan hij de gebeurtenissen die eigenlijk in de minuten daarna plaats zouden vinden voorkomen of anders laten verlopen.

Waarom wel: Ghost Trick is van dezelfde maker als Phoenix Wright en laat spelers de omgeving uitpluizen voor bruikbare voorwerpen, die misschien op zichzelf niet veel invloed hebben maar gecombineerd met andere objecten levens kunnen redden. Het spel is kleurrijk en kent verfrissende puzzels.
Waarom niet: Het steeds opnieuw zien ontvouwen van een scenario wordt wellicht wat saai, ook al moet je wel steeds een een stapje verder gaan in het oplossen van de puzzel. Ook komt het verhaal misschien niet helemaal uit de verf als het steeds in losse flodders verteld wordt.

Gears of War 3 (X360)
Ontwikkelaar: Epic Games | Uitgever: Microsoft Game Studios | Release: 2011

Wat is het: Het is indrukwekkend dat Epic ons nog steeds enthousiast krijgt voor een nieuw deel binnen een gameserie als Gears of War. Het is namelijk moeilijk voor te stellen dat deze nieuwste telg nog bigger, better en more badass dan zijn voorgangers wordt. Toch speelt Epic met de komst van nieuwe wapens als de bayonet, de introductie van betere coöpmogelijkheden tot vier spelers en het zeer waarschijnlijk brute einde van deze trilogie weer moeiteloos in op al onze mannelijke, testosteronbepakte verlangens. De multiplayer, die in deel twee (volgens sommigen onterecht) werd bekritiseerd vanwege aanpassingen aan de gameplay, zal tevens onder handen worden genomen. Zo bevat het derde deel een nieuwe variant op de Horde-modus, de Beast-modus. Daarin kunnen spelers voor het eerst als een Ticker spelen. Of als Berserker, mocht je een echte Gears of War-purist zijn.

Waarom wel: Meer bloed, wapens, personages, coöpspelers, en multiplayermodi. Ook worden al onze vragen wat betreft het verhaal nu beantwoord. Kortom: alle ingrediënten voor een ijzersterkvervolg.
Waarom niet: Het zou zomaar kunnen dat het verhaal niet zo’n aangrijpende conclusie kent als wij hopen. Ook is het nog maar afwachten of door de vele vernieuwingen de balans niet verloren gaat, want dat gevaar ligt voor zowel multiplayer als coöpmodi op de loer.

Fez (XBLA)
Ontwikkelaar: Polytron | Uitgever: - | Release: 2011

Wat is het: Fez kan het beste beschreven worden als een combinatie tussen Echochrome en Super Paper Mario. In de platform game kijk je als speler altijd naar een tweedimensionaal level, maar in werkelijkheid is er een derde dimensie. Door de camera te draaien kun je met hoofdpersoon Gomez van het plaform in het ene perspectief naar dat in het andere springen, wat voor uitdagende puzzels kan zorgen.

Waarom wel: Fez heeft dat klassieke platformgevoel maar weet het wel te combineren met een vernieuwende toepassing van 3D. De pixelige tekenstijl en de simpele maar catchy muziek laten ons met succes terugdenken aan klassiekers als Super Mario.
Waarom niet: Oorspronkelijk zou de game in de afgelopen lente verschijnen. Toen dit niet gebeurde bleef het daarna lang stil. Terwijl Polytron inmiddels iedere week nieuwe screenshots plaatst vragen wij ons af waarom de release nog altijd op zich laat wachten.

Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds (X360, PS3)
Ontwikkelaar: Foundation 9 Entertainment | Uitgever: Capcom | Release: 18 februari 2011

Wat is het: Het derde deel uit de Marvel vs. Capcom vechtspellenreeks blijft trouw aan z'n roots. Dat betekent dus weer een ruim assortiment aan bekende en onbekendere helden uit de populaire universa die elkaar in twee dimensies te lijf gaan. De actie is weer hectisch, snel en flitsend met de kenmerkende beeldvullende combinatieaanvallen en langerekte combo's. Capcom heeft het aantal vechtersbazen ten opzichte van het tweede deel flink ingekrompen om de aanwezige 20 tot 30 personages meer karakter en diepgang te geven.

Waarom wel: Marvel vs Capcom 2 was al goed en deel drie lijkt alleen maar beter te worden. Het stripverhaalstijltje ziet er erg goed uit.
Waarom niet: Een aantal personages uit het tweede deel hebben de overstap naar het derde deel helaas niet gemaakt en daardoor zullen sommige dreamteams niet meer mogelijk zijn. 

Dead Space 2 (PC, X360, PS3)
Ontwikkelaar: Visceral Games | Uitgever: EA | Release: 25 januari 2011

Wat is het: In het vervolg op survival-horrorgame Dead Space kruipen we opnieuw in de huid van Isaac Clarke. De held, die ditmaal een stem zal hebben, neemt het opnieuw op tegen de Necromophs. In tegenstelling tot de eerste Dead Space zal de virusuitbraak zich voor de neus van de speler plaatsvinden, waardoor het ruimteschip waar Isaac zich op bevindt langzaam verandert van dicht bevolkt en levendig naar angstvallig verlaten en levensgevaarlijk. Wanneer de zwaartekracht weg is kun je nu vrij rondzweven, zowel in als buiten het ruimteschip.

Waarom wel: Dead Space was een survival horror game met een aantal unieke gameplay elementen die goed uitpakten. Dead Space 2 lijkt dit goed voort te zetten en heeft bovendien een interessant klinkende multiplayer die de levensduur van de game wel eens zou kunnen verlengen. Daarbij sleurt het spel je mee naar meer diverse locaties.  
Waarom niet: Dead Space moest het wat betreft engheid vooral hebben van goedkope schrikmomenten. Bij het tweede deel zijn we alvast gewaarschuwd en zullen dat soort trucjes toch minder impact hebben. We hopen dat het tweede deel ons desondanks de stuipen op het lijf kan jagen.

Ni no Kuni (PS3, DS)
Ontwikkelaar: Level-5, Studio Ghibli | Uitgever: Level-5 | Release: 2011

Wat is het: Een vrij traditioneel rollenspel waarin een 13-jarig jongetje zijn moeder verloren is. Het unieke aan deze titel is dat Studio Ghibli de grafische stijl en het verhaal verzorgt. Nu is het vandaag de dag niet eens zo bijzonder meer dat meerdere ontwikkelaars met een project bezig zijn, maar Ninokuni vormt de spreektwoordelijke uitzondering op de regel. Studio Ghibli is namelijk de Walt Disney van Japan. De game zit dan ook bomvol magische animatiefilmpjes en achtergrondnummers. Het is niet voor niets dat Ninokuni de grootste DS-game ooit wordt en er inmiddels ook aan een PlayStation 3-versie wordt gewerkt.

Waarom wel: Level-5 is een kei in het ontwikkelen van rollenspellen, Studio Ghibli maakt fenomenale animatiefilms. Op papier dus een gouden duo. De Japanse pers was bovendien lyrisch.
Waarom niet: Leunt het spel niet teveel op de prachtige beelden van Studio Ghibli en vergeet het daardoor diepgang in zijn RPG-elementen aan te brengen?

 

Bulletstorm (PC, X360, PS3)
Ontwikkelaar: People Can Fly | Uitgever: EA | Release: 22 februari 2011

Wat is het: Deze over-the-top shooter van Painkiller-ontwikkelaar People Can Fly draait om het zo stijlvol mogelijk afmaken van vijanden. Grof gebekte ruimtepiraat Grayson Hunt moet in de game van een met mutanten volgeladen planeet zien te ontsnappen. Met verschillende grote en bizarre wapens en verschillende skillshots dien je in Bulletstorm vijanden niet alleen af te schieten, maar dit ook op originele manieren te doen. Zo kun je vijanden de lucht in lanceren, om ze vervolgens alsnog neer te schieten of is het mogelijk ze simpelweg tegen scherpe objecten te trappen.

Waarom wel: Na een hoop langzamere en realistische shooters hebben wij wel weer eens zin in een game die alles met een knipoog benadert. Dat de game er bovendien geweldig uit ziet is mooi meegenomen. Bulletstorm belooft nog enkele verrassingen te bevatten waarover vooralsnog niets is verteld.
Waarom niet: Het over-the-top stijltje van Bulletstorm moet je maar net trekken. De game zit vol met platte scheldpartijen en overdreven wapens en dat zal lang niet iedereen aanspreken.

The Witcher 2: Assassins of Kings (PC)
Ontwikkelaar: CD Projekt | Uitgever: Namco Bandai | Release: 17 mei 2011

Wat is het: Een rollenspel van Poolse komaf. Net als in het eerste deel speelt het verhaal een cruciale rol. Je zult regelmatig voor een moreel dilemma staan, waarbij keuzes niet per se goed of slecht zijn. Het is overigens te hopen dat je de juiste beslissingen hebt gemaakt in het origineel. Je kunt je savegame namelijk overhevelen naar deze game. Dit betekent echter niet dat we hier met een simpele opvolger te maken hebben. Het vechtsysteem is flink op de schop gegaan, waardoor je nu meer het gevoel hebt de acties daadwerkelijk zelf uit te voeren. Het statische karakter, dat rollenspellen nog wel eens kennen, lijkt dus verleden tijd.

Waarom wel: The Witcher wordt inmiddels erkend als een van de sterkste westerse rollenspellen van de afgelopen jaren. Het ietwat statische karakter lijkt verholpen. Bovendien heeft CD Projekt een poging gedaan om de presentatie een stuk cinematischer en spectaculairder te maken. Beide punten kunnen de game wel eens een stuk toegankelijker maken.
Waarom niet: Maakt het nieuwe vechtsysteem de game niet te makkelijk? Je mist je vijanden nu veel minder snel, terwijl het raken van hen juist de uitdaging van het origineel vormde. Ook is het nog maar de vraag in hoeverre de keuzemogelijkheden mee kunnen komen met die van Bioware- of Bethesda-games.

The Legend of Zelda: Skyward Sword (Wii)
Ontwikkelaar: Nintendo | Uitgever: Nintendo | Release: Eerste helft 2011

Wat is het: De eerste game in The Legend of Zelda-serie die enkel voor de Wii ontwikkeld wordt. Link komt ditmaal uit een land in de lucht, dat is ontstaan toen de wereld in een kwaad en goed deel gesplitst werd. Wanneer hij het zwaard uit de titel in zijn handen krijgt, kan hij tussen de werelden reizen en ze uiteindelijk weer herenigen. Naast de toevoeging van MotionPlus-besturing wil Nintendo vooral de vaste formule waarin een passage in de hoofdwereld wordt opgevolgd door een kerker, doorbreken. De grijzige tinten van Twilight Princess zijn vervangen door een op het impressionisme gebaseerde stijl, waardoor Skyward Sword een stuk luchtiger lijkt te worden dan zijn voorganger.

Waarom wel: Dankzij de toevoeging van MotionPlus-besturing worden je bewegingen het voor het eerst in een Zelda-titel rechtstreeks naar het spel vertaald. Link beweegt zijn zwaard altijd in dezelfde richting als de speler en Nintendo wil dit in zowel gevechten als puzzels gebruiken. Een flinke verbetering ten opzichte van voorganger Twilight Princess, waar schudden met de Wiimote genoeg was.
Waarom niet: Sinds Ocarina of Time is de Zelda-formule niet echt meer op de schop gegaan. Fans schreeuwen om een Zelda-game met een iets volwassener tintje, maar krijgen in plaats daarvan een nog verder gestroomlijnde ervaring. Natuurlijk blijft het Zelda, maar slaat het niet teveel de verkeerde richting in?

Killzone 3 (PS3)
Ontwikkelaar: Guerilla | Uitgever: Sony | Release: 22 februari 2011

Wat is het: Nederlandse trots, maar ook internationaal zijn er meer dan voldoende fanatici die de komst van Killzone 3 gespannen afwachten. En terecht, want dit vervolg op het fabuleuze Killzone 2 lijkt allerminst teleur te stellen. Zo kan de campagne voor het eerst coöperatief gespeeld worden, mag er zowel in de single- als multiplayer met jetpacks gevlogen worden, kunnen we al zwiepend en zwaaiend de strijd aangaan met de Playstation Move en ondersteunt de titel 3D-weergave. Wanneer je die nieuwigheden combineert met de Killzone-elementen die al uitstekend waren, lijkt het niet meer dan verdiend dat Killzone 3 een veertiende plek in onze lijst inneemt.

Waarom wel: Naast de ondersteuning voor een aantal interessante mogelijkheden als Move en de 3D-weergave, lijkt Killzone 3 zijn voorganger op ieder ander relevant punt voorbij te streven. Met Killzone 2 toonde Guerilla aan dat het wist hoe het een enorm goede shooter moest ontwikkelen, met Killzone 3 streeft de studio naar perfectie.
Waarom niet: Laat Guerilla zich niet te veel afleiden door al die ‘futuristische’ toepassingen als Move- en 3D-ondersteuning? Sowieso moet nog blijken dat deze nieuwigheden wel toegevoegde waarde hebben. Daarnaast zijn we benieuwd hoe Guerilla de coöp in de singleplayercampagne heeft geïntegreerd, gezien Killzone 2 enkel in je eentje te spelen was. 

Guild Wars 2 (PC)
Ontwikkelaar: ArenaNet | Uitgever: NCsoft | Release: 2011

Wat is het: Terwijl de rest van de wereld Star Wars: The Old Republic tot ultieme World of Warcraft-concurrent betitelt, zetten wij al ons geld op Guild Wars 2. Waarom? Het eerste deel was zonder twijfel de beste en meest lonende poging Blizzard’s kroonjuweeltje van de troon te stoten. Toch zagen veel mensen in Guild Wars geen MMO, voornamelijk vanwege de zogenaamde ‘instanced gameplay’. In Guild Wars 2 is er echter sprake van één grote dynamische wereld. Maar ook los van de continuïteit kent Guild Wars 2 alle relevante eigenschappen van een MMO. De titel wil het genre zelfs mondjesmaat vernieuwen, onder andere door de komst van dynamische evenementen in plaats van lineaire quests. Aan inzicht ontbreekt het in ieder geval niet bij ArenaNet.

Waarom wel: Gezien de kwaliteit van het vorige deel en diens uitbreidingen is een nieuwe Guild Wars-titel zonder meer reden voor een feestje. Zeker omdat ArenaNet een ontwikkelaar is die weet wat zijn fans waarderen en wat zijn titels zo speciaal maakt. Het evenementensysteem is behoorlijk enerverend en kan het MMO-landschap aardig door elkaar gaan schudden.
Waarom niet: Het is te hopen dat ArenaNet het weglaten van traditionele quests op een degelijke manier kan opvangen. Bovendien was Guild Wars juist zo goed doordat het met zijn instanced gameplay iets ‘anders’ deed dan al die andere MMO’s. Nu kiest ArenaNet voor de gebruikelijke MMO-aanpak en valt dat voordeel weg.

Total War: Shogun 2 (PC)
Ontwikkelaar: The Creative Assembly | Uitgever: SEGA | Release: 15 maart 2011

Wat is het: Na elf lange jaren mogen we dan eindelijk Shogun: Total War spelen zoals het bedoeld is. Niet dat het origineel slecht was, integendeel zelfs, maar stel je eens voor dat je straks met duizenden samoerai de strijd aangaat met nog eens duizenden samoerai of talloze ninja’s? En dat op een engine die al die eenheden op schitterende wijze weergeeft en een kunstmatige intelligentie die je strijdkunst tot in je tenen uittest. De Total War-reeks gaat terug naar zijn wortels, maar met de technologie van nu.

Waarom wel: Het feodale Japan is, zoals we eigenlijk al weten, een fantastische setting voor een Total War-game door de nu nog legendarische krijgskunst, geharde samoerai en de dodelijke ninja’s.
Waarom niet: De Total War-games volgen elkaar wel in een erg rap tempo op. Is dat wel een goede ontwikkeling voor een game zo uitgebreid als Shogun 2: Total War?

Duke Nukem Forever (PS3, X360, PC)
Ontwikkelaar: Gearbox Software | Uitgever: 2K Games | Release: Begin 2011

Wat is het: De first-person shooter die eigenlijk al elf jaar geleden uit had moeten komen en die we mede daarom nét buiten onze top 10 hebben gehouden. Duke Nukem Forever is een direct vervolg op Duke Nukem 3D uit 1997. Intussen is het spel meerdere malen gewisseld van uitgever en grafische engine, maar gelukkig zit het nog wel boordevol explosies, humor, zelfspot en naakte vrouwen. Zoals altijd neemt de Duke het op tegen buitenaards gespuis met een bombastisch wapenarsenaal dat onmogelijk van deze aarde zijn. Ook deze game zit vol met interactiviteit. Zo blijkt uit de demo van eerder dit jaar dat het mogelijk is om wc’s door te spoelen en op whiteboards te kalken. Dat is nog maar een klein voorproefje. Het spel is in elk geval in goede handen bij Gearbox Software. Studiobaas Randy Pitchford vindt dat er nu eens daden moeten komen, in plaats van loze woorden en beloftes. Hij geeft geen harde datum van uitgave, maar zegt voorzichtig dat het spel vroeg in 2011 uit zal komen. Wellicht in februari.

Waarom wel: Hoge mate van interactiviteit, humor en zelfspot en knalt erg lekker. Het is eens wat anders dan die grijze cover-shooters. Na al die jaren móeten we gewoon zien wat Duke Nukem Forever geworden is.
Waarom niet: Wat in 1997 grappig was, is nu misschien te plat of ordinair. De basis van het design ligt ver in het verleden, waardoor sommige spel-elementen misschien wat archaïsch over zullen komen.

De Top 100 van 2011 werd gemaakt door Wesley Akkerman, Pascal Badenbroek, Erwin Bergervoet, Matthijs Hannink, Sander Hölsgens, Paul Mulders, Michel Musters, Jochem Nauta,  Gijs van Veen, Ron Vorstermans en Marcel Vroegrijk.